گزارش بازارامروزدوشنبه 29 خرداد 1402
دنبال فراراز رکود !
امروز هم بازار تلاش میکرد از این فضای رکودی خارج شود، اما بازهم به در بسته خورد!
امروز، بازار را در حالی آغاز کردیم که شرایط بازار شبیه شبهای پس از عملیات بود که سرها بریده بینی، حالا نه خیلی بیجرم و بیجنایت!! اتفاقا جنایت سیاستگذار در حق سهامدار، دیشب در گزارش خودروییها روشن بود. همه چیز در یک شب خاص کدالی رقم خورد و صبح، همه با آرامش و احتیاط کار را آغاز کردند. حقیقت امر این است که بازار امروز به واسطه دو رویداد در روز گذشته، یعنی جمع و جور شدن در نیمه دوم بازار دیروز و افزایش نسبی حجم، امیدوارانه کار را آغاز کرد؛ اما یک نکته را از دیشب به همراه خود داشت و آن هم گزارشهای ریز و درشت شرکتها در کدال بود که خودرویی و غیرخودرویی را شامل میشد. البته تا حدودی میتوان گفت که بازار از چند روز قبل به استقبال چنین گزارشهایی رفته بود و انتظار آن را میکشید و برای همین شوکه نشد. فقط در شدت و عمق آن کمی مشکوک بود که البته طبق معمول، خودروییها عمیقترین چاه را حفر کردند…
بازار امروز در حالی آغاز شد که چند نکته در آن به چشم میخورد؛ نکته اول، افزایش نسبی حجم است که طی چند روز گذشته به شکل واضحتر شاهد آن هستیم. هرچند که امروز دوباره آن نوار صعودی دو روزه پاره شد، اما کمی بهبود را به طرز غیرملموسی میبینیم که برخی آن را به واسطه آزاد شدن پولهای بلوکهشده خودرو میدانند و برخی دیگر معتقدند که بازار در فضایی قرار گرفته که آماده یک برگشت است. روزهای گذشته نیز از یک سناریو صحبت کردیم که بسیاری معتقدند اصلاح زمانی و قیمتی شاخص و بازار به نقاطی رسیده که کم کم باید شاهد برگشت بازار باشیم و نکته مهم این است که احتمالاً این برگشت در ماه خاص تیر پیش میرود و تا سقف قبلی بازار را بالا میبرد و سرعت آن به شدت رالی قبل نیست، اما فضای مثبت و متفاوتی را نسبت به این چند روز برای بازار رقم میزند.
برخی دیگر هم استدلال جالبی برای بازار دارند. آنها معتقدند آنچه دیشب در کدال رخ داد، تقریباً تهمانده اخبار منفی بود که قرار بود به بازار برسد و رسید و اخبار منفی بازار تکمیل شده است و از این به بعد و در این نقاط، تا حدودی اخبار بهتر و منطقیتر میتواند کف فعلی را شناسایی کند و نقطه خوب برگشتی برای بازار باشد. البته امیدواریم دوباره از زیر آستین دولتمردان، اخبار منفی برای بازار تراشیده نشود. اما هرچه که هست، گزارشهای تلخ خودرو، شوکهای دلاری و تحولات سیاسی در این چند وقت روی سر بازار خراب شده و اتفاق افتاده است و اگر قرار بر ریزش بود، باید در این مدت تجربه میکردیم و حالا بازار میتواند با اخبار مثبت ریز و درشت دیگری شرایط بهتری را لمس کند و همچنان معتقدیم اولین چراغ چشمکزن این ماجرا خود را در حجم نشان خواهد داد. به خاطر داشته باشید که در ابتدای هفته هم عرض کردیم که بازار در این هفته گزارشهای ۱۲ماهه و رویدادهای سیاسی را در پیش دارد، اما هفته بعد و با آغاز تیرماه، انتشار گزارشهای ماهانه، فصل مجامع و انتشار گزارشهای ۳ماهه میتواند فرصت خوبی برای بهبود و برگشت بازار شود و آن سناریو بالا را نیز محقق کند.
با گزارشهای دیشب خودروییها و برخی بانکیها، آنقدر حرف برای گفتن هست که در یک روز جداگانه در مورد آن صحبت میکنیم و سیاستمداران را یک کیسه درست حسابی میکشیم که چه بلایی بر سر اقتصاد این مملکت آوردند و با ندانمکاریها چنین فضای تلخی را در صورتهای مالی شرکتها و منافع سهامداران رقم زدند، اما همین گزارشهای خودرویی و بانکی نشان میدهد که زیاندهی شرکتهای مختلف اعم از بانکی، خودرویی و صنایع دیگر به خوبی نشان داد هرگاه دو چیز، اول فساد و سوء استفاده و دوم نرخگذاری دستوری و دخالت دولت بر سر اقتصاد و شرکتها حاکم باشد، نتیجه آن زیان مالی و در نهایت زیان اجتماعی و اقتصادی خواهد بود. راهحل مشخص است؛ فساد با شفافیت رفع میشود و نرخگذاری و دخالت دولت هم با عقلانیت…
این موضوع آنقدر روشن و واضح و شفاف است که تقریباً در همه جای دنیا و تمام اقتصادها پیش میرود، اما فقط ما شعار و کاریکاتوری از این ماجرا داریم. اگر واقعا خواست سیاستمداران ارتقا زندگی مردم و فسادستیزی و این موارد باشد، از این دو مسیر میگذرد و راهی ندارد. اما چه حیف که میبینید در همین ماجرای بورس کالا و مصوبات مجلس و واردات خودرو چقدر دستهای آشکار و پنهان برای رانتخواهی و رانتجویی وجود دارد. بگذریم…
دیروز در این ستون در مورد افزایش سرمایه و تجدید ارزیابی و شفافیت داراییها نوشتیم. یک نکته را قبل از این موارد عرض میکنیم؛ هیچ دلیلی نیست که گزارش بسیار ضعیف خودروییها با موضوع تجدید ارزیابی پوشانده شود. این گزارش یک زلزله اقتصادی تمام عیار و یک سیلی محکم به گوش سیاستگذاران است که نباید با خبرهای تجدید و برنامه این شرکتها برای تجدید به فراموشی سپرده شود. اما بحث ما، ادامه صحبت دیروز است که در جمعبندی بخش اول به این نتیجه رسیدیم که شفافیت دارایی شرکتها باید در دستور کار باشد و باید برای این موضوع چارهای اندیشیده شود که تجدید یکی از آنها است و حال میخواهد اختلاف به سرمایه منتقل بشود یا نشود.
اما بحث امروز ما در مورد اهمیت این واژه، یعنی تجدید ارزیابی و افزایش سرمایه از این محل برای برخی شرکتها و بازار است. قبل از هر چیز یک نکته را عرض میکنیم؛ امسال، شرکتها سودهای نسبتا خوبی را محقق میکنند. سهامداران در مجمع دل به تقسیم سود بالا میبندند و حتی سهامداران عمده نیز از این موضوع بدشان نمیآید، اما اگر بخواهیم کمی بلند مدتتر نگاه کنیم، باید اذعان داشت که ادامه این سیاست و عدم سرمایهگذاری، کم کم شرکت را کوچک میکند. بیشک بخشی از نقدینگی در دل شرکتها باید صرف سرمایهگذاری و طرحهای توسعه شود و این ماجرا اگر خود را به شکلی در قالبهای اثرگذاری در تقسیم سود نشان ندهد، به زودی به چالش بازار تبدیل خواهد شد. سعی میکنیم در مورد این موضوع هفتههای بعد مفصلتر صحبت کنیم، اما لازم به ذکر است که ذخیره کردن بخشی از سود در قالب اثرات کاهنده سودآوری، چه به شکل استهلاک باشد چه موارد دیگر، میتواند به جریان جلوگیری از خروج نقدینگی از برخی از این شرکتها کمک کند و آنها را در شرایط بهتری قرار دهد تا نقدینگی بیحساب و کتاب از شرکت خارج نشود.
نکته دیگر در بسیاری از این شرکتها این است که جمع داراییها، اعداد کوچکی شده و در مقابل تورم رشد نکرده است. اما عدد سود خالص افزایش یافته و همین موضوع دستاویزی برای کسانی است که بیدانش و بدون تسلط به جریان مالی شرکتها نگاه میکنند و بازده دارایی آنها را بالا میبینند و به خود حق میدهند که دست در جیب شرکتها کرده و آنها را تلکه کنند. این دقیقا همان نقطهای است که باید فکری برای آن کرد. باید جریان دارایی شرکتها بروز باشد و بروز شود تا حداقل حساب و کتاب آنها شفاف باشد که از چه میزان دارایی، چه سودی به سهامداران میدهند و این موضوع برای سیاستگذاران و بینندهها و مدیران عجیب و غریب نباشد که مثلاً فلان شرکت پتروشیمی با حجم کم دارایی که بروز نشده، چه میزان سود عجیب و غریبی را میسازد تا برخی اسکولیستها نیز سناریوهای دلاری شدن را برمبنای همین موارد مطرح نکنند. از سوی دیگر، به هر حال تورم علاوه بر فروش و سود باید خود را در دل دارایی شرکتها نیز نشان دهد و سهامدار بیچاره که ریسک کرده و به خیال خود در شفافترین بازار حضور پیدا کرده، باید همچون بازارها از این تورم عقب نماند و نباید فقط نظارهگر کاهش ارزش پول خود باشد. با توجه به سطح کم دانش فنی بازار ما میطلبد که این تجدید ارزیابی داراییها تا حدودی به جریان سرمایه اضافه شود و کمی جریان خروج پول از شرکتها را کنترل کند و سیاستگذار را نیز در محاسبه درست اعداد بازدهی یاری کند. از همین روست که فکر میکنیم اجرای این اتفاق بعد از رالی تورمی اخیر برای شرکتهای بازار ما یک نیاز جدی خواهد بود. این موضوعی است که در سطح کلان و ابتدا در هلدینگهای ما باید تصویب شده و به زیرمجموعهها ابلاغ شود.
بگذریم. در این دو روز سعی کردیم از تجدید صحبت کنیم، اما سعی کردیم غیرمنطقی به ماجرا نگاه نکنیم. به طور کلی، فضای فعلی گزارشها نیز نشان میدهد که این تمایل در دل شرکتها وجود دارد و بهتر است سیاستگذاران و سازمان بورس، ریلگذاری این موضوع را سریعتر پیش ببرند.
دوسویه خودرویی ها
در نمادهای خودرئیی شاهد اعلان زیان های سنگینی توسط دو غول خودرویی بودیم امروز بین سهام زیانده و سودده گروه خودرویی معاملات متفاوتی را شاهد بودیم
خزامیا که شایعات سود 150 الی 200 تومانی را برای سال جاری دارد با روند مثبت و صف خرید برگشت خوبی زده وب ه سمت اهداف قیمتی 920 تومان در حرکت است سهمی که نشان داد وضعیت بنیادی خوبی روند سهم را از سایر خودرویی ها جدا کرده است سهم ارزش ذاتی 1200 تومانی دارد
ایران خودرو حمایت خوبی شده و دل به روند منفی نداد انتظار می رفت سهم صف فروش شود اما این زاین ها از قبل پیشخور شده و سهم کمی منفی بود به نظر نمی رسد سهم قیمت های 300 تومان را از دست بدهد اگر پتانسیل فعال شود باز با رشد قیمتی سهم به سمت سطوح 360 تومان حرکت خواهد کرد
در خاور سهمی با پتانسیل سود سازی 90 تومانی در قیمت های 500 تومانی بسیار جذاب می باشد سهمی که امروز را مثبت بوده و به نظر می رسد به پایان موج نزولی خود رسیده باشد این سهم خودرویی توانایی های بالایی برای سال جاری داشته و روند رو به رشد تولید و فروش و سود سازیش کماکان ادامه دار خواهد بود
دارویی های دوپینگی
در برخی دارویی ها امروز روند مثبت خوبی را شاهد بودیم این دسته از دارویی ها بر خلاف سایر شرکت های گروه روند بسیار خوبی داشتند
در این گروه دجابر که تخمین سود 300 تومانی برای سال جاری داشته و با اقبال همراه شده است برگشت این سهم به سقف قیمتی قبلی یعنی سطوح 2100 الی 2200 تومان وجود دارد به خصوص اینکه عرضه راموفارمین هم برای سال جاری قطعی شده است
در دسانکو سهم باید در قیمت های 1000 تومان تثبیت تا بتواند تا سطوح 1200 تومان صعود داشته باشد سهمی که امسال با جهش سود سازی همراه و در گزارش اخیر شرکت جهش سنگین سود را شاهد بودیم تحولات خوبی در دسانکو در حال روی دادن است که با افزایش نرخ های اخیر توان سود سازی بالایی از سهم را انتظار داریم
ریشمک هم یک نوسان خوب داده و به قیمت های مثبت برگشت زد سهمی که هم وضعیت تکنیکالی و هم بنیادی جذابی داشته و با فعال شدن پتانسیل های بنیادی خود به خصوص وصول مطالباتش می تواند با اقبال خوبی همراه شود سهم قیمت های 3500 الی 3600 تومان را به عنوان هدف در پیش دارد
ساختمانی ها در نبرد
در نمادهای ساختمانی شاهد روند نوسانی خوبی بودیم ساختمانی ها مهمان روند خوبی بوده و نشان دادند پتانسیل های بنیادی قابل توجهی دارند
ثبهساز با برگشت روند مثبت شده و به قیمت های بالای 310 تومان برگشت زد سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و روند میان مدتش صعودی ارزیابی می شود به خصوص اینکه تخمین سود 60 الی 70 تومانی برای سال جاری داشته که با پی بر ای فوروارد حداقلی 4 ارزش ذاتی سهم حداقل سطوح 420 تومان خواهد بود
ثاخت با قیمت های 460 تومان در جدال است سهمی که دارایی های ارزشمندی داشته و برنامه فروش این دارایی ها هم دارد فعلا سهم در رنج قیمتی 400 به عنوان کف قیمتی و سطوح 460 و 500 تومان به عنوان اهدافش در نوسان می باشد
ثتران همچنان با نوسانات مثبت تا قیمت های 820 جای رشد دارد به خصوص این که سهم توانسته از مقاومت 760 تومانی عبور نماید سهم رشد بالایی داشته و کم کم به سطوح ارزش ذاتی خود نزدیک می شود و به نظر می رسد به پایان این موج صعودیش رسیده باشد
سیمانی ها در رقابت
در نمادهای سیمانی شاهد رقابت شدیدی در نرخ های فروش سیمان بورس کالا هستیم به طوری که نرخ های فروش جهش سنگینی داشته و تقاضا برای خرید سیمان به شدت باا رفته است
سیمان ابیک که رشد خوبی در نرخ های فروشش را شاهد می باشد و شایعات سود 400 تومانی برای سال جاری دارد با رشد قیمتی خود را به سطوح بالای 2000 تومان رساند سهم تا قیمت های 2400 تومان جای رشد داشته و 10 الی 20 درصدی بازدهی در پیش رو خواهد داشت
در ساوه هم شاهد نوسانات مثبت ارامی هستیم امسال سهم سود سازی جذابی داشته و تا 2500 تومان سود برای سهم تخمین زده می شود سهمی که ارزش ذاتی 16 الی 17 هزار تومانی داشته وارام ارام به این سطوح ارزش ذاتی دست خواهد یافت
سبهان مهمان صف خرید شد سهمی با پتانسیل رسیدن به سود 1800 تومانی که با پی بر ای 6 الی 7 ارزش ذاتی 12 الی 14 هزار تومانی داشته و فاصله زیادی با این سطوح ارزش ذاتی خود دارد این سهم توانایی های بنیادی بالایی داشته و شنیده می شود در صورت های مالی 3 ماهه سود 500 تومان را گزارش خواهد کرد
در بین سیمانی ها اردستان را مد نظر داشته باشید و سهم از گزینه های بنیادی گروه است که احتمال افزایش سرمایه دارد و با توجه به عملکرد شرکت از گزینه های خوب سیمانی است. شرکت رشد قیمت خوبی در مدت زمان اخیر تجربه کرده و در صورت افت قیمت میتوان آن را بررسی کرد.
در گروه سیمان تقریبا اکثر گزارش ها رسیده و تمام شده است دیروز در بورس کالا روز بسیار خاص و خوبی را داشت و نشان میدهد گزارش 12ماهه بسیار خاص و خوبی در این گروه در انتظار سیمانی هاست . با دید نوسان سکرد با دید میان مدت همچنان ساوه سفانو سهگمت گزینه های قوی و خوبی هستند . سیتا هم شرایط خوبی را دارد و فردا با مجمع سفارس تکلیف این سهم نیز روشن می شود و شرایط خوبی در انتظار سهم است
معدنی های خاص
در نمادهای معدنی شاهد روند مثبت برخی معدنی ها بودیم به نظر می رسد باز توجه پول های قوی به سهام این گروه جلب شده است
در باما سهم با روند مثبت به سمت قیمت های 620تومان در حرکت است لازمه این رشد شکسته شدن سد قیمتی 560 تومان است سهمی که وضعیت خوبی داشته و در شرایط مناسبی به سر می برد باما هم تحولات بنیادی خوبی داشته و شنیده می شود امسال سود سازی خوبی به خصوص از طریق رشد سود شرکت های زیر مجموعه خواهد داشت
کنور کف حمایتی قوی در سطوح 2000 تومان داشته که می تواند به این حمایت قوی واکنش داشته و با برگشت روند همراه شود کنوری که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شنیده می شود امسال به سود سازی بالایی خواهد رسید رشد تولید و فروش و افتتاح طرح های توسعه ای در شرکت های زیر مجموعه توان سود سازی کنور را امسال افزایش خواهد داد
در فزر هم شاهد رشد ادامه دار این طلا ساز و صعودش به سمت قیمت های 4200 تومان بودیم با تثبیت سهم درقیمت های بالای 4200 تومان راه سهم برای صعود تا قیمت های 4600 تومان هموار می شود بالا ماندن قیمت طلا و برنامه فروش این شرکت از موجودی قابل توجه شمش خود شایعات سود 800 تومانی را بر سر زبان ها انداخته است
چهارگوشه بازار
در وسپهر سهم با صف خرید همراه شد شنیده می شود به زودی توسعه نیشکر با مارکت 100 الی 110 همت عرضه می شودکه سود و ارزش ان ای وی وسپهر را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد 40 درصد توسعه نیشکر در اختیار وسپهر است که ارزشی حدود 50 همت دارد به عبارتی یک قلم توسعه نیشکر برابر با کل مارکت وسپهر بوده که نشان می دهد این دارایی ارزشمند با ورود به بازار سرمایه وسپهر را متحول خواهد کرد
وسدید علی رغم بازگشایی دامنه نوسان تا 15 درصد باز هم متعادل نشده و با صف خرید به رشد خود ادامه می دهد وسدیدی که انتظارات بسیار بالایی از تملک 33 درصد سهام فراب خلق کرده و علاوه بر پتانسیل های بسیار شنیده می شود در حال تشکیل جوین و مشارکت با فراب به منظور شراکت در پروژه های عظیم این شرکت می باشد
سمگا هم سود بالایی را در تلفیق خود شاهد می باشد سود شرکت اصلی هم رشد خوبی داشته و شنیده می شود امسال سهم سود 150 الی 160 تومانی خواهد داشت برخی پروژه های هتل شرکت به بهره برداری رسیده و درامد زایی امسال شرکت را با رشد خوبی همراه خواهد ساخت سهم ارزش ذاتی 900 الی 1000 تومانی دارد
در بین قندی ها اصفهان و هگمتان خاص هستند شرکت قند هکمتان در اردیبهشت ماه به مبلغ فروش 38 میلیارد تومانی رسید، این رقم در فروردین حدود 10 میلیارد تومان بوده است.
قهکمت در سال مالی گذشته 286 میلیارد تومان سود خالص ساخته که معادل 1005 ریال برای هر سهم است و نسبت به سال قبل از آن 40 درصد رشد دارد.
این سهم قندی که شایعه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را در دل خود دارد، با دید نوسانی گزینه بدی نیست.
شکام و کیمیاتک را هم باید زیرنظر گرفت . شکام در اردیبهشت ماه به فروش خوب 292 میلیارد تومانی رسید که به نسبت ماه فروردین رشد 64 درصدی و نسبت به میانگین ماهانه 1401 رشد 27 درصدی را نشان می دهد.
شکام که در سال مالی 1401 ، به ازای هر سهم 115 تومان ساخت میتواند در این رقم را به حدود 163 تومان در پایان امسال برساند. در این صورت نسبت P/E Forward سهم حدود 6.5 خواهد بود.
این سهم بنیادی با دید میان مدت جذاب است و حوالی 1020 تومان حمایت خوبی دارد.
در گروه غذایی غبهنوش در بین نوشیدنی ها با خبر تجدید خود می تواند توجه بازار را به خود جلب کند. با توجه به روند صعودی سهم، غبهنوش در بازه کوتاه مدت رشد خوبی را تجربه کرده و از گزینه های نوسانی بازار محسوب می شود که اگر اصلاح داشته باشد میتوان آن را بیشتر در نظر گرفت.
در بین بانکی ها، بانک سامان از سودآوری خود خبر داد. بانک در ۱۲ ماهه ۱۴۰۱ به سود ۱۰۴ تومانی رسیده که این رقم با رشد ۷۰ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده. همچنین شرکت تلفیقی خود را بیش از ۸۶ درصد افزایش داده و به سود ۱۱۰ تومانی رسیده است. سامان در دو ماهه ۱۴۰۲ احتمالا بیش از ۱۰ تومان سود شناسایی کرده و با توجه به افزایش قیمتی که داشته، میتواند از گزینه های نوسانی گروه محسوب شود.
ونوین هم میتواند گزینه خوبی برای صبورهای بازار باشد و به هر حال تجدید و افزایش انباشته و سود اوری خوبی را خواهد داشت
اگر هم اهل نوسان بسیار پر ریسک هستید با دید نوسان دی میتواند جالب باشد وپارس هم شایعه شده با دید تجدید در روزها و ماه های پیش رو گزینه جالبی می شود
بحث تغییر نرخ تسعیر ارز جدی شده و حالا خاص تر است ولی در کل یک نگرانی ویژه در این گروه وجود داشت و کمی برطرف شد و ان هم این که در صورت های مالی حسابرسی شده و تکمیلی کمی کاهش داشته باشند که این طور نشد و حتی شپنا کمی بهتر شد . سهم در گزارش 12ماهه تلفیقی 1706 ریال و در سود اصلی حوالی 1700 ریال سود را محقق کرده است این در حالی است که این گزارش کمی از گزارش قبلی بیشتر است و نگرانی بازار بابت افت سود پالایشی ها در گزارش تکمیلی را از بین می برد با دید سهم خوب بازهم باید سراغ شپنا و شبندر رفت و انصافا جای خوبی هستند .
فلزات امروز خوب بود هر چند فملی گزارش انچنان خاصی نزده است ولی او هم با غیرعملیاتی بهتر می شود . فاسمین فملی خوب بود در این گروه سراغ فاسمین برویم که شاید بهترین گزارش فلزاتی ها بود فاسمین در 12ماهه به سود 1267 ریالی رسیده است سهم در 9ماهه 17400 میلیارد ریال سود خالص داشتدر 12ماهه این عدد به 30406 میلیارد ریال رسیده است انصافا سهم نباید این نقاط باشد و با دید یک سهم میان مدت جا دارد قیمت های نزدیک به 8000 ریال را داشته باشد
در بین فولادی ها چدن خاص بود فخوز هم جالب دنبال می شد . از نظر گزارشی واقعا جالب بوده است با فرض نرخ 500 دلاری بیلت و اسب، ضریب کناسنتره 20 درصد و تولید 3.5 میلیون تن سود سال جاری شرکت برابر با 77 تومان پیش بینی می گردد ( یکی از دلایل افزایش سود شرکت فرض آغاز راه اندازی پروژه زمزم 3 از نیمه دوم سال و افزایش ظرفیت اسفنجی شرکت به میزان 656 هزار تن در سال جاری می باشد و از سال اینده 1.5 میلیون تن در نظر گرفته شده است). این یعنی فخوز در منفی امروز جذاب است
در گروه حمل و نقل بارها بر حکشتی و حگهر و حسینا تاکید شد کمی فیلد را ع.ض کنیم و سراغ توریل برویم شنیده می شود به زودی یک بلوک دراین سهم جابجا شده و مالکیت فولاد افزایش خواهد یافت و سهم گزارش های بهتری را میتواند بدهد به نظر با دید کمی صبر خرید توریل دراین نقاط بد نیست و گویا قیمت بلوک هم بالای 9000 ریال است


