گزارش بازارامروزدوشنبه 19 تیر 1402
پرش یا فرسایش !
بازار در دوراهی پرش یا فرسایش است ! باید مسیر خود را طی این دو هفته روشن کند بسیاری براین عقیده اند که اگر بازار با گزارشات خوب فصل بهار هم دل انگیز نشود ممکن است مرداد و گرمای داغ آن دیگر به مانند تیر نباشد و فرسیاش و مریض حالی و بی رمقی و گرما زدگی براو غلبه کند ! واقعا گاهی اوقات با خود فکر میکنیم چه بلایی این سیاست گذار برسر بازار اورده که نیمه اولش گرمازدگی و نیمه دومش سرماو بادسرد پاییزی او را مریض میکند !
از گزارش ها گفتیم همین اول گزارش بازار یک نکته را بگوییم که عقده روی دلمان شده شرکتها طبق روال و مطابق انتظار گزارشهای میان دورهای و ۱۲ ماهه خود را ارائه میدهند اما در حال حاضر اکثر آنها انتشار این گزارشها را به روزهای پایانی ماه موکول کردند که هدف از این کار را واقعاً نمیدانیم اما از آن سو میبینیم که ثانیه به ثانیه در مورد نرخ خوراک و نرخ گاز شفاف سازی میدهند که بله هنوز به دست ما نرسیده!! روز دیگر میگویند به دستمان رسیده به مغزمان نرسیده! روز دیگر تاکید میکند هم به دستمان رسیده هم به مغزمان رسیده و اثرش اینطور است و منفیست!! ای کاش این اهمیت به روز بودن را در دو چیز داشتید یک تهیه به موقع و سریع صورتهای مالی و دفاع از سهام خرد در مقابل دولت…
بگذریم …
وقتی تیر را آغاز میکردیم فکر نمیکردیم در چنین شرایطی گرفتار شویم که با وجود ارزندگی و شرایط بسیار خوب در قیمتها و شرکتها اینطور بازار اسیر و گرفتار کم حجمی و بیرمقی شده باشد اتفاقی که در حال حاضر شاهد آن هستیم که بسیاری را به عدم خرید و تشویق به تماشاچی بودن در بازار هدایت کرده است . نکتهای که باعث شده حجم معاملات در یک سطح انگار یخ زده روزی معامله یک ساعت اول بازار به اندازه کل معاملات امروز بود !!
در هر صورت در شرایط فعلی رفتار بازار در مقابل اتفاقات و رویدادهای پیش رو که گزارشات مجامع بخش مهمی از آن هستند بیشتر حال تماشاچی گونه و فضای تماشاگر بودن دارد اگر به خاطر داشته باشید در روزهای گذشته از دو سناریوی احتمالی در بازار صحبت کردیم که یکی بر مبنای این بود که اخبار و اتفاقات و گزارشها میتواند بازار را تکان دهد و به حرکت درآورد و دیگر سناریو این بود که دچار یک فرسایش خواهیم شد و از این فضا فاصله میگیریم و وارد فضایی میشویم که قیمتها نه خیلی افزایش و نه کاهش مییابد و دقیقاً شبیه آنچه در این چند روز شاهدش بودیم یک روز مثبت و 2 روز منفی …
۲ وجه برای این شرایط وجود دارد که این روزها موجب شده بازار وزن بیشتری به آن بدهد اول از همه وجهه فشردهتر شدن فنر ارزندگی بازار است که باعث میشود بازار هرچه زمان میخورد به مانند یک مرد میانسال جا افتاده تر شده و موهایش جو گندمیتر شده و جذابتر میشود درست در نقطهای از این ماجرا با یک رویداد و یا چند سلسله رویداد فنر آن رها شد و بازدهی خوبی رقم میخورد برخی آن را آخر تیر میدانند برخی مرداد و برخی دیگر معتقدند در انتهای شهریور و ابتدای مهر با حرکت دلار دوباره این فنر آزاد خواهد شد …
وجه دوم ماجرا اما رفتار معاملاتی سهامداران طی این مدت است اگر به خاطر داشته باشید چند هفته قبل در مورد تبعات تصمیمات این چنینی و رفتارهای دولت در مقابل بازار صحبت کردیم که چه تبعاتی را رقم میزند. ترس سهامداران از شرکتهای بزرگ بازار است و این ترس به همراه نبود جریان پول قوی که باز آن هم به واسطه نبود امنیت سرمایهگذاری رخ داده باعث میشود جریان حاضر به سراغ شرکتهای کوچک بازار برود و بزرگان ممکن است در بازار آن حرکت و بازدهی قبل را نداشته باشند و دوباره پروژه بازی و پول پشت سهم ها رفتن و اقبال به سمت سهم های کوچک رواج یافته و این دو اتفاقی است که بعد از این سیلی بزرگ برای بازار احتمالاً رخ خواهد داد که تجربه قبلی هم دارد و سابقه داشته…
اگر بخواهیم کمی واقع بین باشیم به نظر اثرات آن اتفاقات یکی یکی در بازار در حال بروز کردن است و اعتماد که صحبتش را میکردیم تقریباً از دست رفته و اندک جریان پول حاضر در بازار از این شاخه به آن شاخه میپرد و نوسان کوتاه میگیرد در آن مقطع نیز گفته بودیم که به نظر این اتفاق و این رویداد در حال وقوع است و ما شاهدیم که بازار بزرگان خود را کنار گذاشته و سراغ صنایع کوچکتر و شرکتهای کوچکتر رفت و به نوعی رفتار شلنگ تخته وار دولت در سیاستگذاریهای اقتصادی باعث بروز چنین واکنشی در بازار شده است البته اینطور نیست که هیچ کس سراغ آنها نیاید اما آن تب و تاب قبل و آن هیجان همیشگی را نداشته و ندارند
این را بیان کردیم تا بگوییم اگر وارد سناریوی فرسایش شدیم که برخی معتقدند این اتفاق رخ داده این سناریو روحیات و خلقیات خاص خود را میطلبد . که صبر و صبر و صبر از مهمترین آن است و باید اذعان کرد که هیجانی نشدن و تصمیمات ناگهانی و تصمیمات غیرمنطقی چه در خرید چه در فروش بزرگترین آفت این دوران خواهد بود. بهترین کار این دوران انتخاب درست سهم و کمی صبر کردن است که به نظر این انتخاب درست سهم نیز با در نظر گرفتن جمیع جهات و صد البته گزارشهای شرکتها میسر میشود اما حرف آخر…
به خاطر دارم چند وقت پیش مهمان یک برنامه تلویزیونی بودم در ان برنامه عنوان شد که بازار سرمایه زمین بازی سیاستگذاران نیست و منافع شخصی آنها به هیچ وجه درگیر این بازار نبوده و در ادوار تاریخ نیز نبوده است و بیان کردیم که زمین بازی آنها در خوشبینانهترین حالت ممکن اگر رانت بازی و استفاده از رانتهای خاص نباشد
حداقل زمین بازی آنها بازار سرمایه نیست و در بازارهایی نظیر مسکن ملک طلا دلار و ماشین و هزار بازار دیگر غیر از بازار سرمایه حرکت میکنند …خوب نقش بازار سرمایه چیست؟؟! عرض میکنیم خدمت شما …
چند روز پیش در خبرها داشتیم که در سه ماهه اول امسال در مجموع ۱۳۷ هزار و ۱۸۸ میلیون تومان مالیات وصول شده است !! (عمدتا کارمندان کارگران سهامداران و شرکت ها ) .در این میان همچنان مالیات خانههای گران قیمت و خانههای خالی ارقام وصولی بسیار پایینی دارد. بر این اساس از خانههای خالی تنها یک میلیارد و ۴۸۹ میلیون تومان و مالیات از خانههای گران قیمت تنها ۵ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان را شامل میشود. (یعنی اندازه خرید یک خانه هم مالیات نگرفتند )
بعد هم خبر رسید بررسی آمار سازمان امور مالیاتی نشان میدهد، نزدیک به ۷۰ درصد از واحدهای صنفی فعال در حوزه طلا و جواهر در سال ۱۴۰۱، هنوز هم مالیاتی کمتر از ۱۵ میلیون تومان میپردازند . به واقع ظلم بزرگی این دولت و این نظام به قشر کارگر و کارمند و سرمایه گذار و صنعتگر زده است آنها که هر ماه مالیات خود را میدهند! دولت توی سرشان هم میزند!! آنها که دلالی و سفته بازی شغلشان است به ریش بقیه میخندند
نقش بورس را میخواستیم بدانید کجای ماجراست به یاد شعار ابتدای سال بنده خدایی میفتیم که میگفت بورس قلک دولت نیست!!! اتفاقاً اولا که فکر میکنیم دقیقاً بورس قلک دولت شده و این کودک نادان حتی فرصت نمیدهد این قلک چیزی در دل آن جمع شود هرچند وقت یکبار با چکشی روی سر آن زد و آن را میشکند و این حس شکستن از سر ناچاری و نادانی است !
بیچاره سهامداران !!! و بر همین اساس است که میگوییم زمین بازی این سیاستگذاران و دولتمردان هیچ وقت بازار سرمایه نبوده است
آنها همیشه سرمایههای خود را درگیر آن بازارها کرده و همیشه نیز آن بازارها از گزند اتفاقات و رویدادهای سیاستگذاری اعم از مالیات و این موارد به دور بوده حالا شما دقت کنید به بازار سرمایه سهامداران بیچاره که هر روز از معاملات خود مالیات میدهند و بعد تازه دولت کم میآورد و باز هم سراغ شرکت ها میرود و حتی سری هم به بازارهای دیگر نمیزند
یکی تعریف میکرد ارزش یک کوچه و خیابان در محلههای تهران با شرکتهای بزرگ ما برابری میکند و دقیقاً این همان نکتهای است که تصریح میکند بورس قلک دولت شده و هرجا کم میآورد آن را میشکند و دوباره این چینی شکسته اگر پیوند بخورد باز همان رفتار کودکانه تکرار میشود البته معتقدیم در کوتاه مدت شرایط این چنین نمیماند …
هیچ سیاست اقتصادی با این دست فرمان پیش نرفته یا باید فرمان را بچرخانند یا کسری بودجه و دلار و نبعات آن فرمان را از دست این سیاستگذاران گرفته و میچرخاند…این که کجا میچرخاند خیلی فهمیدنش سخت نیست. مجسمه های بزرگ بلاهت کمونیست و سیاست های دولتی فرو ریختند .جوجه کمونیست های تءوری پرداز اقتصاد درب و داغان ما که جای خود دارد …
واقعا دل و دماغ گزارش نوشتن و از بازار گفتن نیست ولی در هر صورت سراغ بازار برویم …
بانک ها زیر فشار
در گروه بانکی شاهد فشار عرضه های سنگینی بودیم به طوری که این عرضه ها سبب شد تا نمادهای بانکی همچنان با نوسانات منفی همراه شوند
بانک ملت با نوسانات منفی فرسایشی به قیمت های 460 تومان عقب گرد کرد علی رغم وعده سود سازی بالا در 3 ماهه و افزایش سرمایه از سود انباشته باز هم این بانک رغبتی از خود برای رشد قیمتی نشان نمی دهد
در بانک شهر شرایط خوبی را شاهد هستیم شایعات سود سازی بالا در 3 ماهه همچنان سبب اقبال خوبی به این سهم و صف خرید شده است سهمی که تارگت های 1600 و 1800 تومانی داشته و وضعیت بنیادی خوبی داشته و تحولات اساسی با فروش املاک خود دارد
ونوین اما روندش متفاوت بود سهم بار دیگر به قیمت های بالای 600 تومان برگشت شایعات سود 40 تا 50 تومانی در 3 ماهه و سود 160 الی 180 تومانی برای سال جاری وجود دارد با چنین سود سازی و اعمال پی بر ای کف 5 سهم ارزش ذاتی بالایی خواهد داشت و روندش صعودی ارزیابی می شود
تک گل های خودرویی
در نمادهای خودرویی شاهد روند منفی اکثر سهام این گروه بودیم و تنها تک نمادهایی از این گروه روند مثبت داشتند
در این گروه خودرو همچنان در محدوده قیمت های300 تومان در نوسان است و با نوسانات ارامی مواجه شده است سهمی که نه میلی به کاهش قیمتی جدی و نه رشد قیمتی دارد به نظر می رسد تا انتشار اخبار مثبتی از سهم روند نوسانی ارام در این غول خودرویی ادامه دار باشد
در زامیاد اما شرایط متفاوت بود خبر تولید اتوبوس در این شرکت و در پیش بودن راه اندازی واحد جدید تولیدات زامیاد در شاهرود که سبب افزایش تولید بالایی در شرکت می شود باعث شد تا زامیاد با اقبال خوبی همراه شود این سهم تا قیمت های 920 تومان فعلا جای صعود دارد
خاور بعد از مجمع در روند منفی قرار گرفت سهمی که خبرهای خوبی در مجمع داشته و گمانه زنی ها حکایت از سود سازی 20 الی 25 تومانی در 3 ماهه این شرکت دارد خاوری که به نظر می رسد با انتشار صورت های مالی 3 ماهه خود استارت برگشت روند خوبی را بزند
افت فشار فولادی ها
در نمادهای فولادی شاهد فشار عرضه ها بودیم علی رغم انتظارات بالا از سهام فولادی جو منفی بازار فعلا بر این انتظار ها غلبه کرده است
ارفع با گزارش عالی خود و تحقق سود 200 تومانی از یک سو و براورد سود بالای 600 تومان برای کل سال جاری از سوی دیگر در قیمت های 2800 تومان قرار گرفت سهمی که با فرض سود 600 تومانی و پی بر ای فوروارد 6 ارزش ذاتی 3600 تومانی دارد
فولاد باز به سمت همان کف قیمتی 550 الی 560 تومان عقب گرد می کند سهمی که اوضاع خوبی داشته و شنیده می شود در 3 ماهه سهمی 20 تا 25 تومان محقق کرده است فولد مبارکه ای که با سود بالای 100 تومانی ارزش ذاتی 600 الی 650 تومانی دارد
در فخوز هم وضعیت سهم عالی و صورت های مالی تلفیقی خوبی منتشر کرد شنیده می شود فخوز صورت های مالی قوی هم در 3 ماهه امسال خواهد داشت این غول فولاد ساز با کف حمایتی 360 تومانی و مقاومت 420 تومانی تا فعال شدن پتانسیل هایش فعلا روندش نوسانی دنبال می شود
پالایشی ها و نوسانات منفی
در نمادهای پالایشی شاهد روند منفی و اصلاحی سهام این گروه بودیم سهامی که بازار در انتظار صورت های مالی 3 ماهه و مشخص شدن توان سود سازیشان است
شپنا به سمت قیمت های کف 820 تومان عقب گرد می کند این سهم وضعیت خوبی از نظر بنیادی در بین پالایشی ها داشته و مستعد برگشت روند خوبی است احتمالا شاهد واکنش مثبت سهم به سطوح حمایتی 820 تومانی باشیم
شبندر هم به سمت کف قیمتی 1250 تومانی روانه شده است سهمی که وضعیت خوبی داشته و روند میان مدتیش صعودی می باشد این سهم کف قیمتی 1250 و سقف 1400 تومانی داشته و فعلا انتظار می رود در این دو سطح قیمتی در نوسان باشد البته این خبر اتش سوزی دقایق گذشته کمی کار شرکت را سخت میکند
شاوان علی رغم صورت های مالی 12 ماهه خوبی که داشت با فشار فروش و عرضه روندش منفی شد سهمی که به حمایت 2800 تومانی رسیده و روند نوسانی را در سطوح 2800 تومان تا قیمت های 3200 تومان در پیش گرفته است
چهارگوشه بازار
بیمه دانا همچنان به واسطه گزارش 3 ماهه عالی خود و سود سازی بالا که شامل سود عملیاتی خوبی می باشد و تغییرات مثبت قابل توجهی داشته با صف خرید و روند صعودی همراه است دانا هدف قیمتی 560 تومانی داشته و باید دید با مواجهه با این مقاومت قوی چه خواهد کرد
ثاخت امروز مثبت بود البته نوسانات سهم محدود دنبال شد سهمی که توانسته قیمت های 460 تومان را بشکند و به دنبال محرکی برای رشد تا اهداف بعدیش می باشد خبرهای خوبی از سهم به گوش رسیده و ظاهرا شرکت در فروش پروژه های خود فعالتر شده است
در بین کاشی سازها، کپارس از نوسانی های گروه است که میتوان با دید نوسانی آن را در نظر گرفت. سهم امسال ۱۴۰ تومان سود به ازا هر سهم را دارد و در ۵ ماهه هم فروش خوبی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسانده و از ۲۶۹ میلیارد تومان سال گذشته به ۴۳۰ میلیارد تومان رسیده. گزارش ۶ ماهه شرکت انتهای تیر منتشر میشود که با توجه به درآمد خوب سهم میتوان انتظار رشد سود و تقاضای بازار را داشت
بترانس از نمادهایی است که اخیرا بعد از اصلاح زمانی مورد توجه بازار قرار گرفته و از جمله نمادهایی است که سود تلفیقی با اهمیتی دارد و امسال احتمالا حوالی ۶۰ تومان سود تلفیقی را خواهد داشت. شرکت در سال جاری فروش دارایی خواهد داشت که از این نظر هم درآمد غیرعملیاتی کسب خواهد کرد. قیمت ۳۰۰۰ تا ۳۱۰۰ ریال میتواند برای خرید سهم جذاب باشد.
در بین غذایی ها غکورش در کوتاه مدت اصلاح قیمت داشته که احتمالا گزارش ۳ ماهه خوبی منتشر کند و در نتیجه آنبا افزایش تقاضا همراه شود.
شرکت در بهار به فروش ۴ همتی رسیده که ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته. غکورش برای امسال احتمالا ۳۰۰ تومان سود به ازا هر سهم شناسایی کند.
در بین دارویی ها دکوثر گزارش خوبی زد دکوثر در گزارش ۳ماهه متفاوت از ۳ماهه قبل بود و از زیان به سود رسیده است و ۳ماهه امسال ۴۱۳ ریال سود محقق کرده است . سهم ۱۰۵۹ میلیارد ریال سود عملیاتی و ۷۰۲ میلیارد ریال سود خالص دارد
دراین گروه هم تیپیکو هم وپخش را زیرنظر بگیرید گزینه های خوبی میتوانند باشند
فولاد هم تقریبا تمام کرد فولاد در گزارش ۱۲ماهه تلفیقی به سود ۱۱۲۴ ریالی رسیده و در سود اصلی این عدد ۸۴۹ ریال بوده است ببنید با سود تلفیقی پی به ای فولاد قبل مجمع 4 الست ! واقعا فولاد هیچ وقت انقدر ضعیف نشده بود . امروز میتوانستیم معاملات بهتری را هم ببینیم در این گروه فخوز هم خوب است فجر هم باز شود و منفی خوبی بخورد خوب است . دراین گروه هرمز هم شنیده شده 400 ریال روی کدال می گذارد . انصافا گروه فولاد احتمالا یک بالای معتبر و قوی خواهد داشت
گروه سیمان شرایط خوبی دارد همه منتظر گزارش 3ماهه داین گروه هستند که ساوه سابیک سفانو سرامد انها خواهند بود و هر 3 بعد از گارش مثبت خوبی را دارند دیگر سهم خاص ستران است که متوقف می شود و با دید افزایش سرمایه بد نیست . سهگمت با دید سود غیرعملیاتی و سشرق با دید عرضه زیرمجموعه در بورس ! دراین گروه سفارس و سیتا در منفی ها خریدشان خوب است و بد نیست زیرنظر باشند .
دنبال سهم خاص هستید چدن هم بد نیست به خصوص زیر 3000 ریال سهم . شنیده می شود گزارش فسازان گزارش بسیار خوبی است و این موضوع هم روی خود فسازا و هم چدن موثر است و با دید نوسان به نظر چدن در قیمت های منفی شرایط بهتر و خاص تری را دارد
و در اخر سراغ تکیمیا برویم که امروز کمی با فشار فروش بالا بازشد و به نظر کمی حجم نیاز دارد . اگر سهم در قیمت های 1800 1900 ریال قرار گیرد با دید یک سهم خاص با چشم انداز رشد احتمالی میتواند جالب باشد


