گزارش بازارامروزیکشنبه 19 آذر 1402
رقص سرد بی شراب !
امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که روایت چند روز قبل در مورد نیاز بازار به خبرها انگار درست است خبرها حکم شراب و بادهای را دارد (البته شراب روحانی و عرفانی ) که صوفیان نمیتوانند رقص سماع را بدون آن خوب به جا بیاورند . بازار نشان داد با موج خبرهاست که شجاع می شود و فریاد میزنند رقصی چنین میانه میدانم آرزوست… البته شدت و زیبایی این رقص قطعاً به زیبایی هفته قبل نیست دلیل آن را میتوان در چند موضوع جستجو کرد که یکی از مهمترین آنها تردید بسیاری از فعالان و سهامداران به موضوع تجدید است.
در واقع تردید در تجدید عاملی است که این روزها برای بازار نکته منفی شده و او را در حاشیه برده و کمی از آن طراوت و شادابی روزهای قبل کاسته شده است. دیروز در مورد سطحبندی اخبار تجدید صحبت کردیم و امروز معتقدیم دو چراغ سبز قوی محکم و پررنگ از سوی دو بخش باید برای بازار صادر شود تا بتوان موضوع تجدید را همچنان به عنوان موضوع مهم و اثرگذار بازار در نظر گرفت.
چراغ سبز اول چراغ سبز حاکمیت و دولت است که به عنوان سیاستگذار کلان نظر خود را در مورد این موضوع بیان کرده و به بازار اعلام کند . چیزی که تاکنون اعلام نشده و البته برداشت اولیه بازار همین بود که سکوت نشانه رضاست و چیزی که خزانه آقایان را آسیب نزند خیلی نه متوجه میشوند و نه کاری دارند امروز و فردا باید خبرهایی دراین حوزه منتشر شود که یا وزارت اقتصاد و یا بودجه و یا دولت کمی شفاف تر صحبت کنند . با این مضمون که قرار نیست با موضوع تجدید مخالفت شود و دولت ریل گذاری این موضوع را در پیش دارد . به خصوص دستوراتی که به سازمان بورس به عنوان متولی و شرکت ها و ناشران تاکید کند، کار را با قدرت و جدیت دنبال کنید. این اتفاق و رویداد مهمی است که از مدتها قبل در همین گزارشها نیز تاکید میشد که باید اجرایی شود احتمالاً اختیارات ویژهای لازم است شکل بگیرد تا کار را پیش ببرد و چراغ سبز روشن باشد … فردا و سه شنبه روزهای مهمی برای این ماجراست
چراغ سبز دوم دقیقاً آنچه تا به امروز باعث شده کمی تردید نسبت به تجدید افزایش یابد این است که شرکتها حاضر نیستند به طور رسمی در کدال موضوعی را اعلام کنند چیزی که به نظر شجاعت خاصی میخواهد و این موضوع منتظر تاکید و دستورات قویتر است که چراغ سبز اول به این ماجرا کمک کرده و تشکیل کارگروه های رسمی در سازمان هم در همین راستامیتواند شکل بگیرد . به نظر میرسد تجدید پیچیدگیهای خاص و ویژهای را دارد که جز متولی اصلی بازار یعنی سازمان بورس نمیتواند گره گشای آن باشد از همین رو ورود ویژه وزیر و تاکید برای تشکیل جریان میز تجدید نکته مهم این ماجراست
چراغ سبز دوم چراغ سبز مهم و حیاتی برای بازار است و نیاز است تا بازار اطلاعیهها و گزارشهای قویتری را از کدال دریافت کند. البته باز هم تاکید میکنیم که ناشران برای این موضوع چراغ سبز بالادستیها را احتیاج دارد که شنیدیم در طول این هفته اخبار جلسات آشکار و پنهانی وجود دارد که روی این موضوع تاکید میکند و میتواند نقطه مهمی برای حرکت بازار شود.
اما این میان یک موضوع دیگر هم وجود دارد و آن دیدگاه یاری رسان احتمالی دولت در ماجرای تجدید و به طور کلی بازار سرمایه است. با اینکه انتقادات فراوان و بسیار زیادی به مدل عرضه فصبا وجود داشت اما قبول داریم که کارکرد درست بازار سرمایه در تجهیز سرمایه و ایجاد شرکتهای ریز و درشت با تجهیز سرمایههای خرد است. چیزی که به عنوان وظیفه اصلی بازار سرمایه در همه دنیا شنیده میشود در ایران هم بازار اولیه و ثانویه در کتابها زیاد تدریس شده . بازار ثانویه همان چیزی است که ما هر روز با آن سر و کار داریم و قیمت سهمها در آن بالا و پایین میشود و بازار اولیه جایی است که با استفاده از رونق بازار ثانویه میتواند به تجهیز و تامین سرمایه شرکتها بپردازد و به نوعی وظیفه اصلی خود را ایفا نماید .
بهتر است آن دانشمندانی که در بالا و در دولت نشستهاند کمی به این ماجرای فصبا و شگستر و برخی سهمهای مشابه دقت کنند کاری که شاید سالها طول میکشید تا نظام بانکی پیش ببرد اینجا حالا با دستور، نامه ، تلفن به هر حال ظرف مدت کوتاهی پیش رفت . البته فشار بسیار زیادی به بازار آورد اما یک مدل نسبتا موفق وجود دارد و آن این است که اگر دولت هر روز سیخی به این بازار نزند نقدینگی خانه و پناهگاهش بازار سرمایه است که میتوان با آن به ایجاد شرکتها و طرحهای بزرگ و کوچک کمک کرد. دانشمندان مختلف همین را درک نمیکنند و البته این چیزی نیست که ما امروز کشف کرده باشیم چند دهه است که در دنیا این موضوع پیش میرود و ما تازه در حال تماشای آن هستیم…
این موضوع را از این بابت عرض کردیم که به نظر اگر قصد پیاده کردن یک مدل موفق از تامین مالی و تجهیز سرمایه را دارید بهتر است گام به گام ویرانههای بازار ثانویه و آنچه طی این مدت از سر نادانی خراب کردهاید، بسازید و شاهد نتایج آن باشید شاید تجدید که از دید ما کم هزینهترین موضوع برای دولت است اولین گام در آواربرداری این ماجرا باشد .
نمیگوییم تجدید یک راه حل ویژه برای اقتصاد و یا شرکتهاست اما به نظر تجدید میتواند شفافیت را افزایش داده و موتور محرک نسبتاً قوی برای بازار سرمایه باشد که خود به خود روشن شدن این موتور فضای منطقیتری را برای اقتصاد و جذب سرمایههای خرد در بازار سرمایه رقم میزند. البته مسیر بسیار پرپیچ و خم و سختی را داریم اعتمادی که چه در دولت قبل و چه در دولت فعلی از سهامداران بازار گرفته شده آنقدر سهمگین و غیر قابل باور است که حتی امید به بهبود را نیز سخت میکند . آنقدر رفتارهای فعلی دولت غیرمنطقی و غیر عقلایی بوده که دلخوش بودن به بروز چنین رویدادهایی کمی خوشبینانه است…
حرفهای مفصل و خاصی از نرخ بهره و جریان نرخ نیما قرار بود بیان کنیم که به دلیل طولانی شدن به روزهای آتی موکول خواهیم کرد اما به نظر تحولاتی هرچند آرام و آهسته در جریان است که میتواند از نظر بنیادی در بهبود فضای بازار نقش موثری را ایفا نماید …
دارویی های دوپینگی
در نمادهای دارویی شاهد روند مثبت خوبی هستیم هم سود سازی بالا و هم خبرهایی در خصوص تجدید ارزیابی سبب شده تا دارویی ها با پتانسیل های مناسبی همراه باشند
دارویی فارابی با کف حمایتی 3200 تومانی و مقاومت 3600 تومانی همراه و در نوسان است سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و می تواند وارد فاز صعودی قابل توجهی شود دفارایی که امسال براورد سود 700 تومانی داشته و ارزش ذاتی بالای 4000 تومانی دارد
دسانکو افزایش نرخ های خوبی گرفته است علاوه بر افزایش نرخ سهم با تولیدات جدید هم همراه شده این سهم با حمایت 650 تومانی و مقاومت 720 تومانی فعلا به روند نوسانی خود ادامه داده و شرایط خوبی دارد
دلقما سیکل نوسانی خوبی در سطوح 280 تومان الی 320 تومان ساخته است سهمی که به واسطه جهش شدید نرخ انتی بیوتیک ها با رشد سود سازی و فروش بالایی همراه و مدتی است در این دو سطح قیمتی نوسانات مناسبی می دهد
عقب نشینی بانک ها
بانک ها پس از داغی که از افزایش سرمایه تجدید ارزیابی تجربه و نوسانات مثبت داشتند حالا با افزایش عرضه ها همراه و باز به قیمت های قبل خود برگشت زدند
وبصادر که شایعات تجدید 400 درصدی دارد به قیمت های 200 تومان برگشت داشت سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و دارایی های مناسبی برای تجدید دارد به خصوص این که از تجدید ارزیابی اخیر سهم مدت زیادی می گذرد و در صورت قطعی شدن خبر تجدید ارزیابی سهم رشد خوبی در پیش دارد
وپارس کف قیمتی 180 تومان جا خوش کرده است سهمی که فقط با خبری از تجدید ارزیابی یم تواند موتور خود را گرم کرده و یک رشد عالی را تجربه نماید این سهم تا قیمت های 200 الی 220 تومان روند صعودی داشته و در کف قیمتی به سر می برد. چند روزی است وپارس را بهتر میخرند امروز هم خوب است در وپارس هم شفاف سازی را به زودی از محل گرفتن اموال رستمی صفا در پیش دارد و میتواند جالب باشدگویا به زودی 70% فولاد ساوه به این سهم می رسد
وپست بار دیگر در حال برگشت به قیمت های 920 تومان است این سطوح می تواند فرصت یک نوسان 10 الی 15 درصدی بدهد سهمی که اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و صعود خوبی را می تواند تجربه نماید امسال سود بالایی در پست بانک محقق خواهد شد
بلوک وبملت با نرخ 522 تومان است که به زودی جابجا می شود شنیده می شود این بلوک مشتری داشته و صندوق توسعه ملی خریدار این بلوک است و از ماحصل جابجایی این بلوک ها 5 همت سود برای وبملت ایجاد میگردد
بیمه ای ها و روندی متفاوت
در نمادهای بیمه ای شاهد روند مثبت خوبی در برخی سهام این گروه بودیم در این گروه هم شایعات تجدید ارزیابی حسابی داغ شده است
در بیمه آسیا سهمی که شایعات تجدید ارزیابی 400 درصدی دارد و با قیمت های 200 تومان در حال معامله است به شدت شاهد حمایت از سهم هستیم سهمی که توان رشد قیمتی تا سطوح 240 الی 250 و در بازه میان مدت سطوح 280 تومان است بازدهی میان مدتی خوبی را از این سهم انتظار داریم
بیمه کوثر هم دارایی های سنگینی دارد یکی از دارایی محورترین سهام بیمه ای همین کوثر است سهمی که کف قیمتی 320 تومانی و سقف کوتاه مدت 360 تومانی داشته و با توجه به وضعیت بنیادی عالیش ریسک کم و در مقابل پتانسیل های نوسانی بسیار خوبی دارد
بیمه میهن در صف خرید قفل شده است ظاهرا قراردادهای مجموعه سپاه به این شرکت منتقل شده و بازار تحولات اساسی را در این سهم انتظار دارد بیمه میهن تا قیمت های 1800 الی 2000 تومان فعلا جای رشد قیمتی را دارا می باشد
سرمایه گذاری های خوش نوسان
در نمادهای سرمایه گذاری روند عمدتا متعادل دنبال شده و در این بین برخی نمادهای گروه معاملات مثبتی داشتند
در واتی سهم همچنان حمایت شده و میل به اصلاح ندارد سهمی که به نظر می رسد کف قیمتی 1000 تومانی و مقاومت 1100 تومانی داشته و همچنان در انتظار اگهی شدن فروش بلوکی سهام شیران می باشد
وصندوق هم خوب بالا آمد به طوری که شاهد رسیدن این سهم به قیمت های 1800 تومان بودیم وصندوقی که اوضاع و احوال بسیار خوبی داشته و در شرایط مناسب بنیادی قرار دارد اگر سهم بتواند از سد قیمتی 1800 تومان بگذرد قیمت های 2000 الی 2200 تومان را در پیش رو دارد
وبانک هم حمایت 1100 و مقاومت 1250 تومانی دارد این سهم نیز شرایط و اوضاع خوبی داشته و اگر پتانسیل های سهم از فروش بلوکی سهام شرکت های زیر مجموعه تا برنامه تجدید ان ها نهایی شود بهانه خوبی برای رشد سهم جور خواهد شد
چهارگوشه بازار
در بین گزینه های فولادی همیشه فولاد و فخوز میتوانند جالب باشند به خصوص با دید کمی نوسانی تر فخوز را جالب می بینیم. در این گروه دو سهم خاص تر را امروز بررسی میکنیم یکی ذوب که شنیده می شود به زودی درصد افزایش سرمایه را روی کدال می برد
ذوب با نوسانات ارامی در قیمت های 420 تومان همراه شده است سهمی که وضعیت خوبی داشته و همچنان به واسطه شایعات تجدید ارزیابی مورد اقبال است شکسته شدن سد قیمتی 420 تومان جای رشد تا سطوح 460 تومان را دارد ظاهرا قرار است به زودی درصد تجدید ارزیابی در این شرکت اعلام شود
کفرا هم رشد خوبی داشت و صف خرید 7 درصدی زد سهمی که مقاومت 1250 تومانی در پیش رودارد این سهم به دلیل مالکیت 10 درصدی در معدن طلای تاصیکو را دارد همین امر سبب شده تا با توجه به تولید رسیدن این معدن طلا سهم با اقبال و رشد خوبی همراه شود
کپشیر ارام ارام به سمت قیمت های 1400 تومان در حرکت است سهمی که شنیده می شود فروش های خوبی در ماه های اخیر داشته و گزارشات مهمی دارد این سهم در صورت تثبیت در قیمت های بالای 1400 تومان تارگت 1600 تومانی خواهد داشت
پکرمان را یکی از گزینه های خوب گروه لاستیک میبینیم تقریبا همه گزارش دادند و می شود نتیجه گیری کرد . گزارش ۶ماهه حسابرسی شده تلفیقی 340 تومان سود دارد و رسیدن به 700 تومان سود را بهتر میکند و با دید کمی صبر میان مدت واقعا گزینه خوبی است بین گروه لاستیک پگرمان را کم ریسک ترین گزینه گروه
ثمسکن هم با شایعاتی از تجدید در این روزها مورد توجه بیشتر بازار قرار گرفته است. معاملات ثمسکن خاص تر شده است و پرحجم معامله می شود خبرهای افزایش سرمایه از تجدید در این سهم میتواند جالب باشد و به زودی شفاف سازی میدهد
اگر اهل ریسک نیستید سراغ رنیک بروید در مورد رنیک قراردادی شرایط خوبی را دارد و میتواند فضای بهتری را رقم بزند . سود شرکت در پایان سال 1402 میتواند حوالی 120 و 130 تومان شود که این عدد در سال 1403 برابر با 230 تومان توانایی رشد را داردسود شرکت به علت اینکه عمده قراردادها در سال 1403 به اتمام می رسد
اهل نوسان و کمی ریسک هستید خودکفا گزینه خوبی است با دید یک سهم نوسانی خاص این سهم نیز با توجه به شرایط خاص غمینو و غپینو و زیرمجموعه ها میتواند بعد از یکی دو روز اصلاح دیگر پر حجم شده و دوباره مورد توجه قرار گیرد سهم را کمی دقیق ترو خاص تر زیرنظر داشته باشید خودکفا میتواند هنوز به مسیر خود ادامه دهد
امروز غدیر خوب و پرحجم بود در گروه پتروشیمی و معدنی و پالایشی به نظر غدیر و پارسان خاص هستند گزارش شپدیس اگر حسایرسی شده هم همین باشد با سناریو های تقسیم سود متفاوت اعداد جالبی به دست می اید . پارسان با ۶۵ درصد تقسیم سود پردیس حدود 6900 ریال سو دارد با 80% تقسیم این عدد حوالی 7450 و با 90% به 7800 ریال میرسد . با 6900 ریال سود و 6500 ریال تقسیم غدیر هم کف کف 3800 ریال را دارد این یعنی پارسان و غدیر به خوصص پارسان هم جالبه هستند .


