جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزدوشنبه 10 مرداد 1401

گزارش بازارامروزدوشنبه 10 مرداد 1401

نوید خاندوزی
آگوست 1, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروزدوشنبه 10 مرداد 1401

پول ها خوابیده اند آرام و رام …

شعر گیرای اخوان  بود و نوای شهرام ناظری عزیز  که با آن صدای مخملی میخواند موج ها خوابیده اند آرام و رام !! آبها از آسیاب افتاده است …
در مزارآباد شهر بي تپش
واي جغدي هم نمي آيد به گوش…

واقعا شبیه شهر مرده ها شده و بازار تقریبا حجمی که همین چند وقت پیش در یک  ساعت اول خود میزد  برای کل روز ثبت میکند … این دقیقا نتیجه و برایند  رفتار بازیگران  بازار است که به این شکل دچار شده وقتی از بازیگران اصلی صحبت میکنیم بیشتر نقش سیاست گذاران در آن  برجسته است از سازمان بورس و بورس و فرابورس گرفته تا  دولتی ها …

بازار امروز به واسطه تحولات رخ داده و روال همیشگی که بعد از چند روز منفی اوضاع بهتری را شاهد هستیم کمی مثبت تر و بهتر معامله میشود و فضای منطقی تری را داشت اما هنوز غل و زنجیر مشکلات به پای بازار بسته شده و فقط انگار امروز کمی تحرک بیشتری را داشت هنوز مشکل حجم بازار حل نشده هنوز ابهامات روی سر بازار است هنوز بدبینی مفرط بین فعالان رواج دارد و هزار هنوز دیگر که حل نشده البته از آن طرف در بنیادی ترین شکل ممکن بازار هستیم همچنان قیمت ها در حداقل ممکن است همچنان بازار سرمایه ارزنده‌ترین بازار بین بازارهاست و همچنان با این شرایط رکودی به پیش میرویم…  برای برگشت بازار و اتمام فرایند بحران باید اتفاقاتی رخ داده دهد که هیچ یک  تا به این لحظه رخ نداده و این مثبت ها و ثبات این چنینی واکنش طبیعی بعد از چند روز منفی بازار است…

دیروز یک نفر کامنتی برای ما گذاشته بود که چرا به مسئولین توصیه میکنید با بازارچه کنند ؟؟!  آنها که مدت هاست کاری نمی کنند اگر کاری هم بکنند ضربه به بازار است !!  به ما سهامداران بگویید چه کنیم؟!  قطعا درست می‌گوید واقعاً مسئولین که تقریبا هیچ کاری نمی کنند اما پرسش به این سوال که سهامداران باید چه کنند سخت تر از سوال اول است ! تکلیف مسئولین روشن است آنها باید هایی دارند که خیلی هم به آن پایبند نیستند و به قولی  شد شد نشد نشد ولش کن!  اما سهامداران با پوست و خون و گوشت خود افت و کاهش دارایی ها و ضرر و زیان را لمس می کنند

حقیقت امر در چنین فضایی و در چنین شرایطی تصمیم گیری برای بازار بسیار سخت و مشکل است چرا که ما بازاری مواجهیم که تقریباً در ارزنده ترین نقاط ممکن خود قرار دارد اگر کمتر از یک واحد دیگر پی به ای بازار  کم شود به تاریخی ترین نقطه در هفت و هشت سال گذشته می رسد ، قیمت ها به طور واضح افت جدی را داشته و از هر نظر در شرایط بسیار خاصی قرار داریم ،بازار اصلا گران نیست و حتی با  وجود  ریسک های متعدد  قابل توجیه است !  اما بازار حرکت نمی کند
شاید نوشتن اینکه بهتر است و توصیه میکنیم سهم  بخرید حرف عجیب این روزها به نظر برسد ولی به واقع فکر می کنیم با این وضعیت قیمت ها و نمودارها  خرید سهم اتفاق بدی نیست البته شاید پلکانی رفتار کردن منطقی تر باشد و صد البته صبر زیادی باید داشته باشیم … تحمل و اعصاب پولادین برای این روزهای بازار باید داشت و شاید این این سیاست صبر در حال حاضر بهترین و خاص ترین و کم دردسر ترین سیاست فعلی بازار باشد
همه می دانیم که چه دارایی ارزشمندی دست سهامداران است که هم نسبت به خود بازار و هم نسبت به سایر دارایی ها ارزشمند تر است
بیش از ۲۰۰ شرکت در بازار وجود دارد که در ارزنده ترین نقاط ممکن خود طی چند  سال گذشته  قرار دارند و خلاصه بازار  ، بازار غیرمعقول و غیرمنطقی نیست که گران  باشد و نیارزد و توصیه به فروش داشته باشیم
این رفتار غلط متولیان است که او را به سمت دیگری سوق داده و قطعا نمیتواند  دایمی باشد  …  بازار مدتهاست که فرصت فروش  نبوده  و فکر میکنیم  تحمل کردن این لحظات و این روزها با اینکه بسیار سخت و دشوار است اما بهترین استراتژی باشد و شاید مشغول کردن خود به کارهای دیگر و رویدادهای دیگر و بازار را دنبال نکردن و کمی صبر کردن فضا را بهتر سازد البته قبول داریم که در سخت ترین شرایط ممکن هستیم و فشار روحی و روانی و عصبی بازار روی سهامداران عجیب و بسیار زیاد است …

این روزها حاشیه بازار بیشتر از خود بازار همه  را آزار می‌دهد سکوت مسئولین ، یادآوری وعده‌های تلخ گذشته و عمل فعلی آن ها و اتفاقات دیگر هم  این  تلخی را بیشتر کرده است اما آن چیزی که این روزها به چشم همه می آید موضوعی است که از مدتها قبل مطرح بوده که بازارهای رقیب بازار سرمایه که  از قضا خیلی مولد هم نیستند  به کار اقتصاد نمی آیند همه در خوبی و خوشی و رقص و پایکوبی و بازار سرمایه ماتم سرای اشک و آه و نفرین است درست آنجایی که باید بساط پول و رونق برپا شد را جمع کردند و بقیه در مسیر صعودی هستند ! گزارش مسکن بانک مرکزی نشان داده که بازهم افزایش قیمت را داشتیم و طی همین دو ماه افزایش قیمت به شکل جدی خود را نشان داده است به نظر روی این موضوع باید کمی بیشتر فکر کرد به واقع چه بلایی بر سر بازار سرمایه آورده ایم که سرمایه ها از سمت این بازار به سمت سایر دارایی ها در حرکت است این پرسشی است که مدیران باید از خود بپرسند که چه بلایی بر سر این بازار آورده اند که نقدینگی به جای ماندن در این بازار و کمک به بحث وضعیت تشکیل سرمایه و بهبود آن به سمت فرار و خروج حرکت می کند  و بازار های سکه و دلار و ملک و رمز ارز را امن‌تر از بازار سرمایه میبیند و آنجا فعالیت می کنند گزارش مسکن در واقع به خوبی بیانگر وضعیت هشل هفت اقتصاد کشور است که سنگ را بسته و سگ را باز کردند وضعیتی که در آن دلال پادشاهی میکند اوضاع کسی که به فکر تولید و سرمایه گذاری درست است اسفناک !   گزارش مسکن امیدواریم تلنگر بزرگی باید برای مسئولین باشد که  البته تجربه نشان داده که هیچ جای آنها نیست

البته تحلیل بازار  مسکن هم دلایل خود را می‌طلبد اینکه قیمت دلاری در سقف قیمت خود است  ،حجم معاملات هم کاهش پیدا کرده  و صدای پای رکود زیاد شده است و مواردی از این دست وجود دارد اما بحث چیز دیگری است که به ما می گوید فضای نقدینگی در بازارسرمایه انقدر کتک خورده که به بازار در سقف مسکن پناه می برد اما در این بازار نمی ماند…

نکات مهمی را برخی عزیزان و کاربران پیشنهاد داده بودند که صحبت کنیم نظیر بحث  صندوق تثبیت و توسعه و یا مذاکرات و احتمال شکست و پیروزی آن و همچنین تحولات این که در کف بازار قرار داریم و بررسی سناریوهای بیشتر که به دلیل طولانی شدن این مطلب به روزهای آتی موکول میکنیم و سعی کنیم کمتر حرف بزنیم و سر شما را درد نیاوریم

البته  فردا در مورد  صندوق تثبیت و توسعه  صحبت میکنیم چرا که گویا خبرهایی در راه است  ولی در هر صورت بازار امروز دقیقا  مصداق همان  شعر اخوان بودکه اب ها از آسیاب افتاده است !!

خودرویی ها و خبر خوب

در خودرویی خبرهایی در خصوص کنسل شدن معامله بلوک خودرویی ها تکذیب شده و خصوصی سازی طی مصاحبه ای این مهم رد رد کرد البته حیف اعتمادی که از بین رفت و همه چیز را  برهم  زد  .

ایران خودرو وضعیت بهتری را تجربه کرد نوسانات ارام اما مثبت را شاهد بود سهمی که فعلا حمایت های بهتری شده و وضعیت مناسبی در گروه خودرو دارد رشد سهممنوط به برگشت سهم به قیمت های بالای 190 تومان است

سایپا حمایت قوی 165 تومانی را از دست داده است سایپایی که باید مجددا به سطوح عنوان شده بازگردد برنامه فروش سهام شرکت های زیر مجموعه و اگهی در این خصوص نشان از عزم جدی این سهم برای اصلاح ساختار مالی دارد

زامیاد باز نشان داد حامیان قوی دارد سهم از استانه قیمت های 1000 تومان برگشته و باز دیگر به سمت قیمت های 1200 الی 1250 تومانی خواهد رفت این سهم نیز اوضاع و احوال خوبی داشته و صعود خوبی در انتظار سهم می باشد

شاید در این گروه خگستر نموداری با درجه پذیرش ریسک بد نباشد ولی بسیار وابسته به خبرهای بلوک است خود ایران خودرو و سایپا بهترو جالب تر معامله می شوند . البته وساپا هم اگر بلوک لوتوس انجام شود شرایط متفاوتی را میگیرد

در این گروه واقعا  خبهمن هم  شرایط خوبی را دارد  خاور و برخی قطعه  سازی ها نیز گزارش خوبی زدند  در قطعه سازی ها هم ختور را زیر نظر بگیرید خکار شاید بد نباشد و ختوقا نیز اصلاح خوبی کرده است .

 

پالایشی ها در فکر برگشت

در پالایشی ها نوسانات مثبت قیمت های جهانی نفت و عدم افزایش تولید نفت اوپک سبب شد تا سهام این گروه امروز را مثبت باشند

در این گروه شبندر درقیمت های 800 تومان نوسان دارد بعید نیست امسال سهم به سود 200 تومانی برسد پس شبندر با ارزش ذاتی خود فاصله بالایی داشته و جای رشد قیمتی خوبی دارد سهمی که درست در کف قیمتی قرار گرفته است

در شتران کف 500 تومانی بسته شده و ریسک سهم به حداقل رسیده است سهمی که اوضاع واحوال خوبی از دید بنیادی داشته و سود سازی بالایی با این گزارش عالی 3 ماهه در انتظارش است به خصوص این که شرکت قصد خرید یک سهم پتروشیمی را به دلیل حجم بالای نقدینگی خود دارد

شاوان هم امسال سود سازی بالایی دارد سهم با این صورت های مالی 3 ماهه باید در صف خرید قفل باشد سهمی که در قیمت های 2000 تومان حمایت های قوی داشته و اگر پتانسیل بنیادی خوبی ایجاد شود سهم تا سطوح 2500 الی 2800 تومان تارگت صعودی دارد

ساختمانی ها به دنبال فرصت

در ساختمانی ها شاهد روند مثبت بودیم سهام این گروه اصلاح بالایی داشته و به دنبال فرصتی برای برگشت روند هستند

ثاخت با نوسانات مثبت همراه شده است بازار خیالش اسوده از بسته شدن کف قیمتی 200 تومان در این سهم می باشد اگر شرایط بازار مثبت باشد  سهممهیا رشد قیمتی خوبی تا قیمت های 245 الی 260 تومانی خواهد بود

آ س پ اصلاح بالایی را تجربه کرده است امروز سهم مثبت بود فردا بتواند سد قیمتی 420 تومان را بشکند انتظار رشد قیمتی 10 درصدی را از این سهم تا سطوح 460 تومان داریم سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظارش است

همانطور که اشاره شد ثتران هم کف قیمتی مستحکمی را در قیمت های 240 تومان بسته است این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و صعود خوبی خواهد داشت سهم دارایی محور بوده و قصد فروش دارایی های خود در شهریار را دارد

ثامید هم خبرهای خوبی را دارد و از دید ما این سهم میتواند  از نظر سود سازی قابلیت های خوبی را تجربه کند  .

غذایی های دلپذیر

در نمادهای غذایی شاهد رشد قیمتی و نوسانات مثبت بودیم غذایی هایی که همچنان پتانسیل های بالایی دارند

در غچین گزارش تیرماه بسیار جذاب بود و نشان داد شایعات سود بالای 200 تومانیمی تواند محقق شود این سهم افزایش سرمایه خوبی هم داشته و اصلاح مناسبی را تجربه کرده است باز پس گیری قیمت های بالای 1000 تومان دور صعودی خوبی در سهم ایجاد می کند

غمهرا که تاقیمت های بالای 1500 تومان صعود داشت با گزارش 3 ماهه و عدم سود سازی زیاد بالا با فشارفروش همراه شد سهم قیمت های 1000 الی 1050 تومان کف قوی ساخته و توان برگشت خوبی دارد این سهم سود سازی خوبی را به همراه دارد

سیمرغ نشان داد حمایت خوبی شده و کف قیمتی 2000 تومانی بسته شده است این سهم با رسیدن قیمت محصولاتش به سقف قیمتی موقعیت بسیار بهتری پیدا کرده است و باید در انتظار انتشار گزارشات بهتر و رشد سهم تا قیمت های 2200 و 2500 تومان باشیم

در این گروه  برخی سهم های دیگر نظیر غپینو  غبشهر غکوروش و غدیس هم جالب هستند
غشهداب را هم  کمی بیشتر زیر نظر بگیرید  … غشهداب سال مالی را در فروردین با فروش 364 میلیارد ریالی آغاز کرد و اردیبهشت 417 میلیارد ریال و خرداد 446 میلیارد ریال بود
در 3ماهه دوم در تیر 656 میلیارد ریال فروش و درامد داشت و رشد نرخ گرفته و 4ماهه 1884 میلیارد ریال فروش 4 ماهه بوده است که مشابه سال قبل 1268 میلیارد ریال بود

 

سرمایه گذاری ها و حمایت حقوقی ها

سرمایه گذاری ها امروز متعادل بودند سهامی که وضعیت خوبی داشته و به نظر می رسد همچنان به نوسانات ارام خود ادامه دهند

در نماد وبانک سهم در قیمت های 820 تومانی در نوسان بوده و انتظار تغیرات خاصی را از سهم نداریم تنها عاملی که می تواند زمینه ساز جهش قیمتی سهم شود فروش سهام مدیریتی پتروشیمی شازند بوده که موجب جهش سود شرکت می شود

در شستا شاهد نوسانات ارام این سهم در قیمت های کف 90 تومانی هستیم این سهم پتانسیل برگشت نوسانی از همین سطوح را دارد سهمی که اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و هم سود سازی هم ارزش ان ای وی بالایی دارد

صدر تامین در استانه قیمت های 1000 تومان نوسان می کند سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شاهد رشد سود سازی شرکت های زیر مجموعه خود است سهم کف حمایتی 980 تومانی داشته و افت بیشتر قیمتی از این سطوح در سهم بعید به نظر می رسد

چهارگوشه بازار

ولصنم معاملات خوبی داشت سهم خبرهای خوبی دارد هم در 6 ماهه توانسته به سود بالایی برسد و امسال شایعات سود 60 تا 70 تومانی دارد هم برنامه فروش سهام 10 درصدی اتیه دماوند را دنبال میکند این سهم حمایت خوبی هم شده و جای رشد تا قیمت های 300 الی 320 تومان را دارا می باشد

بانک اقتصاد نوین از کف قیمتی 300 تومانی روند برگشتی را تجربه کرد این سهم اوضاع خوبی داشته و شایعات سود100 تومانی برای سال جاری دارد سهم در کف قیمتی مستعد برگشت روند خوبی داشته و سود 20 تا 30 درصدی در دل خود دارد

عرضه دو محصول اصلی گروه بهمن در بورس کالا سبب شد این سهم که اصلاح قیمتی بالایی داشته است با روند مثبت همراه شود گام اول رشد قیمتی سهم سطوح 160 تومان خواهد بود اما سهم اهداف قیمتی 180 تومان را هم دنبال کرده و وضعیت سود سازی سهم نیز متحول شده است

های وب امروز باز شد نمیدانیم چرا این  طور است  اسیاتک با ان  پی به ای و های وب این  طور ولی در هر صورت های وب قیمت های جالبی را داشته و میتواند مورد توجه  بازار باشد

امروز پتروشیمی ها جالب معامله می شدند  . گزارشی بخواهیم نگاه کنیم چه ماهانه چه میاندوره ای به نظر شپدیس شیراز بوعلی نوری پارس شبصیر گزارش های بدی نداشته و قابل بررسی هستند و به خصوص در گروه اوره شیراز را جالب می بینیم . در سوی دیگر در این گروه پارسان و فارس و غدیر هم جالب بوده و در فارس خبرهای خوبی از رشد سود زیرمجموعه ها شنیده می شود شرکت پالايش گاز بيدبلند خليج فارس در ۱۲ماهه به سود ۳۱۸۳۳ میلیارد ریالی رسیده است این فقط یک نمونه است و به نظر ارزش بالایی برای سهم فارس دارد .

دیروز یک بازگشایی عجیب در شفن رخ داد و سهم 30% افت کرد 7500 7600 ریال همیشه قیمت منطقی سهم بوده است و به نظر یک برگشت خوب دارد ولی از نظر بنیادی گروه متانول ساز فعلا حرفی برای گفتن ندارد و مثبت های موقتی را در این گروه میبنیم که خیلی نمیتواند  ادامه دار باشد  .

امروز بانکی ها  را هم  بد نخریدند ولی در کل بازی بازار جوری است که خیلی به این گروه توجه نمی شود و رفتار سهامداران عمده نیز بی تفاوتی و بی انگیزگی را دامن زده است . ولی در کل 4 سهم وبملت سامان وپارس ونوین جز سهم هایی هستند که شرایط خوبی را دارند در وپارس در گزارش ۱۲ماهه تلفیقی حسابرسی نشده به سود ۴۸۴ ریالی رسیده است و در سود اصلی این عدد۳۵ ریال بوده به نظر قابلیت های خوبی را میتواند داشته باشد

برجام  کمی جدی تر شود گروه حملو نقل باردیگر مورد  توجه است . تحولات حکشتی و حتاید را هم از نظر بنیادی و هم نموداری بسیاری دنبال میکنند و به نظر هردو قابلیت های خوبی برای بازار دارند ولی در کل کمی در حال حاضر اسیر جو فعلی بازار شده اند در مورد حکشتی و حتاید اگر برجام و خبرهای سیاسی کمی بهتر شوند و خبرهای بهتری برسد دست نیافتنی شده و میتوانند بازدهی خوبی را در مدت کوتاهی ثبت کنند

 

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم