گزارش بازارامروز یکشنبه 14 آبان 1402
هیاهوی خوراک و خرید !
بازار روز خوبی را داشت. با هیاهوی خبرهای نرخ خوراک و خرید ها و حمایت ها کمی بهتر رفتارمیکرد ولی به شدت هنوز موج شکنندگی در بازار دیده می شود و تردید در ساق پای بازیکنان و بازیگران بازار موج میزند . امروز بازار خوب اغاز نکرد ولی خوب پیش رفت اما انتهای وقت آن بازهم با تردید و شک همراه بود . برخی معتقدند این شک و تردید و عرضه حقوقی ها فردا خود را در معاملات نشان خواهد داد و بخش عمده آن نیز به تردید ها در مورد این نامه میپردازد . بگذارید در همین گزارش کمی در مورد این نامه توضیح دهیم . قبل از هرچیز این نامه نشان میدهد بازار چقدر به جریان خبر برای ادامه مسیر نیازمند است . این نامه نشان میدهد سیستم تصمیم گیری در کشور چقدر فشل است ! به آبان رسیده ایم و هنوز نرخ فروردین و یا ماه های قبل مشخص نیست … فرمول و نحوه محاسبه روشن نیست و … ولی در کل بازار امروز به این نامه واکنش مثبت داشت ولی تردید در آن نیز دارد و باید منتظر گزارش اصلاحی ناشران بود …
قبل از هر چیز یکی از تلخترین اخبار و اتفاقات درگذشت استاد گلپا بود که همیشه بخشی از خواندن او همراه هایده را در مورد حال بازار زمزمه میکنم که
وای میترسم شبی طوفان شود
خانه امید من ویران شود …
این بیت و همین کلمات حکایت کل شب و روز ما بورسیهاست که شب میخوابیم و صبح ناگهان فلان گروه به فلان کشور حمله کرده ،نامه تکذیب و تغییر نرخ درامده و… چوبش را همدر بازار سهامداران میخورند که نمونه آخر آن رویدادهای ۱۷ ۱۸ اردیبهشت و ۱۴ مهر و غزه بود
و اما سراغ بازار امروزی برویم که چشمها به بازار دوخته شده بود تا در یکی از حساسترین مقاطع اخیر که بازار باید امتحان خود را در مقابل عرضهها پس میداد
امروز همه نظارهگر فضای بازار بودند و امیدوار که شرایط وا نرود و تغییر نکند درست در همین حال و هوا بودیم که به نظر سه اتفاق و سه خبر به جو بازار امروز کمک کرد اتفاق اول خبر نرخ خوراک پتروشیمیها بود که امروز شایعه و زمزمه نرخ حدود ۵ هزار تومان شنیده میشد و این یک اتفاق خوب و مثبت برای بازار است البته فکر میکنیم ۶ ماهه دوم نرخ بالای ۶هزار خواهد شد
خبر دوم خبر نرخ نیما و تغییر این نرخ و فروشهای اخیر برخی شرکتها در نرخهای بالای ۴۵ هزار تومان بود که دوباره زمزمه برای احتمال تغییرات ارزی را رقم زد و خبر سوم ادامه آرامش سیاسی است که رخ داده و همه طرفهای درگیر به این موضوع اشاره دارند
در بازار امروز البته عرضهها نیز کم نبود و یکی از نکات همین عرضه ها دست به دست شدن خوب بازار و رشد حجم معاملات بود که وقتی رشد حجم معاملات با دو اهرم ورود جریان پول و افزایش قدرت سرانه خرید رقم میخورد سیگنال مهم و مثبتی برای بازار است که طی این مدت چنین چیزی را شاهد نبودیم همیشه بازارها در کفهای تاریخی خود چنین رفتارهایی را بروز داده و حتی در ابتدای روند کسانی که به این روند ایجاد شده اطمینان ندارند با کوچکترین سودها و کوچکترین عرضه فروشنده سهم میشوند چیزی که در حال حاضر نیز شاهد هستیم و به نظر تنها راه آن این است که بازار چند روزی مثبت بوده و فروشندهها را پشیمان کند و دوباره در مسیر بهتری قرار گیرد
این موضوع را برای این عرض کردیم که از افزایش عرضهها در بازار نباید واهمه داشت به نظر این موضوع طبیعی خواهد بود که بازار برای تغییر رفتار به دست و پا زدنهای زیادی احتیاج دارد تا بتواند به هر حال بدون تعارف از این وضعيت باتلاق گونه خلاصی یاید. بازار و سهامدار تا گردن در گل فرو رفته بودند ، برای خارج شدن از این شرایط قطعاً ابتدای کار انرژی زیادی را نیاز دارد . اما اگر به خاطر داشته باشید در چند روز گذشته روی دو اتفاق و دو موضوع برای کمک به بازار صحبت کردیم ابتدا در مورد جریان پول و خبر و همراهی این دو جریان با هم صحبت شد این موضوع بخشی از گزارش بازار روزهای گذشته بود که عنوان شد :
تاریخ نشان داده همیشه سختترین لحظات و مرددترین نوع معاملات را در چنین روزهایی داریم روزهایی که بازار میخواهد کف سازی کند و برگشت بزند هنوز بسیاری به دلایل مختلف به این روند اعتماد نمیکنند و وارد بازی بازار نمیشوند و تماشاچی خواهند بود.
این طرز فکر اما از اینجا ناشی میشود که اگر در بازار همچنان شاهد تداوم حمایتهای مصنوعی و رفتار خاص به دور از منطق بازار باشیم این حمایتها اثرگذاری خود را از دست داده و دوباره دیواری که آجرهای آن سست و بدون ملات و دقتی روی هم چیده شدهاند سر بازار آوار میشوند
از همین روست که رسیدن اخبار مختلف مثبت ،برای تداوم روند حتی آرام صعودی به شدت نیاز است در چنین شرایطی است که بازار میتواند احتمالاً در روزهای آینده با رسیدن و شنیدن این خبرها ،درگیر شدن جریان پول را شاهد باشد و آرام آرام پولهای تماشاچی که هنوز تماشاچی اند و جرات حضور در بازار را ندارند دل و جرات دل به دریا زدن و غلبه بر تردید خود را پیدا کرده و مسیر متفاوتی را در پیش بگیرند و البته معتقدیم بازار در این شرایط کار دشواری ندارد چرا چون سطوح ارزندگی سطوح منطقی و مناسبی است.
و اما ادامه گزارش …
کارکرد این موضوع را امروز در دو موضوع و کمک ویژه آنها به بازار شاهد بودیم یکی بحث نرخ خوراک پتروشیمیها و دیگری نرخ ارز و دلار نیما در مورد این رویداد باز هم تاکید میکنیم که جریان پول به تنهایی برای حرکت بازار کافی نیست و اگر جریان خبر بتواند به بازار برسد عامل مهمی برای حرکت بازار خواهد بود که امروز نمونه واقعی آن را در این هماهنگی شاهد بودیم
نکته بعد دیروز عنوان شد که جنگ بهانه است درست شبیه کسانی که الگوریتم و بازارگردانی را بهانه میکنند چرا این دو روز کسی از الگوریتمها صحبت نمیکرد معتقدیم آنچه به عنوان عامل مهم و بیاعتمادی و ایجاد چنین ساختاری در بازار موثر بود رفتار کسی بود به نام دولت که حتی حاضر نبود به منافع خود فکر کند و با رفتاری غیر عاقلانه و غیرمنطقی شرایط سختی را برای بازار رقم زده و درست حالا که در این نقطه قرار گرفتهایم هر حرکتی در جهت این تغییر مسیر میتواند تغییر فاز و روحیه و انگیزه بازار را به همراه داشته باشد
بارها از موضوعاتی که به این ماجرا کمک میکند حرف زدیم نرخ خوراک ، فرمولیزه کردن شرایط پالایشیها ، اخبار خوب خودرویها از نرخ گذاری و تجدید ارزیابی و تسعیر و موارد دیگر همه و همه میتوانند به عنوان عواملی مطرح شوند که روند بازار را تغییر داد و شرایط را متفاوت سازند این دقیقاً همان چیزی است که بازار به آن احتیاج دارد وگرنه ریسک جنگ از همان روز اول مشخص بود که با موضعگیریهای رهبری خیلی به داخل کشور ارتباط پیدا نمیکند اما آنقدر جریان رفتار دولت غیر عقلایی و غیر منطقی بوده که با کوچکترین روضه منفی اشک همه در میآید
اما در پایان ذکر دو نکته بسیار مهم و حیاتی است دیروز و روز چهارشنبه در گزارش بازار از تغییرات احتمالی نرخ ارز صحبت کردیم قبل از هر چیز یک بار دیگر به این مطالب رجوع کنیم و نکتهای را جمعبندی نماییم : احتمالاً خیلی زود صف دریافت ارز ۳۷ و ۵۰۰ محدود شده و دوباره نرخ بالاتر یا تابلوی بالاتر شکل خواهد گرفت اینها مواردی است که به نظر در شش ماه آتی میتواند در بازار به وقوع بپیوندد و البته عدم وقوع آن نیز به این معنی نیست که در میان مدت و بلند مدت چنین اتفاقاتی را نخواهیم داشت بلکه نشان خواهد داد جمع شدن و فشرده شدن این رویدادها جایی حالت انفجاری به خود خواهد گرفت با در نظر گرفتن این شرایط و احتمال وقوع حتی کم این رویدادها به نظر باید بازار را در کنار قیمتهای فعلی و گزارشهای بنیادی تجزیه و تحلیل کرد و ریسک به ریوارد آن را در نظر گرفت
