[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزدوشنبه 23 اسفند 1400
شاید یه روز سرد !
حکایت این روزهای بازار حکایت بچه های کلاس اولی است که برای رسیدن به زنگ آخر و زنگ تعطیلی مدرسه لحظه شماری می کنند و قطعاً این حس و حال را همه ما تجربه کردیم که دقایق آخر خیلی حال توجه و درس خواندن و کار کردن نیست و بیشتر ذهن ها معطوف خط پایان و سریعتر تمام شدن است درست شبیه روزهای بازار که به دلیل ریسک های متعددی که طی این مدت اخیر در بازار حادث شده به شدت به دنبال تمام شدن این روزها و آغاز روزهای جدید است. بسیاری می گفتند این حس صبر اشتباه است اما احساس میکنیم بازار به درستی در این روزها ریسک سمت خرید را برنمی دارد…
اگر دو تحول توافق هستهای و تحولات آن و همچنین جنگ اوکراین و بازارهای جهانی را طی این مدت مرور کنیم متوجه خواهیم شد که نوسانات عجیبی را بازارها داشتند که این نوسانات ممکن است در این ۸ تا ۱۰ روز تعطیلی بار دیگر تکرار شود و این درست همان نقطه ای است که بازار نمیتواند پوشش دهد و به ناچار چشم روی خرید بسته و صبر میکند تا رویداد تعطیلات هم به پایان برسد و شرایط روشن تری را شاهد باشد
حداقل فضای بعد از تعطیلات سرعت واکنش سهامداران به تحولات بیشتر است و این تنها نکته این روزها و روزهای پس از تعطیلات نوروز است اما آیا بازار می تواند امیدوار باشد ؟؟! به نظر روند چند هفته گذشته به بازار این امیدواری را داده است که افت قیمت به این سادگیها میسر نیست و احتمال رشد قیمت و بیشتر است جریان حجم معاملات جریان قوی بوده و طبیعی است که این روز ها فروکش کرده باشد و در نهایت همه چشم انتظار یک رویداد خاص و ویژه برای بازار هستند به اسم توافق که عدم یا انجام آن تاثیرات بسزایی در چهره بازار خواهد داشت . همین امروز که چند بارخبرها زیرو رو شد حال و روز بازار هم تغییر میکرد …
این را به خاطر داشته باشید که تعطیلات و توافق هسته ای و جهانی شبیه یک سیب را به هوا انداختن است که ممکن است در این مدت هزار چرخ بخورد شاید روز اول کاری سال ۱۴۰۱ توافق روی میز بوده و امضا شده باشد ! و یا برعکس آغاز کار آغاز دوباره تیره و تار شدن برجام باشد در سوی دیگر باید اذعان داشت که بازار به شوکی برای برای حرکت جدید و خبرهای جدید و تحرکات جدید نیاز دارد .از سوی دیگر فارغ از مسائل سیاسی و جهانی شاید گزارشهای ماهانه شرکتها که سال مالی ۱۲ ماهه را به پایان میبرند بتوانند نقش خوبی در این حوزه ایفا کرده و خیال بازار را از نظر بنیادی جمع کنند.
و یک نکته دیگر را نیز در تحلیل ها لحاظ کنید… دقیق به خاطر داریم که در ابتدای سال ۱۴۰۰ بود وقتی در مورد دلار صحبت می شد نوشتیم هر یک روزی که سال ۱۴۰۰ را بدون برداشته شدن تحریمها پیش میبریم قرضی است که ما به دلار داریم و امکان افت نرخ ارز را کاهش میدهد می دانید این موضوع در چه فضایی مطرح شد ؟! در فضایی که بسیاری از به اصطلاح کارشناسان خبره بازارهای مالی !! صحبت از دلار ۱۸ میکردند و رئیس جمهور هم تارگت های ۱۵ و کمتر را علنا اعلام کرده بود . بگذریم که نتیجه چیز دیگری بود و حالا نیز موضوع مهم این است که باز خوشبختانه این دولت در حوزه ارز عاقلتر عمل میکند اما به خاطر داشته باشید در سال ۱۴۰۱ با اینکه به توافق خوشبین هستیم اما هر یک روزی که از این موضوع می گذارد و تحریم همچنان بر درآمدهای نفتی و فروش نفت اثر گذار است قرضی است که ما به دلار میدهیم و این فنر فشرده را فشرده تر می کنیم جایی در صورت عدم موفقیت مذاکرات این فنر رها می شود که می تواند نقطه حساسی برای اقتصاد باشد تحلیلگران بهتر از تمامی موارد را در محاسبات خود لحاظ کنند به خصوص با این وضعیت نقدینگی و ضریب فزاینده و … که کار کنترل دلار را سخت تر کرده است …
یک موضوع دیگر را نیز بیان کنیم که احساس می کنیم در آغاز سال جدید با آن مواجه خواهیم شد . به نمودار p/ettm تیمبازار دقت کنید می بینید که تقریباً در پایینترین نقطه طی دو سال گذشته قرار گرفته یا به عبارت دیگر بازار هرچه زده بوده پرید ! این نمودار بر مبنای سود آخرین گزارش شرکتهاست وقتی در اواخر اردیبهشت گزارش ۱۲ ماهه شرکت ها راهی کدال شود اوضاع جور دیگری خواهد بود و این عدد با فرض ثبات قیمت های فعلی اعداد کمتر و منطقی تری را لمس خواهد کرد و نکته بسیار مهم تر این است که ۴۰ تا ۶۰ سهم خاص و بزرگ بازار که سودآوری منطقی و خوبی داشتند با این نمودار و این فضا در قیمتهایی قرار میگیرند که اگر شخصی خرید و به مجمع برود و سود تقسیمی را دریافت کند بازدهی بدون ریسک و منطقی و معقول در انتظار اوست این اتفاقی است که احتمالا از فروردین و با گزارش های ۱۲ ماهه بیشتر به چشم تحلیل گران خواهد آمد از همین رو سهامداران موج احتمالی توجه بازار به این دست سهم ها را در نظر داشته باشند که احتمالاً وسواس پولی و شرایط بازار میتواند این موضوع را تشدید نماید…
بگذریم و سراغ بازار برویم.. یکی از مشخصه های بارز بازارامروز کم حجمی بود و نشان میداد که خیلی وضعیت خاص و روبراهی از نظر حجم پول ندارد ولی امیدوار بود و خوشبختانه موج فروش ها نیز کاهشی شده است بنابه هر دلیلی به نظر بازار برای روزهای بعد تعطیلات اگر اتفاق عجیبی رخ ندهد برای حرکت های قوی تر اماده تر است …
بانک ها و خبرهای خوش
در نمادهای بانکی شاهد خبرهای خوشی در خصوص ابلاغ نرخ جدید تسعیر ارز بر مبنای 90 درصد نرخ سامانه نیما برای سال اینده را شاهد بودیم
بانک ملت نوسانات مثبت ارامی را شاهد بود اگر نرخ تسعیر ارز 5000 تومان افزایش یابد بانک ملت با رشد قیمتی بسیار خوبی همراه و می تواند با شکست سطوح 360 تومان تا قیمت های 400 تومان صعود نماید
بانک تجارت هم به کف حمایتی 180 تومان واکنش نشان داده و نوسانات ارامی را شاهد بود این سهم بانکی تا قیمت های 200 تومان جای برگشت روند را خواهد داشت سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و فعلا در رنج قیمتی 180 الی 200 تومان نوسان دارد
بانک اقتصاد نوین اما همچنان نوسانات ارامی دارد این سهم بانکی با روند نیمه منفی همراه و معاملات ارامی را به دنبال داشت اگر نرخ تسعیر ارز قطعی شود سود سهم رشد بالایی خواهد داشت و با توجه به تراز مثبت ارزی یورویی سهم رشد قیمتی خوبی خواهد کرد
میل به صعود
خبرهایی در خصوص برچیده شدن قرعه کشی خودرو از نیمه سال اینده و احتمال ازاد سازی نرخ خودرو سبب شده تا امید هایی در اردوی خودرویی ها شکل بگیرد
پارس خودرو حمایت 100 تومانی را حفظ کرده و افتی از خود نشان نداد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی در صورت احیا برجام پیدا خواهد کرد این شرکت همچنان بیشترین تاثیر را از برچیده شدن تحریم ها خواهد پذیرفت این سهم خودرویی تا قیمت های 110 تومان جای برگشت دارد
ایران خودرو هم از قیمت های 200 تومان برگشت خوبی زد این سهم وضعیت خوبی داشته و نشان می دهد توان بنیادی خوبی دارد و حمایت های قوی پشت معاملات سهم قرار گرفته است بار دیگر این غول خودرویی به سمت قیمت های 220 تومان مصادف با مقاومت قوی خود می رود
زامیاد اگر قصد برگشت را داشته باشد باید از سطوح قیمتی 650 تومانی فعلی برگردد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با فروش های اخیرش نشان داده توان خوبی برای نوسان در سطوح 650 الی 720 تومانی دارد این سهم خودرویی فروش های ماهانه خوبی را به همراه داشته است
خاور هم امروز باز شد و به صف نشست به نظر سهم حرف های زیادی میتواند برای گفتن داشته باشد به خصوص با کاهش هزینه های مالی بهتر است او را زیر نظر بگیرید .
در کمی بنیادی تر هم خدیزل و خاور و خبهمن گزینه های قوی تری هستند ولی حوصله بیشتری میخواهند .
سرمایه گذاری های پیشرو
در سرمایه گذاری ها هم روند سهام این گروه بعضا مثبت بود سرمایه گذاری ها رشدشان با رشد شاخص خواهد بود
سرمایه گذاری اتیه دماوند مالک عمده شیران که امسال سود سازی خوبی خواهد داشت پس از اصلاح مورد توجه و رشد قیمتی قرار گرفته است سهم تارگت و ارزش ذاتی 920 تومانی دارد
در پارسان همچنان قیمت های 2800 تومانی تبدیل به سد قیمتی سرسختی بر سر راه این سهم شده است سهمی که وضعیت خوبی داشته و هم ان ای وی و هم سود سازی بالایی دارد اما شکسته شدن این قیمت ها و رشد سهم تا سطوح 3200 الی 3500 تومان نیازمند پتانسیل های قوی تری می باشد
شستا از حمایت 86 تومانی کمی فاصله گرفت اما معاملاتش همچنان منفی است عمده سود سازی شرکت ناشی از فروش سرمایه گذاری ها بوده و سهم نیز در قیمت های نسبتا بالایی بازگشایی و هم پای بازار اصلاح نکرده بود فعلا سهم نزدیک حمایت قوی خود به نوسانات ارامش ادامه می دهد
وبوعلی شرایط خوبی داشت وبوعلی در گزارش 12ماهه به سود 1347 ریالی رسیده است به نظر 4000 ریال را می بیند و واقعا شرایط خوبی دارد کنار او وتوسم وسکاب وسپه جذاب هستند
وسپهرهم در سود زیرمجموعه ها با رشدهمراه شده است سرمايه گذاري توسعه ساختمان سپهر تهران از زیر مجموعه های وسپهر در 12ماهه به سود خالص 4289 میلیارد ریالی رسیده است این نکته خوب وجذابی برای وسپهر شمارمی رود . حتی وصندوق هم دراین قیمت ها با این گزارش خوب زیر مجموعه ها جالب است
در بین بزرگترها ونیکی واقعا خوب درخشید و در سوی دیگر شستا هم به قیمتی رسیده که دیگر فروش منطقی نیست حمایت 88 حمایت خوبی است و به نظر خرید شستا با دید میان مدت و بلند مدت بد نیست
پالایشی ها در بند
در پالایشی ها شاهد روند پر عرضه ای بودیم پالایشی ها برای صعود موج دیگر کمی استرات کرده اما انتظار داریم یک رشد دیگر را تجربه نمایند.البته باید اذعان داشت که نفت کاهشی اغاز کرده است ولی نه انقدر که نگران کننده باشد در مورد پالایشی ها دید خود را برای سرمایه گذاری 4 الی 5 ماهه کنید و با دید 5 ماهه و مجمع این شرکت ها و با دید عدم ریزش سنگین نفت میتوان روی پالایشی ها اتفاقات خوبی دید هنوز شتران گزینه اول است و قیمت های منفی سهم و حوالی 4600 4700 ریال بد نیست . شبندر شبریز در اولویت های بعدی هستند . شنیده می شود گزاش های 12ماهه خارق العاده ای را راهی بازار میکنند
شبندر روندش منفی ارام بود سهم کف قیمتی 720 تومانی و مقاومت 780 تومانی دارد و در این دو سطح قیمتی فعلا نوسان است احتمال رسیدن به سود 130 تا 140 تومانی برای سهم محامل بوده و اهداف قیمتی 800 تومان به بالا با دید گزارش 12 ماهه وجود دارد
شبریز هم با نوسانات منفی همراه بود سهم نتوانسته مقاومت خود را بشکند و در سطوح حمایتی در نوسان است این سهم کف قیمتی 3500 و اهداف مقاومتی 3800 و 4200 تومانی دارد سهمی که همچنان شایعات سود 700 تومانی داشته و این سود قابل تحقق است
شاوان به سمت سطوح قیمتی کف 12000 تومان باز میگردد سهم رشد قیمتی چندانی نداشت علی رقم توان سود سازی بالا و افزایش سرمایه جذاب شاهد اقبال زیادی به سهم نبوده و سهم نتوانست مقاومت 14000 تومانی را در هم بشکند
دست رد کامودیتی ها به معدنی ها
با افت نسبی قیمت های جهانی کامودیتی ها معادن هم با روند پرعرضه در بازار همراه شدند با این قیمت هیا فعلی نیز معدنی ها توان سود سازی و رشد قیمتی خوبی داشته و اصلاح در برخی سهام این گروه فرصت بسیار خوبی برای خرید تلقی می شود
زرین معدن اسیا به حمایت 1100 تومانی رسید امسال سود 180 تومانی و برای سال اینده سود بالای 250 تومان در انتظار این سهم می باشد فزرینی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و اگر قیمت های جهاین مجددا رشد نماید تا قیمت های 1200 الی 1250 تومان صعود خواهد داشت
حمایت از تجلی پایان یافته و سهم در مسیر اصلاح خود به سمت حمایت 140 تومانی در حرکت است به نیر می رسد قیمت های 140 تومان سطوح مناسبی برای این سهم باشد تجلی که اینده اش بستگی به اخذ قراردادهای جدید دارد
فزر با اقبال همراه شده است رشد انس جهانی طلا سبب شده تا فزر که تولید کننده طلا می باشد با نوسانات مثبت اما ارامی همراه باشد نکته مهم اینکه سهم مارکت بالایی داشته نمی توان فعلا انتظار رشد قیمتی چندانی از سهم داشت فزر فعلا در کانال قیمتی 2800 تومانی در نوسان خواهد بود
چهارگوشه بازار
شیران امروز تا نزدیکی صف خرید پیشروی کرد خبرهای خوبی از شیران به گوش می رسد از افزایش سرمایه تا افتتاح طرح توسعه شرکت زیر مجموعه همچنین مجمع خوبی با تقسیم سود باا انتظار سهم را می کشد اگر قیمت های بالای 1800 تومان تثبیت شود سهم تا سطوح 2000 تومان هم جای صعود دارد
در سوی دیگر واتی امروز با اعلام سود نزدیک به 200 تومانی تا صف خرید پیش رفت و یک رویداد خاص را رقم زد به نظر این صف خرید شرایط خوبی برای رشد واتی را رقم می زند .
سیمرغ نتوانست از مقاومت 2400 تومانی عبور نماید سهمی که فاصله زیادی با ارزش ذاتی خود داشته و شنیده می شود ازاد سازی ارزی با توجه به تامین بخش زیادی از مواد اولیه توسط خود شرکت سبب رشد فروش و افزایش حاشیه سودش خواهد شد با احتساب سود 500 تومانی سال اینده سیمرغ ارزش ذاتی بالایی دارد
ختوقا بار دیگر به کف قیمتی 220 تومان واکنش نشان داده و مثبت شد حالا سهم به سمت قیمت های 240 الی 260 تومانی رهسپار می شود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت رشد خوبی در انتظارش است این سهم می تواند صعود خوبی را با دید میان مدت تجربه و به بازدهی مناسبی برسد
در گروه پتروشیمی در بین شرکت ها اگر اهل فرار از ریسک هستید به نظر نوری و آریا می تواند جالب باشد هر دو قابلیت های سود اوری خوبی داشته به خصوص نوری که امسال 1600 را محقق کرده و تقسیم سود قوی دارد . در این گروه اگر اهل ریسک هستید شغدیر شبصیر شصفها و برخی دیگر میتوانند جالب باشند . در پتروشیمی جم هم وضعیت بد نیست و حتی مارون هم وضعیت نسبتا خوبی دارد
امروز خبرهای خوبی از اوره ای ها رسید و به نظر شپدیس بعد از اصلاح فضای بهتری را ببیند . اوره دوباره رشد کرده و گزارش این ماه شپدیس قابل توجه است اخباری مبنی بر پیشنهاد قیمت های حداقل 810 دلار از طرف مجموعه پارسان شنیده می شود. گویا فرمولاسیون جدید فروش بر اساس قیمت نت بک غیرآمریکایی خاورمیانه منهای 70 دلار خواهد بود. همچنین حداقل میزان پیش دریافت 20 درصد وجه خواهد بود.شلرد هم این روزها خوب معامله می شود شلرد مزایده 30 هزار تنی در 13 مارس برای بارگیری در 18 مارس برگزار خواهد کرد. حداقل قیمت پیشنهادی بنا به اطلاعات منتشر شده باید برابر حداقل قیمت مجله آرگوس برای ایران باشد. شلرد هفته گذشته مزایده خود که به قیمت 595 دلار فوب ایران بود را کنسل کرد.
امروز کیسون بعد از مدت ها صف خرید بود هرخبری میرسد هر اتفاقی رخ میدهد سهم بازهم درجا زده و خیلی حرکتی نمیکند. در این سهم یک قرارداد دیگر رو شده ولی بازهم احتمالا کیسون بی تفاوت است . سهم تکمیل عملیات اجرایی ساختمان و نصب و پیشراهاندازی پروژه متانول دنا
8,358,173 میلیون ریال
عملیات اجرایی سیویل، تکمیل ساختمانهای غیرصنعتی، ساخت محفظههای بتنی و سفتکاری، تکمیل لولهکشی زیر زمینی و رو زمینی بههمراه رنگ و عایق و تست، نصب و تکمیل سازههای فلزی، نصب تجهیزات مکانیکی دوار و ثابت، عملیات برق و ابزار دقیق، سیستم آتشنشانی، HVAC و کلیه عملیات لازم جهت تکمیل، شامل مرحله پیشراهاندازی و همکاری در راهاندازی را بسته ولی به نظر بازار خیلی به این سهم دراین شرایط اعتقادی ندارد
گروه سیمان را چند باری است که میگوییم زیر نظر بگیرید . نکته بسیار مهم که باعث می شود به بورس کالا و معاملات آن در گروه سیمان بیشتر توجه کنیم این است که حجم معاملات و قیمت رشد و صعود خوبی داشته است و این نکته خوب و مهمی در گروه سیمان است .حدود 1 میلیون و 208 هزار تن سیمان تیپ 2 شامل 553 هزار تن سیمان پاکتی با قیمت پایه 563 هزار تومان و 655 هزار تن فله با قیمت پایه 460 هزار تومان به ازای هر تن عرضه شد. در نهایت حدود 893 هزار تن سیمان معامله شد که شامل 403 هزار تن سیمان کیسه ای با قیمت پایانی 591 هزار تومان به ازای هر تن و 490 هزار تن سیمان فله ای با قیمت پایانی 484 هزار تومان بود. در گزارش ها سخاش بد نیست ولی در بین شرکت های سیمانی ساوه را هم باید زیر نظر داشت سخوز و سپاهان و سغرب و هگمتان هم میتوانند جالب باشند
لیست همیشگی هم که همیشه هست از سخوز تا سپاها و … فکر میکنیم گروه سیمان یک افزایش نسبی را شاهد باشد به خصوص در سال 1401
در بازار سیمرغ و زکوثر را بیشتر زیر نظر بگیرید . در یکی از زیر مجموعه ها رشد سود خوبی داشتیم و نشان دهنده بهبود وضعیت سهم است شرکت مرغک از زیر مجموعه های زکوثر در 12ماهه به سود 1098 میلیارد ریالی رسیده است به نظر با دید میان مدت خرید این سهم بد نیست و میتواند در کنار سیمرغ و زشگزا . برخی دیگر جالب باشد
در گروه حمل و نقل حاریا و حخزر بسیار پر ریسک هستند ولی 3 سهم حتاید حکشتی و حسینا میتوانند قابلیت های خوبی برای نوسان داشته باشند
امروز صدرا صف خرید بود سهم به اندازه کافی اصلاح شده و به نظر این نرخ ها نرخ های جالبی میتواند باشد
در متانولی ها شخارک شرایط خوبی دارد شخارک دی و بهمن ماه متفاوتی را داشت و در بهمن 12350 میلیارد ریال فروش داشت و نرخ فروش ۸۴,۸۷۸,۸۰۳
ریال بوده است
در دی 13484 میلیارد ریال فروش زد و 68 هزار تن با نرخ ۷۲,۰۴۴,۰۳۴ ریالی صادر کرده است در مهر با فروش 7923 میلیارد ریال مواحه بود و صادرات متانول نداشته در ابان هم صادرات متانول نداشته و 5498 میلیارد ریال فروش داشته است در اذر به فروش 6397 میلیارد ریالی رسیده 75 هزار تن با نرخ ۸۴,۳۶۲,۳۶۰ ریالی صادر کرده 11 ماهه 87718 میلیارد ریال بوده و مدت مشابه 42993 میلیارد ریال بود
شکام هم این روزها پر حجم است سهم فضای بدی را ندارد ولی امروز بدجوری عرضه شد و باید کمی مراقب بود
کمنگنز هم امروز شرایط خوبی را دارد کمنگنز سهم در بهمن 320، دی 379 ، آذر 355 و ابان 281 میلیارد ریال بود
جمعا11 ماهه 3115 میلیادر ریال شد مدت مشابه سال قبل 1775 میلیاردریال ثبت کرد به نظر شرایط خوبی را دارد
فولاژ هم کمی مورد توجه است در بهمن این عدد 10089 میلیارد ریال شده و نرخ ۲۳۹,۰۵۴,۵۱۸ ریال جمعا 11 ماهه به 87786 میلیارد ریال رسیده مدت مشابه 56706 میلیارد ریال
[/ihc-hide-content]


