[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازار امروز سه شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱
آژیرهای بیصدا…
امروز بازار به واسطه برخی خبرها و شایعات از ورود قریب الوقوع پول و رسیدن قیمت ها به نقاط جذاب و رویه برگشت بعد از چند روز منفی کمی بهتر بود به خصوص در حجم ولی اوضاع همچنان قرمز است …
جالب است خبرهای این چنینی تزریق پول به مانند ماشین اتش نشانی طی این مدت عمل کرده اند .میدانند این خانه اتش گرفته و با صدای بلند اژیر میکشند که خبرفلان است و بهمان و 11 همت می آید ولی ماشین اب پاش که به اتش میرسد اندازه یک شلنگ مستراح هم فشار اب ندارد !!
حکایت پولهای صندوق توسعه و تزریق آن به بازار امیدواریم شبیه حکایت آزادسازی پول های کره نشود
ببینید بازار تا جایی به خبر درمانی واکنش نشان می دهد اما از مرحله ای به بعد که رد شد و بیماری بالا گرفت دیگر آنتی بیوتیک برای او تجویز نمی شود فضای بحرانی بازار نیازمند تحولات و تصمیمات اورژانسی و بحرانی است
خبر درمانی تزریق فلان پول تا وقتی به واقعیت نرسیده و خود را در تابلو بازار و در جریان معاملات و حجم معاملات نشان ندهد بی فایده است
در واقع شما به همین رویدادهای چند روز نگاه کنید اگر قرار بود خبر درمانی موثر باشد چه خبری مهم تر از گزارش خوب شرکتها وجود داشت اما واکنش بازار را ببینید.پس به نظر بهتر است عزیزانی که این استراتژی را دنبال میکنند این موضوع را در نظر داشته باشند که ما از این فاز عبور کردیم همه چیز باید از این پس خود را مستقیم روی تابلو نشان دهد چند روز قبل هم عرض کرده بودیم بحث گزارش ها شد و نوشتیم دو حالت دارد یا بازار به گزارش ها واکنش نشان می دهد که البته ما آنقدر خوشبین بودیم که فکر میکردیم اینطور باشم اما نشد و حالت دوم این بود که بازار به واسطه دو جریان فکری به رویداد گزارش ها واکنش نشان نمی دهد جریان اول این بود که وزنی به تکرار و ادامهدار بودن این گزارش ها و وضعیت خوب شرکت ها نمی دهد و جریان دون این که آنقدر این زمین سوخته شده که دیگر قابل کشت نیست و گزارشها مثل پاشیدن بهترین بذر روی خاک مرده است که هیچ حاصلی نخواهد داشت
به نظر باید این خاک و این بستر را آماده کرد با انواع اتفاقات و رویدادها جریان پول مثل آبی است که این بازار احتیاج دارد و این زمین تشنه آن است
کود و مواد تقویتی میتواند اخبار مهم بودجه و رویدادهای ناشی از آن باشد اما همه عوامل موثر باید حضور داشته باشند تا چنین فضایی فراهم گردد
در حال حاضر بازار هیچ یک از این موارد را نداشته و انتظار دارد گزارش ها فضای تغییر را رقم بزند
هرطور شده در اولین گام باید اعتماد را به بازار باز گرداند و البته در کنار آن جرقه هایی از جریان پول هم باید در بازار شکل بگیرد قدیمترها بودند حقوقی هایی که دل و جرات و….شان بیشتر بود و در چنین روزهایی خریدار بازار بودند و البته همیشه نان همین ریسک پذیری دل و جرات را خورده و بازی های نسبتا خوبی را میگرفتند اما رفتار عجیب دولت و تحولات خاص بازار طی این مدت این دل و جرات را از حقوقی های ما گرفته
شاید اگر قصد کمک به بازار است صندوق های توسعه و تثبیت، برخی بانکها و بیمه ها و نهادها بهتر است پیشقدم شوند و البته شک نکنید اسن پیش قدمی میتواند برای آنها در میان مدت و بلند مدت جریان سودآوری خوبی داشته باشد ۱۱ هزار میلیارد تومان عدد کوچکی نیست و البته اگر قانون است باید اجرایی شود
چند وقت پیش در همین گزارش بازار نوشتیم که چطور در بودجه نرخ گاز مصوب میشود و ریال به ریال آن را می گیرید به عملکرد بودجه میرسد ۵ هزار میلیارد تومانی که تصویب شده و باید پرداخت شود، میشود باد هوا و از دید برخی چاپ پول بدون پشتوانه!!!! عجیب است واقعاً
امیدواریم این رویه که تزریق پول به بازار از سوی حقوقی های پیشرو صورت گیرد اتفاق بیفتد اما در هر صورت تزریق پول یک راه است و در این ابتدای راه اتفاقات مثبت دیگر هم باید رقم بخورد و قبول کنیم که بازار در حال حاضر در پایین ترین نقاط خود قرار دارد و به واقع به گواه تاریخ و نمودار پی به ای بازار در کف تاریخی پنج ساله خود قرار داشته و این یعنی طی ۵ سال گذشته بازار سرمایه هیچگاه در این شرایط ار زندگی قرار نداشته است و این تازه کلیت بازار است برخی سهام ها اعداد کمتر را نیز نشان می دهند که می تواند نشان دهنده این باشد جریان پول می تواند کمی شجاع تر بوده و برخی ملاحظات را کنار گذاشته و در بازار فعال تر باشد کف تاریخی ۵ ساله عدد کوچکی نیست و به ما نشان می دهد هرگونه تغییر خاص در جریان نرخ ارز و یا رویداد های دیگر موثر بر بازار، می تواند فنر این نمودار فشرده شده را باز تر کند می خواستیم در مورد اوراق گام و نرخ سود و اثرگذاری آن در بازار صحبت کنیم مطالب طولانی میشد به فردا موکول خواهیم کرد اما اوراق گام و برخی اوراق دیگر بلای جان بازار شده و به نظر نرخ های عجیب فعلی بازار اگر اصلاح نشود دوباره همان بذر با کیفیت پاشیدن روی خاک مرده خواهد شد.
پالایشی ها به دنبال رونق
در نمادهای پالایشی شاهد روند نوسانی بودیم سهام پالایشی در موقعیت خوبی قرار داشته و پتانسیل رشد قیمتی خوبی را دارا می باشند
در این گروه شبندر به قیمت های استانه 760 تومان رسیده و جا برای رشد بیشتر را با توجه به گزارش عالی 6 ماهه خود دارد پی بر ای فوروارد سهم به سطوح زیر 3 رسیده و سهم سود سازی بالایی برای سال جاری داشته و تا قیمت های 820 الی 900 تومان جای صعود را خواهد داشت
در شپنا سهم در قیمت های 600 تومان روند نوسانی را طی می کند این سهم وضعیت خوبی داشته و با پتانسیل سود سازی بالایی همراه است این سهم نیز شایعات سود 160 الی 170 تومانی را برای سال جاری داشته و با این سود سازی می تواند رشد قیمتی میان مدتی خوبی داشته باشد
شاوان کمتر دل به اصلاح می دهد سهم کمی دیگر افت داشته و به قیمت های 1800 تومان برسد جذاب خواهد شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود سازی بالایی دارد این سهم جای برگشت به قیمت های 2000 تومانی را داشته و شایعات سود خوبی دارد به خصوص این که سهم گزارش دهی بسیار خوبی را در 6 ماهه ارائه داده است
غذایی های توانا
در غذایی ها انتظارها بالا رفته و گزارش های خوب صنایع غذایی سبب شد تا سهام این گروه با اقبال خوبی همراه باشند
در غگلستا روند مثبت بود سهم امسال به راحتی سود سازی 200 تومانی خواهد داشت به خصوص این که گزارش مهرماه فروش سهم نیز عالی بوده و نشان داد
نیمه دوم سال نیز انتظار بالایی برای سود سازی از این سهم می رود سهمی با کف قیمتی 1000 تومانی و هدف قیمتی 1200 الی 1250 تومان که بازدهی خوبی دارد
غزر باز گارد صعود به سمت قیمت های 720 تومان گرفته است مقاومتی که اگر بشکند سهم رشد قیمتی خوبی تا سطوح 800 الی 900 تومانی را تجربه خواهد کرد این سهم غذایی اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت نیز روند سهم صعودی ارزیابی می شود به خصوص این که مدتی است حمایت های خوبی در این سهم شکل گرفته است
غگلپا نیز که به سود استانه 500 تومانی در 6 ماهه رسیده است وضعیت نوسانی ارامی داشت سهم امسال براورد سود 1200 تومانی داشته و در موقعیت خوبی قرار دارد به خصوص این که سهم سرمایه اندک و اهرم سرمایه خوبی به نسبت فروش داشته و تحولات بنیادی شگرفی خواهد داشت سهم فاصله زیادی با ارزش ذاتیش داشته و رشد قیمتی ادامه داری را از سهم انتظار داریم
غگلپا هم شرایط خوبی دارد …
ساختمانی ها در انتظار
در ساختمانی ها روند خوبی راشاهد بودیم نوسانات این گروه ادامه داشته و برخی سهامی که وضعیت تکنیکالی به همراه تحولات بنیادی خوبی دارند با اقبال و رشد قیمتی همراه شده اند
در این گروه وتوس رشد قیمتی بسیار خوبی را در حال تجربه می باشد سهمی که بر سر مقاومت 760 تومانی قرار داشته و در صورت شکسته شدن این قیمت ها تا سطوح 820 الی 900 تومان صعود خواهد کرد اخیرا حمایت های خوبی را در این سهم شاهد هستیم
ثرود به قیمت های بالای 700 تومان رسید این سهم اگر بتواند به رشد خود ادامه دهد تا قیمت های 720 تومان را بشکند به سمت سطوح قیمتی 800 تومان حرکت خواهد کرد سهمی که اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و وضعیت فروش و سود سازی سهم عالی می باشد
ثمسکن در انتظار فعال شدن پتانسیلی برای برگشت به روند مثبت است اگر جو بازار اجازه دهد سهم می تواند با رشد قیمتی خوبی همراه و یک نوسان تا سطوح 280 الی 300 تومان را تجربه نماید سهمی که ارزش ان ای وی بالایی داشته و به همین واسطه می تواند با اقبال همراه شود.
دارویی های پرپتانسیل
دارویی ها نیز امروز روند نوسانی داشته و برخی که به حمایت های قوی رسیده بودند با اقبال خوبی همراه شدند
در این گروه دکوثر همانطور که عنوان شد به حمایت قوی 260 تومانی واکنش مثبت نشان داده و با رشد قیمتی همراه شد سهمی که تا قیمت های 300 تومان جای برگشت را داشته و به واسهط رشد سود دارویی امین و رشد قیمت فروش انتی بیوتیک هایش در موقعیت خوبی قراردارد
دکپسول یکی از بهترین گزارش های دارویی را به خود اختصاص داده بود همین امر سبب شد تا انتظارهای خوبی در روز اول انتشار گزارش از سهم شکل بگیرد اما رفته رفته شاهد افزایش عرضه ها و عدم رشد قیمتی سهم بودیم سهمی که پی بر ای فوروارد 4 داشته و حداقل یک رشد 20 تا 25 درصدی در میان مدت خواهد داشت
داسوه به حمایت قوی 3000 تومانی رسید سهم اگر در این سطوح متعادل شود می تواند باز به مدار صعود بازگردد در غیر این صورت اصلاح سهم تا حمایت قوی 2800 تومان ادامه دار خواهد شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و گزارش 6 ماهه امید ها به سهم را زنده کرده است
خودرویی و سقوطی ازاد
در نمادهای خودرویی هیچ کدام از وعده های داده شده محقق نشده و غول های خودرویی در حال سقوط ازاد قیمتی هستند
در سایپا سهم به قیمت های 160 تومان رسید سهمی که کف قیمتی قوی در این سطوح دارد اما عدم تحقق فروش بلوک 40درصدی و عدم عرضه سهام شرکت های زیر مجموعه سبب شد تا این سهم علی رغم کاهش 60 درصدی زیان در 6 ماهه باز هم با اصلاح روند خود را دنبال نماید
در خبهمن سهم با اصلاح و از دست دادن حمایت قوی 145 تومانی به سمت کف 120 تومانی در حرکت است علی رغم رشد عالی سود شرکت های زیر مجموعه و عرضه محصولاتش در بورس کالا شاهد فشار فروش و عرضه در این سهم و اصلاح به سمت کف 120 تومانی هستیم
زامیاد هم نفسش امروز گرفته شد و نتوانست رشد بیشتر را تجربه نماید سهمی که به نظر می رسد اصلاحش تا قیمت های 1000 تومانی باشد اما باز هم جای برگشت و رشد قیمتی به سطوح فعلی 1100 تومانی و حتی قیمت های 1200 تومان را خواهد داشت حمایت های قوی در سهم اوضاع خوبی را به وجود اورده است
چهارگوشه بازار
شیشه قزوین که امسال رسیدن به سود 220 الی 240 تومانی را در پیش دارد و ارزش ذاتیش سطوح 1500 الی 1600 تومان است با نوسانات مثبت همراه شده است امروز صف خرید سهم عرضه شد و باید دید ایا سهم توان شکسته شدن مقاومت 1250 تومانی و رشد تا سطوح 1500 تومان را خواهد داشت فردا روز مهمی برای سهم می باشد
سیمان سپاهان هم به نظر می رسد واکنش خوبی به سطوح 820 تومان داشته باشد سهم توانایی های بنیادی خوبی داشته و جا برای صعود خوبی دارد سپاهانی که تا قیمت های 900 الی 960 تومان جای برگشت داشته و امسال با توجه به شایعات سود بالای 150 تومانی با احتساب سود سرمایه گذاری ها وضعیت بنیادی مناسبی داشته و در کف قیمتی قرار دارد
کلوندی که امسال سود 500 الی 550 تومانی خواهد داشت در وضعیت خوبی قرار دارد این سهم می تواند رشد قیمتی مناسبی را به همراه داشته باشد و تا قیمت های 2800 تومان رشد نماید این سهم در کف حمایتی 2200 الی 2000 تومانی قرار داشته و جز کم ریسک های بازار تلقی می شود
کاسپین را هم زیر نظر بگیرید کاسپین با سرمایه قدیم 2259 ریال سود محقق کرده است که با سرمایه جدید حوالی 1130 ریال می شود در 3ماهه 814 ریال سود محقق کرده است و 1053 میلیارد ریال سود عملیاتی و 570 میلیارد ریال سود خالص دارد
در 6ماهه سود عملیاتی 2598 و سود خالص 1581 میلیارد ریال است واقعا جز خوب های بازار است
خود دارو دتماد دپارس و برخی دیگر را دیروز عرض کردیم و معتقدیم شرایط خوبی دارند
دربین پخشی ها دتوزیع هم واقعا خوش درخشید و خوب بود دالبر هم افزایش نرخ گرفته و جالب است و میتواند مورد توجه بازار باشد .
یک سهم از گروه دارو در پرتفوی داشته باشید دابور و یا حق تقدم ها بد نیست دفارا هم قابل بررسی است و دپارس هم همینطور.در این گروه دابور واقعا خوش درخشید در 6ماهه با سرمایه قدیم به سود 2696 ریالی رسیده است و 3714 میلیارد ریال سود عملیاتی و 2426 میلیارد ریال سود عملیاتی دارد .
در بین فولاد ها واقعا اوضاع عجیب است. بیایید فرض کنید در بدبینانه ترین شرایط ممکن فولاد که 6 ماهه 60 تومان ساخته در کل سال 1401 به سود 1100 ریالی برسد و سال بعد هم کاهشی باشد و 1000 ریال سود محقق کند . دیگر ازاین بدتر که نداریم !؟! با فرض تقسیم سود 75% به نظر پی به ای سهم بازهم زیر 4 خواهد بود و به نظر کمی فشار فروش این روزها غیرمنطقی است
دراین گروه ارفع هم در قیمت های خوبی است واقعا این سهم نیز قابلیت ارائه سود های قوی ترو بالاتر را دارد .
گزارش های خوبی را در گروه سیمان داشتیم در این گروه انصافا 3 سهم سابیک ساوه سخوز جالب بودند و گزارشی عالی عمل کردند سفانو نیز واقعا خوب بود و یکی از سهم های جالب بازار است سشرق و سهگمت پر ریسک های بازار هستند .
در بین گزارش های ماهانه سرود و سصوفی هم شرایط خوبی را دارند ومیتوانند جالب باشند به نظر گروه سیمان شرایط خوبی را گرفته و قابلیت های خوبی برای نوسان و رشد میان مدت دارند به خصوص انها که گزارش های ماهانه بهتری می زنند . سخزر هم این شرایطو فضا را میتواند داشته باشد .
کچاد و کگل و معادن با خاک کوچه یکی شده اند.
در بین گروه سنگ آهن به نظر کچاد شرایط خوبی دارد کچاد در گزارش ۳ماهه تقریبا بدون سود های غیرعملیاتی به سود ۵۷۹ ریالی رسیده سهم 70185 میلیارد ریال سود عملیاتی و 68938 میلیارد ریال سود خالص داشت
در 6ماهه با اندک تحقق سود های غیرعملیاتی 791 ریال محقق کرده است
95467 میلیارد ریال سود عملیاتی و 94100 میلیارد ریال سود خالص دارد به نظر قیمت جایی است که کمی ریزش بیشتر غیرمنطقی است مگر همه چیز به هم بریزد و فروش ها افت کرده و سود ها روی هوا باشد . ولی احساس میکنیم کچاد در این قیمت ها خیلی ریسکی در این حوزه ندارد.
در گروه بانک از نظر گزارشی وپست ونوین وشهر گزینه های خوبی بودند و قابلیت های خوبی داشتند به نظر ونوین قیمت خوبی هم رسیده و بازاری تر است و بد نیست زیر نظر باشد
دو سهم خاص در بازار داریم. خموتور و ختراک را در بازار میبینیم که با شرایط مثبتی مواجه هستند تحرکات دو سهم خاص بازار که گزارش های بسیار خوبی داشتند باید بیشتر مورد توجه باشد فکر میکنیم ختراک قابلیت شرایط و فضای بهتری را نیز داشته و میتواند حتی به سود های قوی تری برسد این دو سهم را با دید نوسان دنبال کنید فضای خوبی هم دارند.
حکشتی شرایط خوبی را دارد. این سهم شرایط خاصی را دارد حالا در سود اصلی با توجه به سود زیرمجموعه ها سیاست تقسیم 80تا90%می توان گفت 350 تومان در 3 ماهه اول محقق شده و طبق انچه از شرکت شنیده می شود بودجه 7700 ریال است و این یعنی سهم با پی به ای سود اصلی زیر3 معامله می شود و میتواند جالب باشد به نظر حداقل قیمت سهم جایی زیر 17000 ریال است که بعید است به ان برسد ولی شرایط خاصی را نشان میدهد
[/ihc-hide-content]