به نظر میرسد که همین حالا نیز برخی شرکتهای صادر کننده کوچک نرخهای ۴۲ تا ۴۵ هزار تومان را برای فروش دلارهای صادراتی در مقابل واردات فروختند و این موضوع به شکل جدی ادامه دارد. تراز تجاری منفی، کاهش صادرات به واسطه عدم جذابیت نرخ ارز و همچنین افزایش تقاضای واردات به واسطه پایین نگه داشته شدن غیرمنطقی نرخ دلار اتفاق و رویدادی است که رقم خورده و ما شاهد آن هستیم و همین موضوع احتمالاً زمینه ساز تغییراتی دوباره در نرخ نیما خواهد بود که احتمالاً بار دیگر برخی مصارف برای واردات ۳۷ و ۵۰۰ را محدود کرده و مابقی را به سمت نرخهای توافقی سوق میدهد
نه اینکه این اتفاق همین امروز و فردا رخ دهد اما به نظر روند آن آغاز شده و در یک فضای میان مدت طی هفتهها و ماههای پیش رو این موضوع نهایی میشود و حرف آخر دیروز در خبرها داشتیم سلطان نان دستگیر شد یعنی همین یک سلطان را کم داشتیم در اقتصاد هزار سلطان… سلطان نان دیگر نوبر است!!
اما تا به حال دانشمندان تصمیم گیر در حوزه اقتصاد با خود فکر کردهاند که اصلاً چرا چنین سلطانهایی در این ساختار ایجاد میشود… به جد توصیه میکنیم که ماجرای این سلطان نان را یک بار بخوانید
ثانیه به ثانیه و خط به خط آن درسهای اقتصادیست که نشان میدهد که با دخالت دستوری در اقتصاد چه بلایی بر سر مملکت آوردهاید و چه شرایطی دارید به واسطه نرخ گذاری دستوری پایین در نان و همچنین عدم تخصیص درست نرخ ارز و واردات نهادههای دامی اختلاف بین نان خشک و این نهادهها به عنوان غذای دام آنقدر فاحش و زیاد شده که هر ذهن خلاقی را به فکر آربیتراژ کردن کالاها میاندازد و این چنین است که سلطانهای ریز و درشت به واسطه سیاستهای غلط نرخ گذاری در اقتصاد قد علم میکنند
باور کنید اگر جای شما بودیم همین سلطان نان را جای مدیران تصمیم گیر میگذاشتیم حدداقل با درک و دانش درست خود از نرخها و بازارها به مدیریت درست ان میپرداخت و میداند و میفهمد چه میکند
نان موضوع کوچک این ماجراست از سالهای سال این اتفاقات را داشتیم از خودرو بگیر تا لاستیک ،از روغن بگیر تا شیر، از بنزین بگیر تا نان، همه زیر این سیاست گذاری نرخ دستوری قرار داشتند و چیزی که امروز بعد از ۴۰ سال آزمون و خطا میبینیم شعار است و تورم ایجاد شده و سلطانهای ریز و درشت اقتصادی…
بگذریم و سراغ بازار برویم…
قطعه سازان سر بالا
در نمادهای قطعه سازان شاهد روند مثبت هستیم برخی قطعه سازان این روزها مورد اقبال بسیار خوبی قرار گرفته اند
در بین قطعاتی ها، خکار به خوبی پیش میرود و روند قیمتی نماد نشان از ادامه روند صعودی دارد. سهم سه ماهه اول 73 ریال، سه ماهه دوم 266 ریال و مجموع شش ماهه 339 ریال سود ساخته و امسال احتمالا سودی حدود 130 تومان را خواهد داشت. سهم با حاشیه سود ناخالص 40 درصدی در گروه خود عملکردی چشم گیر دارد. به نظر می رسد خکار امسال قادر خواهد بود حوالی 130 تومان سود بسازد که در قیمت های فعلی pe آینده نگر شرکت به رقم 3 می رسد که به جذابیت سهم می افزاید.
در این گروه ختور با نوسانات مثبت سعی در عبور از سد قیمتی 420 تومانی و رشد تا سطوح 460 تومانی است ختوری که اوضاع و احوال خوبی در بین شرکت های گروهش داشته و سود سازی بسیار خوبی برای سال جاری به دست خواهد آورد
خمهر امروز با عرضه های زیادی همراه بود سهمی که کف قیمتی 280 تومانی را حفظ و با هدف 320 تومان نوسانات بسیار خوبی می دهد این سهم قطعه ساز را این روزها همچنان بنا به شایعات تجدید ارزیابی با نوسان همراه می کنند
خپویش هم امروز مثبت بود سهم برای رشد بیشتر نیاز به شکسته شدن سد قیمتی 2200 تومانی دارد خپویشی که اوضاع و احوال خوبی داشته و روند نوسانی مثبتی دارد این سهم تا قیمت های 2400 الی 2500 تومان در صورت عبور از سد مقاومتی خود جای رشد خواهد داشت
ساختمانی ها رو به بالا
در ساختمانی ها همچنان نمادهای این گروه رو به بالا و صعودی می باشند ساختمانی هایی که شرایط بنیادی خوبی دارند
در این گروه ثامید با صف خرید خوبی همراه شد سهم از کف قیمتی 200 تومانی برگشت زده و به سمت اهداف قیمتی 225 و 250 تومانی در حرکت است ثامیدی که وضعیت سود سازی خوبی داشته و به نظر می رسد امسال هم بتواند به سود بالایی برسد
در ثبهساز هم وضعیت مثبت دنبال می شود این سهم شرایط ایده الی داشته و فروش های خوبی به ثبت رسانده است سود 60 الی 70 تومانی برای سال جاری قابل تحقق بوده و همین امر سبب اقبال به ثبهساز شده است سهمی که کف قیمتی 280 و مقاومت 300 تومانی دارد
ثتران روند نوسانی خوبی را در رنج قیمتی 720 الی 760 تومان در پیش گرفته است این سهم همچنان در انتظار رای دادگاه می باشد وضعیت بنیادی شرکت تعریفی ندارد اما در صورت برگشت دارایی ارزشمندش اوضاع خوبی پیدا خواهد کرد
خبر های خوش پتروشیمی ها
خبر های بسیار خوب در اردوی پتروشیمی ها مبنی بر نرخ خوراک 4880 تومانی برای شهریور و مهرماه خبر بسیار عالی بوده که سبب رونق در سهام پتروشیمی ها به خصوص خوراک گازی ها شد
گزینه خرید از دید ما شخارک و شیراز هستند که خاص تر و ویژه تر حرکت میکنند . هنوز باید منتظر خبر قطعی این جریان بود ولی به نظر موضوع این بار جدی است و مستندات ویژه در مورد ان وجود دارد .
در شیراز سهم به صف خرید رسید سهمی که با این خبر قیمت های 2200 تومانی را در هم کوبیده و به سمت سطوح قیمتی 2500 تومان در حرکت است این سهم با این نرخ خوراک وضعیت سود سازیش بهتر شده و می تواند به سود بالایی برای نیمه دوم سال دست یابد
زاگرس هم برگشت خوبی زده و مثبت و صف خرید شد سهم از سد قیمتی 12500 تومانی عبور و به سمت قیمت های 14000 تومانی در حرکت است به نظر می رسد تاثیرات بالایی این سهم از این نرخ خوب خوراک پذیرفته و هم بودجه نیمه اول سال و هم سود نیمه دوم سال تعدیل خوبی زده خواهد شد
در شفن هم سهم مثبت شده و به مصاف قیمت های 560 تومانی می رود این سهم هم ازاین نرخ مناسب خوراک تاثیر خوبی خواهد پذیرفت و در صورت شکسته شدن سد قیمتی 560 تومانی هدف قیمتی 600 الی 650 تومانی را دنبال می کند این سهم احتمالا بودجه 6 ماهه خود را هم تعدیل خواهد کرد
سرمایه گذاری های رشدی
در نمادهای سرمایه گذاری ها هم شاهد روند مثبت و صعودی خوبی بوده و سهام سرمایه گذاری ها هم هم پای شرایط مثبت بازار رشدی بودند
پترول که سهام شرکت های خوراک گازی را در اختیار داشته و اصلاح قیمتی از سقف 300 تومانی تجربه کرده است بار دیگر با اقبال همراه و به سطوح بالای 180 تومان برگشت زد سهم باید به مصاف قیمت های سرسخت 200 تومانی رفته تا در صورت شکسته شدن این سد قیمتی بتواند وارد مسیر صعودی تازه ای شود
فارس عمده شرکت های پتروشیمی زیر مجموعه اش خوراک مایع بوده و از این نرخ های اعلامی بهره نمی برند سهم تنها با نوسانات مثبت همراه شد فارسی که اخیرا مجمع خوبی داشته و در مجمع خود وعده های مناسبی داده است سهم کف قیمتی 1000 تومانی و هدف 1200 الی 1250 تومانی را دنبال می کند
غدیر هم با جو مثبت خوبی همراه شد حامیان غدیر واقعا کارکشته بوده و اجازه افت قیمتی شدیدی به سهم را ندادند و سهم کف قیمتی 2000 تومانی را حفظ کرد و حالا در حال برگشت به سمت سطوح 2200 و حتی احتمالا 2400 تومان است این سهم سرمایه گذاری شرایط بنیادی خوبی داشته و نوسانات خوبی می دهد
فولادی های توانمند
در نمادهای فولادی شاهد روند نوسانی سهام این گروه بودیم فولادی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و به واسطه تحولاتشان مورد توجه واقع شده اند
فولاد یکی از بهترین های بازار و ارزان ترین های گروه است بیایید کمی این سهم را بدبیانه نگاه کنیم در گزارش توجیهی فولاد سود 1402 نزدیک 1300 و سود سال بعد حوالی 1700 ریال پیش بینی شده است و این یعنی فولاد در پی به ای فوروارد 3 قرار دارد . به نظر در گروه فولاد خود فولاد در این قیمت ها کم ریسک ترین گزینه های بازار است ولی مشکل این است که فروشنده های قوی دارد ولی این جریان سود اوری و شرایط خاص نشان میدهد قابلیت های قیمت های بالای 8000 ریال هم در فولاد است
در ذوب بار دیگر صف خرید تشکیل شده و سهم در مسیر صعود قرار گرفت این سهم باید به جدال با مقاومت قوی 360 تومانی برود چند باری سهم در شکست این مقاومت قوی ناکام بوده است ذوبی که باید دید ایا بالاخره توان رشد و صعود از این سطوح را دارد یا باز هم به روند نوسانی خود ادامه خواهد داد
فجر امسال 200 تومان سود خواهد داشت سود سازی بسیار خوبی در سطوح بالای 120 تومان 6 ماهه محقق شده است کمی فروش مهر ماه ضعیف که احتمالا جبران خواهد شد سهم کف قیمتی 800 تومانی و مقاومت 860 تومانی داشته و ارزش ذاتی سهم سطوح 1000 تومان ارزیابی می شود
چهارگوشه بازار
وبانک هم بالای خوبی زد سهم در قیمت های 900 تومان کف سازی خوبی داشت و پس از یک اصلاح خوب حالا مجددا وارد مسیر صعودی شده است اگر سهم طی روزهای اتی باز بتواند در قیمت های بالای 1000 تومان تثبیت شود مهمان سطوح 1100 الی 1200 تومانی خواهد شد
فاذر امروز پس از شفاف سازی در خصوص قرارداد جدیدش بازگشایی خوبی داشت شنیده می شود سهامدار عمده شرکت قراردادهای خوبی برای سهم اماده و حضور در پروژ های نیروگاهی هسته ای در توسعه فاز های دوم و سوم نیروگاه بوشهر و نیروگاه چدید 300 مگاواتی غرب کارون دو پروژه بزرگ در پیش روی سهم است فعلا سهم برای رشد بیشتر باید از سد قیمتی 200 تومانی عبور نماید
کپشیر همچنان در انتظار فعال شدن پتانسیلی برای عبور از سد قیمتی 1250 تومان است سهم میلی به افت و اصلاح نداشته و از قیمت های 1600 تومان خوب پایین امده است اگر باز سهم استارت رشد بزند هدفش همان 1600 تومان خواهد بود
زکوثر داستان های جالبی را دارد فروش غدام و فضای خاص و ویژه فروش زیرمجموعه ها و گزارش انها میتواند شرایط خوبی را رقم زده و زکوثر را نیز باردیگر بعد از اصلاحی که داشته مورد توجه قرار دهد در این گروه زشریف زشگزا سیمرغ زمگسا هم گزینه های خوبی هستند . زفجر هم کم ریسک است
در گروه زراعت زشگزا در مهرماه کمی کاهشی بود و به مبلغ فروش 55 میلیارد تومانی بسنده کرد، اما در روند سودسازی عملکرد خوبی داشت. این شرکت در فصل تابستان 60 میلیارد تومان سود ساخته که نسبت به بهار 231% رشد داشته است. هم چنین درآمد شرکت در تابستان 166 میلیارد تومان بوده که رشد 8% نسبت به بهار تجربه کرده است. سهمی که پیش بینی می شود در پایان امسال 120 تومان به ازای هر سهم شناسایی کند. به این تریب با انتظار تداوم رشد سودآوری و بهبود p/e در کنار موقعیت خوب نموداری، بد نیست سهم را با دید نوسانی زیر نظر داشت.
زفجر از شرکت های کوچکی است که هم در مهر گزارش خوبی منتشر کرد و هم در بازه فصلی رشد سود خوبی داشته.نماد در مهر ماه به درآمد 115 میلیارد تومان رسیده که نسبت به شهریور ماه با رشد 42 درصدی همراه شده و همچنین نسبت به میانگین 6 ماهه 39 درصد بیشتر فروخته است. از طرفی نماد در فصل دوم نسبت به فصل اول رشد سود خوبی را تجربه کرده. زفجر با شناسایی سود 116 تومانی در فصل دوم، افزایش 157 درصدی در این پارامتر را تجربه کرده. نماد احتمالا امسال به سود 350 تومانی به ازا هر سهم میرسد که در قیمت های فعلی pe fwd نماد به عدد 5 میرسد و میتوان آن را به عنوان یک گزینه میان مدت در نظر گرفت.
امروز پالایشی ها را خوب خریدند . شپنا که برای سال جاری پیش بینی سود 180 تومانی به ازای هر سهم را دارد به نظر می رسد با بهتر شدن شرایط بازار مجدد مورد تقاضا قرار بگیرد. سهم از لحاظ نموداری مقاومت 900 تومانی را در مسیر پیش رو دارد و در شهریور ماه نتوانست از آن عبور کند. همچنین شرکت برنامه افزایش سرمایه 60 درصدی از محل سود انباشته دارد که خبر خوبی برای سهامداران آن می باشد.
در این گروه شرایط طوری است که به نظر وتجارت وبملت هم با انتشار تراز ارزی میتوانند شرایط خوبی را رقم بزنند و هردو سهم قابلیت های خوبی دارند . در وشهر فروش دارایی ها در دستور کار است و جالب است که یک ملک این سهم 22 همت ارزش گذاری شده است . به نظر بانکی ها را باید کمی بیشتر زیر نظر گرفت .
سیمانی ها هم جالب بودند به نظر در این گروه ستران و سهگمت هم خوب هستند . با دید کمی صبر می شود سراغ ساوه و سابیک هم رفت . در گروه سیمان گزارشی می شود ساروم سکرما سغرب را نیز به عنوان گزینه های خاص در نظر گرفت


