جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزشنبه 19 شهریور 1401

گزارش بازارامروزشنبه 19 شهریور 1401

نوید خاندوزی
سپتامبر 10, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروزشنبه 19 شهریور 1401 

هرچی زدیم پرید ! 

بازار شبیه این معتادهایی شده که هرچند وقت یک بار به یک بهانه تزریقی به او می شود و کمی سرحال می شود ولی این بار هنوز هیچ چیز نشده هر چی زده  بودپرید و این وضعیت  بازار امروز شد  … بازار برای نخریدن و ولو شدن و کار نکردن دنبال بهانه بود که برجام و طولانی شدن آن و فرآیند و حرف و حدیث‌ها این بهانه را دست او داد و امروز شاهد چنین اتفاقی در بازار بودیم که حتی مرز روانی ۱۴۰۰ هم شکست… در مورد این موضوع و نوسانات سناریوهای آتی بیشتر صحبت خواهیم کرد ولی یک چیز امروز کمی عجیب بود .درست در دقایق پایانی بازار رنج منفی می‌شود. روز چهارشنبه نیز این موضوع وجود داشت به نظر سوار کردن الگوریتم ها روی بازار مشهود است و این موضوع نظم بازار را کمی برهم زده است
البته نوسان بازار های جهانی هم که کمی ته دل بازار را خالی کرده است بازارهای جهانی طی این چند روز تعطیلی منفی و مثبت زیادی را تجربه کرده و ترس بازار کمی از تحولات این بازار زیاد شده و درست در حالتی که بازار ریسک عدم برجام و طولانی شدن مذاکرات را می‌پذیرد نرخ دلار درجا میزند
این دقیقا همان چیزی بود که روزهای قبل اگر اشتباه نکنیم روز دوشنبه یا سه شنبه برای بازار عنوان کردیم که نقشه برجام و تحولات سیاسی را به خوبی نشان می داد در واقع انگار کم کم داریم وارد این فاز می‌شویم
برای اینکه آن اتفاقات و رویدادها را یک بار دیگر دقیق‌تر توضیح دهیم بار دیگر به این موارد برمی گردیم و دوباره توضیحات را کامل می کنیم

(تاکید میشود این متن برای روز دوشنبه است )

بیاید فرض کنیم این داستان بکش بکش و ما توپ را شوت بزنیم در زمین طرف مقابل و طرف مقابل هم توپ را به زمین ما بیاندازد برای مدتی طول بکشد خداروشکر این موضوع نامه‌نگاری‌ها نیز هر کدام هفته ها طول میکشد !! و انگار کل کلی بین طرفین برای اینکه کدام بیشتر طول بدهد وجود دارد و این میان چوبش را دوباره بازار ما می خورد .یک بار به شوخی عرض کردیم که این دو طرف توپ را به زمین هم میزنند این میان گه گداری توپ به جای حساس تماشاچی هایی نظیر ما می‌خورد و اه و فغان ما بلند می شود … اما در کل بیایید فرض کنیم این شرایط ادامه داشته باشد البته بسیاری از افراد معتقدند که اصلا فرض را بر این بگذارید که برجامی در کار نخواهد بود و با همین شکل قراراست پیش برویم .حقیقت امر ما این فرض را خیلی دوست نداریم بپذیریم و برای آن هم دلیل داریم .  ما بورسی ها دارایی هایی را در اختیار داریم که به راحتی چوب میخوریم یعنی تصور کنید در خانواده ای به نام اقتصاد ،فرزند کوچک خانواده هستیم که هر اتفاقی رخ میدهد اولین کتک و سیلی را این بنده‌خدا میخورد . فرزندان دیگر یعنی ملک و خودرو طلا و سکه و هر دلالی دیگر با شدت کمتر و لطف بیشتر با آنها برخورد می‌شود اما بورس همیشه در آستانه خوردن کتک است . انگار ما بچه زن بابا هستیم و باقی بچه اصلی خانواده !! از همین رو کتک تحریم‌ها را همان ابتدا بازهم ما می خوریم و تازه از رشد دلار هم بعید است بهره آن‌چنانی ببریم و زمان خواهد برد تا دارایی سهامداران نرخ دلار را در خود لحاظ کند

اما این را هم بگوییم تجربه نشان داده با کمی گذر زمان قطعاً لحاظ می‌کند و این طور نیست که دیده نشود ! اما بقیه فرزندان این خانواده سریعتر و خاص ترین این افزایش نرخ را دریافت میکنند از همین رو احساس می کنیم تحریم و یا ادامه شرایط فعلی که به نوعی چشم انداز توافق را تیره و تار کند باعث خواهد شد همان جریان پول که تماشاچی بود بازهم تماشاچی باقی بماند و بازار را نگاه کند. البته احتمالا بقیه بازارها شرایط بهتری بگیرند و دو اتفاق رخ دهد که رگه های از این دو اتفاق را در بازار این روزها به خوبی می بینیم اتفاق و رویداد اول این است که افزایش ریز و آرام دلار چه در نیما و چه در بازار آزاد را مشاهده خواهیم کرد و این بدان معنی است که کم کم بازار می تواند به ارزنده بودن دارایی هایی که در اختیار دارد بیشتر فکر کرده و فضای منطقی تری را در فروش بگیرد و حاضر نباشد با هر قیمتی سهم را در بازار رنج کشیده و به سمت منفی ببرد …

اما چه اتفاقات دیگری رخ خواهد داد ؟! ما در بازار با شرایطی مواجه می شویم که نرخ ارز افزایش یافته و قطعاً وقتی نرخ افزایش پیدا میکند قاعدتاً باید سهم های بزرگ بازار و یا سهم های دلاری و یا صادر کننده افزایش داشته باشند به خصوص اینکه این بار احساس می کنیم نرخ دلار نیما منطقی تر و بهتر از قبل حرکت خواهد کرد که قبلا در مورد تحولات نرخ دلار نیما مفصل صحبت کردیم( که سیاست دولت حتی بعد از برجام به نظر سرکوب نیست و یکسان سازی نرخ ارز که روزهای بعد در مورد خبر و رویدادهای احتمالی که در این حوزه روی خواهد داد را کمی بیشتر بازمی کنیم) اما در هر صورت ما شاهد افزایش نرخ است خواهیم بود اما در این میان دو رویداد وجود دارد که باعث می شود سرعت همراهی بازار و شرکت ها با نرخ ارز کمی کمتر شود
اول بازارهای جهانی است که کمی فضا را برای حرکت سهم های دلاری محور ممکن است کند نماید . چرا که ابهامات زیادی را دارد و دوم ساختار تصمیم گیری های خود دولت است که تصمیمات گذشته او و ترس هایی که ایجاد کرده باعث خواهد شد بازار نسبت به این سهم های بزرگ تردید داشته باشد. طرح های نظیر اینکه نکند دولت دوباره نرخ فلان چیز را افزایش ندهد ،دستور بدهد ، در بودجه گاز و برق و … را گران کند ، نکند اوراق چاپ کند و نرخ سود را بالا ببرد ، نکند سهامداران عمده پول لازم شروع به عرضه سهم در بازار کنند و هزاران نکند دیگر که به ترس بازار نسبت به این نوع سهم ها دامین می زند و باعث می شود بازار کمی با دیده تردید به این سهم ها نگاه کند اما در نهایت جایی فنر این اتفاقات آنقدر فشرده شده و قیمت ها آنقدر جذاب خواهند شد که بخشی از نقدینگی بازار به سمت آنها هدایت می شود … اما ممکن است این پروسه و این جریان از بازار زمان بگیرد
اما اتفاق بعدی چیست؟ بخشی از پول های بازار که به خوبی به این رفتار واقف است مسیر دیگری را در پیش می‌گیرد و آن هم حرکت به سمت سهم های کوچک و یا به اصطلاح حرکت شاخص هم وزن بازار است که باعث خواهد شد شرایط در این شرکت ها که عمدتاً ربطی هم با بازارهای جهانی ندارند وضعیت بهتری بوده و جریان پول در آنها گردش بیشتری داشته باشند . همین‌حالا نیز رگه های افزایش حجم معاملات را در این شرکت ها شاهدیم و بسیاری از افراد هم به دنبال این دسته از سهم ها می گردند و اتفاقا معتقدیم بعد از رسیدن گزارش ها کار تحلیل گران و سهامداران این است که با دقت این گزارش‌ها را مطالعه کرده و سراغ شرکت هایی از این دست بروند که اتفاقاً ارزندگی مناسب و منطقی و بنیادی را نیز در دل خود دارند.

و این یعنی احتمالاً شاخص هم وزن بازار در این شرایط و این فضا ممکن است سرعت بیشتری نسبت به شاخص اصلی داشته باشد و باز هم تاکید می‌کنیم تمام مواردی که عنوان شد و به نوعی به شکل تئوریک تحلیل کردیم روی کاغذ است و نمی تواند قطعیت بنیادی و حتمی داشته باشد و فقط یک پیش بینی و نظر است تا سهامداران هم خود را نسبت به این موضوع به روز نگه دارند و این به این معنی است که سهامداران که شاید قبلا فقط در استخر های با عمق مشخص و تمیز حرکت میکردند لازم باشند کمی گل مالی و کار سخت را هم تجربه نماید … می دانیم واقعاً کار بازار سخت‌تر خواهد شد اما به هر حال وقتی شرایط تحریم ها لنگ در هوا بودن بازار را رقم بزند این اتفاقات طبیعی است البته این را هم اضافه کنیم که در مورد بازار حتی پس از برجام و توافق هم ممکن است چنین اتفاقاتی را شاهد باشیم چرا که رفتار دولت و ترس سهامدار سر جای خود است و حتی ممکن است پس از برجام نیز این رفتار ادامه داشته باشد

به واقع اگر این سناریو درست باشد ما باید کم کم رشد نرخ ارز را داشته باشیم و دلار هم افزایش پیدا کند اما بدترین حالت برای بازار این سردرگمی و بی خبری در بازار است که نه در دلار نیما افزایش پیدا می‌کند و بر جامی رخ می دهد و نه شاهد تحول خاصی هستیم و این موضوع در کنار کم حجمی و بی حجمی بازار چالش عمده سهامداران شده است.

و از کسی پوشیده نیست که مسیر بازار اگر به همین شکل خبر ها باقی بماند و تغییر نکند فرسایش عجیب و غریبی از سهامداران خواهد گرفت آن وقت است که سناریو کف کانال که تکنیکالیست ها بیان می کردند بیشتر تقویت شده و آرام آرام به آن سمت حرکت می کنیم و این پیش بینی و رفتار دقیقا در امروز بازار هم هویدا و نمایان بود و مشکل اینجاست که این بی خبری و کج خبری فضای بازار را در برگرفته و همه از اتفاقات و تحولات پیشرو هراسانند . البته بازار خیلی جای عجیب و پایین زیادی را بعید است ببیند ولی انرژی زیادی از بازار خواهد گرفت .

اما در بحبوحه این اتفاقات و رویدادها و درست در جایی که همه سر به سنگ می زنند و اوضاع خوشحال کننده نیست شاهد تحولات خاصی در تایم معاملات هستیم. بسیاری در مورد این موضوع انتقاد می‌کردند معتقدیم افزایش تایم معاملات بازار یک تصمیم درست و خوب اما در زمان غلط است .به چه معنا؟ به این معنا که در حال حاضر که بازار سوهان روح همه سهامداران شده حتی چند دقیقه اضافه تر هم برای بسیاری چالش‌های بزرگی است اما شک نکنید تصمیمی که گرفته شده تصمیم درستی است و برای آن دلایل متعددی می توان ذکر کرد که چند نمونه آن را اینجا می آوریم.
افزایش ساعت معاملات باعث بروز اتفاقات متفاوتی می‌شود که افزایش نقدشوندگی سهام که در مورد اوراق، صندوقها و تسه تجربه شده و جالب بوده است یکی از آنهاست البته همه قبول دارند ساختار اینها با هم متفاوت است ولی در کل می‌تواند جالب باشد .
یکی دیگر از این دلایل انطباق بورس ما با استانداردهای بین المللی بود که ساعت کار ما کمتر از بورس های دنیاست که البته انصافا باید گفت ما هیچ کجایین شبیه دنیا نیست!!
یک نکته که کمی جالب و قابل توجه است این بوده که انطباق ساعت با ساعات معاملات ارز برای سهام‌های صادرات محور می‌تواند کمی بیشتر شود ولی نیم ساعت خیلی این حرف ها را ندارد ..
یکی از مهم ترین دلایل دیگر این موضوع این بود که بازار به اندازه کافی وقت برای انجام معاملات عمده و بلوک نیاز دارد و این نیم ساعت شاید بسیار کمک حال بازار شود .
در سوی دیگر می‌توان گفت توسعه زمان برای حجم معاملات دوران رونق بازار مثل مقطعی در ۹۹ ولی در کل بازار از آن مقطع تجربه خوبی ندارد .
از برخی مدیران هم که پرسیدیم تاکید میکردن علت انجام در این شرایط بازار هم این هست که در زمانهای رونق یا ریزش بازار امکان اجرا وجود ندارد…
اما بازم تاکید می کنیم در فضای فعلی که شدت منفی بازار و کم حجمی وجود دارد این موضوع بیشتر به چشم می آید و مورد استقبال قرار نمی گیرد و ناهمگونی بین بورس و فرابورس چالش بعدی این داستان است واگر قرار است اتفاقی رخ دهد بورس باید همراه باشد

به هر حال این تصمیم ،کاری درست در زمانی غیرمنطقی بوده که روح و روان بازار را مورد نوازش قرار میدهد

تک ساختمانی های سبز

در نمادهای ساختمانی ها اوضاع کمی بهتر بوده در بازار امروز تک نمادهای ساختمانی مثبت را شاهد بودیم

در سامان گستر اصفهان سهمی که شایعات تجدید ارزیابی سنگین و افزایش سرمایه از 22 به 200 میلیارد تومان از تجدید ارزیابی را دارد شاهد رشد سهم به سمت صف خرید بودیم سهمی که هدف قیمتی 1500 الی 1600 تومانی داشته و با انتشار رسمی خبر افزایش سرمایه رشد قیمتی بالایی دارد

ثتران هم با روند منفی همراه شده است این سهم ساختمانی پس از شفاف سازی با افت قیمتی همراه و ترمز رشدش کشیده شد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و در صورت شکست و عبور از قیمت های 320 تومان تا سطوح 350 الی 360 تومان در گام بعدی رشد قیمتی خوی را تجربه خواهد کرد

وساخت نتوانست در قیمت های بالای 100 تومان تثبیت شود سهم اگر به سطوح بالای قیمت های اسمی بازنگردد تا قیمت های 92 تومان جای اصلاح دارد این سهم اوضاع خوبی داشته و در صورت برگشت به کف قیمتی جای برگشت و رشد قیمتی خوبی دارد

این غذایی های خوش شانس

امروز برخی نمادهای غذایی نیز بر خلاف کلیت بازار روند مثبت و صعودی داشتند این غذایی های خوش شانس انتظارات اتی بالایی ایجاد کرده اند

در نماد غپونه سهمی که از سقف قیمتی 2000 تومانی تا قیمت های 1200 تومان اصلاح کرده بود از دید بنیادی و تکنیکالی وارد موج صعودی قوی شده است سهم به سمت هدف 1600 تومان در حرکت و امروز توانست به سطوح 1400 تومان برسد سهمی که توانایی تعدیل مثبت بسیار خوبی نیز دارد

اما سیمرغ هم وضعیت خوبی داشت این سهم با خبر خوب در خصوص افزایش قیمت تخم مرغ با رشد قیمتی همراه شد سهمی با توانایی رسیدن به سود 250 تومانی برای امسال که ارزش ذاتی حداقل 1600 تومانی را در این سهم رقم زده است سیمرغ اوضاع و احوال بسیار خوبی از دید بنیادی دارد

زپارس هم با رشد قیمتی خوبی همراه و به سمت هدف 4600 تومانی در حرکت می باشد شنیده می شود مشکلات بر سر راه تجدید ارزیابی شرکت یعنی سنددار شدن زمین های شرکت در حال مرتفع شدن و با ابلاغیه جدید در خصوص افزایش سرمایه تجدید ارزیابی زمین های بدون سند تک برگ این سهم در استانه این افزایش سرمایه قرار گرفته است

دست رد برجامی

در خودرویی ها کم رنگ شدن احتمال توافق سبب شد تا سهام این گروه باز از کانون توجهات خارج و در مسیر رو به اصلاح و افت قیمتی قرار بگیرند

ایران خودرو در حال از دست دادن قیمت های 200 تومان است این سهم در صورت تثبیت در سطوح کمتر از 200 تومان تا قیمت های 180 تومان جای افت دارد این سهم اوضاع و احوال و اینده اش بسته به خبرهای برجامی داشته و وابستگی زیادی به برجام دارد

سایپا به قیمت های 180 تومان نزدیک می شود به نظر می رسد سهم در این سطوح ترمز افت خود را بکشد سهمی که وضعیت خوبی داشته و جا برای برگشت خوبی دارد این سهم فعلا همین کف قیمتی را حفظ خواهد کرد سایپایی که برنامه خوبی برای فروش سهام شرکت های زیر مجموعه خود داشته و امیدهای زیادی در این خصوص دارد

خبهمن در صورتی که حمایت قوی 160 تومان را از دست بدهد تا سطوح 145 تومان اصلاح خواهد داشت سهمی با پتانسیل های بنیادی بالا که هم شاهد تحولات خوبی در شرکت های زیر مجموعه هم شرکت اصلی بوده و روزهای اتی برای سهم در مقابل عرضه ها مهم ارزیابی می شود

دارویی ها در کف

در نمادهای دارویی شاهد روند منفی و اصلاحی بودیم دارویی هایی که وضعیت بنیاددی خوبی دارند و اکثرا نیز در کف قیمتی قرار گرفته اند

دارویی جابر به سمت کف قیمتی 1050 الی 1000 تومان در حرکت است این سهم که وضعیت بنیادی بسیار خوبی دارد با رشد قیمتی خوبی همراه خواهد شد شناسایی سود واگذاری درازی به زودی تعدیل مثبت را برای سهم به ارمغان خواهد اورد

در دکیمی هم عرضه سهام درازی که تعدیل مثبت 150 تومانی به ازای هر سهم را برایش به همراه خواهد داشت شاهد اصلاح قیمتی به سمت کف قیمتی بودیم این سهم که شایعات تجدید ارزیابی 800 تا 900 درصدی از تجدید ارزیابی را دارد پتانسیل های خوبی برای صعود و برگشت قوی دارد

داسوه هم در صورت رسیدن به قیمت های 3200 تومان می تواند باز جذاب شود این سهم وضعیت خوبی داشته و پتانسیل های قوی دارد وضعیت داسوه متحول شده و سهم رشد خوبی داشته و این رشد نوسانی مثبت ادامه دار خواهد بود

پالایشی ها در انتظار

در نمادهای پالایشی شاهد روند نوسانی هستیم این گروه در انتظار فعال شدن پتانسیلی برای برگشنت روند می باشند پالایشی ها با افت کرک اسپرد بنزین اما جهش کرک اسپرد گازوییل همراه شدند

شپنا در قیمت های 580 تومان در نوسان است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شنیده های خوبی دارد اما بازار در انتظار صورت های مالی 6 ماهه می باشد شپنایی که توانایی ساخت سودش تاثیر بسزایی بر روند سهم دارد شپنا با افتتاح طرح توسعه اش ظرفیت تولید گازولییش رشد بالایی خواهد داشت

شبندر به قیمت های حمایتی 700 تومان رسیده است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود سازی بسیار خوبی دارد حمایت ها از سهم مناسب بوده و شبندر در انتظار شکل گیری پتانسیلی برای برگشت روند است شنیده می شود یکی از بهترین گزارش های 6 ماهه پالایشی ها برای این سهم خواهد بود

شتران در مسیر افت بیشتری قرار گرفته است ادامه اصلاح سبب می شود تا سهم به قیمت های 460 تومانی برسد این سم فشار فروش بالایی داشته و احتمال دارد تا این قیمت ها افت داشته باشد شتران هم از وضعیت بنیادی خوبی برخوردار است

چهارگوشه بازار

سمگا هم با رشد قیمتی خوبی همراه شده است شنیده می شود امسا اکثر هتل های در دست اجرای شرکت به بهره برداری خواهد رسید و سود خوبی از این طریق نصیب سمگا می شود این سهم تا قیمت های 760 الی 800 تومان جای رشد دارد به خصوص این که شنیده می شود افزایش سرمایه خوبی هم در انتظار سهم است

ونوین به حمایت قوی 320 تومان رسیده است قیمت های 300 الی 320 تومان فرصت خرید سهم بنیادی گروه بانکی است سهمی که وضعیت خوبی داشته و رشد قیمتی و برگشت خوبی در پیش خواهد داشت انتشار صورت های مالی 6 ماهه سبب تحولات خوبی در سهم می شود و سود سازی بالا که نشان دهنده تداوم روند سود سازی بالای این سهم بانکی است سبب رشد قیمتی خوبی در ونوین خواهد شد

ذوب 260 تومانی نیز وضعیت خوبی دارد این سهم فولادی که شایعات تجدید ارزیابی دارد به نظر می رسد تا قیمت های فوق اصلاح و سپس بتواند با اقبال همراه شود ذوب در انتظار مشخص شدن درصد تجدید ارزیابی خود می باشد و احتمالا شاهد برگشت مجدد سهم به سطوح قیمتی 300 تومان باشیم

این روز ها دهدشت و کازرو  و کمی هم ممسنی مورد  توجه  بوده است  .   3 شرکت خاص پتروشیمی امروز بازار کمی پر چالش و منفی بودند   . در حال حاضر با توجه به ارزش بازار و زمزمه ارزش بیش از 40 هزار میلیارد تومانی گچساران  دهدشت و کازرو  فاز بهتری دارد و میتواند جالب توجه باشد فکر میکنیم دهدشت بازی خوبی را داشته و سهم قابلیت های خوبی برای یک نوسان دارد و البته ریسک موضوع نیز کم نیست و بسیار بالاست . کازرو و ممسنی پشت سراو قرار دارند در گروه پتروشیمی البته پارس هم حرف هایی برایگفتن دارد و در این قیمت ها با دید صبر بد نیست ولی حقوقی ها  فروشنده سهم  هستند

بازار که حال و روز خوبی ندارد کمی بیشتر این  روزها استراحت کنید  …

 

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم