گزارش بازارامروزدوشنبه 6 آذر 1402
سردی تب تجدید ؟!
تب مثبت های بازار دیروز و امروز خیلی زود فروکش کرد و دوباره در کویر بی حجمی با فانوس به دنبال راه میگردیم تا شاید اتفاق خوبی به بازار کمک کندولی هر چه بود انگار تب تجدید سرد شد و خوابید و این مهم ترین رویدادی است که باید این روزها دنبال کرد البته بازار امروز تحولات و اتفاقات دیگری هم داشت امروز بازار را در آغاز راه در حالی آغاز کردیم که به نظر بازار امروز تحت تاثیر ۴ خبر و رویداد قرار داشت که هر یک اندک اثر مثبتی را ابتدا در بازار گذاشته اما برآیند کلی بازار همچنان بیرمق و منفی پیش میرود و خیلی زود فروکش کرد …
قبل از بیان این چهار مورد یک نکته را در ذهن داشته باشید و آن هم این است که روزهای قبل هم بیان کردیم که اگر رفتار دولت در مواجه با بازار سرمایه بهتر نشود و دستش را از جیب شرکتهای بزرگ بیرون نیاورد خیلی زود بازی بازار تغییر کرده و گرایش جریان پول حاضر در بازار به سمت سهمهای کوچک و یا به اصطلاح هم وزنیها بیشتر میشود این مورد را به شکل آرام و خاموش طی دو هفته گذشته شاهد بودیم و البته فردا سعی خواهیم کرد در مورد رویکرد بازار نسبت به این موضوع بیشتر صحبت کنیم اما نشان میدهد احتمالاً بازی جریان پول در زمین شرکتهای کوچک رواج خواهد داشت مگر تجدید و خبرهای آن بتواند کمی فضا را تغییر دهد
اما چهار عاملی که از آن صحبت میکنیم ابتدا فعال شدن بازارساز در بازار است که طی روزهای گذشته و به وضوح طی دو هفته اخیر حضور قویتری در بازار داشته منتها نوع حرکت او در رنج زدن ها کمی غیر حرفهای و تکراری شده و انگار همه دست او را خواندهاند و این اتفاق خوبی برای بازار نیست اما همین که حضور دارد نقطه مثبتی برای بازار است. رویداد دوم به گزارشهای ماهانه باز میگردد که نشان میدهد فضای منطقی و خوبی در بازار از نظر گزارشی در جریان است و اتفاقاً معتقدیم گزارش سهمهای کوچک میتواند عاملی برای حرکت آنها در بازار شود
اما عوامل سوم و چهارم خاصتر و متفاوتتر هستند
همیشه گفتهایم خودرویی ها قابلیت روشن کردن موتور بازار را دارند و هر حرکت و اتفاق مثبتی در آنها جو بازار را تغییر میدهد. به نظر طی روزهای گذشته و به خصوص دو هفته اخیر جوی در گروه خودرو ایجاد شده که میتواند به روند خوب معاملات این گروه و بازار کمک کند. این موضوع در سایپا با بلوک بازیهای متعدد و شرایط خاص بیشتر دیده میشود و از سوی دیگر معتقدیم کم کم این گروه با کمک خبرهای بنیادی و تجدیدی هم میتواند کمی تغییر جهت دهد. از همین رو عامل سوم را گروه خودرو و تحولات خاص آن میدانیم و اما سراغ عامل چهارم برویم که معتقدیم در روزهای آتی حرف و حدیثهای بسیاری برای بازار دارد و میتواند برگ برنده بزرگان بازی بازار شود موضوع ابلاغ تجدید از سوی سازمان به شرکتها و هلدینگها که البته واکنش دیروز و امروز بازار نشان میدهد هنوز بازار آن را جدی نگرفته و قطعاً حق دارد چرا که طی این مدت آنقدر خبرهای ریز و درشت و وعده وعید شنیده که نمیتواند درست تصمیم بگیرد و دیروز هم بیان کردیم اگر بازار احساس کند شرکتی به این ماجرا نزدیک است به مانند اخابر با او رفتار کرده و مثبتهای او در بازار طرفدار خواهد داشت هر چند که او هم امروز لنگ هایش هوا شده بود !!
