گزارش بازارامروزچهارشنبه 12مهر 1402
گروگان تعطیلات …
بازار امروز هم گروگان تعطیلات و روزهای نصف و نیمه متعدد این شرایط است …
بازار امروز را در حالی آغاز کردیم که فضای نسبتا امیدوار کنندهای برای گروههای مختلف به وجود آمده بود و این جو امیدواری به کلیت بازار سرایت کرده بود و به خصوص ۱ ساعت اول بازار این موج خوش بینی را شاهد بودیم
در یک سو زمزمهها و خبرهای گروه خودرو و در سوی دیگر عقلانیت در نرخ خوراک پتروشیمیها و بخشنامه و دستور اخیر وزارت نفت باعث شد تا بازار امروز با نگرانی کمتری شرایط را دنبال کند و البته این را هم باید در نظر گرفت در یک بین تعطیلی فضای بازار فضای نسبتاً منطقی بوده است و حجم هم طبیعی بود کاهشی باشد .امروز ارزش کل معاملات بازار 29.476 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 3525 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است.
در چنین شرایط و چنین رویدادی وارد چهارشنبه شدیم تا این هفته را به پایان ببریم هفتهای که هفته دلچسبی برای بازار نبود اما فضای منفی آنچنانی را نیز نداشت بازار به وضوح برای تحولات مثبت آماده است و زمینه حرکت خوب را در دل خود دارد اما محرکی پیدا نمیکند تا به آن چنگ بزند و از این شرایط خارج شود . البته این مشخصات اکثر بازارهای فعلی است و تازه بازار سرمایه اهرم نقد شوندگی را در دل خود دارد که بزرگترین مزیت او محسوب میشود و الا در تمامی بازارها جو به همین شکل و شرایط در همین گیر و دار است.
البته قبلتر در مورد محرک مهمی به نام گزارشهای میان دورهای صحبت کردیم اما قبل از آن یک نکته را بیان کنیم و آن هم این است که دو محرک قوی دیگر میتواند فضای فعلی بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد اولین و مهمترین آنکه اثرات آن را امروز و این روزها در بازار میبینیم موضوع تجدید ارزیابی داراییهاست که هنوز گسترده نشده و به سایر صنایع و شرکتها نیز کشیده نشده است اگر به خاطر داشته باشید چند ماه قبل بیان شد که برای شرکتهای خودروسازی یا برخی شرکتهای دیگر مجوز سران قوا لازم است به نظر پیگیری این موضوع توسط سازمان بورس میتواند یکی از عوامل مهم برای بهبود بازار باشد و نکته دیگر که عامل مهمی برای حرکت بازار است
تحولات و خب های صنایع پیشرو بازار هستند که میتوانند با اخبار خوب موتور محرک بازار را روشن کنند ۳ صنعت خودرو بانک پالایش این فضا را داشته که میتوانند با بهبود شرایط ایجاد شده در صنعت و کمی برطرف شدن ریسکها و دور شدن از قیمت گذاری دستوری در بازار پرتقاضا ظاهر شده و کل بازار را با خود همراه سازند
در حال حاضر دولت حتی اگر تصمیماتی هم به سود این شرکتها و صنایع گرفته باشد آنقدر بد اعلام و اجرا شده که بازار بیانگیزه بوده و اثرات آن را ندیده است و از همین روست که دوباره بعد از بررسی این موارد به جایی به نام گزارشهای میان دورهای برمیگردیم تا بتواند اندک آثار این موارد را در این گزارشها پیدا کند
اما دو نکته بسیار مهم را در همین گزارش در مورد گزارشهای میان دورهای بیان کنیم که باید مورد توجه سازمان بورس شرکتها و سهامداران باشد
ابتدا از بعد سهامداران به ماجرا نگاه میکنیم که معتقدیم این گزارشها اگر در دل آن سورپرایز ویژهای وجود نداشته باشد با توجه به گزارشهای ماهانه قابلیت یک جو خوب و مثبت را دارد و برای برخی نمادهای کوچکتر میتواند یک طول موج بزرگ را ایجاد کرده و در بسیاری از سهمها کفسازی قوی را ایجاد نماید از همین رو یک رویداد مثبت برای بازار قلمداد میکنیم که طی ۱۰ روز کاری پیش رو به بازار میرسد
