گزارش بازارامروزدوشنبه 14 فروردین 1402
تو فکر یک سقفم !
بازار امروز کمی با ترس و لرز ناشی از تصمیمات و نرخ ها و حرف ها و مواجه شدن با سقف جدید آغاز کرد و رفته رفته بهتر شد و یک روز پر حجم و قوی را ثبت کرد تا نشان دهد تو فکر یک سقف جدید است و خیلی به سقف فعلی فکر نمیکند. امروز یک روز خاص بود ثبت دومین رکورد ارزش معاملات خرد از ابتدای سال 1401 را داشتیم طوری که امروز بازار مورخ 14 فروردین ماه 1402، مبلغ 13.680 میلیارد تومان بود.
امروز به طور رسمی و عملی سال جدید آغاز شده و اتفاقاً سیاست های ریز و درشت دولت و ششلختگی و درهم ریختگی آن در همین ابتدای کار چنان در ذوق میزد که همه را نسبت به سال جدید کمی نگران و دلواپس کرده اما معتقدیم دست بازار و فهم سهامداران بر این موضوع غلبه میکند که امروز در نیمه دوم شاهد این مورد بودیم .
روزهای قبل نوشتیم که دلیل رشد بازار در تعطیلات این بود که عزیزان و مسئولان و تریبون ها و مغزهای کوچک زنگ زده در تعطیلات بودند که نمی توانستند اظهار نظر کنند و با آغاز روند رسمی سال عشق میکروفن ها نیز کار خود را آغاز کردند…
اما سال جدید را در حالی آغاز می کنیم که اخبار و تحولات مثبتی به بازار رسید از گزارشهای ماهانه آغاز کنیم که شرایط بسیار خوبی را برای شرکت ها رقم زده و میتواند نوید بخش گزارش ۱۲ ماهه خوبی برای شرکت ها باشد از همین رو معتقدیم گزارش ۱۲ ماهه و احتمالا ماهانه اردیبهشت شرکت ها فضای بنیادی خوبی را رقم زده و حتی اگر بازار تن به اصلاح چه زمانی و چه قیمتی دهد این گزارش ها می توانند مانع از ریزش بیشتر و ایجاد فرصت برای خریداران باشد. بازارهای جهانی هم شرایط خوبی را رقم زد و امروز شاهد رشد چشمگیر نفت و ثبات سایر فلزات بود در سوی دیگر جریان نقدینگی در روز های نصفه و نیمه تعطیل گارد بسیار خوبی در بازار گرفتند و ورود جریان پول را نشان می داد که امروز هم همین بود …
اما داستان بازی اصلی روی دلار بود تقریباً روزهای آخر سال بود که خبر رسید دولت نرخ دلار و تسعیر را به بانک مرکزی سپرده که نرخ حوالی ۳۶,۰۰۰ تومان آخرین نرخ اعلامی بوده است و تقریباً ۲۸۵۰۰ به حاشیه رفت. این موضوع چه در سال قبل و چه در روزهای ابتدای سال باعث شد بازار با رشد خوبی مواجه شده و چشم انداز خوبی برای آینده ترسیم نماید اما دیروز در کمال ناباوری دوباره اعلام شد خیر نرخ همان ۲۸۵۰۰ است!! البته بسیاری معتقدند چنین چیزی نبوده و مبنا همان بخشنامه ۲۳ اسفند هیئت دولت است اما به هرحال بازار وقتی در چنین نقاط حساس و حیاتی قرار دارد طبیعی است که به مانند امروز و به خبر های اینچنینی واکنش نشان دهد
اما بگذارید کمی دقیق تر صحبت کنیم اگر به خاطر داشته باشید در گزارش بازار روز چهارشنبه ،بخشی به این موضوع اختصاص داده شد.
اما به نظر شما چرا باید در روز چهارشنبه گه بازار آنقدر بزن و بکوب و مثبت و جو خوبی داشت چنین مطلب هشدار آمیزی نوشته شود؟؟!! بارها و بارها عرض کردیم که گزارش های بازار عمدتاً مطالبی است که نکات مهم را در دل خود قرار می دهد که از برخی رویدادها صحبت میکند و دربسیاری اوقات تنها نظرنگارنده نیست
مطلب روز چهارشنبه نیز موید همین موضوع بود گویا عدهای در دولت با مبنا قرار دادن شعار مهار تورم و بدون در نظر گرفتن بحث تولید و تولید کننده و هر چه در ادامه آن گفته شده،دوباره قصد انتحار کرده و تیشه به ریشه شرکتها زده و مقابل اقتصاد منطقی قرار گرفته و باز هم همان فرمول و فرمان اقتصاد دستوری را پیش میبرند .یاد شروین بخیر میگفت برای اقتصاد دستوری برای مغزها که پوسیده است !! این بچه هر چه گفت درست در آمد!!
اگر قرار بود اقتصاد ما با دستور و حرف درست شود ۴۳ سال وضع ما این نبود هاشمی و موسوی و خاتمی و روحانی حتی بهتر دستور میدادند و تازه تحریم هم نبودیم و چه حیف که این دولت که فرصت خوبی برای جذب سرمایه ها به سمت تولید و اقتصاد در دست دارد بار دیگر در مسیر اشتباه قرار گرفته و به سمت دستور دادن به اقتصاد حرکت می کند که واقعاً بعد از این همه مدت خوش خیالی و خیالبافی است که فکر کنیم با دستور اقتصاد درست میشود و همچنان نظر قدیمی خود را داریم که کسانی که بر این موضوع تاکید میکنند یانادانند و نسبت به مسائل جاهل و یا دستشان در کاسه رانتخواران و کسانی هستند که سوء استفاده می کنند اگر لازم شد برخی از آنها را ذکر میکنیم که ای کاش گفته میشد که چرا و چگونه برخی دنبال مثلاً خارج کردن محصولات فلان شرکت از بورس کالا بودند بگذریم…
در مورد بازار و چشم انداز و این موضوع تسعیر و سیاستهای آن یکنکته بیان کنیم اگر به خاطر داشته باشید قبل از سال در مورد تغییر روند شاخص دلاری و نسبت شاخص کل به دلار صحبت کردیم و وقتی هنوز بازار داغ نشده بود نوشتیم یک تغییر بزرگ است .
معتقدیم تجربه اتفاقات این چند روز و رویدادهای اقتصادی و همچنین شرایط موجود در خروج سرمایه و تقاضای ارز تمثیل واقعی و ترسیم حقیقی فضایی بود که دلار می تواند حرکت کند و حالا نیز معتقدیم با این اتفاقات و رویدادها حتی اگر جریانات سیاسی شکل دقیق، منطقی و خوبی به خود بگیرد بازهم محدودههای ۴۲ ۴۳ و به طور کلی بالای ۴۰ محدودههای قوی برای ثبات ارزی است و از همین روست که به عنوان یک نظر به این سناریوی وزن داده و آن را در نظر نمی گرفتیم و باز هم درست بر اساس همین سناریو بود که معتقدیم ثبات ارزی روی نرخ های بالای ۴۰ ،در گام اول و سپس پذیرفتن نرخ نیمای ۲ وحواله از سوی دولت به عنوان نرخ مبنای محاسبات ،میتواند دو گام اساسی و بزرگ برای آغاز حرکت بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲ باشد ( این نوشته چند روز قبل بود که خود را در شکست روند نسبت شاخص کل به دلار نشان میداد )
حالا نیز معتقدیم همان سیاست و همان اتفاق رخ می دهد و ما شاهد تغییرات بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها در سال ۱۴۰۲ خواهیم بود که جرقه آن را با آن نقطه از شاخص کل به دلار دیدیم و به نظر موضوع با قدرت پیش میرود منتها ممکن است سرعت آن در برخی روزها به واسطه همین اتفاقات و اخبار کم و زیاد شود در مورد نرخ تسعیر هم معتقدیم نه تنها به زودی این موضوع روشن می شود بلکه معتقدیم اگر دولت در موضوع بنزین و حامل های انرژی قصدی برای افزایش نداشته باشد به زودی شاهد خواهیم بود که نرخ ۲۸۵۰۰ به طور کلی از سیستم بودجه و اقتصاد حذف شده و نرخ اعلامی بانک مرکزی مبنای همهچیز قرار خواهد گرفت از همین رو بازار نباید خیلی نگران این چند صباح باشد و باید با تحلیل های منطقی و دقیق موضوع را پیش ببرد در ثانی در بورس کالا پایه ۲۸۵۰۰ است و رقابت صورت میگیرد ولی به طور کلی این تصمیم سنس و حس خوبی به بازار ارسال نکرد و نتایج آن را امروز کم و بیش در بازار شاهد بودیم.
در جمع بندی بخواهیم حرف بزنیم ۲ نکته را باید گفت اول این که بازار وزن اتفاقات و تحولات مثبتش بسیار بیشتر از رویدادهای منفی است از همین رو می توان امیدوار بود که فضای جدید و اتفاقات جدید و گذر زمان بازار را در مسیر بهتری قرار دهد و حتی معتقدیم پس از شکسته شدن جو روانی و سقف خاص تاریخی شاخص سرعت جریان پول به بازار و ورود آن به بازار بیشتر شده و حتی ممکن است در مقطعی سرعت رشد بازار نیز جدیتر شود و نکته دوم و آخر اگر دولت بخواهد سیاست های غیر منطقی را در اقتصاد روی حرف برخی دانشمندان اقتصادی!!! بیکار پیش ببرد خیلی زود نتایج آن را در بازارهای دیگر خواهد دید بارها و بارها این اتفاق رخ داده و دولتی که در سیاست های خود باد بکارد در بازارهایی نظیر دلار و سکه طوفان درو می کند طوفانی که منجر به این خواهد شد که از شعار سال که مهار تورم و افزایش تولید است نه تورمش به دست می آید و نه تولید رشد خواهد کرد
به قول آن پیرمرد حالا دیگر خود دانید و مملکت خودتان…
و اما سراغ بازار برویم …
سرمایه گذاری ها در پرواز
در نمادهای سرمایه گذاری روند خوبی را شاهد بودیم برخی سرمایه گذاری ها پر کشیده و صدر نشین شدند
وسپهر رشد قیمتی بالایی نداشته است سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و ارزش ان ای وی بالایی دارد امروز هم سهم با صف خرید و جهش قیمتی 7 درصدی توانست سطوح 420 تومانرا شکسته و به سمت اهداف قیمتی 460 الی 500 تومان روانه می شود
وساپا که در سیکل نوسانی با کف قیمتی 580 و هدف 700 تومان در نوسان است امروز هم با صف خرید همراه شده و در قیمت های 640 تومان قرار دارد فردا هم سهم مثبت باشد شاهد رشدش تا قیمت های 700 الی 720 تومانی خواهیم بود سهمی که جو مثبت خودرویی ها باعث رشد قیمتیش شده است
وصنا هم از بابت رشد قیمت سهام بانک اقتصاد نوین با روند صعودی همراه شده است سهمی که برنامه فروش یکی از املاک خود را داشته و از طرف دیگر عمده سبدش را ونوینی تشکیل داده که اخیرا 40 درصدی رشد داشته است سهم تا قیمت های 220 الی 250 تومان با این وضعیت جای رشد خواهد داشت البته این رشد منوط به تثبیت سهم در قیمت های بالای 20 تومان خواهد بود
چشم همه بازار به شستاست جایی که به نظر فشار فروش نسبی را داشته باشد در منفی خرید شستا گزینه خوبی است . در سوی دیگر تاپیکو با چشم اندا 4000 ریال سود گزینه دیگر خوب گروه است . وغدیر با زمزمه های گزارش 278 تومانی و انجام یک معامله بلوکی روی پارسان نکات خوبی را دارد در سوی دیگر شناسایی سود خوبی داشت 270 ریال فقطاز عرضه وکغدیر سود کرد و ان ای وی وغدیر را بالا کشید . به نظر وکغدیر امروز متعادل می شود و با دید نوسان بد نیست
در سوی دیگر در کوچکترها وخارزم وتوسم وسپه گزینه های خوبی هستند ولی بهترین ان ومهان است با یک عملیات خاص در اسفند با عدد خوبی 6883 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته و تا اسفند ۱۹,۲۷۲,۲۹۰ میلیون ریال سود مجمع داشته است به نظر دراین گروه شستا وغدیر تاپیک ومهان را کمی بیشتر زیر نظر بگیرید
وکغدیر خوب دست به دست شد به نظر میتواند روزهای بعد کمی بیشتر مورد توجه بازار باشد
بانک های پر پول
در نمادهای بانکی روند مثبت خوبی را شاهد بودیم بانک ها وضعیت مناسبی داشته و روند میان مدتی صعودی قوی را طی خواهند کرد افزایش نرخ سود تسهیلات و افزایش نرخ تسعیر ارز صورت های مالی 12 ماهه بسیار خوبی را به همراه خواهد داشت
بانک اقتصاد نوین با جهش قیمتی سد 420 تومان هم شکسته و به سمت قیمت های 460 تومانی در حرکت است شایعه شده در 12 ماهه سهم سود یالای 70 تومانی خواهد داشت سهمی که به قیمت های ارزش ذاتی خود نزدیک و انتظار متعادل شدن سهم را در قیمت های فوق را داریم ونوین تراز جالبی داشت سهم در دی 19268 و بهمن 19719 و اسفند 25190 میلیارد ریال سود تسهیلات اعطایی داشت
در دی 16229 و بهمن 15946 و اسفند 18302 میلیارد ریال سود پرداختی به سپرده دارد12 ماهه تراز 29276 میلیارد ریال شده است
در وسینا سهم به سمت قیمت های 500 تومانی در حرکت است حمایت از این سهم به شدت افزایش یافته است سهم در قیمت های 280 تومان معرفی شد وسینایی که فردا با مقاومت 460 تومانی دست و پنجه نرم و در صورت شکست قیمت های 460 تومان مهمان سطوح 500 تومان خواهد بود خرید یک سوم سهام شرکت توسط صندوق توسعه ملی سبب اقبال خوبی به این سهم شده است
بانک صادرات حمایت قوی می شودس هم از سد قیمت های 220 تومان عبور کرده و به سمت سطوح قیمتی 240 الی 250 تومانی در حرکت اسن این سهم وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و رشد قیمتی قوی را در پیش گرفته است این سهم بانکی رشد خوبی در ارزش سرمایه گذاری هایخود را شاهد است
استارت قوی خودروییها
در نمادهای خودرویی شاهد اغاز رالی سهام این گروه بودیم بالاخره رشد قیمتی به خودرویی ها رسیده و سهام این گروه نیز صدر نشین شدند
به نظر خبرهای این گروه باردیگر مثبت شده و خبر افزایش نرخ در هفته اخر فروردین به میزان 30تا 35% بسیار جدی و مهم است . دراین گروه از نظر گزارشی خود خودرو با این گزارش ماهانه دوباره پی به اس اش به محدوده نیم رسیده و این یک اتفاق مهم است . زامیاد با چشم انداز 600 ریال سود 1401 و 900 ریال 1402 گزینه خوبی است
ایران خودرو به سمت قیمت های 420 روانه شده است این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند صعودی منسابی در پیش گرفته است از دید تکنیکالی شکسته شدن سد قیمتی 420 تومان باعث ایجاد موج صعودی قوی در سهم می شود
سایپا هم به صف خرید رسید سهمی که اهداف قیمتی 320 الی 360 تومانی داشته و در صورت عبور از سد قیمتی 320 تومان همچنان در فاز صعودی بازدهی خوبی می دهد اینس هم وضعیت منسابی داشته و روند میان مدتی قوی دارد
خبهمن در حال جبران عقب ماندگی خود از بازار می باشد این سهم وضعیت خوبی داشته و روند میان مدت صعودی قوی خواهد داشت خبهمنی که اهداف قیمتی 250 و 280 تومانی وجود داشته و سهم با توجه به وضعیت بنیادی شرکت اصلی و شرکت های زیر مجموعه جای رشد قیمتی خوبی داشته و توان رسیدن به اهدافش را دارد
دارویی های توانا
در داروییها هم برخی سهام این گروه روند مثبت گرفته و با رشد قیمتی خوبی همراه شدند گزارش های فروش اسفند ماه تاثیرات خوبی در این روند صعودی داشته است
در دشیمی سهم تا صف خرید پیش رفت سهمی که تارگت 2800 و 3200 تومانی دارد این سهم در کف قیمتی 2200 تومان معرفی و با توجه به جهش فروش 3 ماهه اخر سال این سهم انتظار سود سازی بالایی در 3 ماهه اخر سال 1401 از این سهم داشته و برای سال جاری نیز سود 500 تومانی برای دشیمی تخمین زده می شود
دفرا هم صف خرید شد سهمی که با شکست قیمت های 3200 تومان روانه قیمت های 3600 و 4200 تومانی خواهد شد کمبود شدید سرم های تولیدی شرکت و افزایش نرخ های دریافتی بریا سال 1401 و سال جاری سود سازی بالایی را برای سهم به همراه خواهد داشت این امر در کنار سهام شناور پایین سهم باعث شده تا سهم مورد توجه جریان های پولی قوی قرار و سهم با رشد قیمتی خوبی همراه شود
البرزدارو در موقعیت خوبی قرار گرفته است این سهم تا قیمت های 1000 الی 1100 تومان جای رشد دارد دالبری که وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند میان مدت سهم صعودی می باشد به خصوص که افزایش نرخ های خوبی گرفته و برای سال جاری تخمین سود 200 تومانی و رشد سهم تا سطوح 1200 تومان را خواهد داشت بازدهی عالی در سهم رقم خواهد خورد
ساختمانی های پیشرو
در ساختمانی ها شاهد روند صعودی خوبی بودیم نرخ مسکن همچنان در حال رشد بوده و همین امر سبب رشد ارزش دارایی های ساختمانی های بورسی شده است
ثتران هم با رشد قیمتی ادامه دار توانست قیمت های 520 تومان را بشکند این سهم تا قیمت های 560 صعود و در صورت عبور از این قیمت ها مهمان هدف نهایی620 الی 650 تومانی خواهد شد ثترانی که برای امسال تخمین سود 100 تومانی داشته و سهم با پی بر ای فوروارد 6 ارزش ذاتیش سطوح بالای 600 تومان خواهد بود
ثامید با فروش عالی که اخیرا به ثبت رساند انتظارها برای سود سازی را افزایش داده و گمانه زنی سود 40 تومانی دارد سهمی که تا قیمت های 240 الی 260 تومان جای صعود دارد سهم وضعیت بسیار خوبی داشته و علی رغم پروژه های ارزشمندی که دارد موفقیت خوبی هم در فروش این پروژه ها و سود سازی داشته است
ثنوسا از سقف خود هم عبور و به قیمت های 600 تومان نزدیک شده است همچنان بازار انتظار خبرهای خوبی از پروژه های کیش شرکت داشته و تحولات بنیادی را از این طریق انتظار دارند سهم به مقاومت قوی نزدیک و فردا انتظار داریم تا سهم متعادل شود
چهارگوشه بازار
شاوان با رشد قیمتی به سطوح 2800 تومان نزدیک شد سهمی که در صورت شکست این سطوح تا قیمت های 3200 تومان صعود خواهد داشت شاوانی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند میان مدت سهم صعودی ارزیابی می شود این سهم برای سال 1401 توان سود سازی 500 تومانی و برای سال جاری توان سود سازی 600 تومانی و ارزش ذاتی نهایی سهم سطوح 3600 تومان خواهد بود
در مورد پالایشی ها یک نکته مهم وجود دارد بخشی از محصولات که در بورس کالا هست ازاد می دهند بخشی دیگر گویا با همان نرخ 28500 محاسبه می شود . خبر تغییر نرخ پایه از 28500 به 36000 این گروه را بالا کشید و حالا خبر معکوس ان هم عرضه ها را در این گروه زیاد کرد . ولی نکته مثبت رشد و جهش 6% نفت است که وزن کشی این دو ایتم امروز جو خوبی را رقم زد ولی چند روزی طول میکشد بازار خبر را هضم کند . با دید نوسان شبریز و شاوان و با دید ریسک کم شبندر و شپنا گزینه های خوبی هستند و طی روزهای اتی سعی میکنیم براوردی از سود ها در این گروه داشته باشیم ولی برخی معتقدند با براورد سود شبندر و با دید نوسانی شبریز وشتران گزینه های خاص تری هستند گفته می شود برگشت هیئت مدیره قبلی شتران یک اتفاق خوب و مثبت است .
گروه سیمان زمستان خوبی را داشت . گزارشی کم ریسک دنبال گزینه هستید به نظر سفانو سخوز ساوه گزینه های خوبی هستند و باز بین این 3 سخوز را جالب می بینیم . در مرحله بعد ساروم در این قیمت ها و اردستان دراین شرایط گزینه خوبی هستند و سکرما هم میتواند جالب باشد . ساربیل هم به نظر گزارش 3 ماهه خوبی را می زند و با دید کمی ریسکی تر معتقدیم سشرق و سهگمت هر دو در کنار ساروج میتوانند جالب باشند ولی بین خاص ها سیتا و سغدیر را هم در نظر بگیرید رشد نکردند و میتوانند قابلیت خوبی برای رشد داشته باشند .
تپمپی سعی داشت از قیمت های 2600 تومان عبور نماید سهم امسال 500 تا 550 تومان سود شرکت اصلی و 700 تومان سود تلفیقی خواهد داشت سهمی که ارزش ذاتیش سطوح 3600 الی 4000 تومان بوده تحولات خوبی را در شرکت های زیر مجموعه به خصوص نوید پمپ و پمپیران شاهد است به نظر می رسد سهم ارام ارام راه خود را به سمت قیمتهای 3200 الی 3600 تومان هموار سازد
صنعتی بهشهر که شایعات افزایش نرخ بعد از ماه رمضان را دارد با روند مثبت همراه شده و به سمت قیمت های 360 تومانی روانه شده است سهم برای سال جاری شایعات سود سازی 50 تومانی به ازای هر سهم داشته و فردا به مقاومت قوی می رسد عبور سهم از این مقاومت سهم را تا سطوح 400 تومان بالا خواهد برد
در گروه پتروشیمی اگر قرار بر فروش به بورس کالا و رقابت برای ارز و قیمت 28500 برای خوراک باشد به نظر خبرخوبی برای این گروه است و میتواند جالب باشد در کل دراین گروه اگر اهل حضور بنیادی هستید گزارش جم و شاراک جالب بود . در بین اوره ای ها شپدیس با چشم انداز تحقق 2هزار تومان سود در 6ماهه و 3800 سالانه خوب است . شیراز هم خوب ظاهر شده و12 ماهه خوبی میدهد در اسفند به فروش ۱۳۶۸۵ میلیارد ریالی رسیده و ۴۵ هزار تن به نرخ ۱۳۴,۶۸۴,۷۱۰ ریال فروخته است
بهمن با فروش 19406 میلیارد ریالی مواجه بود و 80 هزار تن با نرخ ۱۱۴,۳۱۵,۹۵۶ ریال فروخته است
در دی با کمی افت نسبت به آذر 11693 میلیارد ریال فروش داشت و نرخ اوره ۱۰۸,۶۰۲,۸۳۳ ریال داخل فروخته و صادرات محدودی داشته است
۱۲ ماهه ۲۲۸۲۱۲ میلیارد ریال فروش داشت مدت مشابه سال قبل ۱۴۱۲۲۲ میلیارد ریال بود
به نظر نرخ 28500 برای گروه متانول و اوره که صادرات دارند اتفاق خوب و مثبتی می شود
اخابر امروز خوب صف بود و خوب معامله شد . از گروه مخابرات به نظر خود همراه اول بنیادی تر است چه عملیاتی و چه غیرعملیاتی سرمايه گذاري توسعه نور دنا از زیرمجموعه های همراه اول 2251 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها در اسفند داشت . ولی در کل مارکت اخابر جذاب ترو جالب تر بوده و فکر میکنیم باردیگر اخابر میتواند مورد توجه بازار قرار گیرد و گزینه خوبی برای بازار باشد
در بین سهم های نوسانی شپلی خاص است سهم اصلاح خوبی کرد 12ماهه خوبی داد و حالا هم در ماهانه عملیات خوبی داشته و میتواند مورد توجه باشد شپلی اسفند و بهمن خوبی داشت
شپلی در دی به فروش 2284 میلیارد ریالی رسیده و بهمن این عدد با رشد 3238 میلیارد ریال و اسفند 3493 میلیارد ریال بود و 3 ماهه 9015 میلیارد ریال بوده است . به نظر با دید نوسان شپلی گزینه قابل بررسی گروه است
در پتروشمیمی ها، نوری عملکرد ۱۲ ماهه خوبی را منتشر کرد. سهم ۱۴۰۱ را با ۴۲ درصد رشد نسبت به سال گذشته به پایان رساند. فروش داخلی و صادراتی نوری معادل ۱۰۶ همتی شده و سهم در۱ ماهه اسفند بیش از ۵۰ درصد بازده داده است. نماد در صورت اصلاح میتواند گزینه خوبی برای سرمایه گذاری باشد. سهم اکنون در سقف قیمتی خود معامله میشود.
در گروه دارویی ها، دسانکو فصل اول سال مالی خود را خیلی خوب طی کرد و آن را هم میتوان جزو گزینه های نوسانی و هم بنیادی در نظر گرفت. فروش سه ماهه شرکت بیش تر از ۲ برابر شده و درآمد شرکت از ۹۰ میلیارد به ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است. سهم میتواند تا قیمت های ۱۰۷۰ تومان و سپس ۱۳۰۰ تومان رشد داشته باشد. شرکت علاوه بر فروش داخلی، فروش صادراتی نیز دارد.
دتولید هم میتوان جزو نمادهای خوب این گروه در نظر گرفت. شرکت علی رغم روند کاهشی ماهیانه، در بازه یک ساله فروش خود را ۸۰ درصد افزایش داده است. سهم در قیمت های ۱۲۵۰ تومان قابل بررسی است و در میان مدت انتظار بازده خوبی را از سهم میتوانیم داشته باشیم.
در گروه حمل و نقل حفارس از گزینه های جذاب گروه است که گزارش خوبی هم منتشر کرد و درآمد یک ساله شرکت از ۷۶۰ میلیارد تومان به ۱۴۶۰ میلیارد تومان رسیده و رشد بیش از ۹۰ درصدی را تجربه کرده است. حفارس بعد از سطوح فعلی تا قیمت های حوالی ۱۷۰۰ تومان امکان افزایش قیمت را دارد.
دیگر سهم این گروه توریل است که در حال حاضر در بازه قیمتی مهمی نوسان میکند و اگر بتواند روند صعودی خود را ادامه دهد، بازده خوبی برای سهم میتوانیم متصور شویم. سهم در بازه یک ماهه روند صعودی داشته و در بازه یک ساله هم توانسته ۱۹۰۰ میلیارد تومان به درآمد برسد.
در گروه لاستیک، پکویر را میتوان به عنوان یک گزینه بنیادی و نوسانی در نظر گرفت. پکویر در اسفند ماه ۲۹۸ میلیارد تومان درآمد ایجاد کرده که در اسفند با رشد کمی نسبت به بهمن همراه بوده است. از طرفی، شرکت در بازه ۱ ساله، رشد ۵۰ درصدی درآمد را تجربه کرده که این رقم معادل ۷۸۰ میلیارد تومان است. سهم از سطح قیمتی مهمی فاصله گرفته و امکان رشد تا ۹۰۰ تومان را دارد.
دیگر سهم این گروه پتایر است که هم اهرم دلاری دارد و هم فروش خوبی را هم در بازه یک ساله ثبت کرده و موفق به فروش ۲ همتی در سال ۱۴۰۱ شده است. با توجه به روند سهم، احتمال رشد قیمت تا حوالی ۲۳۰ تومان وجود دارد و امکان بازده بیش از ۲۰ درصد را برای سهم فراهم میکند.
در گروه غذایی ها غزر را به عنوان گزینه جذابی مدنظر قرار دهید. شرکت در بازه یک ساله بیش از ۲ برابر سال گذشته فروش داشته و فروش داخلی و صادراتی ۲۳۰ میلیارد تومانی خود را به ۴۶۰ میلیارد تومان رسانده. برای سهم از نظر نموداری، بعد از هدف ۴۶۰ تومانی میتوان اهداف دیگری را با بازده خوب در نظر گرفت. هدف سهم را میتوان ۵۶۰ تومان مد نظر قرار داد.
غشهداب را همچنین مدنظر داشته باشید. برای سهم میتوان انتظار گزارش خوبی را در اسفند داشت. سهم در ۱۱ ماهه موفق به فروش ۸۵۰ میلیاردی شده که نسبت به سال گذشته ۵۴ درصد افزایش درآمد را تجربه کرده است. روند صعودی سهم از آبان ماه شروع شده و امکان صعود سهم تا حوالی ۳۲۰ تومان وجود دارد.
در گروه فولادی ذوب در قیمت های جذابی معامله میشود و اگر بتواند از سطح قیمتی ۵۵۰ تومان عبور کند، بازده قیمتی بالایی را در میان مدت میتوان برای سهم در نظر داشت. شرکت عملکرد خوبی را در ۱۲ ماهه به ثبت رساند و شرکت با رشد درآمد ریالی و دلاری حدود ۳۰ درصدی همراه بوده است.
فخوز را هم میتوان گزینه نوسانی این گروه در نظر گرفت و امکان رسیدن تا قیمت ۵۰۰ تومان برای سهم دور از انتظار نیست. شرکت سال ۱۴۰۱ را نسبت به سال ۱۴۰۰ با رشد کمی پشت سر گذاشته. اما اسفند ماه را نسبت به بهمن با رشد خوبی طی کرده و با رشد درآمد ماهانه ۵۰ درصدی، بیش از ۷۶۵۰ میلیارد تومان فروش ایجاد کرده است.