پس بازار هنوز به قطعیت نرسیده
اما این قطعیت و در واقع اثرگذاری تجدید در بازار چطور به دست میآید ؟! بهتر است این را امروز توضیح داده که از دو ساید سازمان بورس و شرکتها و وظایف آنها به این موضوع نگاه میکنیم
اول سراغ شرکتها برویم ببینید قطعاً سهامداران خرد باید به شرکتها فشار بیاورند که برای حفظ ثروت و دارایی سهامداران چه عمده و چه خرد در این مسیر گام بردارند
برخی از شرکتها به خوبی به این موضوع واقف هستند و حتی شنیدیم که دیروز مثلاً مجموعه ،امید ،فولاد،وصندوق ،تاصیکو ، تاپیکو و تامین اجتماعی به صورت خودجوش جلسات را برگزار کرده و به این سمت پیش میروند که تجدید را عملیاتی کنند در آن سو برخی از ناشران هم در پیله خود خواب و در صندلیهای خود چسبیده و حرکتی نمیکنند چرا چون در این مملکت هیچ کار نکردن بهتر از کار کردن است …
این موضوع باعث میشود برخی از هلدینگها همچنان تماشاچی این اخبار و اتفاقات باشند و به نظر فشار اهالی بازار دستاندرکاران و کارشناسان و دلسوزان میتواند این موضوع را بیشتر پیش ببرد
پس ما در سمت شرکتها به یک تحول ویژه برای این ماجرا نیاز داریم .این تحول باید ابتدا از مغز مدیران آن مجموعهها آغاز شود و تغییر را درک کنند. عزیزان بگذارید کمی خاطرات تلخ عدم واکنش شما که پشت آن میزها نشستهاید به ماجرای نرخ خوراک و هزینه انرژی از خاطرمان کمرنگ شود
تاکید کردیم کمرنگ چون هیچ وقت عملکرد شما پاک نمیشود
اما با این اتفاقات شاید کمی بازار فراموش کند که چطور به وقت موضعگیری چسب دوقلو روی دهان خود زده بودید و باقیمانده آن را به باسن و صندلی مبارک زده بودید تا مبادا از آن تکان بخورید…
اما روی صحبت ما بیشتر در ساید سازمان است که به نظر وظیفه مهمی در این حوزه دارد
قبل از هر چیز معتقدیم این کار و این برنامه که آغاز شده یک برنامه ویژه است . برنامههای ویژه کار ویژه و متفاوت میخواهد سازمان اگر به دنبال کمک به بازار و اثرگذاری در آن است و مسیر تجدید را برای آن مفید و موثر میداند باید سرعت عمل را در آن بالا ببرد و این سرعت عمل جز با افزایش نیروها و انگیزه آنها امکانپذیر نیست به جای آنکه این همه خرج و پول صرف همایش و موارد مسخره شود کمی این موضوع را تقویت کرده تا افزایش سرمایهها با سرعت بیشتری در بازار جریان پیدا کند و به طور کلی میز یا بخش ویژهای برای این ماجرا در نظر گرفته شود یا تعداد نفرات برای بالارفتن سرعت عمل بیشتر شود
اما در سایر موارد به نظر نقش سازمان میتواند بسیار حیاتی و مهم باشد به خصوص معتقدیم باید برای این موضوع یک استاندارد ویژه ،یک خطکش مشخص وجود داشته باشد تا سرعت عمل را در این وادی بالا ببرد ارزش گذاری شرکتها زیر مجموعه که به واسطه آن منجر به افزایش سرمایه از محل مازاد ارزش آن با بهای تمام شده میشود، نیازمند این است که ارزش گذاری شرکتها با یک استاندارد و منطق خاص پیش برود.
وجود این خطکش و استاندارد باعث جلوگیری از بروز سلیقهای رفتار شدن خواهد شد و کار را با دقت بیشتری نیز پیش میبرد
مثلاً از قبل مشخص باشد ترکیبی از ارزش گذاری بر مبنای قیمت کارشناسی، لحاظ شدن ارزش بلوک و میانگین قیمت چند ماه اخیر میتواند شرایط متفاوت را رقم زده و فضای خوبی را ایجاد نماید. مورد بعد سیاستهای تشویقی و تنبیهی در این راستاست که به نظر به هلدینگها و شرکتهایی که این موضوع پیش قدم میشوند و پیش میروند کمک بیشتری شده و آنها در بازار و در سایر موارد از این کمک سازمان بهرهمند باشند.اعم از تامینمالی ها تایید صلاحیت ها و …
و نکته آخر نحوه اعلام این موارد به بازار است که به نظر مهمترین و خاصترین بخش ماجراست …تجدید ارزیابی چند مرحله دارد مرحله اول نیت است و خواست شرکت به این امر … مرحله بعد مشخص شدن میزان درصد آن است که به واسطه مدل ارزش گذاری و قیمت نهایی و اختلاف آن با بهای تمام شده به دست میآید .مرحله بعد تایید حسابرس و سپس مجوز از سمت سازمان بورس و برگزاری مجمع و باقی موارد است
به نظر لازم است تا سازمان بورس و آن میز ویژه و کارگروه ویژه این ماجرا از ابتدا تا انتها همراه این شرکتها باشند اما آنچه مهم است این است که سهامدار غریبه فرض نشود و در تمامی این مراحل با جزئیات در جریان امور قرار گیرد
به عنوان مثال اگر مجموعهای تصمیمش را گرفت که به سمت تجدید برود شفاف روشن در یک کنفرانس یا در یک شفاف سازی آن را به بازار اعلام نماید و سهامداران را اسیر حرف و حدیث و شایعه نکند …درمراحل بعد حدود درصد که مشخص شد بلافاصله به بازار اعلام شود و باقی موارد …حتی قبلتر این پیشنهاد مطرح شد که در مورد تجدید ارزیابی از محل زمین و ساختمان شرکتها دوباره لیست دارایی قابل تجدید را ارائه نمایند
در هر صورت مهمترین بخش ماجرا نحوه اعلام آن به بازار است و فکر میکنیم در حال حاضر آن چیزی که مهم است و لازم است که مورد توجه ویژه قرار داشته باشد چگونگی نحوه اجرا و اعلام این موضوع به بازار است که امیدواریم هرچه سریعتر بتواند شرایط را مساعد و مناسب این تغییر نماید به نظر طی ۲ هفته آتی از این موضوع در بازار بیشتر میشنویم…
و اما بازار فعلا درگیر خود شده و نمیتواند ازاین فاز خارج شود و به محض بهبود در یکی ازاین خبرها احتمالا چرخش نصف و نیمه را نیز خواهیم داشت
قطعه سازان سر سبز
در نمادهای قطعه سازی همچنان روند سهام این گروه رو به بالا بوده و قطعه سازان در شرایط مثبتی معامله می شوند
خپویش با نوسانات مثبت همراه شده است سهم پس از برگشت از مقاومت به حمایت قوی 2150 تومانی رسیده است دو خبر مهم یکی افزایش نرخ و دیگری افتتاح پروژه کی لس در سهم می تواند باز استارت رشد قیمتی خوبی در سهم را با تارگت های 2400 الی 2600 تومان بزند
ختوقا گزارش تلفیقی خوبی ارائه داده و به سود سازی خوبی رسیده است امسال سود 80 تومانی در تلفیق سهم قابل تحقق بوده و ختوقا به نظر می رسد میل به رشد قیمتی تا سطوح 650 تومان داشته باشد سهم از کف حمایتی فعلا تا اینجا خوب رشدی داشته است
خمحرکه هم رشد خوبی دارد سهم اصلاح قیمتی قابل توجهی در گروه قطعه سازان داشته است سهم به سطوح 720 تومان رسیده و اگر فردا در قیمت های بالای 720 تومان تثبیت شود ارام ارام راه خود را برای رسیدن به هدف 800 تومان هموار خواهد کرد
خکار هم بد پیش نرفته و گزارش خوبی دارد خکار مهر 555میلیارد ریال و 587 میلیارد ریال ابان فروش داشت
در تیر با فروش 489 میلیارد ریالی آغاز کرد و مرداد 448 میلیارد ریال وشهریور 600 میلیارد ریال بود
8 ماهه 4321 میلیارد ریال فروش داشت . که مدت مشابه به عدد 2188 میلیارد ریال رسیده بود
خزر هم باید با دید نوسان به عنوان سهمی بنیادی زیرنظر بازار باشد خکار خفنرگزارشی تا به این لحظه بهتر بودند
خاهن هم بد نیست زیرنظر باشد سهم در شهریور هم 572 میلیارد ریال بود
در مهر کمی بهتر شد و 1211 میلیارد ریال فروش داشت و ابان 1453 میلیارد ریال بوده است
8 ماهه به 12074 میلیارد ریال رسیده است
دراین گروه خموتور و ختراک هم شرایط خوبی را داشتند .
دو دستگی ساختمانی ها
در نمادهای ساختمانی شاهد روند نوسانی بوده و برخی مثبت و برخی اصلاحی بودند به نظر می رسد در روند اصلاحی می توان فرصت های خرید خوبی را شناسایی کرد
در ثالوند سهم به قیمت های حمایتی 1400 تومان نزدیک می شود سهمی که یک حمایت در این سطوح و حمایت بعدیش قیمت های 1200 الی 1250 تومان است سهم در مقابل دارایی های خود رشدی نداشته و ارزش ذاتی 1800 تومانی دارد
در ثاخت سهم نتوانست از سطوح قیمتی 460 تومان عبور نماید سهمی که دارایی های ارزشمندی داشته اما سود سازی خوبی ندارد و حتی زیان انباشته نیز در صورت های مالی شرکت به ثبت رسیده است ثاختی که حمایت قوی 420 تومانی را بر سر راه خود دارد شایعه شده 500% تجدید در این سهم نهایی و قطعی خواهد بود ولی اعداد بالاتر کمی سخت است
ثبهساز باز در فاز اصلاحی قرار گرفته است کف قیمتی 260 تومان همچنان سطوح جذابی برای خرید نوسانی سهم است و می تواند یک نوسان 10 درصدی بدهد ثبهسازی که امسال سود سازی بالایی داشته و با فروش زمین ها و پیش فروش برخی واحد های خود توانسته گزارش های خوبی ارائه دهد
ثامید در اخرهای سال مالی در ابان به عدد 4645 میلیارد ریالی رسیده و 11ماهه عدد فروش 22286 میلیارد ریال است در این سهم شرایط برای خرید در منفی ها میتواند جالب باشد
اختیار خودرویی ها
در نمادهای خودرویی در پیش بودن زمان سر سرسید قراردادهای اپشن خودرویی ها باعث شده تا نوسانات ارام سهام این گروه ادامه داشته باشد این هفته این اوراق به اتمام رسیده و از هفته اینده روند اصلی خودرویی ها به نظر می رسد شکل بگیرد
در ایران خودرو روند نوسانی ارام سهم ادامه دارد فعلا پایین سهم سطوح 240 و بالای سهم سطوح 260 تومان است یک خبر مثبت می تواند مقاومت 260 را در هم شکسته و سهم را تا قیمت های 300 تومان بالا ببرد
خبهمن تحولات خوبی دارد هم از نظر سود سازی و هم از نظر فروش به نظر می رسد سهم ارام ارام به همین روند مثبت ادامه دهد به خصوص این که سعی دارد تا در قیمت های بالای 180 تومان تثبیت شود تا راهش به سمت قیمت های 200 تومان هموار شود
خاور هم در انتظار گزارش فروش ابان ماهش است اگر ابان ماه شرکت فروش خوبی داشته باشد سهم می تواند به سطوح 360 تومانی بازگردد سهمی که وضعیت خوبی از دید بنیادی داشته و در شرایط مناسبی به سر می برد
پول قوی در غذایی ها
در نمادهای غذایی شاهد روند مثبت خوبی بودیم غذایی ها عمدتا شاهد ورود پول های خوبی به روند معاملاتی خود هستند
در این گروه سالمین با حجم معاملات بالا و صف خرید سعی در شکست قیمت های 460 تومان به عنوان مقاومت سرسخت خود دارد اگر فردا هم سهم مثبت باشد می توان به رشد غسالم تا قیمت های 500 الی 520 تومان خوشبین بود
غمینو که شایعات سود 180 تومانی دارد با روند مثبت و صف خرید به مصاف قیمت های 1000 تومان می رود سهم از نظر فروش و سود سازی شرایط بسیار خوبی در گروه خود داشته و ارزش ذاتیش 1200 تومان است سهمی که با نوسانات 7 درصدی خوبی همراه شده است
غزر از کف قیمتی 300 تومان رشد خوبی داشت به زودی یکی از شرکت های گروه در بازار عرضه می شود همچنین با توجه به افزایش فروش و سود سازی به نظر می رسد غزر توان بازدهی میان مدتی خوبی را داشته باشد فعلا سهم درگیر مقاومت 360 تومانی خواهد بود
غشصفا هم خوب بود غشصفا آبانماه را با درآمد فروش ۳۱۴ میلیارد تومان به پایان برد که به نسبت میانگین فروش ماههای قبل رشد ۱۰% را نشان می دهد. برای امسال این شرکت در حالی سود هر سهم ۲۱۰ تومانی را متصور هستیم که در بهار ۴۶ تومان و در تابستان ۵۶ تومان سود ساخته است. از منظر نموداری شکست ترند نزولی در محدوده ۱۶۰۰ تومان می تواند تریگر خرید سهم باشد. پس زیر نظر گرفتن سهم با دید نوسان بد نیست.
چهارگوشه بازار
در بجهرم اگهی شدن بلوک مدیریتی شرکت توسط بانک سپه با قیمت های بالای 900 تومان که فاصله زیادی با تابلوی سهم دارد امروز صف خرید خوبی را تشکیل داد سهمی که به تارگت اولیه 250 تومان نزدیک و در صورتی که به رشد خود ادامه دهد تارگت دومش سطوح 280 تومان خواهد بود
در دارویی ها دکوثر در حال برگشت از حمایت 1000 تومانی می باشد سهمی که امسال فروش و سود سازی خوبی داشته و بار دیگر می تواند با نوسانات مثبت به قیمت های 1200 تومان برسد سهم با کف قیمتی 1000 الی 1050 تومان و تارگت 1200 تومانی نوسانات بسیار خوبی با ریسک کم می دهد
حخزر امروز را مثبت و در استانه قیمت های 1800 تومان قرار دارد سهم هم سود عملیاتی بالایی داشته و هم سود تسعیر ارز خوبی شناسایی خواهد کرد امسال براورد سود 400 تومانی و ارزش ذاتی 2400 تومان در سهم وجود دارد
یکی از بهترین گزارش ها نا به امروز برای این صنعت است جایی که پارتا خوب بود و دیروز صف شد پیزد عالی بود و حالا سراغ پکرمان می رویم مهر هم با رشد 8725 میلیارد ریال شد و نرخ ۱,۱۲۰,۴۶۴ ریال است
در ابان این عدد 10253 میلیارد ریال بود و نرخ ۱,۱۶۴,۲۸۶ ریال
8 ماهه به 62612 میلیارد ریال رسید و مدت مشابه قبل 44763 میلیارد ریال بود به نظر این رویه ادامه داشته باشد شرایط خاص و خوب پیش خواهد رفت . با دید نوسان هنوز روی پارتا پیزد و با دید بنیادی پکرمان را بهتر می بنیم
پتایر شرایط خوبی دارد در پتایر در ۶ماهه ۱۱۰ ریال سود به ازای هر سهم شناسایی کرد، رقمی که در کل سال قبل ۱۰۵ ریال بوده است. تثبیت قیمت سهم در محدوده های بالاتر از ۲۷۰ تومان می تواند تریگر مثبتی در جهت ادامه روند صعودی قیمت سهم باشد، با در نظر داشتن هدف کوتاه مدت ۳۳۰-۳۵۰ تومان بد نیست سهم را در واچ داشت.در بین شرکت های لاستیک ساز، پیزد در آبان ماه، رشد فروش 14 درصدی تجربه کرد و در بازه 8 ماهه به درآمد 2186 میلیارد تومانی رسیده که نسبت به بازه مشابه سال قبل، 36 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل فروش داشته.
از طرفی سهم با سرمایه جدید احتمالا به سود 550 تومانی خواهد رسید که pe نماد را به عدد 6 می رساند.
در گروه دارو دقاضی را هم بد نیست زیرنظر داشته باشیم سود زیانی خوب عمل کرده سهم فروش خوبی داشت دراین گروه فعلا منتظر گزارش بزرگان می مانیم جایی که دتماد دارو دفارا دپارس گزارش میدهند و فکر میکنیم بازهم دفارا دپارس گزینه های نهایی گروه شوند البته دپارس گزارشش بد نبود در مهر 1205 میلیارد ریال فروش زد و ابان 1301 میلیارد ریال شد و شبیه ماه های قبل بود
8 ماهه به 9436 میلیارد ریالی رسیده و مدت مشابه قبل 5825 میلیارد ریال بوده است
در گروه سیمان با دید میان مدت ساوه و ستران سکرما واقعا عالی هستند در ساوه هم واقعا شرایط خوب پیش می رود و سهم شرایط خوبی دارد در مهر به 2620 و ابان 3233 میلیارد ریال رسید و بهبود داشت
سهم در 8 ماهه 20863 میلیارد ریال بود .مدت مشابه قبل 12290 میلیارد ریال بود و رشد داشته ست
سکرما هم انصافا دو ماه اخیر عملکرد ویژه ای داشته و به زودی خود را در صورت های مالی نشان میدهد در مهر به 935 و ابان 954 میلیادر ریال رسید و 11 ماهه 8963 میلیارد ریال فروخت که مدت مشابه قبل 5804 میلیارد ریال بود
در بین هلدینگ ها وکغدیر قابلیت های خوبی دارد در وکغدیر با این گزارش توسعه گل گهر به نظر وکغدیر ارزشمند می شود شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر در 6ماهه حسابرسی شده 56827 میلیارد ریال سود خالص داشته است .
در این گروه غدیر و پارسان هم شرایط خوبی را داشته و میتوانند جالب باشند البته همه منتظر سود و زیان پارسان هستند ولی به نظر پارسان را بهتر از غدیر می بینیم و فعلا ریسک او کمتر است . البته در غیدر همین حالا شایعه یک افزایش سرمایه 180% از انباشته را دارد و تجدید هم به ا اضافه می شود اگر خبر نرخ خوراک شپدیس درست باشد به نظر سود غدیر و پارسان خوب می شود
در گروه برق رمپنا واقعا خاص بود خبرهای گروه برق در پراخت عدد بدهی به شکل اوراق خبرخوبی برای رمپنا خواهد بود و به نظر بازی خوبی را نیز در سهم داریم در گزارش ها نیز خوب عمل کرده است توليد برق پرند مپنا از زیرمجموعه های رمپنا در 6 ماهه به سود 2946 میلیارد ریالی رسیده است رمپنا را باید 12ماهه و تلفیقی دید ولی در هر صورت در 6ماهه به سود 633 ریالی رسیده که مدت مشابه قبل 365 ریال بوده است با دید یک سهم خاص که اگر تجدید بخواهد بدهد زیرو رو می شود رمپنا خاص است
تایرا در زیرمجموعه ها هم خوب است و جالب معامله می شود یکی از سهم هایی که گزارش نلفیقی او بسیار مهم است میتواند تایرا باشد و البته در تلفیق و تجدید تایرا قابلیت های خوبی را خواهد داشت . با دید کمی صبر تایرا هم گزینه قابل بررسی در بازار خواهد بود .


