جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازار امروزسه شنبه 17 اسفند 1400

گزارش بازار امروزسه شنبه 17 اسفند 1400

نوید خاندوزی
مارس 8, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازار امروزسه شنبه 17 اسفند 1400

نوسان وین- تهران ! 

بازار در گیرو دار خبرهای مثبت و منفی مذاکرات است به قول شاعر چون کشتی بی لنگر کج میشد و مج میشد ! و در سوی دیگر نیم نگاهی به بازارهای جهانی دارد ولی خیلی وزن خوبی را به این بازارها نمیدهد و بیشتر چشم  به مذاکرات دارد . امروز بازار خیلی حرفی برای گفتن نداشت ولی در 6 7 روز کاری باقی مانده تا پایان  سال خیلی ها در سمت خرید ریسک نمیکند و بیشتر تماشاچی شده اند  . بازار نه بازارهای جهانی را باور میکند ، نه  به دلار توجهی دارد و نه مذاکرات  را مثبت می بیند و درست در بدبین ترین  شرایط فعلی قرار گرفته در حالی که محیط اطراف او  درست برعکس در خوش بینانه ترین و بهترین  شرایط از نظر خبری و بنیادی قرار دارد  .

البته  بسیاری معتقدند  بازار قرار نیست  یکضرب رشد کند و این منفی طبیعی بود ولی این  را هم  باید ذکر کرد که روند  تا وقتی قابل اطمینان است که خدشه ای در خبرهای جهانی و مذاکرات وارد نشود  به محض بروز چنین تردیدهایی نظیر امروز واکنش بازار بسیار حساس و سریع و فوری انقلابی است .

عجب بالا و پایین دارد  !! بازار را عرض می کنیم به قول شاعر عجب بالا و پایین داره دنیا…  به هر حال چند روز مثبت و یک روز این چنین عرضه را در بازار داشتیم در مورد دلایل رشد دیروز صحبت شد دلایل ریزش امروز متفاوت است از ترس مقاومت های تکنیکالی بگیرد تا جریان خروج پول برخی سهامداران و یا از عرضه حقوقی ها برای تامین نقدینگی و شناسایی سود گرفته تا تسویه اعتبار کارگزاری ها و البته مهم تر از این دو چشم بازار به مذاکرات بود که با هر رفت و برگشت باقری بازار رنگ جدیدی چاق میکند و سهم  میفروشد

شرکت ها در بازار به سه دسته تقسیم می شوند در حال حاضر دسته اول گروه‌های مرتبط با برجام هستند که اهمیت زیادی در بازار دارند این گروه یعنی خودروبانک تقریباً نبض بازار را در دست گرفته و روزی که خودرو بانک مثبت می شوند باقی بازار هم روز خوبی دارد این گروه چشم به وین داشته و آب خوردن تیم مذاکره کننده را هم برای خود تجربه و تحلیل کرده و در قیمت تابلو لحاظ می کند گروه دوم گروه مرتبط با بازارهای جهانی و دلار است البته دلار که فعلاً گوشه ای نشسته و خیلی حرکت خاصی ندارد اما این بازارهای جهانی است که روند متلاطم بالا و پایینی دارد و  فعلاً به سود بازار پارو میزند لیدری در این گروه به عهده پالایش بوده که البته پالایش هم نیم نگاهی به خودروبانک می‌کند اما در هر صورت قیمت نفت و سایر کالاها وفلزات رنگی و محصولات پتروشیمی در این گروه موثر بوده و فکر می‌کنیم پایداری قیمت‌های جهانی اتفاق  خوبی را برای این گروه زقم میزند .

گروه سوم گروهی که خیلی نه با این کار دارد و نه با آن  ! نه برجام را نگاه می‌کند و نه بازارهای جهانی ز غوغای جهان فارغ البته این گروه نیز از تبعات اتفاقات اخیر مصون نیست بازار که رنگ عوض میکند و ابرهای منفی میرسد این گروه نیز خود به خود تحت تاثیر قرار گرفتهو منفی می‌شوند اما به نظر توانسته اند که خود را از تلاطم های منفی سیاسی و جهانی دور کند هرچند اگر به جریان نقدینگی بازار دقت کنید متوجه خواهید شد که ۸۰ درصد خرید و فروش های بازار در گروه های مرتبط با بخش اول و دوم قرار دارند و این یعنی بازار ما در حال حاضر به مذاکرات وزن زیادی می‌دهد و البته گرم به گرم و درصد به درصد بازار های جهانی و مذاکرات برای او مهم است

و اما حرف آخر در این چند وقت اقدامات خوبی از سوی سازمان بورس صورت پذیرفته که به نوعی در کشاکش مذاکرات و شرایط بازار گم شد و خیلی دیده نشد یکی از مهمترین آنها که امروز اهمیت آن را متوجه می شویم بحث سقف گذاری روی نرخ گاز و اعمال آن در این دو ماه باقیمانده سال و سال  1401  بود که به نوعی به جرات می‌توان گفت موتور محرک بازار شد چراکه اگر قرار بود با فرمول های قدیم به مصاف نرخ گاز برویم امروز با هر موشکی که در اکراین زده می‌شود ما هم زانوی غم بغل گرفته بودیم ! این کار بزرگی برای حمایت از سهامداران بود که با راهبری سازمان بورس انجام شده به نظر رویداد بزرگی بود و اهمیت آن این روزها روشن است
رویداد دومتصمیمات اخیر است که وثیقه شدن سهام و داراییهایی سهام رسمی می شود این هم یکی دیگر از کارهایی است که به واقع نیاز بود و هم برای بانک ها اتفاق خوبی است و هم برای سهامداران که متوجه باشند دارایی که در اختیار دارند ارزشمند بوده و به راحتی قابلیت وثیقه گذاری دارد سیستم سنتی مدیران کشور تا همین چند وقت پیش چیزی جز ملک را برای وثیقه نمی‌شناختند و این تلاش مهمی برای گذر از دوران فعلی به دوران دارایی‌های مالی مدرن تر است و رویداد سوم که بسیار با اهمیت بوده بحث اجبار شرکتها به تقسیم سود از طریق سجام میباشد اتفاقی که به نظر آغاز مسیری برای تقویت و تشویق سهامداری کردن در بازار است که البته باید با اقدامات دیگر نظیر پرداخت سود سهامداران حقیقی در کمتر از چهار ماه و موارد این چنینی ادامه یابد. به شدت به این گونه تصمیمات که بتواند فضای سهامداری را شفاف‌تر و امتیازات سهامداری کردن  را بیشتر کند نیاز داریم تا به امروز بازار و به طور کلی قوانین کسی که قصد سرمایه گذاری و سهامداری میان مدت و بلندمدت دارد را تنبیه می کند و ظرفیتی برای او قائل نیست و به نظر این تصمیمات و مصوبات گام هایی در مسیر بهبود این اتفاق است .

و اما سراغ  بازار امروز برویم که در دقایقی خوب بود ولی چون کشتی بی لنگر کج میشد و مج میشد ! لنگر روزهای قبل او  مذاکرات  بود که این بار این تکیه گاه را خیلی نداشته و تلاطم او  بالا  بود  .

پالایشی ها و برخورد به سد های مقاومتی

در پالایشی ها شاهد روند مثبت و ارامی بودیم اما عرضه ها شدت گرفته و این امر به دلیل برخورد سهام این شرکت ها به سد های مقاومتی بوده است

در این گروه شتران به مقاومت 520 تومانی نزدیک شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و به نظر می رسد رشد قیمتی خوبی را تجربه نمایند شتران شاید کمی استراحت نماید اما اگر روند رو به رشد شدید قیمت های جهانی نفت متوقف نشود این مقاومت هم شکسته و تا سطوح 600 تومان بالا خواهد رفت

در پالایش نفت اصفهان شاهد روند منفی هستیم سهم در مدار اصلاح قرار گرفته وبه سمت کف قیمتی 620 تومانی در حرکت است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت جای برگشت روند را دارا می باشد بودجه سال 1400 شرکت با نفت 80 دلاری بسته که نشان می دهد سهم جای صعود خوبی در سود خود دارد

در شبریز هم سهم عقب گرد کرده و با افت قیمتی همراه شد این سهم نتوانست به هدف قیمتی 4200 تومانی برسد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و فعلا سطوح 3800 تومانی مانع از افت قیمتی سهم می شود شبریز شیاعات سود 700 تومانی دارد

روی شسپا و شپاس هم می شود در منفی فکر کرد ولی دقت کنید همین چند وقت بازار روی نفت 60 70 دلاری میچرخید و این اثرات بسزایی در شرایط این شرکت ها دارد که کرک و نفت صعودی هستند .

معادن پیشرو

در معدنی ها رشد قوی کامودیتی ها را شاهد بودیم سهامی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و برای سال اینده سود های خوبی خواهند داشت

در در کالسیمین سهم با صف خرید میلیونی مقاومت 2000 تومانی را شکست سهمی که وضعیت خوبی داشته و به نظر می رسد رشد قیمتی خوبی داشته باشند این سهم شایعات سود بالای 300 تومانی برای سال جاری داشته اما با این وضعیت روی 4500 دلاری برای سال اینده سود سازی بسیار بالاتری خواهد داشت

تجلی با صف خرید از سد قیمتی 160 تومان هم گذشت سهم یکه وضعیت بنیادی خوبی داشته و حمایت های قوی هم تجربه می کند این سهم تا قیمت های 180 تومان پیش خواهد رفت و بیشتر روندش حمایتی شده است

بارها روی دو سهم ومعادن و واحیا تاکید میکردیم و خداروشکر هردو مورد توجه این روزها هستند در هر دو باید صبر داشت در واحیا اگر به هر دلیلی امروز سهم عرضع شد با دید خریدن و 2 الی 3 ماه صبر کردن گزینه خوبی است ومعادن هم با دید رفتن تا تیر و مجمع بازدهی خوبی را دارد

در کیمیا هم شاهد صف خرید خوبی بودیم این سهم طرح های توسعه ای خوبی داشته و از سوی دیگر حمایت خوبی هم می شود سهمی که به سمت هدف قیمتی 1400 الی 1450 تومانی رفته و به نظر می رسد اگر این قیمت ها را بشکند تا سوطح 1600 تومان هم بالا خواهد رفت

خودرویی ها در انتظار خبر

در نمادهای خودرویی به نظر می رسد خبر قوی از برجام می توان روند این گروه را بهتر نماید فعلا خودرویی ها در یک سیکل نوسانی 10 درصدی قرار دارند

در نماد ایران خودرو روند نوسانی خوبی با کف 200 و هدف 220 تومان ایجاد شده است سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت بتواند قیمت های 220 تومانی را بشکند تا سطوح قیمتی 250 تومان جای صعود دارد

در نماد زامیاد قیمت های 650 تومان حمایت خوبی برای این سهم محسوب می شود فعلا سهم در رنج قیمتی 650 الی 720 تومان در نوسان است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و به نظر می رسد بتواند رشد قیمتی خوبی را باز تا قیمت های 720 تومان در صورت انتشار خرهای مثبت برجامی تجربه نماید

خاور هم نتوانست از سد قیمتی 125 تومانی عبور نماید سهمی که بار دیگر تا قیمت های 118 تومان اصلاح خواهد داشت حمایت بعدی سهم سطوح 112 تومان است امسال سهم در فروش گل کاشته و فروشش 200 درصدی رشد داشته است این سهم صورت های مالی پر سودی خواهد داشت خاور هم با دید میان مدت و نوسان جالب است در خاور هم با این خبرهای نسبتا خوب عملیاتی میتوان به این شرکت امیدوار تر بود . به واقع خاور هم ازاین به بعد باید در گزینه های بررسی بازار باشد

این گروه در خبخهم هم بد نیست ولی در کل فردا  روز سختی را دارند و امیدواریم  به داد این گروه  برسند  .

 

بانک ها در کف

در نمادهای بانکی شاهد کف نشینی سهام این گروه بودیم بانک هایی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته اما برای ایجاد موج صعودی نیاز به خبرهای بنیادی دارند

بانک اقتصاد نوین وارد فاز اصلاحی بسیار خوبی شده است از دید تکنیکالی سهم حمایت قوی 360 تومانی دارد دست یابی به سود بالای عملیاتی و رشد بیشتر این سود در صورت تحقق فروش سهام زیر مجموعه به مزایده گذاشته شده می تواند صعود خوبی برای این سهم را رقم بزند

بانک سامان هم فعلا روندش نوسانی شده است سهمی که کف قیمتی 240 تومانی داشته و با مقاومت 260 تومانی همراه می باشد و فعلا در این سطوح در نوسان می باشد سامان وضعیت بنیادی و ارزی خوبی داشته و رشد قیمتی مناسبی در انتظار سهم در صورت احیا برجام و شکسته شدن سد قیمتی 260 تومانی خواهد بود

بانک صادرات هم وضعیت خوبی پیدا کرده است سهمی که رشد قیمتی خوبی در پیش رو خواهد داشت و به نظر می رسد کف قیمتی 190 تومان سبب واکنش مثبت بازار به این سهم شود صادرات از جو رفع تحریم ها سود خوبی می برد

هنوز وبملت بهترین گزینه گروه است ولی وپارس با این خبرها میتواند خاص باشد . سهم سرمایه گذاری پارسیان را اگهی کرده اگر فولاد خریدار باشد اتفاق خوبی است ولی گویا بیستر برای رفع تکلیف و عدم فروش است ولی در مجموع از نظر دارایی وپارس قابلیت های رشد بیشتر را در این گروه دارد

غذایی ها در انتظار اثرات حذف دلار 4200 تومانی

غذایی هایی که تحولات بیشتری از برچیده شدن دلار 4200 تومانی می بینند همچنان با صف خرید و مابقی امروز متعادل بودند

در این گروه غبشهر همچنان با صف خرید بالای 100 میلیونی مواجه است این سهم که بیشترین تاثری مثبت را از حذف دلار 4200 تومانی به دلیل در اختیار داشتن 30 درصد بازار روغن خوراکی را می پذیرد با رشد قیمتی به سمت سطوح قیمتی 320 و 360 تومانی در حرکت است

در نماد سیمرغ سهم همچنان در حال درجا زدن است سهمی که تحولات خوبی داشته و جای رشد قیمتی بالایی دارد رشد قیمت تخم مرغ به عنوان محصول اصلی تولیدی شرکت از یک سو و از سوی دیکر تحولات بنیادی در خصوص جهش فروش 2 ماهه سال مالی جدید نشان می دهد سهم پتانسیل سود سازی بالا و یک رشد خوب به بازار بدهکار است

مارگارین هم با صف خرید قفلی همراه شده است این شرکت طرح توسعه افزایش ظرفیت را به بهره برداری رسانده و برای سال مالی جدید با رشد ظرفیت تولیدی و محصولات جدید همراه می باشد سهم رشد قیمتی خوبی تا سطوح 240 الی 250 تومان را می تواند تجربه نماید

چهارگوشه بازار

پتروشیمی زاگرس با صف خرید و رشد قیمتی به سطوح 18000 تومان نزدیک می شود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با رشد قیمت های جهانی متانول و رشد قیمت نفت و گاز و احتمال رشد بیشتر این محصول با اقبال خوبی همراه شده است البته  معتقدیم  زاگرس کمی قیمت تندی دارد ولی در هر صورت  بد هم نیست در گروه پتروشیمی اوضاع  رفته  رفته  بهتر می شود

کم کم اثرات رشد نفت در محصولات پتروشیمی روشن می شود و رشد قیمت محصولات نوری بوعلی شصفها جم و برخی دیگر روشن است توجه بازار به اریا و پارس هم ازاین بابت است با دید کمی صبر و دید 5 الی 6 ماه اریا و پارس و جم را زیر نظر داشته باشید .

ختوقا یک پایین زده و به قیمت های 220 الی 225 تومان برسد می تواند یک نوسان 10 درصدی تا سطوح قیمتی 240 تومانی داشته باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و ارزش ان ای وی بالایی دارد مبدل خودروی پاک از شرکت های زیر مجمموعه اصلی به سود قابل قبولی رسیده که می تواند سهم را متحول نماید

امروز شکام یکی از خاص های نوسانی بازار بود . سهم یک قرارداد با کی بی سی بسته است ولی روند سهم نیز تحت تاثیر فضای عمومی بازار است با دید میان مدت به نظر شکام یکی از گزینه های قابل بررسی در بازار است شکام را کمی بیشتر زیر نظر بگیرید .

در بین  سهم خای خاص افق هم  با این خبرهای ارز 4200 و حذف ان  جالب شده است  . این فـروشگاه زنجیره ای در ماه گذشته 121 میلیون عدد جنس فروخته است.در ده ماه اول سال به طور متوسط هر ماه 127 میلیون عدد جنس به فروش رساند بود. سال 99 به طور متوسط هر ماه 120 میلیون عدد جنس و سال 98 ، به طور متوسط 98 میلیون عدد جنس ماهانه به فـروش رسانده است.مبلغ فروش این ماه 2،114 میلیارد تومان گزارش شده است. فروش ماه قبل 2,065 و متوسط مبلغ فروش ده ماه امسال 1886 میلیارد و متوسط فـروش ماهانه سال 99 و 98 شرکت هر ماه 1،272 و 760 میلیارد تومان بوده است به نظر قابل بررسی است

در بین دارویی ها  تایید  تکذیب ارز 4200 دارویی ها  را سردرگم کرده است دفارا  چند وقتی است  بهتر شده فروش #دفارا در 3 ماهه اخیر صعودی بوده است.مهر 580 میلیارد ریال بوده است در ابان این عدد 709 میلیارد ریال بود و اذر هم 742 میلیارد ریال شد
در دی این عدد ۸۰۰ میلیارد ریال و بهمن با رشد 935 میلیارد ریال شده است
11 ماهه به 6672 میلیارد ریال رسیده است مدت مشابه 6402 میلیارد ریال بود

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم