جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزسه شنبه 17 مرداد 1402

گزارش بازارامروزسه شنبه 17 مرداد 1402

نوید خاندوزی
آگوست 8, 2023
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزسه شنبه 17 مرداد 1402 

درد بی پولی ! 

به نظر به اندازه کافی در مورد  بازار صحبت کرده  بودیم ولی این جالب بود که بازهم  17 ام شد و بازهم عرضه ها در بازار زیادشد . البته که نباید اسیر تئوری های توطئه شد ولی تقریبا در فضای فعلی بازار تو گویی یک  سیکل خاص در حال تکرار شدن است  این سیکل چند مشخصه مهم  دارد که  بی پولی و درد بی پولی یکی از انهاست و البته این را هم باید گفت که وقتی صحبت از فرسایش می شود همین است . فرسایش فنر بازار را جمع میکند و برای رهایی از ان  باید به یک سوپر خبر برسد در حال حاضر وقتی خبر را نداریم شاهدیم که این فنر جمع و جمع تر می شود و در نهایت  ممکن است  نوسانات مقطعی را  شاهد باشیم  .

وقتی نقدینگی بازار در شرایطی قرار می‌گیرد که نمی‌توان رشد همه جانبه را تجربه کند و البته در سوی دیگر اصلاح شدید قیمت‌ها را داشته و داریم با تک مضراب‌های خبری و اتفاقات خاص  حرکات محدودی را تجربه می‌کند حرکاتی شبیه حرکت چند وقت اخیر بازار که مثلاً جریان پول در پالایشی‌ها چرخید و سپس سراغ خودرویی‌ها رفت و به بانکی‌ها سر زد و خلاصه وقتی جریان پول محدود باشد و در همان  سطح مرحله ما قبل اول مانده و پولی درگیر نشده با این شکل نوسان خواهد کرد که دو خصوصیت را دارد که اول طول موجش کوتاه است و بعد پایدار نیست اما در مورد این موضوع هم می‌شود در بازار صحبت کرد که وقتی بازار توان حرکات خود را از دست می‌دهد و جریان پول با شکلی محدود و البته تا حدودی دستوری کنار او قرار می‌گیرد نمی‌تواند در میان مدت و بلند مدت مسیر بازار را به سمت جلو هدایت کند و این باعث خواهد شد فضای نوسان در بازار به وجود آمده و ما این شرایط را در بازار شاهد باشیم که حرکات بسیار محدود است …

وقتی چنین شرایط و فضایی در بازار حکمفرما می‌شود بدترین اتفاق این است که دید بلند مدت بازار از بین می‌رود و کسی نمی‌تواند یک چشم انداز درست و دقیق و صحیح را ترسیم نماید و همه به سمت نوسان حرکت میکنند البته نمی‌گوییم نمی‌شود کار کرد چرا می‌توان در همین فضا نیز در بازار حرکت‌های کوتاه مدتی را داشت کما اینکه طی همین مدت کوتاه اخیرو تا قبل از افت  بازار امرز بازدهی‌های جالبی در گروه خودرو و پالایش و یا تک و توک برخی سهم‌های دیگر داشته اما آن روند موج گونه را نمی‌توان شاهد بود .

البته برخی هم معتقدند بازار حتی با شوک هم نمی‌تواند حرکت کند چرا که اخبار خوب خودروی‌ی ها این مدت در بازار بی تاثیر بود اما در پاسخ باید گفت خیر اینطور نیست در گروه خودرو خبری به بازار نرسیده که بخواهد روند ایجاد کند و به نظر همچنان معتقدیم  در حال حاضر تنها راه بازار برای فرار از این شرایط همان شوک درمانی است که گروه خودرو در حال حاضر کاندید اصلی این جریان است و برای همین هم است که اخبار حول این گروه برای کل بازار مهم و اثرگذار شده است

حقیقتا امروز در مورد  خود بازار نمیتوان چیزی گفت جز این که کمی دوباره فاز عرضه و ناامیدی در بازار افزایش یافت و بازهم در مسیر افت و خیز روال روزهای فرسیاش حرکت میکنیم …

و اما واکنش ها به دو موضوع …

دیروز در لابلای اخبار مخبر و اظهار نظرهای آن خبری منتشر شد که تا همین دیروز همه انتظارش را می‌کشیدند اما تو گویی با انتشار آن، همه چیز ساکت و آرام شد
سازمان بورس اسامی متخلفین ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت را به دادستانی ارسال کرد چند نکته در رابطه با این موضوع عرض کنیم اول  این که برای حیثیت سازمان بورس این کار لازم و ضروری بود و باید انجام می‌شد از همین رو ارسال این اسامی هرچند کمی دیر اما یک گام مثبت در این مسیر بوده است
نکته دوم اینکه برخی می‌گویند چرا اسامی اعلام نمی‌شود و برخی هم با بی‌تجربگی درخواست اعلام اسامی را می‌کنند که به نظر ناشی از عدم آشنایی به قوانین است چرا که با فرض اینکه این افراد متخلف هم باشند بعد از اثبات جرم باید از سوی دادگاه اعلام شود نه از سوی سازمان بورس
به نظر تا همین جای ماجرا نیز از بعد نظارتی ماجرا خوب پیش رفته است و همین که ماجرا فراموش نشده خوب است

اما بحث اصلی ما همچنان روی نوع تخلفی است که مرتکب شده‌اند ببینید این اسامی دو دسته می‌شوند دسته اول کسانی هستند که با خبر احتمالی نرخ خوراک دست به فروش زدند به نظر جای هیچ بحث و حرفی نیست قطعاً معاملات آنها با استفاده از اطلاعات نهانی بوده و چه حقیقی و چه حقوقی باید خسارت وارده به سهامداران را جبران نمایند نکته دیگر ببینید ممکن است این میان حقوقی یا  حقیقی درشت سهم فروخته باشد اما به واسطه این خبر یا این جریان نبوده به نظر نباید آش انقدر شور شود که هر کسی را با هر مبنایی در راستای فروش در آن روزها مورد بازخواست قرار دهند به هر حال در بین اهالی بازار بودند کسانی که در آن روزها و یا روزهای بعد فروش انجام داده و بر مبنای تحلیل‌های خود بوده نه اخبار و اتفاق خاصی …
این موضوع را باید رعایت کرد تا امنیت سرمایه‌گذاری و منطق خرید و فروش لحاظ گردد و اما نکته آخر…

از ابتدای ماجرا حرف ما این بود که کمتر کسی در بازار از این ماجرا مطلع بود و با خبر نرخ خوراک سهم فروخت بحث ما اصلاً چیز دیگری است تخلفی که صورت گرفته تخلفی روال و معمول و درد این روزهای بازار هم هست… حقوقی‌هایی در بازار منابع در اختیار دارند و اقدام به خرید و فروش کردند تا بدینجا هیچ موضوع و مشکلی وجود ندارد اما فرمان دست کیست؟؟ فرمان دست مدیر پورتفو یا مدیر سرمایه‌گذاری یا مدیر صندوق بوده که ابتدا خود فروشنده شده و بعد با کد های حقوقی سهم را روی سر سهامداران آوار کرده است. تمام درد و حرف ما این است که تخلف این است و رخ داده و کدهای حقیقی این مدیران و صندوق‌ها !! این موضوع قطعاً باید مورد واکاوی و بررسی قرار گیرد کما اینکه درد فعلی بازار هم همین است چه بسیار مدیران صندوق‌هایی که سهمی را که خود ابتدا خریده‌اند با هر قیمت و شکلی برای حقوقی هم می‌خرند و چه بسیار اتفاقاتی که در حال حاضر در بازار شاهدیم که مدیران آن صندوق و یا شرکت سهم‌های خود را فروخته و اعتقادی به بازار ندارند و حالا برای حقوقی مادر مرده نیز در این قیمت‌ها رنج فروش می‌کشند البته این موضوع ریزه کاری های عجیبی دارد و نمی شود  به راحتی قضاوت کرد ولی یکی از بزرگترین ایرادات بازار است …
این تمام حرف و بحث ما بود که در آن ۲ روز خاص این تخلفات گسترده‌تر و بارزتر بوده نه تخلفات نرخ خوراک و مواردی از این موضوع… البته تا بوده همین بوده و تغیری در رویه‌ها ایجاد نشده است اما این ماجرا هرچه بازار بزرگتر می‌شود بیشتر دامن او را می‌گیرد در روزهای خاص نیز خود را بیشتر نشان می‌دهد…بماند

و اما دیروز شاهد بودیم که در اخبار جناب معاون اول در مورد پتروشیمی‌ها و خوراک و اتفاقات اقتصادی و سیاسی صحبت کرد با ماجرای سیاسی و دلار و این مواردش فعلاً کاری نداریم در حوزه خوراک و پتروشیمی‌ها ایشان فرمودند که ما باید نفت را تبدیل به پتروشیمی می‌کردیم تا همه چیز حل می‌شد اصلاً حرف ایشان درست پتروشیمی می‌تواند از نفت گرفته شود اما دو موضوع را گویا جناب فرمانده فراموش کردند شما در همین مدت همین چهار سهامدار و سرمایه گذار خرد و کلان‌هایی که در این حوزه سرمایه‌گذاری کردند جیبشان را زده و گوششان را بریده‌اید با چه رویی حرف از سرمایه‌گذاری جدید می‌زنید…

در ثانی خر کله کسی را گاز نگرفته که در این شرایط و این فضا بخواهد وارد حوزه سرمایه‌گذاری پتروشیمی آن هم در ایران شود که نرخ خوراکش از بقیه جاها گرانتر، ریسک آن بالاتر و فضای سرمایه‌گذاری در آن پر ریسک‌تر است ، تابستان‌ها برقشان را قطع می‌کنند زمستان‌ها گازشان را قطع می‌کنند در طول سال هم اگر کسی حجابش افتاد دفتر اصلی را پلمپ می‌کنند به واقع چه کسی حاضر است بیاید در این فضا در ایران سرمایه‌گذاری کند شما همین داخلی‌ها را که نقره داغ کردید برای هفت پشت بیرونی‌ها و کسانی که می‌خواهند تازه وارد شوند کافیست.شما بلد نبودید ویترین بازار سرمایه و تنها جایی که می‌شد سرمایه ها را تجهیز کرد مدیریت کنید و حالا شعار می‌دهید و از ارزش افزوده  پتروشیمی ها می گویید ؟! کم کم این اسیب شما به بازار سرمایه دودش به چشمتان خواهدرفت که احتمالا طبق معمول بازهم  دیر شده …

بگذریم فقط خواستیم بگوییم که با حرف و شعار نمی‌شود مملکت را اداره کرد اینکه اگر آن کار را کرده بودیم و این شده بود به نظر بیشتر شعاریست که برای همین روزهای خبر و خبرنگار کافیست در واقعیت آنچه رخ داده این است که هیچ اهمیتی برای تولیدو  تولید کننده و سرمایه‌گذار قائل نبود و این اتفاق رقم خورده است …بگذریم

ساختمانی ها و گارد صعود

در ساختمانی ها شرایط خوبی را شاهد بودیم و همچنان سهام ساختمانی گارد صعودی خوبی گرفته اند

ثبهساز سهم سود ساز گروه امروز برگشت خوبی زد سهم در گزارش های ماهانه بسیار موفق بوده و امسال هم گمانه زنی سود 60 تومان به بالا را دارد سهمی که تا قیمت های 360 تومان به شرط شکسته شدن سد قیمتی 320 تومان جای رشد دارد

ثامید هم خبرهای خوبی دارد این شرکت توسط زیر مجموعه هایش در کیش پروژه خوبی دارد مضافا اینکه امسال موفق به فروش های خوبی شده و توان سود سازی بالایی دارد کف قیمتی سهم سطوح 220 تومان و هدف سهم نیز سطوح 250 الی 260 تومان است

ثرود هم برای امسال و هم سال اینده سود سازی بالایی دارد پروژه هایش پیشرفت خوبی داشته و همین امر سبب فروشو سود سازی بالایی در سهم شده است کف قیمتی سهم همین سطوح 1200 تومان بوده و با توجه به اصلاح عمیقش سهم با دید میان مدت جای رشد قیمتی خوبی دارد

عقب گرد بانک ها

در نمادهای بانکی روند مثبت روز گذشته امروز به روندی منفی تبدیل شد به طوری که بانک ها با نوسانات رو به پایین مواجه شدند

در بانک تجارت سهم شاهد روند نوسانی منفی بود سهم به سمت کف 210 الی200 تومان عقب گرد می کند سهمی که وضعیت بنیادی و تکنیکالی خوبی داشته و در کف قیمتی در حال نوسان است و سطوح قیمتی عنوان شده پایان اصلاح سهم خواهد بود

ونوین حمایت قوی در سطوح 560 تومان دارد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و 3 ماهه بسیار خوب و عملکرد تیرماهش نیز مثبت بود سهمی که در صورت برگشت روند تا قیمت های 620 الی 650 تومان جای رشد خواهد داشت اگر چه ارزش ذاتی سهم سطوح بالایی می باشد

بانک ملت همچنان در شکست قیمت های 460 تومان مشکل دارد سهمی که در صورت عبور از این قیمت ها تا سطوح 520 تومان جای رشد قیمتی را دارا می باشد این سهم بانکی وضعیت خوبی داشته و افزایش سرمایه شاید بتواند به اقبال سهم کمک نماید

سیمانی های بی تفاوت

علی رغم افزایش نرخ پایه قیمت سیمان در بورس کالا و رشد قیمت محصولات شرکت های سیمانی در بورس کالا باز هم شاهد واکنش در خور توجهی در این گروه نبودیم

سبهان روند نوسانی ارامی داشت سهمی که ارزش ذاتی 12000 تومانی داشته و 20 درصدی با سطوح ارزش ذاتی خود فاصله دارد سهم با حمایت قوی 9200 تومانی و مقاومت 11000 و 12000 تومانی همراه می باشد

سفارس 3000 تومانی شد سهم با از دست دادن حمایت 3200 تومانی به سمت حمایت بعدی خود یعنی سطوح 2800 تومانی در حرکت است سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و هم ارزش ان ای وی بالا و هم شایعات سود 600 تومانی را دنبال می کند

سشرق بین دو سطح قیمتی 1400 الی 1600 تومان در نوسان است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و از سود سازی بالایی برخوردار می باشد این سهم سیمانی شایعات سود 250 تومانی را برای امسال دارد اما مهمتر از ان وضعیت سیمان سفید شرق است که تحولات اساسی داشته و امسال و سال اینده سود سشرق را متحول خواهد کرد

خودرویی ها نرفته برگشتند

در نمادهای خودرویی شاهد روند منفی بودیم همین روز گذشته روند سهام این گروه مثبت و بعضا صف خرید بودند و امروز با روند منفی همراه شدند

ایران خودرو بار دیگر به سمت قیمت های 240 تومان عقب گرد کرد این سهم وضعیت خوبی داشته و اگر بتواند مجددا عرضه محصولاتش در بورس کالا را از سبر بگیرد امیدهای زیادی پیدا خواهد کرد فعلا سهم با حمایت 240 و مقاومت 260 تومان روند نوسانی دارد

در خاور سهم سود ساز گروه که تخمین سود 100 تا120 تومانی و ارزش ذاتی 600 الی 700 تومانی دارد فشار فروش بالا و بار دیگر سهم به سمت حمایت 420 تومانی عقب نشست سهمی که دو حمایت 380 و 420 تومانی و مقاومت 460 تومانی دارد

خساپا هم به قیمت های 240 تومانی برگشت شانس این سهم برای فروش سهام بلوکیش توسط دولت بالاتر است اما همچنان به دنبال پتانسیل یا خبری برای رشد قیمتی می گردد سهم اگر این حمایت را از دست بدهد به سمت قیمت های 220 تومان روانه خواهد شد

چهارگوشه بازار

امروز حخزر را بسیار خوب خریدند سهمی که تحولات خاصی داشته و به دلیل تغییرات شرایط روسیه و غرب و ترانزیت کالا از طریق دریای خزر با قراردادهای جذاب و حجم انتقال کالای سنگینی همراه شده است این سهم امسال تخمین سود 1200الی 1300 تومانی داشته و فروشش حسابی متحول شده است

شدوص با روند مثبت و صف خرید خوبی همراه شد سهمی که امسال 400 تومان سود و 2400 تومان ارزش ذاتی دارد سهم اصلاح خوبی تا قیمت های 1600 تومان داشت و سپس با روند برگشتی حالا به قیمت های 2000 تومان نزدیک شده است سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبش باعث اقبال بازار به سهم شده است

در فخوز شنیده می شود طرح تولید اهن اسفنجی شرکت در قالب پروژه زمزم 3 در مهر ماه افتتاح می شود امسال سهم سود سازی بالایی داشته و روند سود سازی بالا سبب اقبال به سهم خواهد شد سهمی که از دید بنیادی در کف قیمتی قرار گرفته و استعداد رشد قیمتی بالایی دارد

در بین ر برخی فلزاتی ها  توجه  بازار به انها  زیاد  شده است  . فایرا در تیر ماه عملکرد خوبی داشت. در این ماه موفق به فروش ۱۶۸۸ میلیارد تومان محصول شده که نسبت به ماه گذشته رشد ۲۲ درصدی داشته است. گفتنی است که میانگین فروش ماهانه شرکت تا پایان این ماه مبلغ ۱۳۳۵ میلیارد تومان بوده است.
فایرا که سال مالی ۱۴۰۱ را با سود هر سهم ۷۳ تومانی به پایان برد، در بهار امسال حدود ۲۳ تومان برای هر سهم شناسایی کرد و انتظار می رود در پایان امسال این رقم را به ۸۵-۹۰ تومان برساند. گفتنی است در عین منطقی بودن قیمت، ریسک برق، قطعی برق و افزایش نرخ شرکت را تهدید می‌کند. انتظار می رود ۱۰۰۰ تومان هدف کوتاه مدت سهم باشد و با نزدیک شدن به آخر تابستان و رفع مشکلات برق، عملکرد بهتری را از شرکت شاهد باشیم.

شدوص در گروه شیمیایی گزارش خوبی منتشر کرد و سهم در ۴ ماهه ۵۲۵ میلیارد تومان فروش داشته که این رقم ۲۶ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. از طرفی شدوص امسال احتمالا ۳۵۰ تومان سود به ازا هر سهم داشته باشد و p/e fwd سهم را به عدد ۵ می رساند. شرکت اخیرا رشد قیمت خوبی داشته و در صورت اصلاح قیمت، بازه های حوالی ۱۵۰۰ تومان می تواند برای سهم مناسب باشد. از طرفی وپترو که سهام دار عمده شرکت است می تواند در قیمت ۲۳۰۰ تومان گزینه مناسبی برای خرید محسوب شود. در بین  این گروه  به نظر شکربن هم  شرایط خوبی را دارد

گلدیرا به نظر کمی اصلاح کند جالب می شود . گلدیرا در گزارش ماهانه منتهی به 10مرداد به فروش 534 میلیارد تومانی رسید که 26% رشد نسبت به میانگین فروش شش ماه گذشته داشته است. همچنین در هفت ماه اخیر بصورت تجمیعی 3070 میلیارد تومان فروش داشته که 34% بیشتر از مدت مشابه سال مالی قبل بوده است. از لحاظ نموداری نیز گلدیرا در سه هفته اخیر علیرغم شرایط کم رمق بازار، رشد خیره کننده 40% داشته و عملکرد مناسبی روی تابلو معاملات (بخصوص در روزهای اصلاحی) نشان داده است. برای سال مالی 1402 سود حدود 100 تومانی برای گلدیرا برآورد می شود. در مورد این  سهم کمی اصلاح  شود جالب می شود ولی از نظر بنیادی انتخاب و لخزر هم  زیرنظر هستند

به نظر شرایط بازار روی هلدینگ ها میتواند بهتر باشد  . دیروز مجمع  سیتا  برگزار شد و گزارش سود تاصیکو هم  رسید در مورد  سیتا مفصل صحبت میکنیم در مورد تاصیکو در ۱۲ماهه با سرمایه قدیم به سود ۲۴۶۲ ریالی رسیده است به نظر سهم  2200 ریال در مجمع تقسیم کرده و یک  شرایط خوب را  رقم می زند با دید کمی صبر خوب است  . تاپیکو هم  2900  و حوالی 3000 را دارد . شستا  با این  شرایط بالای 250  ریال  و 200  تقسیم دارد . صبا هم  وضعیت خوبی را دارد و به نظر با دید کمی صبر صبا هم  یک گزینه  بسیار خاص در بازار است

با دید نوسان گدنا را زیرنظر داشته  باشید  . سهم  اصلاح عجیبی راطی این مدت داشته است  به نظر بد نیست کمی با دید صبر و البته  ریسک پذیری بالا  گدنا  را زیرنظر گرفت گدنا در تیر با فروش 704 میلیارد ریالی مواجه بود 4ماهه به 2801 میلیارد ریال رسیده است و کل سال قبل 6024 میلیارد ریال بود در 3ماهه به سود 102 ریالی رسیده است و 176 میلیارد ریال سود عملیاتی و 152 میلیارد ریال سود خالص دارد به نظر مطابق روال سال  قبل باشد 1000 ریال سود  را دارد و این  قیمت ها بد نیست سهم  بسیار خاص و پر ریسکی است

امروزکیسون از منفی به مثبت و صف رسید  . در مورد کیسون  شنیده می شود  به  زودی به بازار بالاتر منتقل می شود و خبرخوبی برای سهم  است  به نظر با دید نوسان و البته  شایعاتی از اخبار افزایش سرمایه می تواند جالب باشد  ببنید در 3ماهه  جمع حقوق صاحبان سهام  کیسون  حوالی 4 همت است و در مارکت  شرکت  4900 را داریم و این  یعنی سهم  نزدیک  به ارزش ذاتی است و یک  افزایش سرمایه نیز میتواند در حد  50% در دلش باشد سهم  را  زیرنظر داشته  باشید

برخی امروز میپرسدند چرا  با وجود برخی خبرها و شایعات بازهم خودرویی ها منفی بودند  . مدیران عامل شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا از ارائه طرحی به سازمان بورس مبنی بر افزایش سرمایه از صرف سهام جهت خروج از ماده 141 قانون تجارت خبر داده‌اند. این خبر جذابی نیست چرا  که  بازار دنبال  تجدید است ولی با این  حال  بازهم  بد نیست و میتواند  جالب باشد  . دراین  گروه خبرهای این گروه باید  ادامه داشته  باشد و میتواند جالب باشد  .

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم