جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز یکشنبه 17 دی 1402

گزارش بازارامروز یکشنبه 17 دی 1402

نوید خاندوزی
ژانویه 7, 2024
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروز یکشنبه 17 دی 1402 

سرکوب عقلانیت ! 

بازار امروز در شش و بش خبرهای خودرویی گرفتار شده بود و خوب آغاز کرد و هرچه پیش رفت بدترشد و باردیگر در نهایت با تایید و تکذیب ها و سرکوب تصمیمات نسبتا عاقلانه ری اکشن این چنینی را در بازار شاهد بودیم . البته هنوز چیزی مشخص نیست و واقعا کسی نمیداند چه تصمیمی گرفته شده است ولی هر چه بود این تایید و تکذیب ها به ضرر بازار تمام شد و امروز فضای عرضه در بازار بیداد میکرد  .امروز بازار روز خوبی نداشت همین که خوب اغاز کرد و خوب تمام نکرد اتفاق منفی بازار بود . به نظر این خوب تمام نکردن قطعا برای بازار فردا مشکلاتی را رقم میزند مگر فرشته ای با 3 بال اخبار دوباره خوب خودرویی ، نرخ نیما و تجدید  سر برسد و کمی فضارا بهبود بخشد .

بازار امروز را در حالی پیش بردیم کهاز ابتدا در کشاکش تایید و تکذیب خبرهای خودرویی به سر می‌برد یک بار دیگر بازار اسیر اتفاقات و حاشیه‌های مختلف این گروه شده .البته که گروه خودرو مقصر نیست و طبق معمول این سیاستمداران هستند که حاضر نیستند حرف‌های حتی علمی و منطقی خود را نیز تایید کنند. ماجرای خودرو به این شکل پیش رفت که از عصر روز چهارشنبه زمزمه‌هایی از این جریان در لابلای خبرها شنیده می‌شد بعد دوباره شنبه شد و این موضوع تایید شد و گفته شد که به خودروسازها این اجازه داده شده ، هنوز چند ساعتی نگذشته بود که دوباره تکذیب شد که اصلاً معاون اول چنین دستوری نداده و سراخر هم خودرو ایران خودرو  گفت اقا ما حرف زدیم ولی کو گوش شنوا   !!!! یک بار دیگر قبل تر بیان کرده  بودیم  که تصمیمات این چنینی در دولت  به فشلمندانه ترین  شکل ممکن اعلام و پیش می رود … در این مورد البته یک نکته مهمی میان وجود دارد تصمیماتی که به نوعی مجوز افزایش نرخ را می‌دهد به واسطه پوپولیستی بودن چهره اکثر تصمیم گیران عین توپ والیبال این دست و آن دست می‌شود و کسی حاضر به پذیرش و گردن گرفتن آن نیست

البته یک نکته جالب این است که طی یک ماه اخیر تیم اقتصادی و به نوعی اجرایی دولت در حال اخذ تصمیمات سخت و متعدد اقتصادی هستند که درست است که در مسیر عقلانیت پیش می‌رود اما در همین نحوه اجرا و سیاستگذاری‌ها آنقدر نامنظم و بدون هماهنگی پیش می‌رود که نتیجه‌ای ندارد و نکته دیگر اینکه احساس می‌کنیم این تصمیمات نه از سر عقلانیت اقتصادی که از سر ناچاری گرفته می‌شود حتماً باید خودرویی‌ها به زیان سنگین برسند تا چنین تصمیماتی گرفته شود . حتما باید بحران ایجاد شود تا فکری به حال آن گردد حتماً باید چای دپی پیش بیاید که برخی سیاست ارز ترجیحی را تجدید نظر کنند حتماً باید تراز تجاری به بی سابقه‌ترین شکل ممکن به کسری بخورد تا سیاست‌های تعدیل نرخ ارز اتفاق بیفتد و غیره …

اما به هر حال بازار روی این موارد حساب  می‌کند و بر اساس این نقشه راه تصمیم می‌گیرد در حال حاضر نیز به نظر می‌رسد شیب تحولات و تصمیمات به سمت عاقلانه‌تر شدن و منطقی‌تر شدن قرار است و احتمال میدهیم پیش می‌رود ولی پذیرش ان هنوز برای بسیاری سخت است  …

به بخشی ازاین حرف ها و تصمیمات دقت کنید … موضوع خودرو (که از دید ما این خبر رخ میدهد و قطعی است ) موضوع بانک ، تعدیل آرام نرخ دلار نیما و سایر مواردی که مشهود و نامشهود است از مهم‌ترین دلایل آن است . امروز کمی در مورد این اتفاقات نیز صحبت خواهیم کرد اما قبل از آن به  نکته‌ای در بازار بپردازیم

اگر بار دیگر به آن چهار ضلعی معروف رشد بازار رجوع کنیم خواهیم دید که در عین این که بازار منفی است ولی موضوع کمی متفاوت‌تر شده و ماجرا ‌خاص تر پیش می‌رود بعد از اعلام خبرهای خودرویی و احتمالاً در ادامه اخبار بانکی و پالایشی برای اولین بار است که بازار در نقطه‌ای قرار گرفته که این چهار عامل همسوتر و همراه تر در کنار هم پیش می‌روند اخبار خوبی از صنایع شاهدیم گزارش‌ها در مسیر بازار است و دلار هم کمی بهتر شده نرخ نیما مسیر منطقی‌تری را پیش گرفته است و از تجدید هم اخبار جدیدی به گوش می‌رسد

به نظر اکثر موانع شرکت‌های هلدینگی برای تجدید برداشته شده و به نظر این شرکت‌ها یکی یکی در این مسیر گام خواهند زد به نظر اتفاقات و اخباری در حوزه هلدینگ‌ها دوباره در جریان خواهد بود که می‌تواند بازار را به وقوع این ماجرا نزدیک کند

و البته معتقدیم مشکل از ابتدا خود شرکت‌ها و هلدینگ‌ها بودند که تمایلی به انجام این کار نداشتند و به نظر حالا نقش سهامداران خرد و نهادهای مالی کمی جدی‌تر و برجسته‌تر می‌شود تا این موضوع را به عنوان یک مطالبه از شرکت‌ها درخواست کند ببینید اینکه شرکت‌ها چه پاسخی می‌دهند به نظر باید شنیده شود شاید هلدینگی دلایل خاص خود را داشته باشد اما لازم است تا هم مراحل این کار برای سهامداران شفاف شود و هم هلدینگ‌ها در مورد تصمیم یا عدم تصمیم در این موضوع برنامه خود را اعلام نماید

در مورد تجدید می‌توان حرف‌های بیشتری زد اما منتظر دو مدل اخبار هستیم که یکی حل و فصل کامل موضوع استاندارد حسابرسی و حسابداری است و دیگری بحث مجلس که فکر می‌کنیم هر دو قابلیت قابلیت خوبی در دادن انرژی جدید به بازار داشته باشند . به روزهای بعد می اندیشیم …

اما در بحث آخر سراغ سلسله اقدامات اخیر بانک مرکزی و اثرات آن در بازار می‌رویم که برای بازار نکات جالبی داشته است طی روزهای گذشته مفصل در مورد سیاست تعدیل نرخ ارز نیما صحبت کردیم در روزهای گذشته اخبار متعددی از بانک مرکزی مخابره شد که نشان می‌دهد این نهاد گویا اولین چراغ‌های آلارم را دریافت کرد و در حال تغییر ریز فرمان و مسیر است علاوه بر تعدیل آرام نرخ نیما شاهد بودیم که دیروز عنوان شد نرخ ارز ۲۸ و ۵۰۰ محدود و محدودتر شده که البته معتقدیم این ارز کارایی خود را از دست داده و به سفره‌ای برای رانتخواران تبدیل شده است اما هنوز دل و جرات حذف آن در بین سیاستمداران وجود ندارد و البته شاید انگیزه آن هم وجود نداشته باشد !!! به هر حال چای دبش نشان داد دومی قوی تراست

اما بحث امروز ما در مورد این موضوع نیست و البته بعدها مفصل‌تر در موردش صحبت می‌کنیم بحث امروز ما در مورد دو سیاستی بود که بانک مرکزی اجرا و اعلام کرده است یکی تغییر نرخ ذخیره  قانونی و دومی کاهش نرخ بین بانکی است در مورد کاهش نرخ بین بانکی ابتدا صحبت کنید

اینکه این نرخ از سوی بانک مرکزی کاهشی اعلام می‌شود اتفاق و رویداد خوبی است و سیگنال قوی برای بسیاری فرستاده می‌شود اما در عمل باید نکته دیگری را دید. این فقط حرف است و در بازار مکاره نرخ سود ،چه رسمی و چه غیر رسمی، اعداد حوالی ۲۹ و ۳۰ پیشنهاد می‌گردد و این یعنی تا وقتی چنین اعدادی وجود دارد حرف از کاهش نرخ بین بانکی بیشتر یک آلارم و سیگنال غیر عملیاتی است تا عملیاتی و از همین رو معتقدیم این موضوع با اینکه اتفاق مهمی است اما در حال حاضر نمی‌تواند نقطه قوتی برای بازار به شمار برود اما موضوع دوم که بحث تغییر و اصلاح ذخایر قانونی است در عین اینکه موضوع فنی و مهم ایست اما خیلی مورد توجه قرار نگرفته است به نظر موضوع دوم می‌تواند ابعاد عملیاتی و فنی بیشتری را داشته باشد اما برای بازار در حال حاضر موضوع اول مبنا و به نوعی مهم است

و البته این را نوشتیم که روی دو موضوع تاکید کنیم اول اینکه نرخ سود بالا همچنان گریبان بورس را گرفته و رها نمی‌کند و درد بزرگی است و به عقیده بسیاری موضوع اصلی و حساس بازار است صد البته نباید به این کاهش‌های این چنینی دلخوش بود و باید منتظر تغییر نرخ رسمی و غیر رسمی بود و نکته بعد این است که باید از بانک‌ها مطالبه‌گر باشیم که اثرات این تغییر سیاست در نرخ ذخایر را در وضعیت خود شفاف کنند

و اما حرف اخر … در مورد خودرویی ها یک نکته واضح است  … در دو شرکت خودروساز اصلی مجددا کارد به استخوان رسیده و اگر تغییری صورت نگیرد شاهد افت تولید خواهیم بود. از همه بهتر این را وزارت صمت می داند به دلیل اینکه مدیریت این دو شرکت عملا در دست این وزارتخانه است. بدهی سنگین به سیستم بانکی، قطعه سازها و خریداران در کنار تداوم ایجاد زیان باعث شده است تا دو خودروساز در شرایطی قرار بگیرند که چند ماه و شاید چند هفته بعد مجبور باشند تولید را کاهش دهند یا متوقف کنند. از همین رو است که وزارت صمت دست به کار شده تا کاری کند تولید متوقف نشود.

اما این سکه یک  روی دیگر هم دارد  … همانطور که برنده اصلی خروج خودرو از بورس کالا دلالان و بازنده اصلی مردم بودند به نظر این بارهم همین می شود و بازنده اصلی ماجرای مخالفت با تغییرات در نرخ ، شرکت های خودروساز و مردم هستند و بازهم برنده دلال ها …
بعد از اعلام خبر 120 هزار بازار خودرو  کمی کاهشی شد ولی دوباره با تکذیب ان بالا رفت …
امروز یک  باردیگر ثابت شد ایران جایی است که دلالان قدرتی به مراتب بالاتر از دلسوزان و حتی شرکت ها و ارگان های رسمی دارند … به هر حال امروز بازار و فردا احتمالا ارگان ها و نهاد های دیگر چوب تصمیمات غیراقتصادی را میخورد و به  زودی این دو  شرکت خودروساز هم اثرات و ثمرات این بی تدیری در تصمیمات را به شکل واضح تر خواهند دید …

بگذریم و سراغ بازار امروز برویم …

ساختمانی های خاص

در نمادهای ساختمانی شاهد روند مثبت قوی بودیم همچنان سهام این گروه جز سهام خاص بازار هستند

در این گروه ثالوند با روند صعودی و صف خرید در صدد شکست قیمت های 1600 تومان است سهمی که ارزش ذاتی 1800 الی 2000 تومانی داشته و در گروهش رشد زیادی را تجربه نکرده است این سهم ساختمانی دارایی ها و سود سازی قابل توجهی هم دارد

ثغرب هم باز گارد صعودی گرفته است پول خوبی وارد این سهم شده است و به نظر می رسد مسیر رسیدن به قیمت های 1600 تومان را در پیش داشته باشد این سهم ساختمانی اوضاع و شرایط بسیار خوبی داشته و می تواند به بازدهی خوبی برسد ثغرب اهداف میان مدتی بالاتری هم دارد

ثرود هم به سمت قیمت های 1800 تومان به راه افتاده و امروز با صف خرید مواجه شد سهم در صورتی که فردا از این سد قیمتی بگذرد تا قیمت های 2000 تومان هم جای رشد را خواهد داشت

بیمه ای های خوش نوسان

در نمادهای بیمه ای مدتی است شاهد اقبال خوبی به برخی نمادهایگروه هستیم نمادهایی که تحولات بنیادی دارند مورد توجه هستند

در بین  بیمه ها بازهم کوثر پرحجم و بلوک داشت . این مدت  بلوک های زیادی روی سهم  منتقل شده ولی با دید یک سهم خاص در گروه  بیمه و با دید  بنیادی خرید  کوثر سپس البرز و اسیا  گزینه های خوب هستند کوثر کمی نوسانی و البرز و اسیا کمی بنیادی تر هستند و فکر میکنیم هر 3 گزارش 9ماهه خوبی را  راهی کدال نمایند .

بیمه دانا که در کف قیمتی 360 تومانی قرار داشت با رنج مثبت قوی همراه شده و به صف خرید رسید سهمی که امسال سود سازی بالایی داشته و شنیده می شود سهمی بالای 100 تومان سود خواهد داشت با این وضعیت سود سازی سهم اینده خوبی داشته و حداقل باید تا قیمت های 420 الی 460 تومان رشد داشته باشد

بیمه اسیا این روز ها به سهم نوسانی گروه تبدیل شده است سهم کف قیمتی 200 تومان را بسته و بین این سطوح قیمتی تا هدف 220 تومان در نوسان است این سهم اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و برای نیمه دوم سال بازار انتظار سودسازی بالایی از سهم دارد

بانک ها اتش زیر خاکستر

بانک ها هم شرایط خوبی دارند و اکثرا در کف قیمتی قرار گرفته اند بانک ها هم سود سازی بالایی در پایان سال دارند هم تجدید های خوبی در دل خود که سبب اقبال به ان ها خواهد شد

در بانک دی که حالا مهمان بازار پایه شده است سهم با نوسانات مثبت سعی در رشد قیمتی به سمت سطوح 120 الی 125 تومانی دارد شرایط بنیادی خوبی را در این سهم شاهد بوده و به نظر می رسد بانک دی بتواند در صورت فروش دارایی های خود با اقبال همراه شود

بانک تجارت به حمایت قوی 220 تومان نزدیک شده است فرصت شکار خوبی به دست داده و در گروه بانکی ریسک سهم بسیار پایین است سهمی که هم امسال سود سازی بالا و هم افزایش سرمایه قوی از تجدید ارزیابی دارایی ها دارد

وبصادر از این قیمت ها جای افت بیشتری ندارد سهم در سطوح 180 تومان فرصت سازی خوبی دارد سهمی که اهداف میان مدتی 240 الی 250 تومانی داشته و در همین قیمت ها هم می تواند در صورت انتشار یک خبر خوب تا سطوح 200 الی 220 تومان نوسان بدهد

اتشی که زود خاموش شد

در نمادهای خودرویی خبرامضای قرارداد دو شرکت سایپا و ایران خودرو با وزارت صمت برای فروش 120 هزار دستگاه خودرو تا پایان سال 5 درصد زیر قیمت بازار علی رغم جو مثبت خوب دیروز امروز دیگر خبری از ان جو مثبت نبوده و سهام خودرویی نوسانات عمدتا منفی داشتند

ایران خودرو که دیروز صف خرید شد امروز را منفی طی کرد سهمی که زیر بار فشار فروش قرار گرفته و عرضه ها در سهم بالا می باشد سهمی که همچنان انتظار داریم در رنج قیمتی 245 الی 260 و اهداف 280 و 300 تومان در نوسان باشد

خاور هم نتوانست صعودی را تجربه نماید این سهم بیشتر روندش بسته به فروش های ماهانه اش است و صورت های مالی 9 ماهه ای که در پیش رو دارد خاوری که کف حمایتی 360 تومانی و مقاومت 400 الی 420 تومانی دارد

خساپا هم فعلا نه میلی به رشد بالا و نه میلی به افت زیاد دارد و در همین کانال 240 تومان به نوسانات ارام خود ادامه می دهد سایپایی که به دنبال خبر قوی برای رشد است و به نظر می رسد تا یک خبر قوی از فروش دارایی هایش یا تجدید ارزیابی ندهد وضعیتش به همین منوال ادامه یابد

چهارگوشه بازار

غچین که بارها بر این سهم و پتانسیل هایش به خصوص وضعیت تکنیکالی مناسب در کنار افزایش شدید قیمت محصولاتش تاکید داشتیم به صف خرید رسید سهم در صورت شکست قیمت های 560 تومان جای رشد تا سطوح 620 تومان را داشته و جز سهام با اهداف میان مدتی بالا می باشد

در نماد کصدف هم سهم با اصلاح قیمتی خوبی به کف حمایتی 2000 تومانی نزدیک می شود این سهم کوچک پر نوسان بوده که در صنعت کاشی با افتتاح طرح های توسعه ای و رشد تولید و فروشش  متحول شده است و دو خط تولید جدید هم در پیش رو دارد سهم می تواند در کف قیمتی 2000 تومان با دید میان مدت و اهداف قیمتی 2400 الی 2600 تومان مورد توجه واقع شود

علی رغم رشد قیمت طلا فزر همچنان نوسانات ارامی را تجربه می کند این سهم نزدیک مقاومت 4800 تومانی قرار داشته و برای رشد و شکست این سطوح سرسخت نیاز به جهش بیشتر قیمت طلا دارد با فرض سود 700 الی 800 تومانی سهم فعلا در سطوح ارزش ذاتیش قرار گرفته است

در مورد شوینده ها شپاکسا و شگل هردو  شرایط خوبی دارند . شگل آخرین ماه از سال مالی خود را با 176 میلیارد تومان درآمد فروش سپری کرد که نسبت به فروش آبان ماه که با یک افت غیرعادی همراه بود 106 درصد رشد داشت و 17 درصد نسبت به متوسط ماه‌های قبل بیشتر بود. این شرکت که سال مالی ۱۴۰۲ را به پایان رساند، انتظار میرود eps کل سال را حدود ۷۵-۸۰ تومان گزارش کند. از منظر نموداری سهم از محدوده های مهمی عبور کرده و به نظر با هدف کوتاه 820-850 تومان با دید نوسان بد نیست، خرید در قیمت های نزدیک 700 تومان ریسک معامله را کمتر میکند. منتظر گزارش شپاکسا هستیم که ببینیم چه میکند و چه می سازد

در بین  قطعاتی ها خموتور شرایط خوبی را دارد خموتور در آذر به درآمد 315 میلیارد تومانی دست پیدا کرد که تقریبا مشابه ماه گذشته بود اما در مقایسه با میانگین ماه های گذشته 24 درصد برتری داشت.در پاییز نرخ های فروش شرکت نسبت به تابستان رشد خوبی داشته اند. گروه موتور 4 سیلندر حدود 5 درصد، گروه موتور 6 سیلندر حدود 12 درصد و گروه موتور 3 سیلندر نیز 10 درصد رشد کرده است. در شش ماهه حسابرسی شده به ازای هر سهم 23 تومان سود شناسایی کرده است که انتظار داریم در پایان سال مالی به حوالی 65 تومان برسد. از ابتدای آبان ماه حدود 50 درصد رشد را تجربه کرده است و به نظر می رسد برای عبور از محدوده مقاومتی 530 تا 550 تومان نیاز به مقداری اصلاح داشته باشد.استراتژی کم ریسک تر این است که صبر کنیم تا محدوده مقاومتی شکسته شود و قیمت بالای این محدوده تثبیت شود و سپس وارد سهم شویم.

از گروه  پالایش شنیده می شود برگشت و تعدیل برخی رویدادها احتمالا در صورت های مالی نهایی می شود برخی معقدند این مووع  قطعی نیست ولی گویا  ملی پخش نامه و نحوه محاسبه  را به  شرکت ها اعلام کرده است  با این شرایط و این اتفاقات  گویا  گزارش 9 ماهه  به ترتیب شبندر شپنا و شتران  گزارش های خاص و بهتری برای بازار می شود .

امروز در بین  بانکی ها اولین گزارش را وپست زد در 3ماهه به سود 560 ریالی و 6ماهه به عدد 1221 ریالی رسیده است و 9ماهه این عدد 1710 ریال شده است و کمی کمتر از 2برابر بیش از مدت مشابه قبل است

گروه پتروشیمی این روزهابهتر است  با این  شرایط به نظر زاگرس شخارک  شپدیس گزینه های جالبی می شوند و احتمالا  1000 تومان  سود در 3ماهه شپدیس یا  1000 تومان در گزارش 9ماهه  زاگرس محقق می شود . شخارک هم  شرایط امیدوار کننده ای را دارد  .دراین گروه  بارها و بارها گزینه های خوب را  قید کردیم و بعد از گزارش های ماهانه  به نظر شبصیر شغدیر نوری بوعلی گزینه های بدی نیستند  شیران هم  خوب است

خود  شیران هم گزارش 12ماهه خوبی می زند هم در قیمت خوبی قرار دارد سال مالی را در آذر با فروش خوب 8043 میلیارد ریالی تمام کرد و 3ماهه اخر خوبی داشت
مهر به 8723 میلیارد ریالی رسیده است و ابان 8427 میلیارد ریال بود
12 ماهه به 86987 میلیارد ریال رسیده است و مدت مشابه 73453 میلیار ریال بود به نظر 800 900  ریال  سود  را دارد و سهم جذابی می شود  ولی حرف ما بیشتر روی واتی است اگر اهل نوسان هستید واتی را  زیرنظر بگیرید  یکی از سریعترین  اصلاحات اخیر را داشته است  با دید  یک  سهم خاص نوسانی در قیمت های 7600 7700  ریال میتواند  کف کف قیمتی خاص سهم  باشد و یک نوسان خاص را بدهد.

در تک سهم های بانکی وپارس را کمیبیشتر زیرنظر داشته  باشید  شرایط خوبی دارد و میتواند  یک نوسان خوب بدهد

در سوی دیگر توریل هم امروز مثبت بود هم توریل هم حسینا هردو گزارش های خوبی دارند توریل آذر رشد خوبی را ثبت کرد و به عدد 4419 میلیاردریال رسید
آبان 2959 میلیاردریال فروش داشت
مهر 2586 میلیاردریال بود
9 ماهه 24287 میلیارد ریال درامد داشته است به نظر حسینا هم 9 ماهه خوبی بزند .

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم