جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزچهارشنبه 6دی 1402

گزارش بازارامروزچهارشنبه 6دی 1402

نوید خاندوزی
دسامبر 27, 2023
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزچهارشنبه 6دی 1402

صبر سرد ! 

هفته اول زمستان به مانند اسمش سرد و بی رمق پیش رفت ولی امروز آخر وقت و در طول بازار حرکات خوبی را شاهد بودیم که برخی را به بازارهفته بعد امیدوار کرد برخی این رنج های مثبت  را بهدلیل واکنش به نقاط حمایتی شاخص میدانند برخی دیگر معتقدند خبرهایی در راه است که هفته بعد میرسد و می تواند موثر باشد و برخی هم دست نامرئی حامی بازار و فعال شدن آن در این روزها را دلیل این مثبت نرم میدانند … البته که این عامل سوم موثر بوده و بد هم امروز عمل نکرد …

ولی در کل به غیر ازامروز خیلی حال این هفته خیلی روبراه و خوش نبود …

بسیاری بر این عقیده‌اند که رها کردن موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها یکی از مهم‌ترین دلایل افت بازار در فضای فعلی شده و باعث شد آن امیدواری که به وجود آمده بود خیلی زود تبدیل به ناامیدی و یأس گردد و دقیقاً باعث شد طلوع تجدید که توانسته بود امیدها را کمی برای رشد بازار در دل‌ها گرم و زنده نگه دارد به غروب رسیده و این رها شدگی و حس سرخوردگی به بازار تزریق شود
اگر به خاطر داشته باشید در آن مقطع بارها نوشتیم که شرکت‌ها خیلی تمایلی به اجرای این موضوع نداشته و دلایل خاص خود را هم داشتند که بعضی منطقی و بعضی غیر منطقی بود اما به نظر در این بازی کم کاری سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر و متولی که آغاز کننده این راه بود به چشم می‌خورد به طوری که بعد از چند هفته موضوع کاملاً رها شد و روز از نو روزی از نو …
اگر به خاطر داشته باشید در متن‌های متعدد چند بار پیشنهاد شد که میز تجدید و کارگروه آن در سازمان با دستور کار مشخص تشکیل شود اما هیچ خبری از این موضوع نبود فقط و فقط شرکت‌ها به واسطه خوش آمد سهامدار خرد و یا خارج شدن از فشار سازمان موضوع را کمی رسانه‌ای تر بیان کردند البته در این بین بودند شرکت‌هایی که از فرصت استفاده کرده و در این مسیر گام برداشتند و حالا هم معتقدیم فشار سهامدار خرد در راستای این موضوع می‌تواند کار بردی و موثر باشد
هیچکس درخواست غیرمنطقی را ندارد و همچنان معتقدیم حتی شرکت‌ها در صورتی که مخالف این ماجرا هستند و آن را به ضرر سهامدار می‌دانند با دلیل آن را بیان کنند . از همین رو فکر می‌کنیم و البته از گوشه و کنار هم اطلاعاتی به دست می‌آید که احتمالاً از هفته آینده دوباره موتور تجدید و خبرهای آن این بار با کمی تفاوت و البته عملیاتی‌تر بودن داغ می‌شود و البته در حال حاضر نمی‌توان از آثار آن خیلی چیزی گفت اما احتمالاً تحرکات بازار به واسطه این اخبار بیشتر خواهد شد و البته ذکر این نکته هم ضروریست که در فضای فعلی درخواست سهامداران خرد در مورد تجدید از شرکت‌ها و نهاد ناظر هم می‌تواند در کم و کیف این ماجرا موثر باشد

اما این فقط بحث ما نیست
اگر به خاطر داشته باشید عرض کردیم که در زمستان و به طور کلی به خصوص در ماه دی ۴ عامل می‌توانند در فضای فعلی بازار موثر باشند که این چهار عامل شامل تجدید ،افزایش نرخ تسعیر ،شرایط بنیادی شرکت‌ها و گزارش‌ها و در نهایت در عامل چهارم تغییر بازی و روند گروه‌های پیشرو نظیر خودرو بانک و پالایش بود که در آن مقطع معتقد بودیم خودرویی ها می تواند این نقش پیشران را در بازار ایجاد کرده و هرچه زمان می‌گذرد این عوامل دستخوش تغییراتی می‌شوند اما به وضوح روشن است که با فروکش کردن تب تجدید و متوقف شدن حرکت نیما تمام بار فعلی بازار روی وضعیت بنیادی و گزارش‌ها و همچنین تحولات خبری صنایع می‌افتد وقتی دست بازار از این دو نیز خالی شود تکلیف بازار روشن است و می‌شود همان چیزی که این روزها و این لحظات شاهد آن هستیم . معتقدیم تب گزارش‌های ماهانه که بخوابد اگر عوامل دیگر ساکت باشند بازار به یک خواب نرم زمستانی فرو می‌رود که ممکن است اواخر دی از آن بیدار شود و در طول این مدت اگر این عوامل چهارگانه حرکتی از خود بروز ندهند دوباره بازار به روزهای قبل از آبان برمی‌گردد و حرکت شرکت‌های کوچک، کاهش حجم و پروژه بازی بیشتر می‌شود پس اگر قرار است به بازار کمک شود زمان عامل مهمی است و البته این را هم باید در نظر گرفت که ریسک‌ها هم این میان بیکار ننشسته و مدام با نیشتر تیز و سمی خود تن لاغر و نحیف و به قول امروزی‌ها اسکینی بازار را آزار می‌دهند

بازاری که کرک و پر و گوشت و گلش ریخته و جز چهار پوست استخوان چیزی از آن باقی نمانده و در کنار همه این‌ها یکی از این ریسک‌ها که بازار تا قبل از آن کمی به حل آن امیدوار بود ممکن است بیشتر به چشم بیاید و آن موضوع کسری بودجه و احتمال چاپ گسترده اوراق و افزایش ولو اندک نرخ سود است
به خاطر داشته باشید چند وقت قبل سریع و شفاف و روشن در همین گزارش بیان کردیم که به کاهش نرخ سود در فضای رسمی و غیر رسمی امیدوار نیستیم و حالا شاهدیم که زمزمه‌های افزایش نرخ در بازارهای غیر رسمی بیشتر شده است
این هم یکی دیگر از ریسک‌هایی است که روی سر بازار است و فرصت پیدا کند و بازار را ضعیف و بی‌رمق ببیند کرکس وار او را شکار خواهد کرد

این موارد را بیان کردیم تا همه بیشتر قوی‌تر و شفاف‌تر صفحه بازی فعلی بازار را بشناسیم و رفتار خود را متناسب با حرکات حاکمیت و نهادهای مرتبط با بازار تنظیم کنیم خوش‌بینی مفرط و بدبینی بیش از اندازه آفت این مسیر و این راه است که می‌تواند باعث بروز تصمیمات غیر منطقی در فضای فعلی سهامداران شود

و اما صندوق‌ها …
دیروز نکته‌ای را در مورد نوزادان که به دنیا می‌آیند بیان کردیم همان دیروز هم عرض شد این موضوع شاید اثر مالی زیادی نداشته باشد اما از بعد روانی چنین کار و چنین سیاستی یک امتیاز مثبت است

اما امروز و در ادامه مطالب قبل می‌خواهیم به بررسی صندوق‌ها بپردازیم ابتدا با صندوق‌های اهرمی آغاز می‌کنیم تجربه صندوق‌های اهرمی نشان داد که ماهیت روحی و فضای بازار ما به ریسک کردن اعتقاد بیشتر و قوی‌تری دارد
طوری که معتقدیم فضای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار ما به قبل و بعد صندوق‌های اهرمی تقسیم می‌شود و بعد از آن است که به طور کلی وزن این صندوق‌ها بیشتر و حضور فعالان بازار در آنها چشمگیرتر شد
این روزها این صندوق‌ها میزبان حجم بالایی از جریان پول هستند که حتی در بازار هم موثر بوده و فضای متفاوتی را ایجاد کردند این یک پیام واضح و روشن برای سیاستگذار است که در مدل صندوق‌هایی که مجوز می‌دهد تغییراتی را ایجاد کند به نظر بازار گرایش و تمایل جدی به ریسک کردن داشته و هرچه جنس صندوق‌های این چنینی بیشتر شود بفضای بازار عاقلانه‌تر و رفتار سهامداران در یک بازار شبه کارا منطقی‌تر خواهد بود از همین روست که پیشنهاد می‌کنیم مدل‌های مختلف از ایجاد صندوق‌ها با درجه ریسک بالاتر در دستور کار سازمان قرار گیرد

نکته بعد در مورد ماهیت عملیاتی صندوق‌هاست بی‌تعارف روی صحبتمون با برخی سهامداران است اگر واقعاً طی چند سال گذشته نتوانستید عملکردی قوی‌تر از شاخص داشته باشید و یا در فراز و فرودها ناکام بوده‌اید مروری به عملکرد برخی صندوق‌ها طی سال‌های گذشته داشته باشید و پولتان را به آنها بسپارید و خود را دردسر ندهید …بسیاری از این صندوق‌ها طی این سال‌ها بازدهی‌های بالاتر از شاخص را داشته و به نظر اگر کسی می‌تواند با استفاده از اهرم اعتبار و هوش و دانش خود بازدهی بالاتری از آن را کسب کند بهتر است در بازار حضور داشته باشد اما اگر آن را در توان خود نمی‌بیند بهتر است به صندوق‌ها اعتماد کند

نکته بعد در مورد عملکرد خود صندوق‌هاست تعداد زیادی مجوز صندوق داده شده اما نظارت پس از مجوز به حداقل ممکن رسیده است و عملکرد برخی از آنها در شیطنت‌های سهم بازی و سهم در پاچه صندوق کردن و… باعث سلب اعتماد سهامداران به بسیاری از صندوق‌ها شده است .پس سازمان در کنار این موضوع باید فکر نظارت‌های ویژه بر صندوق‌ها باشد از رفتار و عملکرد آنها گرفته تا شخصیت حرفه ای کاری مدیران آنها ،همه و همه باید برای مردم شفاف و قابل اعتماد باشد و حرف آخر روی سخنمان با اندک و معدود مدیران صندوق‌هاست که بی تعارف اگر چنین فضایی در اختیار شما قرار داده شد و از آن سو استفاده کنید باید منتظر برخورد قضایی و انتظامی باشید نمی‌توان برای همه شعار مبارزه با فساد را داد و خود درگیر آن بود و از همه مهمتر این پول سرمایه مردم و اعتماد آنهاست خیانت در امانتی که در اختیار شماست یکی از بزرگترین جرم‌های فعلی است که نه تنها در کشور ما که در کل دنیا بدون شوخی و اغماض با آن برخورد می‌شود البته این ماجرا هم نباید دستاویز برخورد های سلیقه ای و نظارتی شود

بگذریم باز نگاه می‌کنیم و چهارشنبه است و زیاد حرف زدیم در مورد صندوق‌ها صحبت زیاد است و باقی را به فرصت دیگری موکول می‌کنیم

بانک های مستعد

در نمادهای بانکی شاهد روند نوسانی بودیم همچنان سهام بانکی در انتظار خبرهایی به خصوص در زمینه تجدید ارزیابی برای صعود هستند

بانک شهر که برنامه گسترده ای برای فروش سهام شرکت های زیر مجموعه و مزایده اموال و املاک خود دارد با اقبال و صف خرید به سمت قیمت های 1400 تومان در حرکت است نوسان گیری در این سهم در قیمت های 1200 الی 1400 تومان گزینه بسیار مناسبی است

وپارس به قیمت های 180 الی 185 تومان برگشت زد موقعیت خاصی در زمینه نوسان گیری به دست خواهد داد این سهم بانکی هم خبرهای خوبی در دل خود داشته و عمدتا این خبرها محور تجدید ارزیابی می گردد وپارسی که با دید میان مدت حتی تارگت های بالاتری در محدوده 240 تومان دارد

در وپست همچنان مشکل سهامداری دولت سبب شده تا این سهم نتواند افزایش سرمایه خود را اعمال نماید سهمی که به کف قیمتی 920 تومانی در حال برگشت است همچنان امسال سود سازی بالایی در انتظار سهم بوده و با توان سود سازی 240 الی 250 تومانی وپست توان برگشت به محدوده 1000 و 1100 تومان را خواهد داشت

دارویی های بنیادی

در نمادهای دارویی شاهد روند نوسانی سهام این گروه بودیم همچنان اقبال به سهام بنیادی گروه بالا می باشد

دکوثر از کف قیمتی محدوده 1100 تومان برگشت زد حمایت های 1000 و 1100 تومان باعث ورود نقدینگی قوی به سهم می شوند دکوثری که تا قیمت های 1250 فعلا جای نوسان دارد بازار در این سهم انتظار افزایش سرمایه را دارد و ظاهرا قرار است طی 2 مرحله از سود انباشته و تجدید ارزیابی افزایش سرمایه اعمال شود

بارها بر دارویی فارابی تاکید داشتیم سهمی که اوضاع و احوال بسیار خوبی از دید بنیادی داشته و به نظر می رسد به بازدهی خوبی برسد این سهم دارویی در سیکل نوسانی 3200 الی 3600 تومان هم نوسانات 10 درصدی کوتاه مدتی خوبی داده و همچنان توصیه به نوسان گیری در این سکیل جذاب میشود

ددام رشد قیمتی بالایی داشته است و بازدهی خوبی داده است سهم به تارگت 1800 تومانی نزدیک شده است علاوه بر تحولات وضعیت بنیادی در سهم حالا شایعات تجدید هم به ان اضافه شده و سبب شده تا ددام با روند مثبت خوبی همراه شود

ساختمانی های تک پر

در نمادهای ساختمانی وضعیت همچنان مثبت است توجه زیاد چند ماهی است به این گروه شده و سهام ساختمانی جز سهام خوش نوسان بازار شده اند

ثرود همچنان به یکی از پر نوسان ترین سهام ساختمانی تبدیل شده است سهمی که پول های قوی ظاهرا در سهم جریان دارند ادامه صعود اهداف قیمتی 1800 الی 2000 تومانی را پیش روی سهم گشوده است اما باید به ریسک بالای سهم هم توجه داشت

در نماد ثمسکن شاهد واکنش سهم به حمایت 820 تومانی بودیم سهمی که دارایی های ارزشمندی داشته و تقریبا همه شرکت های زیر مجموعه سهم رشد جهشی داشته اند این سهم را می توان با اهداف میان مدتی بالا در کف قیمتی اقدام به خرید کرد

ثغرب سرانجام قیمت های 1250 تومانی را در هم شکسته و به سمت سطوح 1400 تومان در حرکت است به نظر می رسد اگر این روند حمایتی در سهم ادامه داشته باشد ثغرب تا سطوح قیمتی 1600 الی 1800 تومان هم جای صعود و نوسانات رو به بالا را داشته باشد

چهارگوشه بازار

خاور با فروش عالی 5 همتی در اذرماه نشان داد پتانسیل های خوبی دارد این سهم در 3 ماهه باقی مانده سال هم به فروش های خوبی خواهد رسید خاور فعلا با کف حمایتی 360 تومانی و مقاومت 420 تومان نوسانات خوبی می دهد اما با دید میان مدت رسیدن به اهداف بالاتر و محدوده قیمتی 500 تومان هم برای سهم متصور هستیم

وبهمن با فروش ملک بافکار بیش از 4 همت سود شناسایی و یک جهش قیمتی خوب خواهد داشت وبهمنی که با این سو.د غیر عملیاتی بالا افزایش سرمایه جذابی هم از سود انباشته خواهد داشت وبهمن با رسیدن به قیمت های 560 تومان توان رشد تا سطوح بالای 600 تومان هم پیدا خواهد کرد وبهمنی که ارذزش ان ای وی بالایی هم دارد

غچین با صف خرید خوبی همراه شد همانطور که عنوان شد محصولات شرکت با رشد قیمتی خوبی در بازار همراه شده و همین امر سبب جهش عایدی در سهم خواهد شد غچینی که اوضاع و احوال خوبی از نظر بنیادی داشته و اهداف قیمتی 560 و 620 تومانی را دنبال می کند

شدوص پاییز خوبی را به انتها رساند و در نهایت در 9 ماهه به درآمد 12935 میلیارد ریالی رسیده که نسبت به مدت مشابه قبل با رشد 50 درصدی همراه شده. از طرفی نماد در 6 ماهه به سود 2230 ریالی رسیده و در بازه سالانه احتمالا به سود 4100 ریالی برسد. در قیمت های فعلیpe نماد به عدد 6 میرسد که نسبت به بازه های فعلی 2 واحد کاهش میابد.
همچنین شدوص افزایش سرمایه 488 درصدی از محل تجدید هم دارد که میتواند به رشد قیمت سهم کمک کند.
نماد از سال گذشته در یک روند صعودی نوسان میکند و در حال حاضر در سقف قیمتی خود معامله میشود و به نظر بعد از یک اصلاح قیمتی می تواند نقطه ورود خوبی را به دست دهد. 2200 تومان میتوان قیمت ورود خوبی برای نماد محسوب شود که با سطوح فعلی حدود 12 درصد فاصله دارد.

در بین  سیمانی ها ساوه  شرایط خوبی را دارد در بین شرکت های سیمانی یکی از سهم های کم ریسک به حساب می آید که معمولا روندهای منظم و منطقی ای دارد.ساوه که در این مدت تن به اصلاح خاصی نداده است، در روز گذشته با وجود جو منفی بازار در مدار مثبت معامله شد. سهم محدوده مقاومتی 15500 تا 16000 تومان را پیش روی خود می بیند و با وجود اینکه شرایط بنیادی و روند فروش سهم مناسب می باشد اما منطقی تر است که صبر کنیم تا مقاومت ذکر شده شکست شود و پس از تثبیت سهم، برای ورود اقدام کنیم.از حیث فروش پاییز خوبی را پشت سرگذاشت و با رشد 15 درصدی نسبت به تابستان، به درآمد 883 میلیارد تومانی رسید. در شش ماهه به ازای هر سهم 1260 تومان سود محقق کرد و برآورد می شود در 12 ماهه به 2600 تومان دست پیدا کند.  سابیک هم خوب است

تا این  لحظه  گزارش برخی قطعه سازها نظیر خزر و خاهن و برخی دیگر نظیر ختراک و خموتور خاص تر بوده است

در بین  قطعه سازی ها خزر هم  واقعا خوب بود و یکی از بهترین ها در بین قطعه  سازی ها  خزر پاییز متفاوتی داشتدر پاییز در مهر 1388 میلیارد ریال و ابان 1319 میلیارد ریال بود اذر به 1361 میلیارد ریال رسید .9 ماهه 9400 میلیارد ریال بوده .6ماهه 3915 میلیارد ریال بوده
مدت مشابه قبل 4206 میلیارد ریال بوده است بین این دو  خزر را بیشتر قبول داریم و به نظر یکی از گزینه های خرید  قطعی در بازار هم میتواند  باشد

امروز گزارش خاور واقعا خوب بود  به نظر 800  ریال دور از دسترس نیست  خاور پاییز خوبی را پیش برد
در اذر 50577 میلیارد ریال فروش داشت ، آبان 50172 و در مهر 40149 میلیارد ریال فروش داشت
9 ماهه به 299587 میلیارد ریال رسید در حالی که 9 ماهه قبل کل فروش به 240563 میلیارد ریال رسیده بود
6 ماهه به 158688 میلیارد ریال رسیده بود

در گروه حمل و نقل حسینا هم خوب بود و توریل هم مثبت است  . گزارش اخیر او در اذر کار را جالب کرده و روی توریل به عنوان یک سهم خوب می شود حساب بیشتری باز کرد  سهم  آذر رشد خوبی را ثبت کرد و به عدد 4419 میلیاردریال رسید
آبان 2959 میلیاردریال فروش داشت مهر 2586 میلیاردریال بود9 ماهه 24287 میلیارد ریال درامد داشته است . شایعه  شده  سهم  یک  سود غیرعملیاتی هم دار و از همین رو  قیمت های 5600  5500  ریال  را با دید یک سهم خوش نوسان کمی بیشتر زیرنظر داشته  باشید هر چند یکی از سهم های پر حاشیه و پر ریسک است ولی گزارش اخیر چراغ  چشمک زن خوبی بود

 

 

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم