گزارش بازارامروزسه شنبه 21آذر 1402
ترازوی تعادل !
امروز بازار را در حالی پیش بردیم که بد آغاز نکرد ولی بازهم مثل دیروز هر چه منتظر ماند خبرخاصی نرسید و منفی شد و شاید اگر بازار یک ساعت دیگر ادامه داشت کل بازار منفی میشد ! این حس پایان یافتن تب تجدید که به بازار القا شده حس تلخی است که مستقیما ناشی از کندی کار در راهروهای تصمیم گیری هاست و بازار را تحت تاثیر قرار داده .
به نظر اوضاع میتواند بهتر شود به شرط این که این تعادل و تردیدی که ایجاد شده برطرف شود .
بازار امروز را در حالی آغاز کردیم که به یک تعادل نسبی در بازار نزدیک شدهایم و فضای فعلی دقیقاً آن مرز تعادل را نشان میدهد. درست شبیه ترازوی مغازههای دوران بچگی ما که روی پیشخوان مغازه دو کفه ترازو با هم برابر میشد و به مرز تعادل میرسید .
به نظر در حال حاضر بازار در چنین شرایطی قرار دارد و از یک سو قیمتها بعد از یک رشد نصف و نیمه در این نقاط تعادلی قرار گرفتند و برای لمس اعداد و اهداف بالاتر به محرکهای بیشتری نیاز دارند در واقع این دو کفه ترازو که در حال حاضر در یک تعادل قرار دارند اگر قرار است به سمتی سنگینی کند ،باید عوامل متعدد این سنگینی را بروز دهند.
در حال حاضر حتی شاید در معدود دفعاتی باشد که چارتیستها نیز تا حدودی روی این موضوع تاکید دارند که افتهای عجیبی را نخواهیم دید اما برای رشد به یک انرژی قویتری نیاز است .بسیاری از چارتیست ها معتقدند تا وقتی که شاخص زیر سطح ۲۱۸۵۰۰۰ واحدی باشد پتانسیل اصلاح تا محدوده ۲۱۰۰-۲۱۴۰ وجود دارد و این دقیقا همان تعادل است و از سوی دیگر انتظار میرود در صورت بروز یک رویداد خاص و تغییر وزن با شکست ۲۱۸۵۰۰۰واحد به رشد خود ادامه دهد . چارتیست ها نیز این حالت نا اطمینانی را تایید میکنند و نشان میدهد تعادل میتواند با وزن خبرها تغییر جهت دهد .
این انرژی قاعدتاً اگر نتواند به بازار برسد و دوباره جریان پمپاژ پول را رقم نزند خیلی زود شاهد ۲ اتفاق خواهیم بود که اولی فرود آرام جریان حجم معاملات است و دومی گرایش دوباره جریان پول به سمت سهمهای کوچک و شاخص هم وزن…
این سناریو یک طرف بازار است اما در آن طرف چه عوامل و وزنههایی میتوانند این تعادل را به سمت قویتر شدن بازار رقم بزند
به نظر از حالا تا انتهای سال ترکیبی از این سه موردی که عرض میشود و یا هر یک به تنهایی، میتوانند در این موضوع موثر باشند
قطعاً اولین و مهمترین آن تجدید است تجدید امتحان خود را در اثرگذاری در بازار پس داده یک بار یک رالی قوی و خوب را در بازار رقم زده قابلیتهای بنیادی خوبی دارد و میتواند در سمت تحولات مثبت هم موثر باشد
در مورد تجدید و انرژی آن روزهای قبل مفصل صحبت شد هنوز حتی بازار در این حوزه گام که هیچ تاتی تاتی هم نکرد و در ابتدای راه هستیم و البته هنوز چراغ سبز محکم و قوی از سمت سیاستگذار روشن نشده هرچند شنیده میشود وزیر و حتی مقامات بالاتر در مورد موضوع تجدید جلساتی را داشتند و دستوراتی هم داده شده اما هنوز به لایههای پایینتر برای اجرا نرسیده است و یا شایدم رسیده و هنوز بازار خبر ندارد اما در هر صورت تجدید یکی از قویترین وزنههایی است که میتواند در فضای فعلی به بازار کمک کند.
موضوع محرک و وزنه بعد چیزی است که همواره با آن به عنوان یکی از مهمترین مؤلفههای رشد بازار اشاره کردیم و آن گزارشها و تحولات بنیادی است طی یک ماه آتی یا بهتر است بگوییم در ۴۰ روز پیش رو دو رویداد بسیار مهم کدالی را داریم که به نظر توانایی این را داشته که در مسیر تغییر وزنه بازار موثر باشند یکی در همین دو هفته آتی است که گزارشهای ماهانه به کدال میرسد و به نوعی جمعبندی فروش ۹ ماهه شرکتها را رقم میزند و دیگری گزارش ۹ ماهه شرکتهاست که تا حدودی مشخص میکند چه میزان سود در دل شرکتهاست و پی به ای جاری و فوروارد آنها را تحت تاثیر خود قرار میدهد پس این دو رویداد را دست کم نمیگیریم و معتقدیم بازار تا وقتی بر مدار بنیاد ارزنده است عوامل مختلف میتواند آن را به سمت بالا هدایت کند و اگر ارزندگی در دل آن وجود نداشته باشد هر رشد قیمت موقتی و ولو بر پایه جریان پول ماندگار نخواهد بود…
و اما عامل سوم… قبل از اینکه عامل سوم را بیان کنیم معتقدیم بودجه نه به عنوان یک عامل موثر که به عنوان یک عامل برهم زننده محیطی میتواند ظاهر شود و امیدواریم بودجه خیر مثبت که احتمالاً ندارد حداقل مثل سالهای قبل تبعات منفی نداشته باشد و خنثی و بدون تحول منفی پیش برود . این که بودجه در مجلس رد شده است نشان میدهد احتمالا بودجه انبساطی تری در انتظار بازار است و ممکن است تغییراتی را در نرخ ارز داشته باشیم
اما عامل سوم که چند روزی است به آن بیشتر کنجکاو شدهایم چیزی به نام دلار نیماست…
بعد از تحولات اخیر رخ داده در حوزه اقتصادی یعنی کسری شدید تراز تجاری و همچنین صف طولانی برای دریافت نرخ ارز ترجیحی به نظر منطقیترین کار تعدیل این نرخ همراه با تورم بوده که از عاقلانهترین و منطقیترین تصمیمات اخیر دولت بوده است که اگر رئیس جمهور میگوید اقتصاد بر پایه علم ،شاید این یکی تنها تصمیمی باشد که تاکنون این موضوع را نشان داده…
به نرخ نیما اگر نگاه کنیم میبینیم که تا قبل از آبان و تحولات تراز تجاری و اتفاقات آن ، این نرخ در محدوده ۳۷۵۰۰ تثبیت شده بود و دولت برای مدت طولانی ان را ثابت نگه داشته بود اما از آبان به این طرف آرام آرام این نرخ همراه با منطق تورم ماهانه در حال افزایش است به طوری که چراغ خاموش به محدوده ۳۹ هزار تومان نزدیک شده و بسیاری معتقدند اگر با همین شیب پیش برود انتهای سال میتواند در نزدیکی ۴۱ یا ۴۲ هزار تومان باشد. این کار دولت وقتی اهمیت پیدا میکند که اگر بتواند نرخ دلار بازار آزاد را در همین حوالی حفظ کند دست به کار بزرگی زده که ثبات ارزی خاصی را به همراه دارد البته این را هم بگوییم که شوکهای سیاسی به شدت بر هم زننده این جریان خواهند بود. اما نزدیک کردن نرخها به هم رویدادی است که بستر بسیاری از فسادهای فعلی را برمیچیند و حتی عطش قیمتها را نیز میگیرد، صادرات را ترغیب کرده و وارد کننده هر چیز به هر قیمت را سرکوب میکند و به نظر تنها گام عملی در راستای شعار تقویت تولید و افزایش صادرات است.
البته شک نکنید طی روزهای آتی جیغهایی از این موضوع بلند میشود که معتقدیم کسانی که در این حوزه و به این سیاست انتقاد میکنند جز همان سه دستهای هستند که بارها عرض کردیم که یا نادانند یا برای برهم ریختن اقتصاد این مملکت ماموریت دارند و یا دسته سوم که متاسفانه هر روز ثابت میشود این دسته قویترند دستشان در فساد و سفره نرخ ارز ترجیحی دراز است.
اما اثر این موضوع بر بازار چیست واقعی شدن نرخ ارز اثرات بسیار خاص و مهمی در بازار خواهد داشت که میتواند تحولات متفاوتی را در صورتهای مالی شرکتها رقم بزند و نکته مهم این است که بسیاری از تحلیلگران هیچ وزنی به این موضوع نداده و اصلاً این ماجرا را فراموش کردند در صورتی که اگر این سیاست سیاست ادامه دار و در قالب منطق اقتصادی پیش روندهای باشد خبر خوبی برای شرکتها و بازار خواهد بود. از همین رو به نظر ترکیبی از این سه عامل و یا هر یک از این عوامل به تنهایی قادر خواهند بود بخش مهمی از بازار را با خود همراه کرده و فضای خوبی را رقم بزنند
به نظر حرکت نرخ دلار نیما چه منجر به افزایش نرخ ارز بازار آزاد شود و چه نشود فرصت و رویداد خوبی برای بازار است و امیدواریم تحلیلگران که در یک سال گذشته مدام در بازار در مقاطع حساس و تاریخی دچار اشتباهات تاریخی شدند این بار کمی دست به اکسلتر حرکت کرده و در محاسبه سودها و پی بهای فوروارد وزن قیمتهای فعلی را بیشتر بررسی کرده و بتوانند جریان پول بزرگ و قویتری را به سمت بازار هدایت کنند
و در پایان و جمعبندی باید اذعان کرد اگر بازار به سمت ترکیبی از اجرای این سه اتفاق و رویداد پیش برود میتواند تحول خوبی را در قیمتها داشته باشد و فضای منطقی را رقم بزند و درست در نقطه عکس اگر از این سه جریان چیزی عاید بازار نشود بازار رفته رفته رکود دوبارهای را که شبیه روزهای قبل از آبان است تجربه کرد و دوباره فقط بازی سهمهای کوچک است که داغ شده و پروژه بازی محوریت حرکت بازار میشود
بگذریم و سراغ بازار برویم …
ساختمانی ها در اوج
در نمادهای ساختمانی شاهد اوج گیری نمادهای این گروه و معاملات مثبت بودیم ساختمانی ها این روزها بیشترین توجه را به خود اختصاص داده اند
در گروه ساختمان شرایط میتواند ویژه پیش برود . در این گروه بارها روی ثامید و ثبهساز در بنیادی تاکید کردیم و حالا مورد توجه بازار قرار گرفتند و هردو خاص و جالب پیش می روند در سوی دیگر ثاخت با خبرهای جدی از جلسه هیئت مدیره و شفاف سازی از تجیدد مواجه شده و این خبرمهمی برای ثاخت است
ثبهساز با رشد قیمتی در حال عبور و شکست قیمت های 320 تومانی می باشد این سهم شرایط بنیادی خوبی داشته و در بین ساختمانی ها از توان سود سازی بالایی برخوردار است در صورت تثبیت در قیمت های بالای 320 تومانی سهم هدف 360 تومانی خواهد داشت
ثتران همچنان نوسانات عالی در سطوح 860 الی 920 تومانی می دهد این سهم ساختمانی دارایی های خوبی داشته و علاوه بر این ها سهم رشد قیمتی میان مدتی خوبی در صورت گرفتن رای دادگاه برگشت زمین های شهریارش خواهد داشت اما تا ان زمان فعلا روندش نوسانی دنبال می شود
ثرود هم با نوسانات مثبت همراه و روند صعودی خوبی گرفت این سهم تا قیمت های 2000 تومان احتمالا یک برگشت داشته باشد ثرودی که اخیرا نوسانات شارپی داشته و در این سطوح جز سهام ریسکی گروه ساختمان محسوب می شود
تحولات سرمایه گذاری ها
در نمادهای سرمایه گذاری شاهد روند معاملاتی مثبت برخی نمادهای این گروه بودیم سهامی که تحولات بنیادی اساسی در دل خود دارند
واتی 2 سیت بلوک شیران معادل 30 درصد سهام شرکت را اگهی کرد به نظر می رسد بازار خوشبین به این فروش بلوکی سهام می باشد واتی که تحولات بسیار خوبی در صورت فروش این بلوک و شناسایی سود 1300 الی 1400 تومانی به ازای هر سهم خواهد داشت واتی که هدف 1250 تومانی را دنبال می کند
شستا به قیمت های 125 تومان عقب نشینی کرد این سهم وضعیت معاملاتی خوبی داشته و حمایت قوی در همین سطوح دارد این سهم در این شرایط توان برگشت روند را به قیمت های 140 تومان در صورت فعال شدن یک خبر خوب مانند تجدید ارزیابی زیرمجموعه ها خواهد داشت
وبانک در حال فرصت سازی است سهمی که به حمایت 1100 تومانی رسیده و حمایت بعدیش سطوح 1000 تومان است این سهم هم فروش بلوکی سهام را دارد و هم افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی زیر مجموعه ها را که باعث اقبال به سهم می شود
بیمه ای و گارد صعود
در نمادهای بیمه ای شاهد گارد صعودی سهام این گروه بودیم بیمه ای هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و هم شایعات افزایش سرمایه و هم رشد سود سازی سبب اقبال به سهام این گروه شده است
بیمه البرز با تصویب افزایش سرمایه خود با روند صعودی و برگشتی مثبت از کف قیمتی 320 تومانی همراه شده و به سمت سطوح 360 تومان در حرکت است این سهم فعلا نوسانات بسیار خوبی در این سطوح دارد و می تواند به عنوان گزینه برتر شناخته شود
بیمه ما امسال سود سازی بالایی دارد این سهم فعلا در سطوح 420 الی 460 تومان نوسان داشته و امسال شایعات سود سازی بالایی دارد بیمه ما به واسطه اتصال به بانک ملت قراردادهای خوبی بسته و سود سازی قابل توجهی دارد
در نماد بیمه دانا سهم قیمت های 360 تومان را به عنوان کف قیمتی بسته است سهمی که اوضاع و احوال بنیادی بسیار مناسبی دارد به قیمت های بسیار جذابی از دید بنیادی رسیده است و توان یک برگشت خوب را دارد
چهارگوشه بازار
در کفرا سهم به صف خرید رسید تایید خبر افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی و گزارش این تجدید ارزیابی در اواخر اذر ماه سبب اقبال به سهم شد کفرایی که به سمت قیمت های 1400 الی 1600 تومانی در حرکت بوده و شنیده می شود معدن طلای زیر مجموعه که مالکیت 10 درصدیش را دارد هم در حال ارزیابی قیمتی برای عرضه می باشد
در شیران سهم که بلوکش اگهی شده است با روند نوسانی مثبت همراه شد سهم دو هدف قیمتی 560 و 620 تومانی داشته و در این سطوح قیمتی در نوسان است شیرانی که با شمصخ شدن خریدار احتمالی بلوکش اگر خریدارش مرتبط با صنعت پتروشیمی و پالایشی باشد شاهد تحولات اساسی خواهد بود
تایرا در بین سهم های بازار شرایط خوبی داشت با دید نوسان یکی از سهم های خاص بازار است و بلوک های اخیرو خبرهای ورود تراکتور به بورس کالا و تلفیقی 3000 ریالی میتواند این سهم را در قیمت های بهتری قرار دهد تایرا را همچنان به عنوان سهمی خاص توصیه میکنیم و بد نیست در سبدها باشد
دارویی جابر بارها در کف قیمتی 1600 تومان توصیه شده بود سهمی که هم سود شرکت اصلی و هم زیر مجموعه هایش امسال متحول می شود و به نسبت سال قبل سود سازی خوبی دارد این سهم دارویی رشد قیمتی مناسبی در پیش خواهد گرفت
قطعه سازی ها هم خوب بودند در مورد این گروه اگر بخواهیم چند گزینه خاص بنیادی ذکر کنیم . خزر ، ختراک خاهن خموتور گزینه های خوبی هستند و شاید اگر اهل ریسک باشید ختور هم بتواند جالب باشد فروش خوبی در ابان ثبت کرد
شهریور این عدد با افت 1560 میلیارد ریال و مهر به 1986 میلیارد ریال رسیده بود آبان 2553 میلیارد ریال شدو جمع 8 ماهه 14309 میلیارد ریال رسیده است و مدت مشابه قبل 8040 میلیارد ریال بود به نظر با دید نوسان ختور بد نیست
در این گروه زیر 2000 ریال خبهمن همچنان گزینه خوبی است از سوی دیگر منفی های خکرمان هم فرصت خوبی با دید نوسان و حتی نگهداری سهم است . گفته می شود دوباره این بلوک در راستای هم کدساز یاین جریان بوده است
امروز جو بانکی ها بد نبود طبق برخی شنیده ها چند رویداد خاص در این گروه در جریان است . اول از همه به زودی گویا جلسه ای خواهد بود و بانک ها در مورد تجدید جمع بندی میکنند . نکته بعد این که فروش دارایی ها به شکل جدی تر از سوی بانک ها پیش می رود و به زودی ملت شناسایی سود این چنینی را در گروه مالی دارد و تجارت هم یک فروش دارایی خواهد داشت
در بین قندی ها صبحت از قشیر و قصفها زیاد است دیروز در خبرها داشتیم که اخذ اسناد تک برگ زمین های شرکت نهایی شده و به نظر به زودی خبرتجدید قند اصفهان به بازار می اید با دید یک سهم خاص و یک نوسان و یا حتی خریدن سهم رفتن به افزایش سرمایه تجدید گزینه خوبی است . سهم را کمی بیشتر و دقیق تر ازاین نظر زیرنظر بگیرید از نظر بنیادی هم اصفهان سهم بدون سود و بدی نیست و میتواند از دو نظر تجدید و بنیادی جالب باشد .
حفاری هم شرایط خوبی را دارد میتواند با توجه به زمزمه های تجدید زیرمجموعه های بنیاد به سهم توجه بیشتری کرد . حفاری از گزینه های بنیادی بازار محسوب می شود. فروش 8 ماهه شرکت از کل سال قبل بیشتر بوده است. شرکت تواناتی محقق کردن سود 200 تومانی را در 12 ماهه دارد که این عدد p/e منتهی به اسفند را به عدد 3.5 واحد میرساند که در مقطع فعلی عدد جذابی است. سهم در رشد اخیر بازار تحرکات اهسته تری داشته و همچنین حمایت حقوقی مانفع افت قیمت بوده. به نظر می رسد سهم در کوتاه مدت به سقف قیمتی اردیبشهت که 15% با آن فاصله دارد برسد و پتانسیل بنیادی و نحوه معاملات تابلو، ریسک به ریوارد جذابی برای حفاری رقم می زند.


