جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزدوشنبه 5 تیر 1402

گزارش بازارامروزدوشنبه 5 تیر 1402

نوید خاندوزی
ژوئن 27, 2023
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزدوشنبه 5 تیر 1402 

تیرهای  بی فشنگ ! 

بازار شبیه تفنگی شده که اسمش تیر است و تیر دارد ولی کسی دل و جرات شلیک ندارد !

امروز بازار دوباره داشت کمی جان میگرفت که بازهم حرفو حدیث ها و برگشت  به عقب از 38 به 28 دوباره به همگان اثبات کرد که آش همان اش است و تو گویی ما  نشستیم  و یه قل دو قل بازی میکنیم و دوستان در زمین بازی خودشان می خورند و می برند و به  ریش سهامداران  میخندند ! وچه تلخ که تمام این اتفاقات  با شعار مردم و مبارزه  با تورم است … بگذریم

امروز بازار دوباره در حجم سکته و کرد و خریداران عقب نشینی کردند و چهره بازار امروز بسیار واضح و روشن این را نشان میداد که مشکل از سمت  فروش نیست و فروشندگان  بازار خیلی تمایل و انگیزه  به فروش ندارند و این خریداران هستند که نشسته و به در نگاه میکنند و خیلی تمایلی به خرید از خود نشان نمیدهد  .ارزش کل معاملات امروز  6610 میلیارد تومان بود که مربوط به معاملات خرد سهام و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است

بازار در بی رمق ترین  فضای خود است و به یک شوک بزرگ و قوی برای حرکت نیاز دارد و البته از آن سو  افت  قیمت ها و گزارش ها و تحولات مختلف کف بازار را  بسته است  . ولی  دقت کنید اگر این فرایند ادامه پیدا کند 2 اتفاق ممکن است  رخ بدهد بازاری که بالا نرود افت خواهد کرد و اتفاق دوم این است که اندک پول فعلی تمایلی به سهم های بزرگ نمیدهد و سراغ  پروژه بازی و نوسان گیری های کوچک خواهد رفت  . به نظر باید  هرچه سریعتر مسیر روشن  شود  ….

اما  بازار … رفتاری که در بازار امروز رقم خورد بارها و بارها تکرار شده بازاری که تا می آید کمی جان بگیرد با یک خبر و شنیده و اتفاق دوباره سرکوب می شود و روز از نو روزی از نو ،بازاری که دیروز کمی با خبرهای نرخ ارز بهتر شده بود دوباره با چالش مواجه شده و امروز فشار نسبی فروش را روی سر بازار به خوبی احساس می‌کردیم البته  از حق نگذریم جو انقدرها هم بد نبود ولی عادت کردیم که هر روز عصر یکی لگدی به  بازار بزند و دوباره خبر نرخ خوراک امد ! .دیروز از دولت و تصمیم‌گیران تعریف کردیم بارها و بارها قید شد که تا صبح نمی دانیم چه تصمیمی را می‌گیرند و حالا نیز به نظر دوباره جدال تمام عیار بین کسانی که حامی این ماجرا هستند و فعالان اقتصادی در گرفته است و باز هم همان نظریه قبل را تکرار میکنیم کسانی که به هر شکلی با هر ادبیاتی چه ادبیات اسکولیستانه برخی پیامبر های سیاسی و اقتصادی زمستان سخت گونه و دلار زدا و چه ادبیات نامه نگاری و کت شلوار و کروات زده، به دنبال نرخ ارز ترجیحی و دریافت چیزی با قیمت ارزان تر باشند از دو حال خارج نیست یا نسبت به موضوع نادان اند و از عواقب آن اطلاع ندارند و یا رانت جویانی هستند که سفره آنها با این اختلاف نرخ پر میشود و این دقیقا همان جایی است که متوجه می شویم منافع به جای اینکه به سمت دولت و یا سهامدار و صاحبان صنایع حرکت کند به سمت رانت‌خواران حرکت کرده  و دولت هم این میان سکوت می‌کند و عین ماجرای خودرو دوباره در حال تکرار شدن است…  تو گویی دولت مافیا سر کار است و مافیا هستند که تصمیمات اقتصادی کشور را اداره میکند البته آنها برای سرپوش گذاشتن روی این حرکات بهانه‌های خوبی دارند از تورم گرفته تا ثبات اقتصادی و سفره مردم و این کلمات رنگارنگ و قشنگ در حالی که از بدو پیدایش نرخ ارز تا به امروز هر بار این رانت به هر اسمی به افراد خاص منتقل شده و سفره مردم بی رنگ و خالی مانده است

امیدواریم این بار حداقل حاکمیت عاقلانه رفتار کرده و تصمیمات درست و منطقی را اخذ نماید نه به خاطر اینکه به بازار سرمایه کمک شود خیر به این دلیل که منطق اقتصادی یک رویداد باید صحیح و درست پیش برود و صد البته این ماجرا در نهایت به سود دولت و همچنین به سود اقتصاد و شرکت ها  خواهد بود

اما بازار امروز همچنان درگیر و دار تحولات یک روز مثبت یک روز منفی است و هنوز آن شوک بزرگ و حجم جریان پول را به خود ندیده تقریباً تمامی کارشناسان بنیادی و تکنیکالی معتقدند که بازار در نقاطی است که در شرایط بسیار ارزنده و منطقی و خوبی قرار دارد و هیچ دلیلی برای افت و کاهش نیست و البته رفتار معاملات تابلو نیز همین را نشان میدهد که بازار کم نمی شود اما افزایش هم در کار نیست و ما رشد آنچنانی نمی بینیم در حال حاضر بسیاری معتقدند جریان پولی که به هر دلیلی با هر شکلی از بازار دور شده فعلاً دور مانده و حاضر به حضور در بازار نیست این جریان پول انگیزه های قوی برای حضور میخواهد که شاید گزارش ها و ارزندگی یک بعد آن باشد اما قطعاً رفتار دولت تحولات نرخ ارز خبرهای سیاسی و موارد این چنینی ابعاد دیگران هستند

البته دولت  به جای چراغ  سبز پتک روی سر بازار سرمایه می کوبد !
برخی معتقدند این جریان پولی که با فشار و ضربات آنچنانی از بازار خارج شد بعید است به این راحتی ها به بازار باز گردد برخی دیگر معتقدند ثبات بازار های رقیب بازار سرمایه باید آنقدر قوی کمرشکن و سکون انها آنقدر محکم باشد که بازار سرمایه به جذب پول بپردازد و خروج پول از آن بازار ها رقم بخورد. برخی دیگر معتقدند که در فضای فعلی که خبری از پول هوشمند نیست فقط روی پول خرد می‌توان حساب کرد و تنها ابزاری که می‌تواند کمی شاخک های جریان پول خرد  بازار را فعال کند عرضه های اولیه است که شاید تاکید می کنیم شاید کمی جریان پول را به سمت بهبود هدایت نماید و تازه این با هزار حدس و گمان است و هنوز نمی دانیم چه اتفاقی رخ خواهد داد

اما در هر صورت عرضه های اولیه یک بار ثابت کردند که می توانند جریان پول خاموش بیرون بازار را کمی به سمت خود جلب نماید البته در حال حاضر به نظر این عرضه ها کمی فشار روی بازار را نیز افزایش داده ولی چاره ای نیست .این ماجرا می تواند با شرکت های بزرگتر و قوی تر ادامه داشته باشد همچنان معتقدیم که عرضه های اولیه اگر درست و منطقی هدایت شود می تواند موجب بهبود بازار شده و جریان پول را به سمت بازار هدایت نماید
و نکته آخر بازهم میگوییم و بازهم  گوش کسی بدهکار نیست

همین دقایق که می نویسیم  دوباره  شایعه شده  نرخ خوراک  7000  می شود که البته ای کاش عزیزان  بگویند  با چه دلاری دارند حساب میکنند …

ولی بی تعارف شفاف و روشن بگوییم  سیاست های اخیر دولت نشان دهنده این است که قرار است  جیب دلالان و رانت خوران پر شود و جیب شرکت ها و سهامداران خالی … ای کاش کمی به  فکر باشید  … مدل درست دقیق و منطقی حضور نقدینگی و جریان پول و کنترل آن بالا بروید پایین بیایید همین بازار سرمایه است این ادبیات و این اتفاق را باید با توجیه با هر اتفاقی شده به سیاست گذاران بفهمانید … اگر آقایان زبان دعا را بهتر می‌فهمند این‌ها را روی یک کاغذ نوشته و دعا بخوانید و آب بکشید و به خوردشان بدهید به نظر راه دیگری نیست و این ماجرا باید از طریق بازار سرمایه شکل بگیرد و راهی جز این وجود ندارد معتقدیم کم کاری وزارتخانه‌های صمت اقتصاد و یا سازمان بورس است که نتوانسته این ماجرا را در قالب یک پکیج خوب و منطقی به تصمیم گیران و سیاستگذاران ارائه دهد.

امروز میخواستیم در مورد این بحث اپشن ها و صندوق های فیکس و حاشیه های صحبت کنیم ولی به روز دیگری موکول میکنیم …

سیمانی ها و انتظارهای بالا

در نمادهای سیمانی بازار انتظار بالایی از سهام این گروه دارد سیمانی هایی که شاهد جهش سنگینی در نرخ های فروش خود در بورس کالا بوده و صورت های مالی 3 ماهه قوی هم دارند

در این گروه سشرق با روند مثبت سعی در رشد قیمتی تا سطوح 1800 تومان را دارد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند میان مدتی قوی دارد تحولات در شرکت اصلی و زیر مجموعه ها سهم را در موقعیت خوبی قرار داده است

سهرمز در قیمت های 2600 الی 2700 تومان در نوسان است سهم دو هدف قیمتی 3200 و 3600 تومانی دارد سهمی که امسال بالای 500 تومان سود و ارزش ذاتی بالایی دارد وضعیت بنیادی سهم مثبت دنبال شده و سهرمز جز ارزانترین سیمانی از نظر سود سازی دسته بندی می شود

سبهان نیز انتظار می رود با انتشار صورت های مالی 3 ماهه استارت رشد قیمتی خوبی را بزند سهمی که تا قیمت های 12000 تومان تارگت داشته و در صورت اصلاح و رسیدن به حمایت قوی 8600 تومانی می تواند رشد قیمتی خوبی را تجربه نماید

بانک های پر پول

در بانک ها امروز روند نوسانی را شاهد بودیم برخی نمادهای بانکی امروز روند مثبت خوبی داشته و به تافته های جدا بافته گروه تبدیل شدند

در نماد ونوین سهم با صف خرید همراه شد در خصوص این بانک خبرهای بسیار خوبی به گوش می رسد ونوینی که تا قیمت های 560 تومان فعلا جای نوسان مثبت دارد امسال شایعات سود 150 تومانی در این سهم جریان داشته و با توجه به سود محدوده 120 تومانی سال قبل سهم با تحولات بنیادی خوبی همراه شده است

در وبصادر که گزارش ضعیف 12 ماهه سال 1401 سبب اصلاح قیمتی بالایی در سهم شده بود حالا بحث تجدید ارزیابی 300 درصدی و خبری که در مجمع در این خصوص منتشر شد می تواند روند این سهم را بهبهود دهد وبصادر حمایت قوی 220 تومانی دارد

وشهر هم که با سودهای غیر عملیاتی همراه و شنیده می شود در گزارش 3 ماهه به سود سازی بالایی رسیده است همچنان با روند نوسانی مثبت همراه است سهم بتواند سطوح 1450 تومان را بشکند تا قیمت های 1600 و 1800 تومان رشد  خواهد کرد

غذایی های خوش نوسان

در غذایی ها روند مثبت خوبی شکل گرفته است این گروه مستعد رشد قیمتی خوبی از بابت ادامه تورم در قیمت محصولاتشان هستند

غسالم که شایعات سود 100 الی 120 تومانی دارد با رشد قیمتی به سمت هدف 720 تومان روانه شده است سهم وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و حسابی متحول شده است این تغییر وضعیت شرکت در گزارش های ماهانه مشهود و به نظر می رسد انتظارات از این سهم بالا رفته است

غپینو هم اوضاع خوبی دارد سهم در صورت عبور از قیمت های 460 تومان مهمان سطوح 500 الی 520 تومانی خواهد شد انتظار صورت های مالی 3 ماهه خوبی از این سهم داشته و غپینو با صورت های مالی 3 ماهه خود یک استارت رشد 10 الی 15 درصدی را خواهد داشت

زملارد در استانه قیمت های 2400 تومان در نوسان است سهمی که پتانسیل اصلیش تجدید ارزیابی بوده و بازار انتظار رقم بالای افزایش سرمایه از این سهم را دارد سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و می تواند در صورت تثبیت در سطوح بالای 2400 توماان گام دوم صعود خود را با هدف 2800 تومان را اغاز نماید

عیار معدنی ها بالا رفت

در نمادهای معدنی شاهد رشد قیمتی خوبی در سهام این گروه بودیم امروز معدنی ها با اقبال خوبی همراه شدند

در کگل این سهم در استانه مجمع مورد توجه قرار گرفته است تحول در سود سازی شرکت های زیر مجموعه و چشم انداز صعودی سود سازی برای سال اینده سبب شده تا سهم با اقبال به سمت قیمت های 800 تومان روانه شود کگلی که شایعات سود 100 تومانی برای امسال دارد

کاما بخواهد رشد بیشتری داشته باشد باید از سد قیمت های 760 تومان عبور نماید این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و روند میان مدتش صعودی می باشد امسال جلکه های اسمانی تحولات خاصی در سهم ایجاد و با ورود به حوزه تولید مس باعث تولد یک زیر مجموعه سود ساز قوی در این سهم خواهد شد

فزر با کف قیمتی 3800 و مقاومت 4200 تومان فعلا روند نوسانی دارد این سهم نیز روندش بسته به روند طلا بوده و با توجه به نوسانی شدن روند طلا روند این سهم نیز نوسانی و بین دو سطح قیمتی یاد شده فعلا مهمان نوسانات ارامی می باشد

ساختمانی ها رو به بالا

در نمادهای ساختمانی روند مثبت و نوسانی این گروه ادامه داشت به طوری که اکثر ساختمانی ها امروز شرایط معاملاتی خوبی را تجربه کردند

در ثتران سهم به سمت قیمت های 760 تومانی برگشته تا با شکست و عبور از این سد قیمتی مهمان سطوح 820 تومان شود سهمی که دارایی های خوبی برای فروش داشته و برنامه فروش پروژه های خود در شهرک اندیشه و زمین های شهریار را دارد

کیسون هم که قراردادهای جدید به خصوص برای احداث نیروگاه در خارج کشور بسته است با رشد قیمتی به سمت هدف 260 تومانی می رود در صورت سهم از این سد قیمتی شاهد رقم خوردن تارگت 280 الی 300 تومانی در کیسون خواهیم بود

ثاخت برای رشد قیمتی بیشتر نیازمند شکسته شدن سد قیمتی 460 تومان دارد سهمی که وضعیت بنیادیش خوب و به نظر می رسد با توجه به حجم دارایی های خوبی که دارد بتواند تا قیمت های 500 الی 560 تومان هم بالا برود به خصوص اینکه تخمین حجم دارایی های شرکت به ازای هر سهم 900 تومان می باشد

چهارگوشه بازار

ریشمک استارت برگشت روند را زده و امروز با صف خرید و جهش قیمتی 7 درصدی همراه شد شنیده می شود بعد افزایش سرمایه سهم توان صعود خوبی با روند حمایتی پیدا خواهد کرد همچنین احتمالا سهامدار عمده شرکت بلوک مدیریتیش را به زودی با قیمت های جذابی عرضه نماید ریشمک دو هدف عمده 3600 و 4200 تومانی دارد

شیران به زودی اگهی دعوت به مجمع فوق العاده اش منتشر و سهم وارد فاز صعودی خوبی خواهد شد افزایش سرمایه ای که از تجدید ارزیابی بوده و باعث رقیق شدن قیمت سهام شرکت می شود هم از نظر بنیادی و هم تکنیکالی سهم جای رشد قیمتی میان مدتی خوبی را داشته و تارگت قیمتی بالایی دارد

وتوکا خبرهای عالی در مجمع داشته است و همین خبرها باعث شد تا سهم بعد مجمع مهمان روند صعودی قوی شود به خصوص اینکه سهم با اقبال خوبی که شاهد است و برنامه عرضه سهام دو شرکت زیر مجموعه اهداف صعودی خوبی دارد سهم تارگت 550 و 600 تومان را فعلا دنبال می کند

ونوین امروز عالی معامله شد و شایعه  450  ریال سود  را دارد  ونوین در گزارش خرداد درآمد تسهیلات اعطایی 2539 میلیارد تومانی بدست آورده و هزینه سود سپرده ها نیز 2002 میلیارد تومان بوده و در کل تراز سه ماهه 1402 مثبت 1239 میلیارد تومان است که نسبت به سه ماهه ابتدای سال قبل 210% رشد داشته است . از لحاظ قیمتی نیز به محدوده مناسبی رسیده و با توجه به مجمع سالانه پیش رو گزینه مناسبی برای میان مدت می باشد.

در فولادی ها  فولاژ خوب بود فولاژ از گزارش بسیار خوبش در خردادماه رونمایی کرد، این شرکت در خرداد ماه به درآمد فروش 1710 میلیارد تومانی دست یافته که نسبت به ماه قبل حدود 18% رشد و نسبت به دو ماه ابتدایی سال افزایش 29% را نشان می دهد. به این ترتیب جمع مبلغ فروش فولاژ در دوره 3 ماهه به 4362 میلیارد تومان رسیده که 32 درصد بیشتر از دوره مشابه سال گذشته بوده است.
برای این شرکت که در 12 ماهه به سود اصلی 191 تومانی و در سود تلفیقی به رقم 208 تومان به ازا هر سهم رسیده، دستیابی به سود 280 تومانی در پایان 1402 دور از انتظار نیست. فولاژی که از سهام خوب بنیادی بازار محسوب میشود.

فسبزوا هم  عالی گزارش داد فسبزوار در گزارش ماهانه خرداد 1195 میلیارد تومان فروش داشته که تقریبا مشابه دو ماه ابتدای سال بوده. همچنین مبلغ فروش ماهانه اخیر رشد 80% و نرخ فروش آهن اسفنجی (بعنوان محصول اصلی شرکت) 33درصد نسبت به خرداد 1401 افزایش داشته است. سود امسال شرکت حدود 590 تومان به ازای هر سهم برآورد میشود.

دقاضی یکی از سهم های خوب بازار است  . دقاضی که از گزینه های خوب بنیادی است، امسال را با فروش 107 میلیارد تومانی در فروردین آغاز کرد و در اردیبهشت به 119 میلیارد تومان رسید، خرداد ماه را با مبلغ فروش 121 میلیارد تومانی به پایان رساند تا جمع درآمد 3 ماهه فروش شرکت با رشد 36 درصدی به نسبت مدت مششابه سال قبل، به 347 میلیارد تومان برسد.
دقاضی که در سال 1401، 277 تومان سود به ازای هر سهم محقق کرد، انتظار می رود در پایان امسال به سود هر سهم 350 تومانی برسد که با فرض قیمت فعلی، p/e آن حدود 6.4 خواهد بود.

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم