[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزیکشنبه 13 تیر1400
هنر مثبت اندیشیدن !
بازار امروز استرس زیادی داشت … او میترسید که به دوران قبل بازگردد و روزهای تلخ برای او تکرار شود ولی گردش و چرخش و برگشت نسبی بازار نشان داد که میتوان به بازار هنوز بیش از پیش امیدوار بود … بازار امروز دوست داشت مثبت فکر کند و این هنر مثبت اندیشدن به کمک او امد …
امروز بازار در جدال بین تغییر مسیر بود . بازار قبل از هر چیز باید با خود تکلیفش را روشن میکرد که این بار با دفعات قبل فرق میکند و تقریبا نوع معاملات و حجم و شرایط جدید نشان داد که میتواند متفاوت باشد .برای درک اتفاقات این روزها دیروز و امروز باید کمی دقیق تر شد … بسیاری از خود می پرسند بازار دیروز چرا به این شکل درآمد و امروز چرا این طور بود … به نظر 2 دیدگاه وجود دارد که صحیح بودن ان را گذر زمان مشخص میکند دیدگاه اول دیدگاهی است که می گوید بازار همچنان شرایط خوبی دارد در مسیر درستی است و این نقطه به عنوان یک نقطه جدی مقاومت مطرح بوده و واکنش بازار با آن طبیعی بود وقتی این استدلال را می پذیریم کار آسان تر می شود و نقطه حمایت به نقطه برگشت بازار تبدیل خواهد شد که به نظر همین امروز هم می توان رگه های این برگشت و واکنش را دید . اگر باار صف فروش می شد باید میترسیدیم ولی نوع جمع و جور شدن و خرید ها نوید همین موضوع است .
برخی دیگر دیدگاه بسیار بدبینانه را دارند و مطرح میکنند که بازار همچنان در مسیر نزول است و تا اتفاقات مهم تر و خاص تر رخ ندهد نمیتوان در مورد برگشت بازار صحبت کرد و مهمترین مولفه این اتفاقات اطمینان بخشی از یک سلسله اتفاقات خاص خواهد بود مثلاً نرخ ارز و شرایط سیاسی و تغییر دولت جدید و نرخ سود بانکی و موارد دیگر … آنها معتقدند هنوز برای تزریق پول و سوت پایان بحران زود است و منفی اخیرا را نیز نشانه آن میدانند که بفرما دیدیدددد!! این شد آن شد …
بازار تقابل این دو دیدگاه و این دو جریان است البته در کوتاهمدت قطعاً بازار نوساناتی را دارد اما معتقدیم سناریوی اول صنایع قابل پذیرش تری برای بازار است مهمترین عاملی که باعث میشود این موضوع را بیان کنیم این است که قیمت ها دیگر نقاطی را که لمس کرده بودند فراموش میکنند شاخص 1.1 میلیون به جایی تبدیل شده که بعید است به این راحتی به آن برسیم قیمتها دیگر بعید است به آن نقاط برسند و همین کافیست که یک کف که احتمالا همین قیمت های امروز و فرداست شناسایی شده باشد و دوباره قیمتهای جدید روی آن سوار شوند…
اما کار سهامداران این جور مواقع سخت تر است حتماً باید در معاملات وسواس خرید و فروش را داشته باشیم و بی گدار به آب نزنید با مطالعه با تحلیل وارد شویم و البته معتقدیم تا وقتی حجم ارزش معاملات خود را حفظ کرده گزارش ها به همین شکل منظم و خوب منتشر می شود و وضعیت فروش را نشان می دهد دلار کم نمیشود دلار نیما نیز مسیر صعودی گرفته خیلی نمیتوان نگران بود که بازار تب منفی عجیبی بگیرد و روند معکوس را طی کند به خصوص در مورد جریان دلار تحولات مذاکرات پیش رو نشان می دهد کار آسانی را نداریم …
حقیقت امر این است که بازار آن دوران تلخ و سخت قبل را پشت سر گذاشته و دیگر نمی توان گفت که ما به آن دوران برمی گردیم دورانی که همه چیز مبهم و شرایط در آن پیچیده بود به نظر می رسد بازار سرمایه و سهامداران به این جمعبندی رسیدهاند که شرایط فعلی بعد از انتخابات تغییر کرده و رویداد جدیدی رخ داده است این رویداد مولفههای مختلف را نیز تغییر داده که مثلاً چشم انداز نرخ ارز یکی از آنهاست است و این خود به خود اثرات آن را در بازار گذاشته است از همین روست که تاکید میکردیم بازار وسواسی تر شده و در خرید باید حساب شده عمل کرد
و حرف اخر یک نکته را در تکمیل بگوییم و ان هم این است که انگار بازار بیش از پیش به بحث چارت و نمودار و تکنیکال اهمیت می دهد و اگر این طور باشد باید کمی با این الگوها حرکت کنیم و در مورد انها و به خصوص سناریو شاخص بیشتر بدانیم .خیلی به جریان پیش رو و روزهای مثبت و خوش اندیشی فکر نمیکنیم کما اینکه معتقدیم خیلی زود این روزها فرا میرسند ولی در کاهش چارتیست ها معتقدند شاخص اگر بخواهد اصلاح کند محدوده 1210 حمایت های متعددی را دارد و جای بسیار محکمی برای بازار است که به نظر در بدترین حالت به انجا دست می زنیم و برمیگردیم و البته گذر از 1258 هم جای مهمی برای کنده شدن است و ۱۳۱۰ مقاومت قابل توجهی در کوتاه مدت است. از همین رو اگر فرض را بر رفتار چارتی بازار بگذاریم همین قیمت ها احتمالا روزهای اخر اصلاح است و دوباره مسیر جور دیگری شکل میگیرد ولی بازه حرکتی کوتاه مدت او بین 1210 و 1310 خواهد بود …
و اما در بازار چه خبر است …
دست حمایت بازار بر سر بانک ها
در بانکی ها شاهد حمایت های گسترده ای بودیم این حمایت ها در برخی سهام این گروه سبب تعادل در روند شد
تحولات بانکی ها را داریم و به نظر منفی انها نیز جایی برای برگشت و خرید جذاب می شود در بین اعضای گروه وتجارت وخاور ونوین در منفی ها جالب هستند در سوی دیگر وبملت هنوز با دید بنیادی یکی از بهترین های گروه است و میتواند جالب باشد این گروه فعلا در چنبره منفی ها گرفتار شده
در بانک تجارت سهم نشان داد قصد از دست دادن قیمت های 260 تومانی را ندارد سهمی که سال گذشته سود بالای 50 تومانی داشته و امسال هم وضعیت خوبی را دنبال می کند و تراز عملیاتی خوبی از 3 ماهه به همراه داشت
بانک اقتصاد نوین کمی منفی بود سهم فردا را فرصت دارد مجددا به سطوح بالای 460 تومان بازگردد در غیر اینصورت باز اصلاح بیشتری از سهم را شاهد خواهیم بود تحولات بنیادی در این سهم مشهود بوده و سهم نیاز به کمی حمایت دارد تا در قیمت های بالای 460 تومان تثبیت شده و سپس به سمت هدف قیمتی 500 الی 520 تومانی حرکت نماید
بانک پارسیان روند حمایتی خوبی دارد این سهم کف قیمتی 260 تومان را ظاهرا بسته است سهمی که اوضضاع و احوال بنیادی خوبی داشته و اگر سهام اپال را برای فروش اگهی نماید می تواند سیر صعودی خوبی را طی نماید در غیر این صورت روند نوسانی در سطوح 260 الی 280 تومانی را در پیش خواهد گرفت . وپارس را با دید نوسان به شدت زیر نةر داشته باشید .
پتروشیمی ها و فرصتی دوباره
در نمادهای پتروشیمی برخی سهام این گروه با افت قیمتی فرصت دوباره ای برای خرید به دست می دهند سهامی که با صورت های مالی 3 ماهه یک رشد بسیار خوب دیگر خواهند داشت
در شازند سهم به سمت سطوح حمایتی 2400 تومانی در حرکت است خرید سهم در این قیمت ها عالی و کم ریسک می باشد امسال سهم به واسطه افزایش تولید به دلیل افزایش دریافت خوراک پتانسیل فروش و سود سازی بالایی خواهد داشت
پتروشیمی پارس هم اوضاع خوبی دارد شنیده می شود سود امسال رشد خوبی خواهد داشت و تعدیل خوبی زده خواهد شد سهمی که تا قیمت های 18 الی 20 هزار تومان در صورت تثبیت در قیمت های بالای 17 هزار تومان جای رشد خواهد داشت وضعیت فروش شرکت امسال متحول و سود خوبی در 3 ماهه انتظار سهامداران را می کشد
رشد قیمت های جهانی و صادراتی اوره به 360 دلار رسیده است این امر یعنی شرکت های اوره ساز توان تعدیل مثبت سنگینی دارند در شپدیس سهم در استانه قیمت های 12 هزار تومان مصادف با مقاومت قوی خود قرار گرفته است سهمی که هم امسال و هم سال مالی جدید با این نرخ های فروش سود سازی بسیار بالایی داشته و تارگت سهم حتی می تواند قیمت های 15 هزار تومان در میان مدت باشد
فولادی های گزینه های مطمئن
در فولادی ها ششاهد متعادل شدن و حمایت بازار از سهام این گروه بودیم وضعیت بنیادی فولادی ها مثبت بوده و سهام فولادی در موقعیت رشد خوبی قرار دارند
فولاد مبارکه توانست در قیمت های صفر تابلو لا نوسانات ارامی همراه شود سهم در انتظار خبریی برای مثبت شدن می باشد سهمی که تارگت 1100 تومانی داشته و با این فروش های سنگین 3 ماهه اخیرش سود خوبی در صورت های مالی انتظار سهم را می کشد
فولاژ هم نوسانات مثبت ارامی را تجربه کرد سهم برای رشد قیمتی ابتدا باید از مقاومت قوی 1600 تومانی عبور نماید سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و از تعدیل مثبت تا عرضه سهام فولاد غدیر ایرانیان را در پیش روی خود دارد
در فوکا سهم امروز مثبت بود شایعات سود 200 تومانی برای سال جاری و گزارشات 3 ماهه اخیر که نشان می دهد سهم کاملا متحول شده است باعث توجه بازار به فوکا شده سهمی که در پیش راه صعود خود با مقاومت قوی 1600 تومانی نیز مواجه می باشد
سرمایه گذاری ها به سمت کف حمایتی
در سرمایه گذاری ها شاهد روند منفی و اصلاحی بودیم روندی که نشان می دهد سهام سرمایه گذاری جای اصلاح بیشتری داشته می توانند در کف های حمایتی مورد توجه قرار بگیرند
در شستا لیدر گروه سرمایه گذاری به نظر می رسد سهم تا قیمت های 1250 تومانی اصلاح داشته باشد سهم همچنان به واسطه افزایش سرمایه 1200 درصدی از تجدید ارزیابی و شایعات سود بالای 200 تومانی مورد توجه بازار بوده و می تواند به حمایت خود واکنش مثبت داشته باشد امروز اعلام شد سرمایه ثبت شده و این کمی فردا فشار فروش را می اورد ولی به نظر این مدت این موضوع دیده شده .
اتیه دماوند در حال تثبیت روند خود در قیمت های بالای 1000 تومان است سهم مزایده سه شرکت خارج بورسی خود را برگزار کرده و بازار منتظر نتایج این مزایده ها می باشد اگر نتایج مثبت باشد سهم به سمت هدف قیمتی 1100 و حتی توان رشد بیشتر تا قیمت های 1200 تومان را دارا می باشد
سود سازی بالای وپترو سبب شد تا سهم مهمان صف خرید باشد سهمی که تنشان داد توانایی بنیادی بالایی داشته و تا قیمت های 1600 تومان هم جای رشد دارد این سهم هم توان سود سازی و هم ارزش ان ای وی خوبی دارد و تا قیمت های 1600 و حتی 1800 تومان پتانسیل صعود را دارد دو شرکت هامون و شیمی بافت سبب تحول در سود شرکت شده اند
در مورد صبا و ومهان و غدیر هم به همین شکل شرایط خوبی دارند اما ونیکی دیروز توضیح دادیم به نظر دوباره صف می شود و شرایط خوبی را دارد . البته تاپیکو نیز دیروز خوب بود فعلا ستاره را درنظر نگیرید که احتمال ا2 هزار میلیارد تومان اثر مثبت روی تاپیکو و سود ان دارد فقط با مجمع جم حدود 190 ریال به سود تاپیکو اضافه می شود و جمع ستاره و جم احتمالا 600 ریال خواهد شد . به نظر تاپیکو سال بعد راحت 1800 ریال سود را دارد و این یعنی شرایط خوب در سهم به نظر تاپیکو در منفی گزینه خوبی است .
معادن در استانه حرکت
در معدنی ها شاهد روند نوسانی بودیم برخی معدنی ها پتانسیل های بالایی برای رشد قیمتی داشته و در میان مدت توان صعود خوبی دارند
در کپرور سهم همچنان صف خرید بود سهمی که ارزش ذاتی بالایی داشته و برای سهمی که فروشش 200 درصد رشد داشته و سود بالای 600 تومانی دارد ارزش ذاتی بالای 3500 تومان را می توان متصور بود سهم از نظظر نموداری نیز صعود خوبی را نشان می دهد
در کالسیمین فشار فروش بالا بوده و سهم در حال از دست دادن حمایت 1600 تومانی می باشد این حمایت از دست برود سهم تا سطوح 1450 تومان اصلاح خواهد کرد که فرصت خرید خوبی می باشد با این نرخ های جهانی روی و نرخ دلار سهم سود سازی بالایی برای سال جاری داشته که با گزارش 3 ماهه رشد سهم می تواند اغاز شود
کگهر نوساناتش ارام است فروش های شرکت عالی و سود سازی بالایی در انتظار سهم است سهمی که وضعیت سود سازی و رشد قیمتی خوبی در پیش رو دارد این سهم اگر بتواند مقاومت 4200 تومانی را بشکند تا قیمت های 4600 تومان صعود می کند
در هلدینگ های این گروه به خصوص در حوزه سنگ آهن وسپه بعد از مجمع دیروز کچاد و کگل 370 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده و به نظر به تحقق 500 ریال سود رسیده است تا این لحظه به نظر سود به بیش از 1000 ریال میرسد و قیمت های 6500 6600 ریال میتواند قیمت خوب وسپه باشد .
ومعادن با این دو حدود 770 ریال به سودش اضافه می شود گویا ومعادن به زودی سود 1750 ریالی را به بازار اعلام میکند و از دید ما این سود عدد بسیار خوبی برای سهم است و در اخر وامید عمده سودش ازاین دو سهم است و تا امروز 1100 ریال سود از محل این دو داشته به نظر بین وامید و معادن فکر میکنیم ومعادن جالب تر باشد ولی وامید محکم تر است .
چهارگوشه بازار
نفت پارس امروز هم مثبت بود سهمی که روند صعودی به خود گرفته و به دلیل مالکیت 20 درصدی در پالایشگاه پارسیان سپهر و بحث تجدید ارزیابی که در انتظار مجوز سازمان بورس می باشد با اقبال همراه شده است شنیده می شود امسال سهم به سود 800 تومانی خواهد رسید و قیمت سهم تا سطوح 5400 الی 6000 تومان جای رشد دارد
پارس خودرو صف خرید خوبی را تشکیل داد سهم تا قیمت های 125 تومان جای صعود را دارا می باشد پول خوب و قوی پشت سر سهم بوده و سهم نوسانات خوبی در گروه می دهد دیروز هم اشاره داشتیم سهم سیکل نوسانی خوبی ساخته است و کف قیمتی 105 تومانی دارد
تکادو با صف خرید سنگینی به رشد خود ادامه می دهد رشد قیمت سهام شرکت های زیر مجموعه و جهش های 3 رقمی سود شرکت های زیر مجموعه سبب اقبال به سهم شده است سهمی کگه هدف و مقاومتی قوی 2000 تومانی داشته و رشد خوبی در انتظارش است
دیروز هم گفتیم منفی این گروه منفی خوبی برای خرید و نوسان است شسپا و شپنا و شبریز گزینه های جالب این بازی هستند شتران هم برای نوسان گیرها جذاب شده است . گفته می شود نرخ های فراورده به شرکت ها اعلام شده و طی یکی دو روز اتی نرخ نفت خام نیز اعلام می شود و این خبرخوبی برای بازار است . شپنا اگر گزارش خوبی روی کدال برود شوک خوبی به کل گروه وارد میکند .شبریز امروز خوب مثبت و صف شد زمزمه افزایش 370% تجدید این شرکت در بازار پیچیده
پکویر هم در گروه لاستیک سازی ها شرایط خوبی را دارد پکویر در فروردین به 1524 میلیارد ریال رسیدو نرخ ۶۶۵,۴۵۲,۸۷۳ ریال است
در اردیبهشت این عدد 2099 میلیارد ریال شده و رشد کرده است نرخ نیز ۶۷۰,۹۷۲,۲۴۸ ریال است
خرداد به 1886 میلیارد ریال رسیدو نرخ ۶۵۴,۴۰۱,۹۱۱ ریال بود
جمعا6 ماهه 9859 میلیارد ریال فروش داشته است. مدت مشابه 3618 میلیارد ریال است هم پکویر هم پتایر و پکرمان قابلیت های خوبی را دارد
ساوه هم در گروه سیمان جالب است ساوه در فروردین با فروش 600 میلیارد ریالی مواجه بوده است اردیبهشت 1286 میلیارد ریال و خرداد 784 میلیارد ریال بو ده است 3 ماهه 2671 میلیارد ریال فروش داشت مدت مشابه قبل این عدد 1887 میلیارد ریال بودساوه شفاف کرده است با توجه به روند عملیات و فروش های شرکت پیش بینی می شود سود خالص شرکت تا پایان سال مالی 1400به مبلغ 4.568 میلیارد ریال محقق گردد.
یعنی حدود 7020 ریال
حفاری هم در قیمت های خوبی قرار گرفته است حفاری در فروردین 1007 میلیارد ریال و اردیبهشت 1133 میلیارد ریال درامد داشته است .مجموع 2 ماهه 2404 میلیارد ریال است . بحث افزایش سرمایه و گزارش پیش روی شرکت اتفاق خوبی است
حکشتی هم امروز خوب مثبت شد میتوان روی سهم با دید نوسان های کوتاه مدتی فکر کرد
کحافظ هم میتواند جالب باشد در گروه کاشی به طور کلی کحافظ و کپارس شرایط متفاوت تری را نسبت به بقیه دارند
مارون هم در میان مدت با این گزارش ها شرایط خوبی دارد مارون در فصل بهار نسبت به دوره مشابه سال قبل شاهد 184 درصد رشد مبلغ فروش بوده است.همچنین مارون در فصل بهار نسبت به فصل قبل شاهد 2 درصد رشد مبلغ فروش بوده است.
در رمپنا نیز گزارش خوب زیر مجموع ها میرسد و میتواند موثر باشد مثلا مهندسي و ساخت توربين مپنا توگا از زیر مجموعه های رمپنا در سال مالی 99 به سود خوب 5991 میلیارد ریالی رسیده است مدت مشابه سال قبل 987 میلیارد ریال بود
شپترو در بین پتروشیمی ها حالا شرایط خوبی را گرفته است شپترو در گزارش خرداد با رشدی چشم گیر 957 میلیارد ریال فروش داشت
اردیبهشت ماه 594میلیارد ریال فروش داشته است در مجموع به 2116 میلیارد ریال رسیده است مدت مشابه204 میلیارد ریال بوده است و روند خوبی دارد به خصوص در این ماه های اخیر نرخ فروش پی وی سی نیز اردیبهشت ۳۵۶,۸۶۶,۲۲۸ ریال و خرداد ۳۰۰,۸۰۷,۶۴۰ ریال است
در این گروخ کرماشا هم گزارش خوبی را راهی بازار میکندکرماشا در فصل بهار نسبت به دوره مشابه سال قبل شاهد 129 درصد رشد مبلغ فروش بوده است.همچنین کرماشا در فصل بهار نسبت به فصل قبل شاهد 35 درصد رشد مبلغ فروش بوده است. سهم گزارش 3 ماهه خوبی خواهد داشت . یک نکته خوب در مورد گروه اوره است وقتی برخی طرح های اوره راه بیوفتد سهمیه داخلی بین همه تقسیم می شود و این موضوع باعث بهبود وضعیت صادرات و فروش خواهد بود
درست است خود جم شرایط خوبی در بین سهم های بازار دارد ولی وصندوق نیزخوب است دیروز مجمع جم برگزار شده و 6500 ریال تقسیم شد از دید ما کف قیمت های سهم 3300 3400 تومان است که بعید است دیگر ان را ببیند و قیمت های 3700 3800 تومان هم اگر امروز باز شود با دید یک سرمایه گذاری میان مدت یکی از بهترین گزینه های بازار است و پی به ای خوبی را نیز دارد . اما مجمع جم سود وصندوق و تاپیکو را نیز تغییر میدهد در وصندوق این تقسیم سود جم حدود 750 ریال روی سود وصندوق خواهد داشت و این اثرات خوبی در وصندوق دارد و میتواند جالب باشد
در گروه پیمانکاری ها رنیک هم شرایط خاصی در بین سهم های پیمانکاری دارد و میتواند به نظر مورد توجه بازار باشد خصدرا نیز فردا روی حمایت است و میتواند مورد توجه قرار گیرد .
در غذای یها فردا غکوروش باز می شود مجمع خوبی را داشته و میتواند مورد توجه باشد در سوی دیگر غدیس هم خوب ست چند باری در مورد سهم نوشتیم در مورد این شرکت هم از نظر دارایی در شرایط خوبی است و هم از نظر شرایط فروش و سود و به نظر میتواند مورد توجه بازار باشد و رشد داشته باشد غدیس را هم با دید نوسان و هم با دید کمی نگهداری میتوان زیر نظر گرفت
[/ihc-hide-content]