اما روی صحبت اصلی ما با سازمان و ناشران و شرکتهاست که دوباره کم و کیف این گزارشها را تحت تاثیر خود قرار میدهد مثل همیشه اولین و مهمترین دغدغه این است که شرکتها این گزارشها را برای روز و ثانیه آخر نگذارند و ما هرچه سریعتر شاهد انتشار گزارش شرکتها باشیم تا هم اثرگذاری آن در بازار بیشتر شود و هم جریان گردش اطلاعات قویتر و سالمتر شکل گرفته و اطلاعات مالی شرکتها کف بازار دست به دست نشود
این موضوعیست که هر بار در هر مقطع انتشار گزارش ها بیان میکنیم و البته هر بار هم گوش هیچکس شنوا و بدهکار این ماجرا نیست. اما موضوعی که این بار به شکل بسیار مهمتر در بازار به وجود خواهد آمد کیفیت این گزارشها و نحوه انتشار آن است جایی که شرکتها باید در بهای تمام شده دقت بیشتری کرده و شرایط ایجاد شده در فضای فعلی را رعایت کنند
شرکتها به راحتی میتوانند با اعداد و ارقام بهای تمام شده بازی کرده و از ابهام ایجاد شده توسط دولت در نرخهای انرژی ،صورتهای مالی را دستکاری کنند و یا حتی سناریوهای متفاوت را برای سود بچینند که موجب دلسردی و بیانگیزگی بازار و سهامداران شود
این ماجرا از همین حالا در برخی صنایع به گوش رسیده و شنیده میشود و این اهمیت کار نظارت سازمان را میرساند که از همین حالا با تذکرات ویژه جلوی این موارد گرفته شود تا کیفیت گزارش شرکتها نیز مطلوب باشد
سازمان بهتر است این موضوع را به مدیران یادآوری سازد که آنها در مقابل سهامداران و پول و دارایی آنها مسئول هستند و هر تغییر سلیقهای و رفتار غیر عقلایی در این حوزه همانطور که برای سهامداران هزینه خواهد داشت برای آنها نیز باید هزینه داشته باشد
اعمال سلیقههای مدیران در صورتهای مالی شرکتها اگر بر خلاف منافع سهامداران باشد گزارشهای فعلی را به نقطه ضعف بازار تبدیل کرده و آن انتظاری که از گزارشها وجود دارد از بین خواهد رفت
سعی کردیم امروز سربسته و دربسته در مورد اتفاقاتی که در جریان است صحبت کنیم اما به نظر سازمان بورس به این موضوع به شدت باید توجه کند و اجازه ندهد شرکتها به خصوص در حال حاضر که فضای بهای تمام شده روشنتر شده سلیقههای شخصی را در صورتهای مالی اعمال نمایند
و اما حرف آخر امروز در مورد بخش دوم گزارش هفتگی سازمان بورس صحبت میکنیم که نکات مهمی در دل آن وجود داشت. امیدواریم ادامه انتشار آن بتواند در جهت دهی تحلیلی و اطلاعاتی به بازار موثر باشد یکی از مهمترین دیتاهایی که در این گزارش آورده شده برای اولین بار به بازار ارائه میشود بحث ورود و خروج جریان پول است
به نظر یک بار برای همیشه بیایید این ادبیات را با خودمان روشن کنیم که انتقال جریان پول از حقیقی به حقوقی یک مقوله است و خروج پول از بازار مقوله دیگر … البته در بازاری که ۷۰ تا ۸۰ درصد آن توسط حقیقیها معامله میشود شاید اهرم و ابزار تحلیلی برای این ماجرا به غیر از این وجود نداشته باشد اما انتشار گزارش خروج پول از کارگزاریها شاید بتواند مبنای دقیقتر و درست تری از جریان خروج پول از بازار به ما ارائه دهد
البته باز هم تاکید میشود در نبود ابزارهای دقیق سنجیدن این ماجرا ، بازار مسیر خود را برای خروج جریان پول این تغییر فاز حقیقی به حقوقی قرار داده که شاید ابزار جذابی نباشد اما تا حدودی کارکرد آن در این مدت نتایج نسبتا درستی را داده اما اگر بتوان ابزار دقیقتری از جریان خروج پول ایجاد کرد میتواند ادبیات همه را در این حوزه یکسان سازد
