جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز چهارشنبه اولین روزتابستان 1401

گزارش بازارامروز چهارشنبه اولین روزتابستان 1401

نوید خاندوزی
ژوئن 22, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروز چهارشنبه اولین روزتابستان 1401

بازم تابستون اوومد !

و باز تابستان و باز اتفاقات و خبرهای مختلف . اغاز تابستان  بد نبود نه این که خوب باشد ولی بد هم نبود و کمی پرحجم تر و مثبت تر حرکت میکرد البته  بدنه بازار در عمده  سهم ها  روند خوبی نداشت ولی خودرویی ها روز بهتری را داشتند و تک سهم ها نیز بازی بهتری را گرفتند .  به  طور کلی بازار از سهم های بزرگ  فاصله گرفته و سراغ کوچکترها رفته است که یک  چالش برای بازار خواهد بود چرا که ممکن است در صورت ادامه این  روند  بازهم  بحران های عدم ارزندگی و سپس عرضه های مستمر تکرار شود  و ریزش ها عمیق تر و خاص تر پیش برود  . بازار باید متعادل و همگام  با هم  رشد کند و صد البته نزدیکی به مجمع کم کم این وضعیت  را تغییر خواهد داد  .

تابستان آغاز می‌شود و فکر می‌کنیم یکی از داغ ترین تابستان های بازار سرمایه باشد البته به داغی سال ۹۹ قطعا نخواهد بود اما از نظر اخبار و تحولات به نظر تابستان امسال تابستان متفاوتی در بازار سرمایه خواهد بود . دیروز با هم کمی رویدادهای احتمالی و تقویم تابستان را  مرور کردیم به نظر در  ماه‌های پیش رو به خصوص دو ماهه ابتدای فصل تحولات متفاوتی را داریم که می تواند زمینه ساز تغییرات مهم  چه منفی چه مثبت در بازار گردد
این چند روز در مورد نرخ دلار نیما و تحولات و تحرکات آن صحبت کردیم یکبار به اهالی بازار یاد آوری کردیم که در سال ۹۷ بانک مرکزی و سیاست گذار  ارزی اشتباه 4200  را  مرتکب شد و سپس نرخ را به نیما تغییر داد و بعد از آن بازار یک دوره رشد قوی و جالب را تا شهریور تجربه کرد .  انگار تاریخ در حال تکرار شدن است سیاست گذار با علم به ایرادات و مشکلات دو نرخی بودن و اختلاف بالا بین نرخ دلار آزاد و نیما بسیار آرام و نرم تصمیم به کم کردن این اختلاف کرده است به طوری که دیروز معاون وزیر اقتصاد نیز به این موضوع اشاره کرد که  اختلاف دلار بازار آزاد  و نیما کمی کم می شود و دلار نیما به سمت بالا افزایش داشته و ازاد کمی کم می شود تا این نرخ ها به هم نزدیک شوند.  اما یک نکته این میان وجود دارد چیزی که بازار در حال حاضر به عنوان نرخ دلار نیما می بیند حوالی25500 است  .  قبل از اینکه در مورد تحولات نرخ دلار نیما و اثرات آن در بازار صحبت کنیم به یک نکته اشاره کنیم در سامانه نیما به طور کلی دو عرضه کننده عمده وجود دارد عرضه کننده اول شرکت های صادر کننده عمدتاً پتروشیمی و فولادی هستند و عرضه کننده دوم خود دولت منابع حاصل از فروش نفت را با توجه به بودجه و دستورالعمل ها و حذف ارز ۴۲۰۰ در این سامانه عرضه می کند و طبق محاسبات میانگین وزنی این معاملات نرخ نهایی دلار نیما خواهد بود اما ممکن است هردوطرف نرخ های متفاوتی را داده باشند مثلاً نرخ دولت 24800 و نرخ پتروشیمی‌ها ۲۶۳۰۰ باشد .

این موضوع باعث این شده که نرخ میانگین نیما معمولاً به سختی حرکت کرده و پایین بماند اما نرخی که پتروشیمی ها و بسیاری از شرکت های فلزی و فولادی در حال حاضر با آن دلار می فروشند حوالی 26300  است که نرخ متفاوتی از آن چیزی است  که صبح ها اعلام میشود
اما در مسئله بعد افزایش نرخ نیما چه تاثیری در بازار دارد؟ برخلاف بازارهایی نظیر خودرو ، مسکن لوازم خانگی و غیره که معمولاً با دلار ۳۸ و ۳۹ قیمت میخورند بازار سرمایه با دلار نیما یعنی ۲۵ و۲۶ نرخ خورده و بورس کالا نیز مبنایش همین است پس قطعاً افزایش نرخ دلار نیما منجر به افزایش و رشد نرخ تسعیر ارز شرکت ها و افزایش درآمد آن ها خواهد شد نکته دیگر این است که سیاست سرکوب و تثبیت قیمتی دولت و پایین نگه داشته شدن مصنوعی نرخ محصولات و نرخ ارز و همچنین افزایش چشمگیر هزینه ها کم کم خود را در حاشیه سود و صورتهای مالی شرکت ها نشان داده و حتی ما در ماه  چهارم نیز این موضوع را دیدیم که  نشان می‌دهد که کم‌کم این فضا تغییر کرده  و به سمت دیگری حرکت می کند  و باید  جلوی این فشار به  شرکت ها  گرفته شود  .

سهامداران باید این نکته را در ذهن خود داشته باشد که دارایی و سهم خود را در چه مقطعی می فروشند .چند روز پیش نکته ای را عرض کردیم که به خوبی در این روزها خود را نشان میدهد و آن هم این بود که  بازار با توجه به تحولات و اتفاقات گذشته و رویدادهای پیش رو پتانسیل قوی رشد را دارد  و دیر یا زود رشد خواهد کرد ما دورانی را باید تحمل کرد و صبر داشت و واقعا تحمل این دوران و این روزها و نفروختن سهم فشار عصبی و کاری بسیار زیادی را تحمیل میکند . این که دوام آورد و نرفت و نفروخت کار سختی است …

یک نکته بسیار مهم در این روزها که  بازار پر چالش است  بیشتر به  ذهن می رسد  و آن هم در مورد بی توجهی دولت به بازار سرمایه
برخی آن را عمدی و برخی سهوی و نظر خود را بگوییم از دید ما از سر عدم درک درست کارکردهای این بازار است . به اکثر شعارهای دولت نگاه کنید رشد اقتصادی ، اشتغال ،کاهش تورم، هدایت نقدینگی و …  تمام این شعارها می تواند جز کارکردهای مهم بازارسرمایه باشد اما با ندانم کاری بی سابقه و بسیار زیاد از سر نادانی نسبت به تصمیمات خود و اثرات آن باعث فراری دادن سرمایه ها از سمت بازار سرمایه به سایر بازارهای سفته‌بازی شده که هیچ منفعتی برای اقتصاد کشور ندارد
کسانی که قصد کمک به اقتصاد را دارند به همین چندقلم اتفاق خاص و کوچک ایجاد شده  نگاه کنند.  پذیره نویسی سهام پروژه ها یا پذیره نویسی شرکتهای تازه تاسیس و مشارکت مردم در این شرکت ها یعنی جذب نقدینگی از جامعه و به کار بردن آن در فضای اقتصادی که  هم شغل ایجاد می‌کند و هم منجر به فعالیت اقتصادی مفید خواهد شد . عزیزان کمی فکر کنند می فهمند که به راحتی می‌توان با سیاستگذاری درست و رونق دادن به بازار ثانویه ،موتور بازار اولیه را  را روشن کرد و شرکت های زیادی را در این وادی ایجاد کرد  و حتی طرح‌های نیمه تمام را پذیره نویسی کرد  !
گاهی اوقات با خودم می‌گویم به واقع چقدر کسانی که در رأس تصمیمات هستند غافلند . ای کاش کمی عاقل بودید و چه در این دولت و چه در دولت قبل به جای زدن جیب سهامدار به فکر توسعه بازار سرمایه می بودید که از این منظر منفعت آن برای همه حاصل می شد.

و اما  سراغ  بازار برویم که امروز خوب اغاز کرد و خوب پیش رفت و اخر بازار با خبرهای خودرویی کمی بهتر شده  بود ولی این  را هم  باید اضافه کرد که حس و حال  بازار در بسیاری از نماد ها خوب نبود ولی خودرویی ها و برخی تک سهم ها  فضای بهتری را  رقم  زده بودند  …

غذایی ها در مسیر برگشت

در نمادهای غذایی شاهد برگشت روند سهام این گروه بودیم غذایی هایی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت رشد قیمتی خوبی خواهند داشت

در غبشهر شاهد روند مثبت بودیم سهمی که با شکست قیمت های 360 تومان می تواند مجددا صعود خوبی را تا سطوح 420 تومان تجربه نماید این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی را به واسطه سود سازی بالا تجربه خواهد کرد

غبهار هم صف خرید شد این سهم هم تعدیل مثبت داشته و هم افزایش نرخ خوبی را دریافت کرده است از طرف دیگر غبهار با شایعات فروش بلوکی سهامش همراه می باشد ظاهرا سهامدار عمده این سهم قصد فروش بلوک 20 درصدی را دارد

غچین هم وضعیت خوبی دارد این سهم افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی در پیش رو داشته و به زودی اجرایی خواهد کرد غچینی که سود سازی خوبی در دلش نهفته و تا قیمت های 1200 الی 1250 تومان جای رشد دارد ارزش ذاتی سهم با توجه به افزایش شدید نرخ فروش محصولاتش سطوح 1400 الی 1500 تومان است

ساختمانی های سر سبز

در ساختمانی ها شاهد روند صعودی خوبی بودیم همچنان وضعیت تکنیکالی مثبت در این گروه باعث شده تا ساختمانی ها در موقعیت خوبی قرار بگیرند

ثاخت با صف خرید در حال شکست مقاومت 260 تومانی خود می باشد شنبه روز بسیار مهمی برای این سهم است سهمی که با شکسته شدن این سطوح مقاومتی تا سطوح 300 تومان جای صعود دارد این سهم حمایت های خوبی شده و نشان می دهد پول قوی وارد سهم شده است.در ثاخت زمزمه های خوبی از ارزش ذاتی بالای 7000 ریال و شناسایی سود در یکی از پروژه های شمال به گوش میرسد نوع معاملات سهم جالب است

ثمسکن واکنش برگشتی خوبی داشت این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و از نظر ان ای وی به دلیل رشد قیمت محصولاتش در وضعیت خوبی قرار دارد این سهم تا قیمت های 320 الی 360 تومان جای نوسان مثبت را دارد

ثنوسا که اصلاح بالایی داشته است در کف قیمتی 400 تومانی ترمز خود را کشیده است به نظر می رسد سهم در همین سطوح در نوسان باشد و اوضاع خوبی داشته باشد ثنوسایی که مستعد یک نوسان مثبت می باشد

خودرویی ها سرعت گرفتند

در نمادهای خودرویی شاهد سرعت گیری سهام این گروه بودیم خودرویی هایی که وضعیت خوبی پیدا کرده و باز تنور معاملات بلوکی این گروه داغ شده است

یکی از اعضای تیم ارزش گذاری نیز روی هفته بعد به عنوان نهایی شدن قیمت تاکید کرد پس احتمالا هفته بعد همه چیز نهایی می شود از همین رو شاید فروش این شرکت ها در استانه این رویداد اتفاق خوبی نباشد و کمی بیشتر باید صبر کرد ولی شدت عرضه نیز در این گروه نشان نمیدهد که تحول عجیبی در راه است . ولی گویا معاملات قطعی و مشتریان هم وجود دارند شاید اواخر هفته بعد این موضوع جدی تر شد ولی ریسک کار بالاست

در این گروه وساپا حتی بدون این عملیات در تلفیقی جذاب است و نزدیک 64 تومان سود دارد و این یعنی خود سهم در این قیمت ها بد نیست ورنا هم خوب معامله می شود در سوی دیگر خود خساپا هم میتواند جالب باشد

سایپا امروز رشد خوبی را داشت و نوسانات بهتری را تجربه کرد این سهم تا قیمت های 200 تومان جای رشد داشته و  در صورت انتشار اخبار مثبت تا سطوح 220 الی 250 تومان بالا خواهد رفت این سهم خودرویی اوضاع و احوال خوبی داشته و پتانسیل رشد قیمتی خوبی دارد

زامیاد هم وضعیت خوبی را دنبال می کند پس از افزایش نرخ انتظار ها از سهم بالا رفته و حمایت های بسیار خوبی را شاهد هستیم زامیاد تا قیمت های 1400 تومان در صورت تثبیت در قیمت های بالای 1250 تومان جای صعود خواهد داشت

خاور هم شنبه به مقاومت 180 تومانی برخورد خواهد کرد این سهم خودرویی وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی مناسبی خواهد داشت خاوری که شکسته شدن سد قیمتی 180 تومان برایش بسیار مهم ارزیابی می شود

در خودرو نیز خبرهای خوبی در جریان است  .  گروه صنعتی ایران  خودرو موفق شد، علاوه بر عبور از مرز سه هزار دستگاه تولید روزانه، ۶۰ هزار و ۷۸۳ دستگاه خودرو کامل سواری در خردادماه امسال تولید کند که این عدد در مقایسه با خرداد پنج سال‌ اخیر بی‌سابقه بوده است.

 

سیمانی ها در انتظار فرصت

در سیمانی ها شاهد انتظار سهام این گروه بودیم سیمانی هایی که وضعیت بنیادی مناسبی داشته و رشد قیمتی میان مدتی خوبی به خصوص به واسطه توان سود سازی بالایی خواهند داشت

سیمان سپاهان در سطوح قیمتی 1200 تومان برابر با ارزش ذاتی خود متعادل شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود سازی 200 تومانی دارد اما عمده رشد قیمتی سهم از دید بنیادی انجام شده است

در سیمان هگمتان هم با افت قیمتی در حال رسیدن به قیمت های 2800 تومان برگشت زد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و  ازقیمت های 2800 تومان تا سطوح قیمتی 3200 تومان جای نوسان مثبت را خواهد داشت

سشرق به قیمت های 820 تومان برسد برای نوسان گیری فرصت خوبی ایجاد خواهد  کرد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی تا سطوح 920 تومان به عنوان یک نوسان خواهد داشت سشرقی که تعدیل مثبت خوبی داشته و شایعات سود 150 تومانی دارد

سرمایه گذاری های خوش شانس

در نمادهای سرمایه گذاری ها نیز برخی سهام این گروه که با خبرهای مثبت و یا رشد زیر مجموعه های همراه هستند با اقبال همراه شده اند

وساپا با صف خرید همراه شد سهمی که تا قیمت های 560 الی 620 تومان جای صعود دارد این سهم سرمایه گذاری اوضاع و احوال خوبی داشته و صعود خوبی را تجربه خواهد کرد سهمی که بیشترین نفع را از فروش سهام خودرویی ها خواهد برد

سرمایه گذاری نفت با رشد قیمتی قصد دارد ارم ارام به سمت سطوح 460 تومانی برود سهمیکه وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود سازی خوبی دارد شرکت های زیر مجموعه ونفت برای سال جدید توانایی سود سازی بهتری خواهند داشت

شستا بار دیگر به سمت کف قیمتی 90 تومانی در حال برگشت می باشد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و بار دیگر می تواند به این قیمت ها واکنش مثبت نشان داده و با رشد قیمتی همراه شود و به سطوح بالای 100 تومان بازگردد.سهم تلفیقی عجیبی داشت و به نظر تا اخر سال 350 ریال سود محقق کند با این قیمت و این سود و تقسیم سود نمیدانیم چه بگوییم به نظر خرید در این قیمت ها و صبر کردن بازدهی بی دردسرو نرمالی را میدهد ولی شستاست و هر چیزی ممکن است رخ دهد

سغدیر و تاپیکو به خصوص تاپیکو را نیز خاص میبینیم و میتواند یکی از خوب های بازار باشد به خصوص با دید رفتن به مجمع ولی انصافا مهم ترین پیشنهاد امروز ما شستاست

 

چهارگوشه بازار

شگل در کف قیمتی 500 تومان در حال نوسان می باشد این سهم اوضاع خوبی داشته و خبر افزایش نرخ 25 درصدی محصولات شوینده به صورت رسمی منتشر شود سهم با رشد قیمتی خوبی همراه می شود این س هم هدف قیمتی 560 و 620 تومانی و در نهایت سطوح 650 تومان را از دید تکنیکالی دارد

بانک دی صف فروش شد و با عرضه های سنگینی مواجه شد این سهم بانکی اوضاع و احوال خوبی نداشته و زیان های سنگینی را ساخته است امید سهامداران به فروش سهام نیروگاه دماوند بود که فعلا به صورت کامل محقق نشده است این سهم فعلا کف قیمتی 80 تومانی را دارد

روزهای قبل از ونوین گفتیم و واقعا نمیدانیم دیگر باید چه رو میکرد فکر میکنیم منفی سهم خوب است و به کمی زمان نیاز دارد در سوی دیگر سامان هم خبر افزایش سرمایه گذاشته و این سهم نیز بد نیست و با دید میان مدت جالب است . از وپارس هم خبرهای خوبی میرسد . پیرو تصمیمات مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام برای سال مالی منتهی به 1400/12/29 مورخ 1401/03/31 شرکت سرمایه گذاری پارسیان ، مبنی بر تقسیم مبلغ 28.000.000 میلیون ریال (به ازای هر سهم 7.969 ریال ) سود بین سهامداران و با عنایت به اینکه 70.4 درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری پارسیان (تعداد 2.473.510.204 سهم )متعلق به بانک پارسیان می باشد،مبلغ 19.711.284 میلیون ریال درآمد حاصل از سود سهام در دفاتر بانک پارسیان شناسایی گردید. به نظر رنج اخیر هم اتفاق مهمی بود  .

نوسانات قیمت های جهانی نفت سبب شده تا پالایش یها فعلا در حال درجا زدن باشند در این  گروه شبندر در قیمت های 920 تومان در نوسان است برخی سود 200 تومانی را برای سال جاری مطرح میکنند در صورت صحت سهمجای رشد قیمتی میان مدتی بسیار خوبی خواهد داشت اوضاع شبندر در حال حاضر در گروهش از بقیه بهتر است

فاذر امروز هم  صف خرید  بود  گویا مشکلات ضمانت نامه و صدور ان حل شده و برای سازمان انرژی اتمی یک پروژه دارد در سوی دیگر بلوک هم برای همین سازمان مطرح است در فاذر امروز در منفی با فاز و دید کوتاه مدت جالب می شود

در گروه حمل و نقل شایعات عجیبی از حکشتی شنیده می شود و این که ناگهان یک شناسایی سود خاص را دارد که باعث می شود توجه بازار به این سهم جلب شود و یا در حتاید هم نوسانیو هم نگهداری بنیادی سهم شرایط خوبی را دارد حتاید با دید کمی صبر هم گزینه خوب این گروه است .

سراخر یکی از پر حجم ترین های بازار تفارس بود . به نظر با دید میان مدت و بلند مدت اگر نگاه میکنید بگذارید باشد و پیش برود ولی با دید کوتاه مدت ممکن است بین 4900 و 5300 ریال کمی درجا بزند و بعد دوباره حرکت کند  .

اخر هفته خوبی را داشته  باشید

 

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم