جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزیکشنبه 1خرداد 1401

گزارش بازارامروزیکشنبه 1خرداد 1401

نوید خاندوزی
می 22, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروزیکشنبه 1خرداد 1401

خرداد و حادثه هایش!!

خرداد است و حادثه هایش !

باز هم به خرداد رسیدیم همان جمله معروف که ما به خرداد پر از حادثه عادت داریم  !حالا انگار بقیه ماه ها برای ما با آرامش سپری شده و همین خرداد فقط قرار است پرحادثه باشد و ما تحمل کنیم!!  بازار همیشه طی این مدت به خصوص در سال ۹۹ و  ۱۴۰۰ هر روز آت با حادثه همراه بود و حتی در همین ۱۴۰۱ هم به لطف  تصمیمات ناگهانی دولت حادثه های مهمی برای بازار رخ داده است .امروز بازار در شرایطی قرار داشت که انصافا  با کمک دست های حامی بازار خوب ایستادگی میکرد و خوب معامله شد ولی در کل امروز کلیت  بازار بد نبود و فقط کمی خودرویی با این  خبرها و شایعات کمی عصبانی بودند و رنجهای منفی در انها  ساری و جاری بود  . ولی در کل کلیت  بازار خوب پیش رفت و بازی بازار بد نبود
دیروز مطلبی در مورد اثر گزارش‌ها بر بازار صحبت کردیم و در واقع می دیدیم که امروز فضای گزارشات کمی شجاعت روحیه خرید بازار را کم کرده است و   به نظر می رسد بازار از گزارش ها آنطور که باید حس مثبتبگیرد نگرفت و  این فرصتی که می‌توانست برای بازار یک محرک قوی برای رد شدن از مقاومت فعلی باشد حالا به چالشی تبدیل شده که ممکن است گذر از این مقاومت را سخت‌تر کند.  البته برخی این ادعا را دارند که گزارش‌های 12ماهه در وضعیت شرکت ها موثر نیست ! واقعا نمی دانیم اگر اینطور است پس قرار است از چه چیزی تاثیر بگیرد ! چطور در پالایشی‌ها چند روز بازار معطل یک گزارش بود و حالا می گوییم اثر ندارد!  البته با این نظر موافقیم  که  به نوعی گزارشات خود را در قیمت ها بروز داده و اثرات آن با گذر زمان کمرنگ تر می شود اما آن اثر که تمام شد با حس بدبینی گزارش ها به شرایط شرکت ها نمی دانیم چه کنیم.  دیروز هم عرض کردیم ادامه روند حاشیه سود و افت سود شرکتها اگر ادامه داشته باشد و به مانند سه ماهه چهارم سه ماهه اول و دوره‌های بعدی گزارش شرکت ها هم همینطور باشد کار بازار برای رشد قیمت سخت می‌شود
کم کم تحلیلگران بازار هم قیمت‌های فعلی تابلو را با جریان سودآوری شرکت‌ها مقایسه کرده و در مورد آنها تصمیم میگیرند که اتفاقا اگر فضای بازار هم  کمی غیر منطقی باشد واکنش بازار غیرمنطقی تر و ری اکشن قیمت ها تهاجمی تر می شد چرا که جریان پول قوی همانند  سال 99 دیگر در بازار نیست که بخواهد موج آفرینی کرده و بازار را از این سطوح را عبور دهد…  تازه حقوقی های ما هم زیادی هوشیار شدند که اردر فروش در سیستم میچینندو می روند و مهم نیست چه  بلایی سر بازار می اید !

اما راه چاره چیست به نظر تغییر فضای اقتصادی و تصمیمات مهم و خبرهای ویژه  و محرک قوی برای کلیت بازار خواهد بود و این را باید تاکید کرد که همچنین حرکت برخی گروه‌های خاص نظیر خودروها و پالایشی‌ها شاید در کوتاه مدت بتواند بازار را کمی از این مسیر دور کنند . این فرصت خوبی است که فضای تورمی کشور باعث شده تا فروشنده های بازار  به هر قیمتی حاضر به فروش دارایی خود نباشند ولی لازم است تا برای بالارفتن  بازار اخبار هم همراهی کند . بازار این  روزها  شبیه  ماشینی شده که نصف سربالایی را امده و بنزین تمام کرده است !! برخی این موضوع و این شوک  را شوک ارزی می دانند ولی در چهره  دولت چنین تصمیماتی دیده می شود و چند روز قبل هم گفتیم  به وضوح  در رفتار دولت در این روزها می بینیم که تمایلی به چنین کاری ندارد .  سرکوب نرخ نیما در کنار رشد قیمت ارز ازاد یکی ازاین مصادیق است…چند روز قبل عرض کردیم که گره خوردن سفره مردم با نرخ دلار نیما اتفاق خوشایندی نیست و باعث می‌شود این نرخ به شکل دستوری توسط دولت سرکوب شود حالا دقیقا این اتفاق رخ داده و اختلاف دلار نیما و آزاد از 7 الی 8 درصد ماه های قبل به ۲۰ درصد رسیده. این چالش هایی است که بازار با آن مواجه است و بسیاری از سهامداران را در قیمت لحاظ می کنند البته همچنان امیدواریم …

چاره ای نداریم  جز امیدواری … امیدوار به وضعیت فروش شرکت ها و تغییر آن ها ،امیدوار به افزایش نرخ ها و افزایش حاشیه سود آنها که البته در برخی در حال رخ دادن است و برخی هم در نوبت و صف  این افزایش نرخ قرار دارند . این همه روضه نگران کننده خواندیم این را هم  بگوییم که همچنان اعتقاد راسخ داریم که سهام یکی از ارزانترین دارایی های فعلی بازار بوده و می‌تواند همچنان بازار جذابی برای جذب پول های موجود در جامعه باشد.

یک نکته دیگر را هم بیان کنیم و بگذریم و آن هم اینکه رفتار عجیب دولت در نرخ گذاری های دستوری و دیدگاه زدن جیب شرکتهایی که سود آور هستند خود را به خوبی در صورتهای مالی نشان داده و به نظر قبل از هر چیز که برای بازار سرمایه هشدار باشد برای دولت هشدار بزرگی است که رفتار خود را اصلاح کرده و دست از این فضا بر دارد امیدواریم منطق و عقلانیت بر فضای اقتصادی حکمرانی کند که بازار هم از این موضوع سود بالا خواهد برد

حرف  آخر … تقویم خرداد پر از رویدادهایی که می‌تواند بر بازار موثر باشد و به نظر واقعا شاید خرداد ماه پر حادثه ای برای بازار شود احتمالاً در نیمه اول این ماه بازار بیشتر درگیر گزارش های ماهانه و گزارش ۱۲ ماهه شرکت ها خواهد شد و در نیمه دوم خرداد تحولات سیاسی و اقتصادی رنگ و بوی دیگری خواهد گرفت و احساس میکنیم به واقع خرداد ماه مهمی برای بازار می شود و می تواند اثرات مهمی هم در بازار بگذارد البته ماهیت گزارش شرکت ها با شرایط فعلی اثر مثبتی نداشته اما امیدواریم بتواند بازار را همچنان به روزهای پیش رو امیدوار کند و در تکمیل این نکته باید گفت گزارش ها  تیغ دولبه است یک لبه آنوضعیت مثبت را بروز می‌دهد و لبه دیگر منفی … روی مثبت ان شاید  کمی روحیه بازار را قوی کند ولی دراین فضا که چارتیست ها منتظر بهانه ای برای اصلاح  بازار هستند در صورتی که منفی باشد بازار را قیچی خواهد کرد !

بازار در حال حاضر به روی مثبت این گزارش‌ها احتیاج دارد و اگر گزارش های ماهانه و ادامه گزارش های12 ماهه هم حرفی برای گفتن نداشته باشند ادامه کار بازار سخت خواهد شد و ان وقت   برای گذر از محدوده های فعلی به محرک های قوی تر و اگر نباشد به گذر زمان بیشتری نیاز خواهد داشت از نظر نموداری هم  برخی معتقدند  بازار و شاخص به این نیاز دارد تا محدوده  1550 و 1570  کمی درجا  بزند و بعد  حرکت جدیدی را اغاز کند ولی این خبرها چه میتواند  باشد باید دید …

دارویی های مستعد

در نمادهای دارویی شاهد روند مثبت خوبی بودیم سهام این گروه پتانسیل های خوبی داشته داشته و رشد قیمتی خوبی  در میان مدت در انتظارشان است

دارویی کوثر همانطور که انتظارش می رفت با روند مثبت همراه شد سهم تا حمایت 360 تومانی اصلاح کرده بود این سهم وضعیت خوبی داشته و به واسطه سرمایه گذاری در دارویی امین با اقبال همراه شده است دکوثری که هدف 420 تومانی دارد

در هجرت سهم بار دیگر ازقیمت های 3800 تومانی به حمایت قوی 3800 تومانی رسیده است سود امسال 700 تا 800 و قیمت های بالایی برای این شرکت تخمین زده می شود به نظر می رسد هجرت رشد قیمتی خوبی تا بازه 3800 الی 4200 تومانی داشته و در کف قیمتی به سر می برد

کی بی سی نیز با اقبال همراه شد سهمی که تا قیمت های 1450 تومان جای صعود دارد این سهم وضعیت خوبی داشته و قراردادهای خوبی بسته است این سهم نیز به واسطه ارزشبازار پایین و تواناهایی های بنیادی با رشد قیمتی همراه شده است

دراین گروه دجابر و دکیمی هردو سهم های جالبی هستند و میتوانند مورد توجه  باشند  تیپیکو  هم فضای خوبی را دارد

در این گروه کاسپین با بازگشایی منطقی میتواند مورد توجه  بازار قرار گیرد

روی دتوزیع و دتماد هم  فضا  بد نبست در دتوزیع در 6 ماهه حسابرسی شده به سود 1838 ریالی رسیده بود در 9ماهه با پیشرفت خوب به تحقق سود 3346 ریالی رسیده و 12ماهه 4571 ریال سود محقق کرده است و گزارش خوبی دارد . دتماد هم  با این  شرایط بد نیست  .

ساختمانی های توانا

در ساختمانی ها برخی روند مثبت و برخی دیگر منفی بودند ساختمانی هایی که توانایی رشد قیمتی خوبی داشته و برخی ازانها وضعیت تکنیکالی صعودی نیز دارند

در نماد ثمسکن شاهد شکسته شدن مقاومت در این سهم بودیم به نظر می رسد بازدهی خوبی در دل ثمسکن نهفته باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت از پتانسیل رشد قیمتی خوبی برخوردار باشد هدف بعدی سهم دو قیمت 460 و520 تومان است

ثنوسا بار دیگر به قیمت های 520 تومان حمایتی رسید سهمی که وضعیت خوبی داشته توان برگشت نوسانی را دارا می باشد سهم فعلا همانطور که عنوان شد در رنج قیمتی حمایتی 500 الی  520 تومان و با هدف قیمتی 560 تومان در نوسان خواهد بود

ثاخت فعلا درقیمت های 250 تومان متوقف شده است سهمی که اوضاع و احوال بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظار سهم است این سهم تا قیمت های 280 تومان در صورت عبور از این مقاومت قوی خود جای صعود دارد

ثپردیس هم  شرایط خوبی را دارد شرکت سرمایه گذاری مسکن پردیس برنده مزایده 18 واحد پروژه آپادانا 2 گردید. شرکت سرمایه گذاری مسکن پردیس با مبلغ پیشنهادی 922.730 میلیون ریال به عنوان برنده مزایده تعیین گردیده است که پس از اعمال تخفیف نقدی و پرداخت یکجا، مبلغ معامله به رقم 828.611.540.000 ریال خواهد رسید به نظر خبرخوبی برای سهم  است

ثبهساز هم میتواند  شرایط خوبی را داشته  باشد  این سهم  شرایط جالبی را دارد  و میتواند با دید میان مدت فضای خوبی را رقم  بزند  .

چشم انداز مثبت سیمانی ها

سیمانی ها با روند مثبت و صعودی خوبی همراه شده و توانسته اند در مسیر رو به رشد خوبی قرار بگیرند

سیمان ابیک با صف خرید سنگین به رشد خود ادامه میدهد سهم همچنان تحت تاثیر جو عرضه اولیه وخبرهای خوب از سود امسال و رشد سود به سمت قیمت های 1500 الی 1600 تومان در حرکت می باشد

سیمان صوفیان به سمت شکست قیمت های 1800 و صعود به سمت هدف قیمتی 2000 تومانی در حرکت است این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته شایعات سود سازی بالایی برای امسال دارد سصوفی که افزایش صادرات و رشد قیمت ها کمک زیادی به رشد سهمکرده است

سیمان کرمان هم با عبور از قیمت های 1250 تومانی به سمت سطوح قیمتی 1400 تومان در حرکت است این سهم اوضاع خوبی داشته و با دید میان مدت به واسطه سرمایه گذاری در شرکت های زیر مجموعه سیمانی خود و رشد این شرکت ها پتانسیل های خوبی پیدا کرده است

در این گروه ساراب میتواند بعد از مجمع مورد توجه بازار باشد البته اگر بازگشایی خوبی داشته باشد و به قمیت باشد . دراین گروه سابیک اگر عرضه شد با دید خرید یک سهم میان مدتی سیمانی خوب است و در نهایت سراغ سفارس می رویم که با این ارزش بازار و این شرایط و شناسایی 900ریال سود از محل واگذاری سابیک میتواند قابلیت های خوبی را داشته باشد و فکر میکنیم بالای 3000 ریال سود دارد . سفارس هم امروز باز شد و خوب باز شد و میتواند  با همراهی سابیک این سهم نیز مثبت  باشد  .

در بین گزارش ها  ساوه  بد نمی فروشد ساوه در فروردین 860 میلیارد ریال فروش داشت و اسفند 1071 میلیارد ریال شد و 2ماهه 1932 میلیارد ریال فروش داشته است مدت مشابه سال قبل 1887 میلیارد ریال بوده است

ولی سمازن انصافا  فروش بهتری را داشت  این  سهم  را  باید  زیر نظر گرفت سمازن در اردیبهشت 1048 میلیارد ریال ، فروردین 756 میلیارد ریال ، اسفند 966 میلیارد ریال فروش داشته است و 5 ماهه 4438 میلیارد ریال فروش داشت مدت مشابه قبل این عدد 3271 میلیارد ریال بوده است

نفس بانک ها گرفت

بانک ها امروز با عرضه های بیشتری همراه شدند به طوری که در این گروه شاهد تعادل در روند و فشار فروش بودیم

در پست بانک که خبرهایی در خصوص تولید رمز ارز مبتنی بر ریال داشته و  شنیده می شود سود امسالش به دلیل رشد درامد تسهیلات دهی رشد قابل توجهی کرده است با رشد قیمتی در پی شکست قیمت های 420 تومان است سهمی که ارزش ذاتی 460 الی 500 تومانی دارد

بانک صادرات خوب قیمت های 220 تومانی را حفظ کرده است شنیده می شود سهم با گزارش 12 ماهه خوبی همراه است توانسته سود فروش سرمایه گذاری های خوبی را به دست اورد اگر ماهیت گزارش 12 ماهه سهممثبت باشد انتظار یک نوسان 10 تا 15 درصدی بعید نیست

بانک ملت هم قیمت های 400 تا 420 تومانی برای سهم تبدیل به سرعت گیر شده است سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت روند سهم صعودی می باشد بانک ملتی که فعلا با نوسانات ارامی  همراه می باشد

مانع غذایی ها

در غذایی ها شاهد ایجاد موانع بر سر راه این گروه هستیم به طوری که سهام غذایی با فشار عرضه و فروش همچنان در ایجاد یک روند صعودی مشکل دارند رشد قیمتی بالا سببشده برخی سهامداران در حال سیو سود باشند

مارگارین نتوانست با روند مثبت همراه شود بودجه پیشبینی شده شرکت برای سال جاری با کاهش تولید و فروش همراه شده است و سود سازی بالایی در انتظار سهم نیست همین امر قیمت های 360 تومان را به مقاومت قوی تبدیل کرده است غمارگی که رشد قیمتیش از این سطوح فعلا بعید است

پاکدیس وضعیت بهتری داشته و رشد قیمت محصولاتش فراتر از مواد اولیه سبب شده تا این سهم در سال 1401 وضعیت بهتری داشته باشد به خصوص اینکه پی بر ای فوروارد سهم جذاب تر و از سوی دیگر قیمت های 1250 تومان به حمایت و سطوح 1400 تومان به مقاومت سهم تبدیل شده است

غگیلا هم امروزمثبت بود خبرهای خوب سهم به زودی منتشر می شود کف قیمتی 1600 تومان بسته شده و سهم تا قیمت های 2000 تومان صعود خواهد کرد تعدیل مثبت و قراردادهای صادراتی جدید از یک سو و پیشبینی بودجه مناسب برای سال جاری از سوی دیگر سهمرا در موقعیت خوبی قرار داده است

چهارگوشه بازار

شدوص امروز هم مثبت بود توان سود سازی بالا و در پیش بودن گزارش عالی عملکرد اردیبهشت ماه سبب اقبال به این سهم شده است سهم ارام ارام به سمت هدف قیمتی 1450 تومانی رفته و تارگت سهم سطوح 1600 تومان است که با گزارش اردیبهشت ماه استارت رشد قیمتی قوی تری در سهم زده می شود

های وب با اقبال سعی داشت درقیمت های بالای 1000 تومان تثبیت شود سهمی که اوضاع خوبی داشته وسود سازی خوبی امسال در انتظارش است به نظر می رسد سهم با گزارشات ماهانه و مشخص شدن میزان توان تحقق بودجه اعلامی برای امسال استارت صعود خوبی را بزند

در واتی سهم با صف خرید همراه شد سهمی که امسال بیش از 250 تومان سود داشته و اخیرا با فروش سهام فراورده های ساختمانی سود سنگینی ناشی ازفروش سرمایه گذاری ها شناسایی کرده است این سهم تا قیمت های 1200 الی 1250 تومان جای صعود دارد

در سایر شرکت ها و هلدینگ ها وصندوق با این خبر صبافولاد بدنیست ولی انتظار بازار از صبا بیشتر بود صبا فولاد خليج فارس از زیر مجموعه های وصندوق در 12ماهه به سود 18447 میلیارد ریالی رسیده است ولی در کل وصندوق هم بد نیست و کم ریسک است .در پارسان و غدیر با همین سود های پالایشی و زاگرس پارسان 6500 ریال و غدیر 3300 ریال سود خواهد داشت

در بورس کالا دیروز معاملات مهمی شد که برای قیمت محصلات  سنگ اهنی اتفاق مهمی رخ داده و میتواند جالب باشد   نرخ پایه عرضه‌های هفتگی آهن اسفنجی؛ گندله و کنسانتره، ظاهرا بر اساس میانگین موزون نرخ معاملاتی شمش بلوم هفته قبل و بر اساس ضرایب تقریبی زیر تعیین میشود: آهن اسفنجی معادل ۶۵٪ شمش ،  گندله سنگ آهن معادل ۲۴.۵٪ شمش ، کنستانتره سنگ آهن معادل ۱۹.۵٪ شمش با این  شریاط به نظر گروه  سنگ آهن  فضای خوبی را دارند

امروز بازهم  اسیاتک  را خوب خریدند  سهم حسابی خشک شده و به  راحتی صف خرید می شود  . در اسیاتک دیروز سهم خوب معامله شده است برخی معتقدند تارگت ارزش بازار سهم 3000 تا3500 میلیارد تومان است و تا این محدوده میتواند رشد کند در مورد این سهم بادید نوسان سراغ سهم رفتن بد نیست ولی باید شرایط را کمی در نظر گرفت که این سرعت رشد هم چندان خوشایند برخی نخواهد بود در مجموع با دید نوسان بازی خوبی را دارد و فکر میکنیم یک رشد 10% دیگر را داشته باشد و بعد کم کم متعادل شود

در گروه حمل حکشتی را امروز عالی خریدند  … در این گروه حکشتی با زمزمه سود های عجیب اعلامی مواجه است که البته خیلی به قیافه شرکت نمیخورد این حجم سود را داشته باشد ولی در هر صورت حکشتی را با دید نوسان زیر نظر داشته باشید در سوی دیگر حسینا هم گزارش داد که البته خیلی پیشرفت خاصی ندارد . حسینا در 6 ماهه 2830 ریال سود محقق کرده است و 1767 میلیارد ریال سود عملیاتی و 1414 میلیارد ریال سود خالص دارد .
در 9ماهه سود به 4629 ریال رسیده و 2678 میلیارد ریال سود عملیاتی و 2314 میلیارد ریال سود خالص دارد در ۱۲ماهه به سود ۵۷۸۸ریالی رسیده است و۳۵۷۷ میلیارد ریال سود عملیاتی و۲۸۹۳ میلیارد ریال سود خالص دارد.

امروز فاذر یکی از پر حجم های بازار است  البته چند روز یاست  فاذر پرحجم است .دیروز هم در مورد سهم صحبت کردیم کمی با فاز نوسانی خاص به این سهم باید نگاه کرد میتواند شرایط خوبی را داشته باشد و کمی بیشتر مورد توجه باشد فاذر را با این دید که قابلیت های خوبی دارد که نوسان داده و خبرهای مختلفی را داشته باشد در کوتاه مدت زیر نظر داشته باشید

در بین بیمه ها اسیا شرایط خوبی را دارد ولی بیمه دی به واسطه  برخی قراردادها  مورد توجه است  گفته می شود احراز رتبه اول در مناقصه عمومي دو مرحله اي با موضوع خريد خدمت بيمه مازاد درمان ایثارگران را  بیمه دی برد که  عدد قرارداد 67.200.000میلیون ریال است

و سر اخر امروز قاروم با  بازگشایی خود  برخی را  قارون کرد و حسابی روی لب سهامداران  خسته سهم خنده گذاشت .به نظر گروه قند  با این  رشد نرخ ها توانایی های جالبی را دارند و برخی از انها نظیر قپیرا و قشهد و هگمتان و قزوین  شرایط خاص تری را دارند

 

[/ihc-hide-content]

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم