گزارش بازارامروزچهارشنبه 6 اردیبهشت 1402
اثرروانی یا اثرعملیاتی ؟!
بازار امروز کمی پرعرضه و پرزد و خورد ظاهر شد وصف فروش کذایی خودرو و خساپا کمی ذهن هارا به خود مشغول کرده است ول یدر عین حال هنوز چهره و حجم بازار نشان میدهد وضعیت بدی را نداریم و این منفیها میتواند فرصت دست به دست شدن و اصلاح بهتر بازار را رقم بزند . برخی منفی امروز بازار را اثر عملیاتی مصوبه دیروز می دانندولی به نظر اثر روانی آن در بازار بیشتر به چشم میخورد و طبق انچه امروز به طور موثق شنیدم عرضه این صندوق های فیکس کمتر از 200 میلیارد تومان بوده … این را کنار حجم فعلی بازار بگذارید می فهمید که اثر روانی و باروانی این مصوبه در بازار بیشتر بوده است
امروز بازار و در حالی آغاز کردیم که به نظر ابتدای بازار کمی تحت تاثیر این خبر حد نصاب ها بود و البته بازار گوشه چشمی به روند و تحرکات دیروز داشت که چطور جریان پول بی محابا و بدون ترس در بازار حضور دارد و خرید می کند از همین رو بی گدار به آب نمی زد و در فروش هم احتیاط داشت و خرید هم کمی مردد عمل میکرد اما به هر حال موضوع حد نصاب ها و کاهش آن یک فشار موقت عرضه را در بازار ایجاد کرد
امروز می خواهیم در مورد این موضوع و به طور کلی تصمیمات این چنینی در بازار صحبت کنیم اما قبل از آن کمی بیشتر موضوع مصوبه کاهش حد نصاب صندوق های فیکس را بررسی نماییم. معتقدیم این مصوبه دو اصل و دو جریان در بازار دارد یک اثر روانی و یک اثر عملیاتی که اتفاقاً بر خلاف بسیاری از عزیزان معتقدیم اثر عملیاتی این موضوع یعنی چیزی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان که طی سه ماه باید اعمال شود ضعیف است و آنقدر اثرگذار نیست اما بعد روانی آن ذهن بازار را درگیر کرده
چرا میگوییم بعد عملیاتی خیلی تاثیرگذار نیست چرا که ۱۰ هزار میلیارد تومان با توجه به حجم این روزها و با توجه به مدت زمان سه ماهه به طور میانگین روزی ۱۵۰ میلیارد می شود که معاملات یک دقیقه بازار است و خیلی اثر آنچنانی ندارد اما از بعد روانی بسیاری معتقدند این تصمیم یعنی کشیده شدن ترمز بازار…
همینجا این نکته را نگه دارید
دوستان و افرادی هستند که با تحلیل های آبکی و احساسی زمانی الگوریتم را عامل منفی بازار می دانستند یک روز دیگر بازارگردان ها را و آن روزهای عجیب هر روز برای بازاری که او را نمیشناختند یک دلیل می تراشیدند ممکن است این ماجرا در بازار موثر باشد اما کشیده شدن ترمز بازار نیست …جریان پول بزرگ تر و قوی تر از آن است که این نوع مصوبات اثر بگذارد اما تصویب این مصوبات و این خبر ها یک پیام روشن برای بازار دارد که درک این پیام از خود این مصوبه مهم تر است و آن هم این است که قرار نیست اتفاقات تلخ سال ۹۹ تکرار شود…
این دقیقا شاه بیت تمامی تصمیمات احتمالی روزها و هفته ها و ماه ها اتی است که بازار به درستی هدایت شده و اتفاقات تلخ سال ۹۹ تکرار نشود از همین رو آن جمله و سناریو معروف بیرون می آید که قرار نیست رشد دو ماهه بازار را در دو هفته تجربه کنیم و بعد از آن ۲ هفته رشد ۶ هفته توی سرمان بزنیم که چطور بحران را جمع کنیم
اما کوتاه فلش بکی به عقب بزنیم…
۹۹ چطور ایجاد شد و چرا؟؟
یکی از مهمترین باگ هاو ایرادات سال ۹۹ این بود که عرضه ها در بازار توسط کسانی صورت گرفت که پول را از بازار خارج کردند …!! یعنی در یک فرآیند مردم به بازار سرمایه دعوت شدند و بعد دولت به واسطه کسری بودجه جریان عرضه را روی سر آنها آوار کرد و بعد بلند شدو لباسش را پوشید رفت…
از همین روست که وقتی در شرایط فعلی بوی حضور جریان پول وقتی به مشام می رسد نهاد ناظر یعنی سازمان بورس دست به کار شده تا اقداماتی را صورت دهد که مهمترین آن در این راستا است که اگر هم عرضه ای صورت میگیرد این عرضه مدیریت شده باشد و از دل بازار خارج نشود برای همین است که اقداماتی نظیر کاهش ارزش تضمین اعتباری ها،عرضه های تثبیت و توسعه و مواردی از این دست می تواند بهترین راهکارهای این ماجرا باشد چرا که در مقاطع بعد که بازار دچار اصلاح شود و یا ریزشی باشد این پول ها دوباره با تصمیمات اینچنینی بازمیگردد…
از همین روست که قبل تر هم نوشتیم که تصمیمات این چنینی و هدایت جریان نقدینگی در بازار به سمت هیجانی نشدن و رفتارهای منطقی می تواند در همین شکل مدیریت شود و جریان پول کنار دست بازار حرکت کند و او را همراهی کند بسیاری البته انتقاد به این دارند که چرا باید چنین چیزی صورت بگیرد اصلاً بگذارید هیجانی رشد کند … ببینید تعارف که نداریم تجربه این اتفاقات را قبل تر دیدیم کشیدیم چشیدیم
دوستانی که این نظریات را دارند توصیه میکنیم با خود فکر کنند وه می خواهید کف روی آب باشید یا سنگ زیرین رودخانه… فعالان بازار همیشه در این بازار حضور دارند روزهای تلخش را ما میکشیم روزهای شیرینش هم همه طبق معمول سر سفره حاضر هستند به نظر تصمیمات این چنینی موجب با ثبات شدن و بادوام شدن و حرکات منطقی در بازار می شود که اتفاقاً در این مرحله به آن احتیاج داریم
اما باز هم این نکته را ذکر میکنیم انجام این اتفاقات و این تصمیمات درست شبیه یک عمل جراحی ظریف است و به شدت باید مراقب بود که تمام ابعاد ماجرا دیده شود و در مورد آن تصمیم گیری گردد این نکته بسیار مهم است تا به امروز تا حدودی رعایت شده و امیدواریم به همین شکل پیش برود مثلا مطرح کردن بحث سهام عدالت و این حرف ها در این مرحله حتی شوخی اش هم قشنگ نیست کمی عاقل باشید
و اما حرف آخر….
تمام این موارد را گفتیم یک نکته وجود داشت معتقدیم تمامی این اتفاقات و بازی ها و تصمیمات که توسط نهاد ناظر صورت میگیرد بی تعارف جبران کم کاری و کمبود و کاستی هایی است که باید به شکل دیگر در طرف عرضه صورت بگیرد یعنی ما باید آنقدر آمادگی اش را داشته باشیم انقدر بازار ظرفیت داشته باشد که اصلاً نگران سمت عرضه نباشیم و جریان پول هر میزان و هر چقدر که توانست راهی بازار شود و قوانین تغییر نکند
به عبارت دیگر ما چوب ندانم کاری و کم کاری در طرف عرضه را میخوریم
بارها و بارها در همین مطالب گزارش بازار نوشتیم چرا نباید هفته ای دو الی سه عرضه اولیه داشته باشیم شاید در مقطعی که بازار با مشکل مواجه بود این کم کاری پذیرفتنی بود اما در همان مقطع باید شرکت ها همه چیزشان آماده میشد تا در چنین روزهایی به میدان بیایند آن هم نه عرضه های کوچک بلکه شرکت های بزرگ که بتواند نقش موثری در بازار و اقتصاد ایفا کند
چرا سهام پروژه با سرعت بالاتری پیش نمی رود مگر در این مملکت پروژه نصفه نیمه کاره کم داریم، چرا صندوق های متعدد و متوالی با هر درجه ریسک پذیری و هر امکانی ایجاد نمی شود یا اگر می شود سرعت آن کم است
به نظر کم کاری در این حوزه باعث بروز آن تصمیمات می شود و بهتر از همین حالا تیم ویژه و شبانه روزی برای این موضوع گذاشته شود که حداقل در کمترین و کوچک ترین کار ممکن عرضه های اولیه حضورش در بازار شتاب بگیرد
تیم اقتصادی دولت هم در این موضوع همه جوره پای کار باشد و کار به سریع ترین شکل ممکن پیش برود به نظر اگر جمع این اتفاقات صورت بگیرد بازار سرمایه میتواند این بار با حضور جریان پول یک مسیر درست و منطقی را طی کرد و بازی برنده برنده را برای اقتصاد دولت و سهامداران به ارمغان بیاورد
سرمایه گذاری های سر بالا
در سرمایه گذاری ها برخی سهام این گروه وضعیت بسیار خوبی داشته و روند مثبت قوی را طی کردند سرمایه گذاری هایی که بعضا پتانسیل های بنیادی قویدارند
در این گروه پترول با روند مثبت و صف خرید سنگینی همراه شد سهمی که با رشد قیمتی به سمت سطوح 360 و 400 تومانی خواهد رفت این سهم ارزش ان ای وی بالایی داشته و با این حجم معاملات نشان می دهد اوضاع و احوال خوبی هم داشته و پول قوی در معاملاتش جریان دارد
واتی به قیمت های 1800 تومان رسید از یک طرف بحث اگهی مجدد سهام شیران و از طرف دیگر صف خرید خود سهام شیران که وزن اصلی پرتفوی بورسی واتی را تشکیل داده است سبب شده تا سهم با اقبال خوبی همراه شود در صورتی که واتی بتواند در قیمت های بالای 1800 تومان تثبیت شود تا سطوح 2000 الی 2200 تومان نیز صعود خواهد کرد
فارس در قیمت های 1300 تومان نوسانی عمل می کند سهم کف قیمتی 1250 تومانی و مقاوت 1400 تومانی داشته و فعلا در این سطوح در نوسان است سهمی که ارزش ان ای وی بالا و تحولات خوب بنیادی داشته و شرکت های زیر مجموعه اش با رشد قیمتی خوبی همراه شدند
در گروه پتروشیمی بنیادی شاراک به طور کلی خوب است جم و شاراک بنیادی های قوی دارند ولی بازی دوباره روی بلوک بازی و فروش بلوک به شتران از سوی وبانک شنیده می شود این بازی است که بارها و بارها تکرار شده است و به نظر یک باردیگر اغاز شده نمیدانیم باید وزن داد یا خیرولی فکر میکنیم با حرف ان یک نوسان چند روزه ایجاد می شود
پتروشیمی های خوش اتیه
در نمادهای پتروشیمی شاهد نوسانات مثبت خوبی بودیم پتروشیمی هایی که شاهد ثبت فروش های ماهانه خوبی بوده و سود های بالایی برای سال جاری در انتظارشان است
شیران هم با رشد قیمتی خوبی همراه شد این سهم تا قیمت های 2000 الی2400 تومان در صورت تثبیت در قیمت های بالای 1800 تومان جای رشد دارد شیرانی که سود سازی 50 تومانی در 3 ماهه ان هم بدون احتساب سود سرمایه گذاری ها گمانه زنی سود 250 الی 280 تومانی را برای سال جاری دارد
در شاراک سهم سعی دارد تا در قیمت های بالای 4800 تومان تثبیت شود سهمی که در صورت تثبیت در این سطوح قیمتی تا قیمت های 5200 الی 5600 تومان جای رشد خواهد داشت سود سازی شرکت برای سال جاری رشد خوبی خواهد داشت اما خبر مهم تر احتمال اگهی مجدد سهام این شرکت با شرایط اقساطی جذابتر است که احتمال انجام شدن معامله بلوکی را بالاتر می برد
شلرد با صف خرید سنگین به پیشتازی خود ادامه می دهد سهمی که با شکست قیمت های 1100 تومان به سمت سطوح 1250 و 1400 تومان به راه افتاده است با به ظرفیت کامل رسیدن این شرکت فروش ها و سود سازی جذابی را در سال جاری در شلرد شاهد و سهم می تواند شاهد رشد قیمتی خوبی هم راستای رشد سود سازیش باشد
زاگرس و شخارک امروز مورد توجه بود . زاگرس در فروردین فروش خوبی را داشت و 23540 میلیارد ریال فروش داشت و نرخ فروش ۱۱۴,۴۰۳,۶۸۲ و 194 هزار تن صادر کرده است
ساختمانی های خوش نوسان
در ساختمانی ها روند مثبت همچنان ادامه داشته و سهام ساختمانی توانستد با روند مثبت همراه شوند سهامی که اوضاع و احوال خوبی داشته و همچنان روند میان مدتی خوبی دارند
ثبهساز که صورت های مالی عالی داشته و برای سال مالی جدید خود هم توانایی رسیدن به سود 60 الی 70 تومانیدارد با جهش قیمتی 17 درصدی بازگشایی شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند صعودی خوبی را دنبال می کند سهم با تثبیت در قیمت های بالای 320 تومان هدف 360 و ارزش ذاتی 420 تومانی داشته و جز سهام بنیادی محسوب می شود
ثتران هم امروز مثبت بود سهم مقاومت قوی 760 تومانی داشته ودر صورت شکسته شدن این سد قیمتی تا سطوح 820 تومان جای رشد دارد شنیده می شود اگر شرکت موفق به فروش پروژه های شهرک اندیشه خود شود سود 100 تا 120 تومانی را برای سال جاری خواهد داشت همین توان سود سازی بالا سبب اقبال به این سهم شده است
ثرود سود سازی بالایی داشته و امسال سود 300 الی 400 تومانی برای سهم تخمین زده می شود این سهم ساختمانی ارزش ذاتی 2000 تومانی داشته و با حمایت 1600 تومانی جای رشد قیمتی خوبی خواهد داشت سهم گزارش بسیار عالی در بین ساختمانی ها داشته و مستعد رشد قیمتی خوبی می باشد
غذایی های اتیه دار
در نمادهای غذایی همچنان سهام این گروه مستعد رشد قیمتی خوبی بوده و افزایش نرخ محصولاتشان سبب شده انتظارهای اتی از سهام این گروه بالا باشد
ویتانا با صف خرید پس از مجمع به قیمت های 900 تومانی رسید سهم در صورت شکست سد قیمتی 920 تومانی تا سطوح 1000 تومان که برابر است با تارگت تکنیکالی سهم صعود خواهد کرد ویتانایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند میان مدت سهم کماکان صعودی ارزیابی می شود
غبشهر که مجمع مثبتی داشت با رشد قیمتی به سمت هدف 460 تومان روانه شده است امسال شرکت وضعیت سود سازی خوبی داشته و گزارش خوبی هم ارائه کرد و نشان داد توان سود سازی بالایی دارد غبشهری که در ثورت شکست سد قیمتی 460 تومان حتی تا قیمت های 500تومان هم صعود خواهد کرد
سیمرغ در قیمت های3000 تومان در نوسان است سهم به دنبال افزایش قیمت تخم مرغ محصول اصلی تولیدی خود می باشد سیمرغی که گزارش زیاد جالب توجهی نداشته و برای رشد قیمتی بیشتر از این سطوح تنها افزایش نرخ می تواند زمینه برای رشد سهم را فراهم نماید
غمهرا را هم زینظر بگیرید با دید میان مدت سهم جالبی میتواند باشد در فروردین 1642 میلیارد ریال فروش داشت و هنوز به اوج اسفند نرسیده که در اسفند 3142 میلیارد ریال فروش داشت
دراین گروه غشصفا هم میتواند زیر نظر باشد گزارش خوبی زده بود و در کنار غگلپا تا این لحظه سهم های خوب گروه هستند در فروردین با فروش 2809 میلیارد ریالی مواجه بود که فروش مدت مشابه قبل 1871 میلیارد ریال بود
قطعه های طلایی
در نماد قطعه سازان افزایش نرخ های دریافتی در راستای افزایش نرخ خودرو از یک سو و رشد تولید و فروش محصولات سبب گزارش های خوبی در سهام این گروه شده است
در خمحرکه سهم به قیمت های بالای 1100 تومان رسید سهم رشد شارپی را تجربه و بازدهی خوبی داشته است انتظار داریم تا سهم کم کم به خصوص در رنج قیمتی 1200 الی 1250 تومان متعادل شود خمحرکه ای که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد فروش کمک زیادی به بهبهود سود سازی سهم خواهد کرد
برای خریخت در سال جاری سود 80 الی 100 تومانی تخمین زده می شود برای 12 ماهه 1401 نیز تعدیل خوبی در انتظار سهم است سهمی که رشد خوبی داشته و به قیمت های 600 تومان هدفش نزدیک شده است رنج 600 الی 650 تومان برابر با سطوح ارزش ذاتی سهم می باشد
خمهر با برگشت روند و اصلاح قیمتی به حمایت 360 تومانی رسید سهم در صورت اصلاح بیشتر مهمان قیمت های 320 تومانی خواهد شد خمهری که توان بنیادی بالایی داشته و روند صعودیش کماکان می تواند پس از اصلاح تا قیمت های 400 تومان ادامه یابد خمهر هم از نظر فروش با تحولات اساسی همراه شده است
خودرو امروز در قیمت های مهمی معامله شده و با خروج ۶۰ میلیاردی سرمایه حقیقی رو به رو شده است. این در حالی است که بازده ماهانه سهم در میان خودروسازان کمترین بازدهی است که معادل ۱۷ درصد بوده و بازدهی هفتگی به منفی ۴ درصد رسیده است. خساپا هم همانند خودرو در قیمت های مهمی معامله میشود و این در حالی است که شرکت خروج سرمایه ۷۰ میلیارد حقیقی را تجربه کرد و بازدهی ماهانه سهم را به ۲۸ درصد رسیده است.
چهارگوشه بازار
در نماد ایران یاسا این تایر ساز که شایعات سود 300تومانی را برای سال جاری به واسطه دریافت افزایش نرخ و افزایش ظرفیت تولید را با راه اندازی طرح های توسعه ای خود دارد شاهد نوسانات مثبت هستیم سهم ارزش ذاتی2000 تومانی داشته و فاصله 30 الی 40 درصدی با ارزش ذاتی خود دارد سهم بازدهی خوبی در دلش نهفته و انتشار صورت های مالی 12 ماهه می تواند کمک شایانی به رشد سهم و گرای سود سازی برای سال جاری داشته باشد
رشد شدید قیمت شمش در بورس کالا و رقم خوردن نرخ شمش با دلار بالای 40 هزار تومانی فخوز را به صف خرید رساند تا این سهم بتواند از سد قیمت های 420 تومان عبور و به سمت سطوح هدف 460 تومان روانه شود با این فروش داخلی و این نرخ ها فروش و سود سازی امسال فخوز متحول و سهم در موقعیت خوبی قرار خواهد گرفت اینده سم بسته به بالا ماندن نرخ های فروش فعلی شمش در بورس کالا دارد
با این نرخ شمش و این اتفاقات فخوز در سال 1402 رسیدن به 700 ریال سود را میتواند داشته باشد و از همین رو معتقدیم فخوز هرمز و یا حتی فسبزوا گزینه های خوبی هستند در سوی دیگر فولاژ هم واقعا خوب عمل کرده و در گزارش ماهانه هم موفق بود فولاژ فروردین خوبی داشت 12006 میلیارد ریال فروش زد اسفند 11660 میلیارد ریال بوده است و نرخ فروش فروردین ۳۶۴,۸۱۶,۵۴۳ ریال بوده است به نظر با دید کمی صبر فولاژ میتواند یکی از گزینه های خوب بازار باشد حتی خود فولاد هم جالب است
بیمه دانا که هم سود عملیاتی و هم غیر عملیاتی بالایی برای سال 1401 داشته و برای امسال هم شنیده می شود به سود خوبی خواهد رسید در تلاش است تا به سمت قیمتهای 500 تومانی برود این سهم بیمه ای با فروش زمینش به ارتش در سال قبل سود غیر عملیاتی سنگینی شناسایی که باعث ورود نقدینگی قوی هم به شرکت خواهد شد
بانکی ها هم شرایط خوبی را داشتند صبح بهتر بودند ولی فشار عرضه را دراین گروه داریم . حجم ها دوباره بالا رفته معتقدیم این گروه از بازار عقب بوده و قابلیت های بنیادی خوبی دارد مثلا از وبصادر شنیده می شود 8هزار میلیارد تومان سود زیرمجموعه هاست
دراین گروه منفی های وغدیر و قیمت های زیر 26000 ریال اگر برسد با چشم انداز 4000 ریال سود به نظر گزینه خوب و منطقی است حتی تاپیکو و شستا هم منطقی هستند و باز بین این دو شستا را قوی تر میبینیم . در بین خاص ترها وسپه و ومهان واقعا جالب هستند ومهان دست به کار بزرگی زده است در فروردین با عدد خوبی 6054 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته و تا فروردین ۶,۱۱۹,۷۲۴ میلیون ریال سود مجمع داشته است
معاملات بورس کالا روال خوبی گرفته و نرخ های منطقی را می فروشد در مورد فملی یک شرکت پروژه وارد بازارمیکند و میتواند جالب باشد و سهم فملی در فروردین با فروش 63727 میلیارد ریالی مواجه شده است که نرخ صادراتی ۴,۵۰۵,۴۳۰,۵۰۷ ریال بوده به نظر میتواند جالب باشد
در گروه سیمان سفانو را زیرنظر داشته باشید سفانو هم گزارش 12ماهه داد و عملکرد خوبی را ثبت کرد 12ماهه خوبی داشت و 11781 ریال سود محقق کرده است
محاسبات جدول فوق نشان می دهد که از مجموع مبلغ ۵،۴۸۱،۵۷۵ میلیون ریال افزايش مبلغ فروش خالص شرکت در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل ، مبلغ ۸۱۲،۶۳۸ میلیون ریال افزایش ناشی از افزایش حجم فروش و مبلغ ۴،۶۶۸،۹۳۷ میلیون ريال افزايش، ناشی از افزايش نرخ فروش می باشد .
در 9ماهه 7611 ریال و در 6ماهه 4317 ریال سود به ازای هر سهم دارد در 6ماهه 1822 میلیارد ریال سود عملیاتی و 2147 میلیارد ریال سود خالص دارد
سهم در3ماهه 2057 ریال محقق کرده 1028 میلیارد ریال سود خالص و 858 میلیارد ریال سود عملیاتی داشته است
در 9ماهه 3337 میلیارد ریال سود عملیاتی و 3775 میلیارد ریال سود خالص دارد
در 12ماهه سود عملیاتی 5420 و سود خالص 5852 میلیاردریال بود
برای 1402 به نظر 14000 ریال سود را داشته باشد بهنظر هنوز یکی از سهم های منطقی و به قیمت گروه است
در گروه غذایی، غزر گزارش خیلی خوبی را منتشر کرد و رشد بیش از ۱۰۰۰ درصدی را نسبت به سال گذشته به ثبت رسانده. فروش شرکت در فروردین ۱۴۰۲ معادل ۱۴۸۱ میلیارد تومان بوده و در سال ۱۴۰۱ معادل ۲۶ میلیارد بوده است.
این رشد فروش ناشی از رشد تعداد و نرخ فروش شرکت است. اما در روند ماهانه فروش شرکت نزولی بوده و شرکت در اسفند با اختلاف کمی فروش بیشتری را نسبت به فروردین داشته. با توجه به روند شرکت، احتمال رشد قیمت ۱۰ درصدی برای سهم وجود دارد.
غگلپا در فروردین ماه با رشد فروش ۸۴ درصدی همراه شده و به فروش ۱۴۴ میلیارد تومانی خود در فروردین ۱۴۰۲ رسیده. شرکت همچنین توانسته روند صعودی در فروش ماهیانه خود را نگه دارد. سهم در حال حاضر در حوالی سقف قیمتی خود معامله میشود و روند قیمتی سهم میبایست بررسی شود.
غشصفا در فروردین ۲۸۰ میلیارد تومان فروش داشته که در فروردین سال گذشته این عدد معادل ۱۸۷ میلیارد تومان و رشد ۵۰ درصدی در فروش شرکت را نشان میدهد. با توجه به روند قیمت، سهم بعد از برخورد به قیمت های ۲۸۰۰ تومان در حال اصلاح قیمت است.
غدیس هم گزارش خوبی را منتشر کرد و شرکت در فروردین ۲۳۳ میلیارد تومان داشته که نشان از رشد ۷۶ درصد داشته است.
شرکت در اسفند ماه هم ۱۲۶ میلیارد فروش داشته که نشان از روند صعودی فروش در بازه ماهیانه است. سهم تا سقف قیمتی خود بیش از ۱۰ درصد فاصله دارد و ادامه روند قیمتی سهم باید بررسی شود
پترول که بیشترین سهم از پورتفوی بورسی خود را به شلرد و کرماشا اختصاص داده و حجم معاملات امروز سهم ۶ برابر میانگین سی روزه آن بوده. بازدهی ماهانه سهم برابر با ۶۸ درصد بوده که از بازدهی دیگر سرمایه گذاری ها بیشتر بوده است. ۳۹ درصد فروشنده های امروز سهم، حقوقی های بازار بودند و سهم با صف خرید ۱۲ میلیونی بازار را به اتمام رساند.
شاملا هم گزارش خوبی زد شاملا در حال حاضر در قیمت های مهمی معامله میشود و در صورت صعود سهم به بازده های خوبی میرسد. فروش شرکت در فروردین ماه نسبت به سال گذشته رشد ۳۸۳ درصدی داشته و به فروش ماهانه ۹۵ میلیاردی رسیده و با سقف قیمتی خود ۲۰ درصد فاصله دارد. سهم امروز با خروج سرمایه حقیقی ۱ میلیاردی مواجه شد و حقوقی ها در سمت خرید سهم ظاهر شدند.
در گروه دارویی دکوثر در حال حاضر در حوالی سقف قیمتی معامله شده و شرکت در فرودین ماه ۹۰۰ درصد بیشتر از اسفند فروخته است و به فروش ریالی ۱۷۳ همت رسیده. سهم تا سقف قیمتی خود بیش از ۱۰ درصد فاصله داشته و بعد از معاملات امروز بازده خود را به ۵۰ درصد رسانده که بین هم گروهی های خود میتوان آن را جزو بازده های بالا در نظر گرفت.
امروز دپارس با ۷۷ درصد خرید حقوقی رو به رو شد و معاملات امروز بازده سهم را به ۳۵ درصد رساند و قیمت سهم را به سقف قیمتی رساند. فروش فروردین امسال نسبت به سال گذشته ۱۳۰ درصد افزایش داشته و شرکت به فروش ۷۵ میلیارد تومانی رسیده. سهم امروز با حجم معاملات ۱ میلیونی همراه بوده که دو برابر حجم میانگین معاملات ۳۰ روزه سهم است.