دو نکته دیگر هم در این گزارشها وجود داشت که برای بخش تحلیلی ماجرا جالب بود یک بعد این بود که مثلاً در هفته گذشته بازدهی شاخصهای هم وزن چه بورس و چه فرابورس از شاخص کل بیشتر پیش رفتند و بهتر بودند و یا مثلاً بازدهی گروه بانک بهتر بود اینها میتواند ابزارهای خوبی در اختیار تحلیلگران و سهامداران باشد تا مسیر بازار را دقیقتر بررسی کنند و البته برداشتهای متفاوتی هم از آن میشود که مثلاً وقتی شاخص هم وزن از شاخص کل جلوتر است شائبه شاخص سازی کمتر میشود و بالعکس…
اما در مجموع باید از ارائه و انتشار این آمار استقبال کرد و امیدواریم هر چهارشنبه این آمار در اختیار فعالان بازار قرار گیرد و هر بار قوی تر وکامل ترشود
امروز حرفهای زیادی برای گفتن بود از موضوع جدید کارمزد کارگزاران و صندوق توسعه بازار تا اظهار نظرهای دوباره برخی اما فکر میکنیم روزهای آتی بتواند روزهای بهتری برای بیان این مطالب باشد
غذایی های خوش اقبال
در نمادهای غذایی برخی سهام این گروه با اقبال خوبی همراه شدند غذایی هایی که بعضا پتانسیل های خوبی داشته و با معاملات مثبت مواجه شده اند
در غپاک تجدید ارزیابی 900 درصدی و فروش عالی شهریور ماه انتظارات را برای صورت های مالی 6 ماهه مثبت افزایش داده است این سهم تا قیمت های 2000 تومان نوسان مثبت خواهد داشت اما شکسته شدن این مقاومت قوی نیازمند پتانسیل های بنیادی بالایی می باشد
برای غمینو تخمین سود 180 تومانی برای سال جاری زده می شود وضعیت بنیادی و فروش شرکت مثبت و رو به بالا بوده و سهم توان رشد قیمتی خوبی دارد فعلا در صورت تثبیت سهم در قیمت های بالای 1050 تومانی سهم تارگت 1200 تومانی را در پیش روی خواهد دارد
زملارد همچنان در قیمت های بالای 2000 تومان در نوسان است با توجه به تجدید ارزیابی 1700 درصدی قیمت تئوریک سهم پس از این تجدید جذاب خواهد بود بازار در انتظار این است که ایا سازمان به این تجدید ارزیابی مجور می دهد یا خیر سهمی که در صورت دریافت مجوز می تواند باز رشد بیشتری را تجربه نماید
روزهای قبل روی غبهنوش صحبت کردیم فقط و فقط شایعه حرف حدیث در مورد شرکت جود دارد وگرنه نمی شود با قاطعیت از تجدید سهم صحبت کرد ولی بسیار جدی بیان می شود که این سهم قابلیت تجدید را دارد . در سوی دیگر در بین لبنیاتی ها غپاک و غشصفا غگلپا جالب هستند در بین سایر سهم ها نیز غچین شرایط بدی ندارد گزارش هم بد نبود 3ماهه را تکمیل کرد
خودرویی ها و نوسانات ارام
در نمادهای خودرویی هم شاهد روند نوسانی ارامی بودیم سهامی که اوضاع و احوال خوبی داشته و شنیده می شود قرار است در جلسه بعدی شورای رقابت در خصوص تعدیل نرخ های فروش تصمیم گیری شود
در خساپا سهم با نوسانات مثبت در قیمت های 240 تومان سعی دارد به سمت قیمت های 260 تومان باز یک نوسان مثبت داشته باشد خساپایی که البته بیشتربازار در انتظار خبرهایی در خصوص برنامه فروش دارایی ها به خصوص شرکت های زیر مجموعه اش می باشد
در خپارس باز هم شایعاتی در خصوص افزایش سرمایه و احتمال واگذاری سهامش مطرح شده است این شایعات مدتی است بر سر زبان ها بوده و علی رغم وجود خریدار باز بلوک سهم توسط سهامدار عمده اش واگذار نشده است خپارسی که کف قیمتی 120 تومانی را بسته و رشد ممتد نیازمند خبر و تحولات اساسی می باشد
خبهمن در کف قیمتی 180 تومانی قرار گرفته است سهمی که وضعیت خوبی داشته و از نظر بنیادی جای رشد قیمتی و برگشت تا قیمت های 200 تومان را دارا می باشد بازار در انتظار خرید 3 درصد دیگر سهام ایران خودرو توسط این شرکت از بانک تجارت است
بانک ها و چشم انداز مثبت
در نمادهای بانکی شاهد روند نوسانی و بعضا مثبت بودیم بانک هایی که وضعیت خوبی داشته و برخی از توان سود سازی بالایی همراه می باشند
در بین بانکی ها بازار به استقبال گزارش خوب ونوین در 6ماهه می رود و سهم میتواند رشد کند . وبملت هم میتواند جالب باشد و وتجارت هم منتظر خبرهای تازه ولی وبصادر شرایط خاص خود را دارد و شاید 6ماهه متفاوتی را ارائه کند . فعلا دراین گروه فکر میکنیم بازار از گزارش وبصادر وبملت ونوین وپست حس خوبی گرفته و حرکت خوبی را اغازکند . شاید اگر اهل ریسک نیستید وبملت گزینه خاص تری باشد مجوز افزایش سرایه 101% وبملت هم صادر شده است ببنید اگر اهل صبر کردن هستید خرید ان را در این قیمت ها توصیه میکنیم وگرنه می شود در این گروه دنبال گزینه های ریسکی رفت مثل دی وپارس و گردش
در ونوین سهم مثبت بود و تا استانه قیمت های 650 تومان رشد کرد سهمی که به نظر می رسد با روند مثبت و رشد قیمتی خوبی همراه شده و در صورت شکست قیمت های 650 تومان مهمان سطوح 720 و 800 تومانی شود بازار در این سهم منتظر میزان تحقق سود 6 ماهه می باشد
صدور مجوز افزایش سرمایه توسط سازمان بورس در بانک ملت و افزایش سرمایه جذاب از سود انباشته و پیشبینی سود 50 همتی برای امسال و سود 70 همتی برای سال اینده هم تاثیری بر روند این سهم بانکی نداشت بانک ملتی که فعلا روند نوسانی ارامی داشته و شاید بعد از افزایش سرمایه مورد توجه واقع شود
وتجارت به قیمت های 240 تومان برسد برای خرید مناسب خواهد بود سهمی که فعلا در قیمت های 240 الی 260 تومانی نوسان می دهد اما اگر پتانسیلی فعال شده و بتواند سد قیمتی 260 تومانی را در هم بشکند سهم تا سطوح 300 تومان هم جای رشد خواهد داشت
قطعه سازان سود ساز
در قطعه سازان هم شاهد روند نسبتا خوبی در برخی سهام این گروه بودیم قطعه سازان هم افزایش نرخ های خوبی را دریافت و هم بعضا با تجدید ارزیابی همراه می باشند
در این گروه خمهر خوب بالا امد سهم در این بازار 20 درصدی رشد کرد شایعات تجدید ارزیابی از محل زمین در جریان است اما باید به این نکته مهم توجه داشت که شرکت در سال 97 از این محل تجدید داشته و پس تجدید مجدد نمی تواند درصد بالایی باشد فعلا سم مقاومت قوی 360 تومانی دارد
خپویش کمی اصلاح نماید و به قیمت های 2200 تومان برسد عالی خواهد بود فعلا حمایت 2400 تومانی در سهم خوب عمل کرده و مانع از افت قیمتی جدی در سهم شده است خپویشی که خبرهای خوبی از دریافت افزایش نرخ و سود سازی بالا از این ناحیه در صور های مالی 6 ماهه دارد
ختوقا در قیمت های خوبی قرار دارد این سهم اصلاح خوبی داشته و به کف قیمتی جذابی رسیده است این سهم مقاومت 650 تومانی و کف قیمتی قوی 580 تومانی دارد این سهم فعلا در این سطوح در نوسان بوده تا انتشار خبر قوی در سهم منتشر شود
در مجموع باید گفت در گروه خودرو در بازار خبرهایی وجود دارد که شنبه در مورد برخی تحولات خاص این صنعت تصمیم گیری می شود که تغییر ساختار فروش شرکت های خودروسازی و افزایش و تعدیل نرخ کارخانه در این جلسه محتمل است و این یکی از مهم ترین مواردی بود که باعث شد توجه به این گروه کمی بیشتر شود .
در این گروه بازهم قطعه سازی ها مورد توجه هستند و شاید ختوقا و همچنین کمی برخی دیگر ازاین اعضای گروه نظیر خفنر خپویش بیشتر مورد توجه باشند ختراک خریخت را نیز بد نیست زیرنظر داشته باشید دراین گروه قبل تر روی خزر و خکار تاکید داشتیم . در نماد های لیزینگی نیز ولساپا را همچنان گزینه خوبی می دانیم .
چهارگوشه بازار
تپمی باز قصد صعود کرد سهمی که مقاومت 1600 تومانی را بر سر راه خود دارد تپمپی به زودی مجمع تقسیم سود خود را برگزار و تخمین سود 300 تومانی هم برای امسال دارد با دید میان مدت سهم تارگت 2000 تومانی داشته و در شرایط خوبی به سر می برد
در نماد بترانس باز کف قیمتی 280 تومانی فرصت نوسان گیری خوبی را در این سهم ایجاد کرده است بترانی که تحولات فروش خوبی داشته و یک گزارش عالی در شهریور داشت این سهم یکی از کم ریسک ترین گزینه های بازار بوده که با دید کوتاه مدت نوسانات بسیار خوبی هم می دهد. در مورد بترانس ماهانه جالبی را داشت و میتواند مورد توجه بازار باشد بترانس تیر به 2404 میلیارد ریال و مرداد 3065 میلیارد ریال رسید و شهریور با رشد چشم گیر 7322 میلیارد ریال شد و 6 ماهه 19558 میلیارد ریال بود که مدت مشابه قبل 12797 میلیارد ریال بوده است. هم عملیاتی و هم غیرعملیاتی بترانس قابلیت های خوبی برای رشد در کوتاه مدت و میان مدت دارد و نموداری هم بد نیست . بنیرو را هم زیرچشمی زیرنظر داشته باشید و قابلیت های بدی را ندارد
در گروه فولاد یکی از کم ریسک ترین و ارزان ترین گزینه های بازار فعلا فولاد است فولاد با ثبت فروش 60443 میلیارد تومانی در فصل تابستان نسبت به فصل قبل افت 4 درصدی در فروش خود داشته، این درحالی است که فروش شرکت نسبت به دوره مشابه سال قبل 85% رشد داشته است.روی فولاد و گزارش پیش رو بسیار خوش بین هستیم
فنورد در قیمت های بالای 2200 تومان جا خوش کرده تا صورت های مالی 6 ماهه سهم منتشر شود این صورت های مالی با سود سازی بالا می تواند زمینه ساز رشد سهم حداقل تا قیمت های 2400 الی 2500 تومان باشد اگر سود سازی بالایی را شاهد باشیم این سهم تا قیمت های 2800 تومان هم جای صعود دارد
در بین گروه حمل نقل حتاید تابستان متفاوتی را پشت سر گذاشت و در گروه خود از جمله شرکت هایی بود که رشد درآمدی قابل توجهی را در شهریور تجربه کرد. شرکت با درآمد 182 میلیارد تومانی در این ماه، رشد 75 درصدی به نسبت مرداد ماه و رشد 161 درصدی نسبت به میانگین فروش 5ماهه قبل به ثبت رساند. حتایدی که با انتظار شناسایی سود 91 تومانی به ازای هر سهم در پایان امسال و برآورد p/e فوروارد 4.8 واحدی می تواند گزینه ای جذاب در واچ باشد که در صورت اصلاح قیمتی با دید نوسانی اقدام به خرید کرد.
در بین دوره ای ها پسهند هم بد نبود پسهند علی رغم افتی که در مردادماه داشت، در شهریور ماه ۷۱ میلیارد تومان درآمد گزارش کرد، و با رشد ۲۶ درصدی به نسبت میانگین ماههای گذشته، جمع درآمد شش ماهۀ خود را به ۳۵۵ میلیارد تومان رساند که ۶۴ درصد بیش از دورۀ مشابه سال قبل است. پسهند با انتظار تداوم رشد درآمدی و به دنبال آن رشد سودآوری و بهبود p/e یکی از گزینه های خوب به نظر می رسد که تحقق سود هر سهم ۸۴۰ تومانی در پایان امسال و دو هدف قیمتی ۶۷۰۰ و ۷۵۰۰ تومان برای سهم دور از انتظار نیست. هر چند فکر میکنیم شکربن خاص ترو بهتر باشد
در بین پتروشیمی ها نوری هم واقعا شرایط خوبی را دارد و این سهم نیز با دید کمی نوسان میتواند جالب باشد پتروشیمی نوری فروش پایین فصل قبل را جبران کرده و با 35 همت درآمد، 61 درصد بیش از بهار فروخته است. حذف نرخ مبنای دلار 28500 تومانی به سود این شرکت تمام خواهد شد…یکی از بهترین گزارش ها را احتمالا نوری می دهد .
اگر اهل ریسک هستید شصفها شرایط بدی ندارد چه در بلوک چه در بحث تجدید و چه بنیادی شصفها شهریور متفاوتی داشت و 6 ماهه به عدد 33908 میلیارد ریالی رسیده است که در مدت مشابه قبل این عدد 23065 میلیارد ریال بود
به نظر مهم ترین و بهترین خبر سقف نرخ 5000 برای پتروشیمی ها بود که دولت اعلام کرد صدور صورتحساب برای شرکتهای پتروشیمی با نرخ گاز بالاتر از 5000 تومان، متوقف گردد.و این موضوع توسط زاگرس اعلام شد و به نظر این موضوع ختم به خیر شد . 5000 عدد خوبی است و این یعنی زاگرس و شپدیس و شیراز گزینه های خوبی خواهند بود و منطقی هستند .
شپدیس در تابستان اوضاع بهتری داشت و 40 درصد بیشتر از بهار فروخت. شرکت به امید نرخهای جدید خوراک و چشم انتظار تحقق وعده های وصول مطالبات دولتی، به استقبال سال مالی جدید می رود…زاگرس در تابستان رکورد تازه ای ثبت کرد و 7.8 همت فروش داشت. فروش شرکت نسبت به بهار 17 درصد رشد داشته و با مصوبۀ اخیر خوراک گاز، وضعیت بهتری در انتظار شرکت است… باز بین این 3 شپدیس را بهتر می بینیم .
شکام هم امروز بد نبود و خوب ظاهر شد ولی دراین شرایط و این فضا میتواند مورد توجه بازار باشد هم نوسان خوبی را میدهد و هم از نظر بنیادی و قیمتی خوب است کیمیاتک هم فضای خوبی را دارد کیمیاتک هم به نظر مورد توجه قرار گیرد شهریور خاصی زد و 4194 میلیارد ریال فروش داشت در مرداد 2977 میلیارد ریال و تیر 3166 میلیارد ریال مواجه بود و 6 ماهه به 19017 میلیارد ریال رسیده و رشد فروش نسبت به مدت مشابه قبل دارد که 12263 میلیارد ریال بود .


