گزارش بازارامروزدوشنبه 26 تیر1402
وقتی خلوت می شود !
قبل از شروع گزارش بازار خاطره ای تعریف کنیم … روزهای آبان سال قبل بود. در اوج شلوغی ها ! چهارشنبه روزی بود ! بازارانقدر خراب و منفی بود که ساعت 10 نشده بود بازار مثل همین روزها به خاک و خون کشیده شده بود برخیدوستان انقدر عصبی و زیرفشار بودند که بی محابا سهم می فروختند تا از زیراین فشار خارج شوند … به بچه ها و دوستان گفتیم بیایید برویم جایی چند روز مغزمان هوا بخورد ! در میانه های راه بود که یکی از عزیزان تماس گرفت و گفت خبر بزنید معامله گران چند شهر از پشت سیستم بلند شدند و باقی ماجرا … از هفته بعد بازار برگشت ! نمیدانیم شاید بلند شدن امروز تریدرها در تالار یک سیگنال باشد ولی قبل از هر چیز باید اذعان داشت این یک سیگنال قوی باید برای سیاست گذار است ! هر چند به قول شاعر در ده ما همه کورند و کرند !!
البته امروز بازار در یک ساعت اخر کمی امیدوارانه تر پیش رفت و برخی هم معتقدند دیگر هر خبر منفی که ممکن بوده رسیده و دیگر خبری نیست که دولت محترم نزده باشد و شاید این کف فعلی بازار باشد . برخی نیز معتقدند با رفتن خودرو و خساپا فشار از روی بازار کم می شود و این میتواند از فردا خود را در بازار نشان دهد
اما هر چه که هست این موج ناامیدی و فضای تلخ همچنان پابرجاست . البته بین فعالان بازار یک حس قوی منتقل شده است که امروز ازاین حس صحبت میکنیم و این موضوع باید هر چه سریعتر درمان شود …
تمام درد ماجرای بازار میدانید کجاست ؟! اینجاست که همه این حس به آنها منتقل شده که دولت جیب بری میکند! در روز روشن و تازه شفاف و صریح هم بیان میکند و از این کار هیچ ابایی ندارد و این حس تلخ به بازار منتقل شده . قدیمترها دولت ماخوذ به حیاتر بود و با احتیاط دست به چنین کارهایی میزد اما امروز تقریباً علنی و بارز به زدن جیب شرکتها اذعان دارد و علنی آن را بیان میکند و هیچ ابایی از گفتن آن نداشته و هیچ ترسی هم ندارد قدیمترها دولت شبیه چاقوکشهای حرفهای عمل میکرد و با نوک تیزی چند خط میانداخت که هم ردش بماند و هم خیلی به کسی آسیبی نرسد . دولت فعلی همچون شعبان بیمخهای قدیم قمه را میچرخاند و بالا و پایین اقتصاد را زخمی کرده و جوری تن اقتصاد نحیف و بازار سرمایه شرکت ها را زده که این بازارها از بی حالی ضعف کردند که البته علائم آن به زودی خود را نشان خواهد داد .
این حس و حال امروز ماست … بازار سرمایه به چنین روزی دچار شده البته میبینیم دولت هم یکجا بند نمیشود هر روز در پی زدن جیب صنعت جدیدی است . خلاقیت و همت و تلاش دراین وادی موج میزند ! ما هر روز باید شیرین کاریهای دولت در ضربه زدن به بازار سرمایه و اندک اعتماد به بازار را شاهد باشیم از خودرو آغاز شد و حالا سلسله وار ادامه دارد برخی عزیزان آن روز که واژه شلنگ تخته را به کار بردیم گلایه کردند که چرا این واژه را به کار بردید زشت است !!! شما به رفتار اخیر نگاه کنید دولت خود ساختاری ایجاد کرده به نام شورای رقابت حالا خودش هم سیاستگذار را قبول ندارد و کار خود را میکند و دور هم مینشینند و بدون توجه به تورم ایجاد شده برای صنایع نسخه کاهش تورم را میپیچند و به واقع چه شعار قشنگی امسال داریم مهار تورم رونق تولید !! شش ماهه دوم به خوبی اثرات تصمیمات این چنینی دولت در تولید را خواهیم دید و همین حالا نیز به خوبی اثرات آن روشن و مشخص است
و چه جالب که دولت عوام زده برای کارهای پوپولیستی زورش به قیمت مرغ و گوشت و مواد غذایی نمیرسد یکی یکی سر مرغهای تخم طلای خود را میبرد و در سینی میگذارد
دیر یا زود اثرات این سیاست خود را در کمبود عرضه ارز و افزایش تقاضای سفته بازی و خروج نقدینگی به سمت بازارهای غیر مولد شاهد خواهیم بود خدا به داد شش ماهه دوم و ماههای پیش رو برسد با این دست فرمان مشخص نیست چه اتفاقی در انتظار کشور است.
به نظر دولت به زودی متوجه خواهد شد که تبعات این تصمیمات چه اثراتی در اقتصاد دارد آن دانشمندانی که در مجلس نشستند و بودجه نوشتهاند خیلی اهل حساب و کتاب نبودند ،برخی بدانند اگر جیب شرکتها را بزنید از آن سو جیب صندوقهای بازنشستگی خالی میشود و این یعنی به زودی باید برای پرداخت حقوق و کسری این صندوقها دوباره چرخه معیوب چاپ پول و کسری بودجه را تکرار کنید
به واقع نمیدانیم گاهی اوقات فکر میکنیم دشمنان هستند که برای ما تصمیم میگیرند و یک عزم قوی برای ضربه زدن به همه چیز وجود دارد باور کنید گاهی اوقات این موارد اتفاقی نیست یعنی دشمن اگر بخواهد ضربه به اقتصاد بزند هم نمیتواند اینقدر دقیق و کاری وحساب شده و طبق برنامه پیش برود بارها و بارها این نکته را نوشتیم همچنان هم به آن اعتقاد داریم کسانی که این تصمیمات را میگیرند از سه حال خارج نیستند یا نسبت به تصمیمات نادانند و از تصمیمات و تبعات مطلع نیستند که بدا به حال ما یا دستشان در سفره رانت دراز است و از قبل این تصمیمات سود میبرند و یا بی تعارف دشمنانی هستند که میخواهند به اقتصاد کشور ضربه بزنند…
از این سلسه ندانم کاری های اقتصادی در کوتاه مدت شاید چوبش را بازار سرمایه بخورد اما همواره اقتصاد نشان داده با واکنشهای خاص بازارهای مختلف را با هم همگون خواهد ساخت و جایی افزایش نرخ ارز و پرش آن خود را در بازار سرمایه نیز نشان خواهد داد منتهای میان هزینه گزافی به اقتصاد کشور تحمیل شده و هیچکس پاسخگوی این اشتباهات و اتفاقات نیست
یک نکته در مورد گزارشها بیان کنیم و آن هم اینکه در اثرات گزارشها اگر رفتار دولت با صنایع به همین شکل ادامه داشته باشد خیلی زود و سریع خود را نشان نخواهد داد چرا که دولت چشم انداز سودآوری صنایع را کور کرده و حس بی اعتمادی قوی به بازار ایجاد کرده است که موجب شده است برخی با خود بگویند این چاله ای که دولت کنده با گزارش نیز پرنخواهد شد و گزارشها اثرات کوتاه مدتی در بازار خواهند داشت و فقط میتوانند کف قیمتها را تثبیت کنند . معتقدیم این موضوع اشتباه نیست ولی به هر حال اثرات منفی در چشم انداز سود اوری قطعا روی قیمت ها موثر است .
خسته شدیم از نوشتن هر روزه مطالب در مورد سیاستهای اقتصادی و اتفاقاتی که رخ میدهد نمیدانیم چه بگوییم این حجم حماقت هر روزه در تصمیمات این چنینی بعید است ،اصلا عجیب است تو گویی یکی پشت تفنگ نشسته و شبیه فیلم اسنایپر یکی یکی در حال زدن گلوگاههای اقتصادی و شرکت های خوب و اتفاقات مثبت بازار است که آنها را تبدیل به نقطه ضعف کند و جالب است این ماجرا هر روز ادامه دارد شما به سیر تحولات یک ماه اخیر نگاه کنید نرخ گذاری دستوری خودرو ،زیان شرکتهای خودرویی ، نرخ خوراک ، نرخ گاز، افزایش هزینه صنایع مختلف ، عوارض و حالا هم دوباره دستور رئیس جمهور برای اصلاح قیمت … نمیدانیم در این مملکت هزینه همه چیز را باید بازار سرمایه بدهد؟!! دولت میخواهد ژست مهار تورم بگیرد توی سر بازار سرمایه میزند نمیخواهد بنزین را افزایش دهد و پای امنیت در میان است دنگش را باید بازار سرمایه بدهد ،کسری بودجه می شود ، بازار سرمایه باید بدهد…
اینجاست که باز تاکید میکنیم این بازار برای این مظلوم واقع میشود که زمین بازی بزرگان و تصمیم گیران کشور نیست… چند وقت پیش یکی با شدت انتقاد میکرد که چرا میگویی ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت دست برخی از بیرون در کار نیست و الی آخر اول از همه ببینید اتفاقاً معتقدیم دستهایی در کار بوده اما آن چیزی که بازار خیال میکند نیست چرا برای اینکه بازی رانت این عزیزان این چندرغاز مبالغ بازار سرمایه نیست !! بگذریم چه بگوییم …
بگذریم و واقعا دیگر خسته شده ایم و نمیدانیم چه بنویسیم امیدواریم امروز اخرین روز غرغر های ما باشد و از شما هم عذر میخواهیم که مارا تحمل میکنید .
نکته اخر و حرف پایانی را بگوییم … از دیشب تلاش هایی صورت گرفته تا کمی موج عقلانیت در تصمیمات سیاست گذار بیشتر شود و کمی دولت بیشتر تلاش کند که عاقل تر باشد . چشم ما اب نمیخورد ولی بد نیست فعالان بازار و متولیان بازار روی این موضوع کار کنند که سلسه پیشنهاداتی را برای بهبود فرایند تصمیم گیری ها اعلام نمایند … شاید شاید شایدددد موثر بود … هر چند یاسین به …
بگذریم …
سیمانی ها میل به برگشت
در نمادهای سیمانی تلاشهایی برای برگشت روند انجام گرفته و سهام سیمانی با توجه به گزارش های عالی 3 ماهه خود نشانه هایی از برگشت روند داشتند
در سیمان شاهرود سهم با سود سازی عالی خود و تخمین سود 1000 تومانی برای سال جاری مثبت بود سهمی که ارزش ذاتی 6000 تومانی داشته و با قیمتهای فعلی فاصله زیادی دارد این سهم سیمانی سود 3 ماهه امسالش به نسبت سال قبل 2 برابر شده است
سیمان ساوه با براورد سود 2400 الی 2500 تومانی برای سال جاری و اعمال پی بر ای فوروارد 6 ارزش ذاتی 15000 تومانی داشته که سهم در سطوح نزدیک ارزش ذاتی خود در حال معامله و امروز حتی کمی مثبت هم شد و نشان داد میلی به افت قیمتی ندارد سهم با کف قیمتی 13200 تومانی و سقف 15000 تومان نوسانات خوبی می هد
سهرمز امسال 550 تومان حداقل سود دارد که با فرض پی بر ای 6 ارزش ذاتی 3200 تومانی را دارد سهم در قیمت های 2400 الی 2500 تومانی گزینه بسیار کم ریسکی بوده که توان بنیادی برگشت روند بسیار خوبی را دارد
بانک ها سر خط
در نمادهای بانکی شاهد اصلاح بسیار خوبی بودیم و قیمت بسیاری از سهام این گروه به کف های قوی رسیده است
در بانک تجارت سهمی که افزایش سرمایه 50 درصدی از سود انباشته داشته و امسال براورد سود 70 تومانی دارد شاهد نزدیک شدن سهم به کف قیمتی 200 تومانی هستیم سهم یکسره از قیمت های 300 تومان اصلاح کرده و به سطوح قیمتی بسیار خوبی رسیده است و توان برگشت به سمت قیمت های 250 الی 260 تومان را دارد
در وشهر حمایت ها از سهم عالی و شاهد تشکیل صف خرید در اواخر وقت بودیم وشهر امروز حجم معاملات بسیار سنگینی را به ثبت رساند سهمی که به مدد فروش دارایی ها و املاک خود توانسته سود های سنگینی را شناسایی و شنیده می شود تا پایان سال سهمی 800 الی 1000 تومان سود خواهد داشت که عمدتا غیر عملیاتی است
در بانک دی اصلاح سهم به نظر کامل شده است سهمیکه با ارزش گذاری و واگذاری کوهستان پارک سود سنگینی را شناسایی خواهد کرد شنیده می شود واگذاری کوهستان پارک زیان انباشته این بانک را به شدت کاهش خواهد داد بانک دی که در روند برگشتی هدف های 125 و 140 تومانی دارد
خودرویی ها و کف های سخت
در نمادهای خودرویی اصلاح قیمتی شدیدی را شاهد و حتی سهام بنیادی این گروه هم با افت قیمتی به کف های قوی رسیده اند
در ایران خودرو سهم با افت قیمتی به کف 250 تومانی رسید سهم اصلاح قیمتی بالایی داشته و به نظر می رسد فردا روند بهتری داشته باشد در صورت برگشت سهم می تواند به سمت قیمت های 280 الی 300 تومان روانه شود باز خبرهایی در خصوص تجدید ارزیابی این سهم را می تواند با اقبال همراه سازد
در خاور سهم بنیادی و سود ساز گروه شاهد نوسانات منفیو رسیدن به کف قیمتی 400 تومان بودیم سهمیکه به جرات می توان گفت یکی از بهترین صورت های مالی 3 ماهه را با توجه به عملکرد 3 ماهه خود دارد و می تواند با رونمایی از سود بالا استارت برگشت را بزند سهمی که امسال 120 ال 130 تومان سود دارد با پی بر ای فوارد کمتر از 4 در حال معامله است
در زامیاد سهم علی رغم تحولات بنیادی با صف فروش همراه شد البته صف فروش سهم جمع اوری و سهم حمایت خوبی در قیمت های 720 تومان تجربه کرد در مسیر برگشت سهم اهداف 820 الی 860 تومانی داشته و یکی از بهترین موقعیت ها را دارد به خصوص این که صورت های مالی 3 ماهه و گزارش فروش تیر ماه نیز مثبت است
چهارگوشه بازار
شپاس با روند مثبت به مسیر برگشتی خود وارد شد سهمی که در مجمع پیش رو 80 درصد تقسیم سود یعنی سهمی 400 تومان خواهد داشت شنیده می شود در 3 ماهه سود سازی بالا و برای کل سال سود 700 تومانی خواهد داشت سهمی که یکی از بنیادی ترین گزینه های بازار با دید شرکت در مجمع می باشد
شدوص منفی شروع کرد و مثبت به پایان برد سهمی که نشان داد به واسطه گزارش عالی خود و سود سازی 90 تومانی و براورد سود بالا برای امسال عمدتا اثر گذاری طرح توسعه در شرکت انتظارها را بالا برده و تا کمی بازار متعادل شود سهم سریعا تغییر روند می دهد سهمی که تارگت های 2000 و 2200 و در نهایت سطوح 2400 تومان را به عنوان ارزش ذاتی خود در پیش رو دارد
در پتروشیمی ها شازند که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و با حمایت 3200 تومانی همراه می باشد اصلاح مناسبی را تجربه کرده است انتشار صورت های مالی 3 ماهه کمک زیادی به روند سهم خواهد کرد و انتظار داریم مجددا سهم به مدار صعودی بازگشته و با اهداف قیمتی 3600 و 4200 تومان مثبت شود
در بانکی ها خاور خوب بود گزارش 3ماهه وخاور از راه رسید و طبق انتظارات گزارش خوبی بود. این شرکت که در عملکرد ماهانه در بهار نیز روندی صعودی داشت، در گزارش 3ماهه به سود 23 تومانی رسید که به نسبت مدت مشابه سال گذشته رشد 70 درصدی را نشان می دهد. سهم 1253 میلیارد تومان درآمد عملیاتی گزارش کرده که 2 برابر مدت مشابه قبل است.
این سهم که در میان بانکی ها، گزینهای خوب و بنیادی برای میان مدت است انتظار می رود در پایان سال مالی 1402 حدود 100 تومان به ازای هر سهم سود بسازد که با در نظر گرفتن قیمت فعلی p/e سهم حدود 5 خواهد بود.
در بین شوینده ها، شپاکسا از جمله نمادهای نوسانی و ریسکی هست که با توجه به گزاش ۶ ماهه ای که منتشر از تبدیل زیان فصلی به سود خبر داده. شرکت در زمستان زیان ۴۲ ریالی داشته که این رقم برای بهار به سود ۲۴۵ ریالی رسیده است.
شپاکسا در حال حاضر در قیمت های خوبی معامله میشود که این گزارش خوب میتواند افزایش تقاضا را برای نماد به همراه داشته باشد. پاکسان را زیرنظر داشته باشید
در بین کاشی سازی ها کحافظ از بنیادی ها گروه است که نسبت به هم گروهی های خود بازدهی کمتری داده و در قیمت های ارزنده ای معامله می شود. سهم طرح توسعه داشته و احتمالا امسال به ازا هر سهم خود ۱۳۰ تومان سود را شناسایی کند.در نتیجه کاهش قیمت و احتمال گزارش خوب میتوان انتظار رشد قیمت سهم را داشت.


