جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز یکشنبه 18تیر 1402

گزارش بازارامروز یکشنبه 18تیر 1402

نوید خاندوزی
جولای 9, 2023
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروز یکشنبه 18تیر 1402

تیرهای سرخ !

روزهای تیر یکی یکی سپری می‌شود؛ یکی از یکی سرخ‌تر، بی‌رمق‌تر و منفی‌تر… نکته منفی و بد ماجرا اینجاست که در عین امیدواری به بازار، این تیرهای سرخ به تن او اصابت کرده و او را زمین می‌زند. حقیقت امر این است که بزرگ‌ترین چاقو و زخم را دولت نه از پشت، که رو در رو و تن به تن به سینه بازار فرو کرد و بازار هنوز از شدت درد و خونریزی آن نتوانسته کمی حال و روز بهتری بگیرد. البته رفتار امیدوارکننده هم در بازار دیده می‌شود، اما در مجموع بازاری که رشد نکند، بعد از مدتی فشار فروشش زیاد می‌شود و آنچه شاهدیم رخ می‌دهد! بیایید کمی روزنه‌های امید را ببینیم، وگرنه بخواهیم بنویسیم فقط و فقط باید از ظلم ظالم و جور صیاد و بی‌عقلی سیاست‌گذار نوشت! یکی از روزنه‌های امید امروز، واکنش برخی نمادها به گزارش‌ها بود.
نکته‌ای که در بازار وجود دارد و قبل‌تر هم بارها به آن اشاره کردیم، چند چراغ کوچک و روشن از گزارش‌ها بود که دیروز اندک قلی زد و جوشید و امروز اثرات آن را در دو نمادی که گزارش داده بودند، یعنی ارفع و دانا شاهد بودیم. این تمام آن چیزی است که از آن صحبت می‌کنیم. البته انتشار گزارش دیروز، دو نکته را دوباره خاطرنشان کرد؛ انباشت گزارش‌های میان دوره‌ای و به طور کلی گزارش شرکت‌ها و انتقال آن به روزهای پایانی که از هر طرف و هر سو نگاه کنید، ریسک بزرگی برای بازار است؛ چه از سمت اینکه این اطلاعات در اختیار افراد خاص قرار دارد و بحث اطلاعات نهانی مطرح می‌شود و چه با این دید که فرصت‌های شرایط بهتر را برای بازار می‌سوزاند و اجازه نمی‌دهد آیتم‌های این‌چنینی که به کف‌سازی بازار کمک می‌کند، اتفاق بیفتد و رخ دهد و تازه فرصت تجزیه و تحلیل و بررسی را هم کم می‌کند. در مورد نقش این گزارش‌ها در بازار هم بسیاری معتقدند اگر خوشبینانه نگاه کنیم و اکثر گزارش‌ها شبیه این دو گزارش اخیر باشند، بازار باید یک برگشت قوی و سریع را بعد از انتشار گزارش‌ها داشته باشد و اگر بدبین باشیم، گزارش‌ها منجر به فشرده‌تر شدن فنر قیمت‌ها می‌شوند و ارزندگی بازار را بالاتر می‌برند و جهش بعدی در مسیر بازار سریع‌تر و بلندتر خواهد بود. درست شبیه روزهای آبان که بازار آن فضا را باور نداشت و هرچه پیش رفت، شرایط خاص‌تر شد و در نهایت پرش خود را در بهمن، اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه به شکل یک سوپر هیجان بروز داد. البته بازهم تاکید می‌کنیم که هیچکس نمی‌گوید گزارش‌ها به تنهایی عاملی برای رشد بازار می‌شوند؛ خیر، مشخص است که این اتفاق رخ نمی‌دهد، اما گزارش‌ها می‌توانند در ساختن یک کف محکم و حضور جریان پول در بازار بسیار موثر باشد؛ کما اینکه بسیاری از حقوقی‌ها که البته در مدت اخیر تعدادشان کم شده، در این شرایط چشم به این سودها دارند و انتشار سودهای قوی می‌تواند کمک شایانی برای حضور این دسته از سهامداران در بازار باشد.
اما دیروز از سود نوشتیم و ماجراهای آن… سود نقدی شرکت‌ها که البته این روزها دیگر کسی در مورد آن حرف نمی‌زند. دیروز کمی صحبت شد و امروز نکات تکمیلی را در مورد این موضوع بیان می‌کنیم. قبل از بیان نکاتی در مورد تقسیم سود، به نظر همه ما چه شرکت‌ها و چه ناظرین، همه یک اصل را به عنوان اصلی قوی و محکم بپذیرند که هر شخصی در مسیر بهینه‌سازی ثروت و ارتقای سرمایه خود قرار دارد و می‌تواند بهترین تصمیمات را برای پول و سرمایه خود بگیرد که حداکثر مطلوبیت را برای او به وجود آورد. یعنی شرکت‌ها خیال نکنند که خودشان بزن بهادرهای تمام عرصه‌ها هستند. باید این حق را برای سهامدار قائل شد که آنها می‌توانند با سود نقدی خود بهترین عملیات اقتصادی را که برای خود مطلوبیت دارد، رقم بزند و این حق واضح و روشن و مسلم سهامداران است. با پذیرفتن این نکته به سراغ موضوع تقسیم سود می‌رویم.

نکته اول و مهم در سمت شرکت‌ها است؛ ببینید بحث همواره و همیشه بر سر این است که منابع مالی باید در دل شرکت بماند و صرف طرح و توسعه شود و یا هزینه‌های مالی شرکت کاهش یابد. به واقع اگر اصل بالا را بپذیرید، باید به یک سهامدار حق بدهید که مدافع تقسیم سود بالا باشد، اما اگر شرکتی اصرار بر تقسیم سود پایین به واسطه طرح و توسعه را دارد، با دو رویکرد می‌توان نسبت به تقسیم سود پایین و حداقلی رضایت داشت؛ اول پیشینه آن شرکت و مدیران در اجرای طرح‌های توسعه و دوم، خود ماهیت طرح و توسعه شرکت که بتواند ضامن سودآوری در مدت زمان منطقی باشد. اما اگر قرار بر این است که سود نقدی سهامداران در شرکت بماند و صرف برخی خاصه خرجی‌ها، هزینه‌های جاری، هزینه‌های غیرمنطقی و حتی سپرده‌گذاری در بانک شود، خود سهام‌دار بهتر می‌تواند نسبت به این ماجرا و سود خود تصمیم بگیرد و بهتر است سود تقسیم شود و حداکثر هم تقسیم شود. چراکه تقسیم سود کم شرکت را به مفت‌خوری از سود سهامدار، عدم پیگیری کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری سوق می‌دهد و شرکت را در یک چاله عظیم، هر روز گرفتارتر می‌کند.
این دو مورد را نوشتیم که به ماهیت تقسیم سود صرفاً به دلیل یک رویداد مالی نگاه نشود و نگاه عمیق‌تری به آن باید داشت و شرکت‌ها و سهامداران عمده نیز نباید با نگاه طلبکارانه به این ماجرا نگاه کنند و مورد دیگر اینکه، نقش سازمان بورس در این میان بسیار مهم است و باید در مجامع شرکت‌ها نقش حمایتی خود را ایفا کند و به سهامداران عمده و شرکت‌ها این اجازه را ندهد که هر بلایی که می‌خواهند بر سر سهامدار خرد بیچاره بیاورند و دستش از همه جا کوتاه باشد.
نکته دیگر در مورد کم و کیف چگونگی تقسیم سود است. ببینید پر واضح است که یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های بازار سرمایه نسبت به بقیه بازارها، همین جریان نقدی مستمر و قوی است که به وجود می‌آید و می‌تواند این سرمایه‌گذاری را نسبت به سایر حوزه‌ها جذاب‌تر جلوه دهد. سازمان بورس طی سنوات گذشته هر مسیری را رفته تا این کیفیت جریان سودآوری را بهبود بخشد. مثلا پرداخت سود از طریق سجام و یا مهلت چهار ماهه و مواردی به این شکل، اتفاقات بسیار خوبی است که هرچه پیش می‌رود، می‌تواند جریان حضور پول در بازار سرمایه را جذاب‌تر کند. اما دقت کنید که نظارت بر این ماجرا هم بسیار مهم است؛ چه بسا بسیاری از شرکت‌ها اصلا به چنین چیزی توجه نمی‌کنند و به طور کلی این موضوع در دستور کار آنها نیست که سود را به موقع به سهامدار پرداخت کنند.
کم نداشتیم مجامعی که رئیس مجمع، سهامدار خرد، سود و زمان بندی و… را به کتف چپ مبارک حساب می‌کرد و به حرف کسی گوش نمی‌داد. سازمان اگر با ابزارهای نظارتی، کمی فقط کمی گوشه پاداش هیئت مدیره این عزیزان را خراش دهد، از زیر سنگ هم که شده برای سهامدار خرد سود جور می‌کنند!! از همین ر‌وست که معتقدیم که می‌طلبد این موضوع از سمت سازمان بورس، برخوردهای بسیار جدی و نظارتی را در پیش داشته باشد.
بحث در مورد ماجرای تقسیم سود بسیار زیاد است و می‌توان موارد و نکات متعددی را ذکر و به متن بالا اضافه کرد که امیدواریم دیگر دوستان رسانه پیگیری کنند، اما در هر صورت تقسیم سود شرکت‌ها چه در حداقل و چه حداکثر آن، یکی از جذابیت‌های ویژه بازار سرمایه است که سهامداران را به وضعیت شرکت امیدوار می‌کند و این نوع کلاس دارایی را متفاوت‌تر از باقی دارایی‌ها جلوه می‌دهد. هرچه شرکت‌ها بتوانند در این زمینه قوی‌تر عمل کنند و بهتر پیش بروند و هرچه سازمان هم در مسیر بهبود این فرایند حرکت کند، اتفاقات بهتری برای بازار رخ خواهد داد. این بذری که امروز در این مسیر می‌کاریم، سال‌های بعد جوانه می‌زند…

بگذریم و سراغ  بازار نه خیلی خوب امروز برویم که به قول اخوان  …
خانه خالی بودو خوان بی آب و نان
وانچه بود آش دهن سوزی نبود
این شب است اری شبی بس هولناک
لیک پشت تپه هم نوری نبود

فولادی های سود ساز

در نمادهای فولادی گزارش عالی فولاد ارفع سبب شد تا سهام اینگروه با اقبال همراه و انتظارات بالا برود

در در خود ارفع سهم با سود سازی 200 تومانی با صف خرید سنگینی همراه شد اگر چه این سود به واسطه خرید مواد اولیه ارزان و فروش صادراتی سنگین بوده اما سهم تا پایان سال توانایی رسیدن به سود 600 الی 650 تومان را دارا می باشد بدین ترتیب ارزش ذاتی 3600 الی 4000 تومانی برای این سهم دور از ذهن نیست

فولاد کاوه که دوسوم محصولاتش صادراتی بوده و از نرخ های بالای فروش صادراتی نفع زیادی برده است نیز با روند مثبت همراه شد این سهم هدف قیمتی 1250 تومانی داشته و در صورت شکست این سطوح تارگت 1400 تومان دارد

فخوز تا قیمت های 400 تومان بالا امد این سهم وضعیت بنیادی خوبی دارد شنیده می شود امسال 70 تومان سود خواهد داشت سهمی که در صورت شکست قیمت های 420 تومان تا سطوح قیمتی 460 تومان جای رشد خواهد داشت

حساب طلایی بانک ها

در نمادهای بانکی شاهد تحولات بسیار خوبی در برخی سهام این گروه هستیم بانک هایی که تحولات درونی خوبی دارند

باتک اینده پس از مدت ها بازگشایی شد سهمی که پس از کش و قوس های فراوان در قیمت های 1500 تومان بازگشایی و صف خرید سنگینی شد این سهم تا قیمت های 1800 تومان فعلا جای رشد دارد و فردا باید دید در برابر عرضه ها چه خواهد کرد ولی در نهایت  به نظر کمی فاز عرضه از قیمت های بالاتر از 1600  بیشتر می شود  .

بانک شهر عمدتا به واسطه خبرهای خوب خود در خصوص سود سازی بالا در 3 ماهه با اقبال و صف خرید همراه شده است سهمی که تا سطوح 1600 و سپس 1800 تومان جای رشد داشته و از دید تکنیکالی تارگت نهاییش سطوح 2000 تومان براورد می شود

ونوین به قیمت های 580 تومان رسید سهمی که توانایی بنیادی خوبی داشته و برگشت روند مناسبی خواهد داشت این سهم اگر طبق شنیده ها در 3 ماهه سود 40 تا 50 تومانی داشته باشد رالی تا قیمتهای 650 الی 720 تومان خواهد داشت شایعه  یک  بلوک در ونوین  شنیده می شود و میتواند  مهم  باشد . این  بلوک در قیمت خوبی نیز گویا اگهی می شود و بر سهم موثر است

سیمانی های سربالا

در نمادهای سیمانی شاهد روند مثبت خوبی بودیم سیمانی هایی که اوضاع و احوال مناسبی داشته و می توانند با صورت های مالی 3 ماهه همچنان اقبال را شاهد باشند

سهرمز با روند مثبت خوبی همراه شد این سهم به قیمت های 2800 تومان برگشت سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و از نظر بنیادی می تواند صعود مناسبیرا تجربه نماید سود سازی عالی در گزارش 6 ماهه و براورد سود بالا از دلایل اصلی رشد سهم تلقی می شود

سبهان هم با صعود خوبی همراه و به قیمت های 11 هزار تومان رسید تارگت فعلی سهم سطوح 14 هزار تومان است سهمی که اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و روند قوی را تجربه می کند شنیده های خوبی از ماهیت صورت های مالی 3 ماهه این سهم و تحقق سود 450 الی 500 تومانی به گوش می رسد

ساوه هم با صعود خوبی به تارگت 16 هزار تومانی نزدیک شده است با فرض سود 2400 تومانی برای امسال رسیدن به این قیمت ها محتمل بود سهمی که به سطوح قیمتی هدفش رسیده و انتظار داریم در این سطوح به تعادل رسیده و ارام شود

قطعه سازان تک نوسان

در نمادهای قطعه سازان جو منفی بازار را در گروه شاهد بودیم اما برخی از تک نمادهای گروه نوسانات تا حدودی مثبت را تجربه کردند

خکمک همچنان با روند صعودی قوی همراه و در مسیر رو به رشد قرار داشت سهمی که اوضاع و  احوال خوبی از دید بنیادی داشته و با دریافت افزایش نرخ امسال سود سازی قابل توجهی دارد اما مهمتر ازان ورود پول قوی است که سبب رشد سهم تا تارگت 700 تومان شده است سهم  بنیادی نمی ارزد ولی نوسان خوبی میدهد  .

خمهر به قیمت های بالای 400 تومان رسید سهم تلاش دارد تا در این سطوح قیمتی تثبیت و سپس وارد مسیر رو به رشد تا قیمت های 460 الی 520 تومانی شود این سهم نیز وضعیت تکنیکالی و بنیادی خوبی داشته و از کف قیمتی 320 تومان استارت خوبی زده است

خزر خبرهای خوبی دارد این سهم قطعه ساز هم در شرکت های زیر مجموعه و هم شرکت اصلی با تحولات خوبی در زمینه فروش همراه شده است از سوی دیگر سهم توان رشد خوبی از دید تکنیکالی از همین کف قیمتی 600 تومانی تا سطوح 800 تومان را دارا می باشد

خفنر را هم  بد نییت  زیر نظر داشته  باشیم  به نظر گزینه خوبی برای بازار خواهد بود

چهارگوشه بازار

بارز با صف خرید خوبی همراه شد سهم خبرهای خوبی را منتشر کرده است بارزی که در مجمع خوش درخشیده و به نظر می رسد با تحولات بنیادی اساسی برای سال جاری همراه شده است به خصوص اینکه هم فروش و هم سود سازی شرکت حسابی متحول و سهم به سمت تارگت 3200 تومانی در حرکت است

کنور بالاخره به کف قیمتی خود واکنش نشان داد سهم طرح های توسعه ای بسیار خوبی دارد از سوی دیگر رشد خوبی در قیمت محصولاتش را شاهد بوده و امسال فروش و سود سازی بسیار بهتری به نسبت دوره مشابه سال قبل خواهد داشت این سهم تا قیمت های 2400 الی 2500 تومان تارگت دارد

پتروشیمی شازند خبرهایی در خصوص سود سازی بسیار خوبش در 3 ماهه دارد فروش شرکت تغییر زیادی نداشته اما قیمت نفتا سقوط ازادی را تجربه کرده که سبب کاهش بالایی در بهای تمام شده و رشد حاشیه سود این شرکت پتروشیمی خواهد داشت شازند گام اول هدف 4200 تومانی را دنبال می کند

فسازان به عنوان جا مانده گروه فولاد سازان مطرح است شنیده می شود سهم امسال سود محدوده 40 تومانی را در 3 ماهه کسب و برای کل سال توانایی سود سازی 160 الی 170 تومانی و رسیدن به سطوح 1100 الی 1200 تومان را دارا می باشد فسازان توان بنیادی بالایی داشته و با شکست قیمت های 860 تومان زمینه تکنیکالی رشد خوبی هم پیدا خواهد کرد

امروز فخوز هم خوب مثبت بود . فخوز در دوره سه ماهه فروش 21570 میلیارد تومانی داشته که نسبت به مدت مشابه 1401 رشد 70درصدی را تجربه کرده است. از لحاظ نموداری نیز فخوز در آستانه شروع موج 3 بزرگ قرار دارد و تحرکات قیمتی دو هفته اخیر نشان از تغییر جهت و اصطلاحا پیوت شدن قیمت می باشد. به نظر می رسد گزارش فصلی فخوز بتواند سوخت مورد نیاز برای این تحرک و رشد قیمتی را ایجاد کند. . شایعه  تحقق 300 ریال سود در فخوز شنیده می ش.د  جدی شده است

از فولاد هم خبرهای خوبی از سود به گوش میرسد . در فولاد به خاطر دارید که سهم  680  ریال سود محقق کرده است  حالا  فقط از چند  قلم  به 130  ریال  سود  به ازای هر سهم  رسیده و این عدد  به 170 ریال با  سیار شرکت ها خواهد  رسید و در نهایت  فکر میکنیم  فولاد  نزدیک  900 ریال سود  را داشته  باشد  . با این وسد و چشم انداز 1150  و 1200  ریالی برای امسال  واقعا سهم مفتی است

در بازار امروز زامیاد  باز شد و به نظر گزینه  بدی نباشد و گزارش خوبی دارد امسال زامیاد احتمالا بتواند به ازا هر سهم خود ۱۲۰ تومان سود بسازد. .  خاور هم  زمزمه های یک گزارش خوب را دارد

در گروه خودرو  خبهمن  را کمی متفاوت می بینیم . خبهمن از گزارش تلفیق خود رونمایی کرد که گزارش خوبی هم بود. این شرکت سال 1401 را با سود تلفیقی 52 تومانی به ازای هر سهم به پایان برد در حالی که این رقم در سال 1400 31 تومان بوده است. خبهمنی که علاوه بر گزینه جذاب بنیادی در صنعت خودرویی، از نظر نموداری نیز جای خوبی است و با دید میان مدت و کمی صبر می تواند مناسب باشد. افزایش نرخ  30% محصولات را داشتیم و این اتفاق مهمی برای سهم است

در میان پالایشی ها، شپنا یکی از گزینه هاییست که باید در واچ باشد. این شرکت بعد از شبندر طی یک شفاف سازی اعلام کرد که با توجه به دریافت اعلامیه درآمد بهره و کارمزد تبدیل ارز صادرات فرآورده نفتی توسط شرکت ملی نفت ایران بابت سال های 1397 لغایت 1400 به میزان 38.730 میلیارد ریال، سود خالص آن معادل 17 تومان به ازای هر سهم افزایش پیدا کرده که تعدیل مثبتی برای سهم است. شپنایی که همچون دیگر همگروهی هایش با شایعه گزارش نسبتا خوب 3 ماهه رو بروست و انتشار آن می تواند سهم را در مدار صعودی قیمتی به حرکت دربیاورد.

فزر را زیرنظر داشته  باشید  سهم خاصی است  در گروه معدنی فزر را میتوان جزو نمادهای خوب محسوب کرد. شرکت از جمله سهامی است که در بازه ۱ ساله هم پای سکه بازده داده و از طرفی اهرم دلاری هم دارد و میتواند از رشد دلار هم متنفع شود.
سود تلفیقی فزر با اهمیت است و باید روند سودسازی زیرمجموعه ها موردتوجه قرار بگیرد. سهم احتمالا امسال ۴۰۰۰ تومان سود داشته باشد و با توجه به اینکه در روزهای اخیر روند صعودی خوبی را شروع کرده،‌ میتوان انتظار ادامه‌ آن را داشت.

در گروه غذا، برای غزر روند صعودی فروش را در ماه های آینده متصور هستیم. سهم‌ در بهار امسال هم خوب فروخت و نسبت به بهار سال پیش ۷۲ درصد رشد فروش داشته است. نماد به لحاظ نموداری در قیمت های خوبی معامله می شود و اگر سهامدار عمده فروشنده نباشد میتواند رشد قیمت را تجربه کند. تحلیل گران برای غزر EPS ۸۰ تومانی را برای سال ۱۴۰۲ تخمین زده اند.

در بین هلدینگ ها کم کم پارسان  با این افتی که داشته جذاب می شود . پارسان که بیشترین سرمایه گذاری بورسی خود را روی شپدیس، شبندر و پارس انجام داده بعد از مجامعی که برگزار شده به سود ۱۲۳ تومانی به ازا هر سهم رسیده و احتمالا امسال حوالی ۶۵۰ تومان سود به ازا هر سهم را داشته باشد. در صورتی که گزارش ۳ ماهه پالایشی ها راضی کننده باشد پارسان به عنوان هلدینگ این نمادها میتواند مورد توجه بازار قرار بگیرد. سهم در روزهای گذشته اصلاح خوبی داشته و از بازه های فعلی میتواند رشد قیمت را تجربه کند.

در بازار سپید و سیمرغ را در نظر داشته باشید  در گروه زراعت، سیمرغ که از بنیادی های گروه است دیروز خبر از افزایش ظرفیت خود داد. شرکت زمستان و بهار خوبی پشت سر گذاشت و رشد فروش ۱۰۰ درصدی را نسبت به ۶ ماهه گذشته گزارش کرد. سهم در ماه های اخیر کمتر از صنعت خود بازده داده که در اثر گزارش ۶ ماهه احتمالا میتواند یک افزایش تقاضا از سمت بازار را تجربه کند. سودی که برای امسال سیمرغ میتوانیم در نظر بگیریم رقمی معادل ۶۰۰ تومان برای هر سهم است که میتواند P/E سهم را روی تابلو کاهش می‌دهد.

 

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم