خبر
در گروه پتروشيمي چه مي شود ؟!
تحلیل خبر
بتا سهم – 7:09 خيلي فكر كرديم كه چه مقدمه اي را براي اين مطلب داشته باشيم اما فكر كرديم بدون مقدمه به اصل مطلب بپردازيم بهتر است . به هرحال تصميمي است كه گرفته شده و بايد منتظر خبرهاي بعدي بود .
قبل از بررسي اثرات مالي چند نكته مهم را شاهد هستيم . اول اين كه با ازاد شدن نرخ گاز به 15 سنت به نظر پتروشيمي ها نيز ديگر موظف به قيمت گذاري دولتي در بورس كالا و يا فروش اوره به قيمت يارانه اي نيستند چرا كه ديگر هيچ يارانه اي از سوي دولت در حوزه نرخ خوراك به انها داده نمي شود و دو برابر منطقه با انها حساب مي شود .
دوم بحث اظهار نظر هاست . امروز تمامي دست اندركاران اين حوزه اظهار نظر هاي مختلفي را خواهند داشت كه توجه به انها مهم است . بخش اول اظهار نظر ها به سهامداران انها باز مي گردد و بخش بعدي به دولت و مديران نفتي .
سوم . شما اگر جاي سهامدار عمده بوديد چه مي كرديد. امروز برخي منتظر حمايت سهامداران عمده از سهم هاي خود هستند اما به نظر اين امر محقق نمي شود و اين افراد كه مي دانند افت بيشتري نيز ممكن است داشته باشند در قيمت هاي كمتر خريد مي كنند .
چهارم نرخ متان و اتان به نظر تعيين شده يعني متان 15 سنت و اتان حداقل 240 دلار . شايد فقط فارس و چند شركت ديگر اين موضوع را در بودجه ديده باشند وگرنه باقي شركت ها كاهش سود و افزايش هزينه خواهند داشت .
پنجم شركت هاي خورك مايع اصولاً نبايد از اين مصوبه تاثيري بگيرند . شركت هايي مانند شكبير، شازند،شيران و فارس اما بازار به اين چيزها نگاه نمي كند و همه را با يك چوب مي زند .
و اما به سراغ اثرات اين 15 سنت در بودجه سال 93 شركت ها برويم .
به نظر ميرسد اكثر شركت ها براي كاهش سود در سال 93 بايد متوقف شوند . اگر دلار را در بودجه 2600 بگيرند انگاه اين افت و تعديل و كاهش سود ها بيشتر نيز خواهد شد .
و اما سري به محاسبات مي زنيم …
مفروضات اوليه نرخ دلار ازاد 2950 نرخ دلار مرجع 2660 نرخ گاز 15 سنت
نرخ اوره داخلي 612 هزار تومان در نظر گرفته شده است .
با فرض نرخ اوره 380 دلار ، گاز 15 سنت و فروش اوره داخلي به نرخ مصوب بدون افزايش قيمت يعني به نوعي بدترين شرايط ممكن سود شركت ها به شرح زير : سود پرديس 1014 ريال كاهش خراسان به دليل ماهيت بودجه خود و اين كه اوره را كمتر گرفته 322 ريال افزايش كرمانشاه بي تاثير شيراز 38 ريال كاهش خواهد داشت . البته اوره 380 دلار كمي بالاست و مديران اين شركت ها معتقدند همين حالا اوره را 350 و 360 دلار مي فروشند .
فرض كنيد نرخ اوره 20 دلار كم شودو بشود 360 دلار سود شيراز 135 ريال كاهش كرمانشاه 66 ريال كاهش خراسان 197 ريال افزايش پرديس 1280 ريال كاهش كه بازهم مي گوييم دليل بي اثر بودن روي خراسان 1- نرخ گاز كمتري مصرف مي كنه 2- بودجه شركت كمتر صادراتي 3- نرخ اوره را 330 گرفته
و حالا به سراغ بدترين فرض ممكن مي رويم . يعني جايي كه دلار را در بودجه 2700 بگيرند ، نرخ گاز 15 سنت و حق فروش به قيمت بالاتر را نيز نداشته باشند .
در اين حالت وضعيت جالب نيست و سود پرديس 1930 ريال كاهش خواهد داشت ، سود خراسان 210 ريال ، سود كرمانشاه 480 ريال و سود شيراز 410 ريال كاهش دارد .
اين نشان مي دهد در گروه اوره اگر نرخ ازاد نشود و دلار نيز كاهش يابد به طور كلي حاشيه سود ها كم خواهد شد و مزيت از بين مي رود .
اما اگر نرخ اوره اجازه ازاد سازي داده شود و همزمان با نرخ 15 سنت قيمت اوره نيز ازاد شود شك نكنيد حتي سود شركت هايي مانند شيراز ، خراسان و كرمانشاه رشد خواهد داشت .
اين طور بگوييم با ازاد سازي نرخ ها ، اگر دلار را 2700 و 2800 فرض كنيم حتي با اوره 340 دلاري نيز سود شركت ها تغيير نخواهد كرد و با هر رشد قيمتي سود انها رشد مي كند .
اما شرايط پرديس متفاوت است .
اگر نرخ فروش داخلي ازاد شود در اين شرايط پرديس اگر اوره را 383 دلار بفروشد با 15 سنت مي تواند زيان نكند . حال همين جا فرض مي كنيم اگر نرخ فروش داخل ازاد شود و به حدود 1120 تومان برسد براي بقيه شركت ها با نرخ اوره 383 دلار شرايط به شكل زير است
خراسان 809 ريال اثر مثبت كرمانشاه 693 ريال مثبت شيراز 342 ريال اثر مثبت كه البته اين محاسبات اخر با دلار 2950 توماني و كمي خوش بينانه بود .
اين نشان مي دهد امروز اوره اي ها اكثراً منفي و صف فروش پرديس بيشتر و كرمانشاه و خراسان كمتر خواهند بود .
اما در متانولي ها به دليل صادرات محور بودن ديگر نرخ داخلي مهم نيست و نرخ دلار بسيار اثر گذار است . با مفروضات قبلي يعني نرخ دلار 2950 و نرخ گاز 15 سنت با متانول 400 دلاري .
فن اوران حتي مي تواند تعديل سود بدهد چرا كه نرخ گاز را كمي بالاتر گرفته و دلار ها را نيز 2500 مي گيرد . اما اثر منفي روي سود خارك 900 ريال به شكل حداقلي خواهد بود و روي زاگرس اثر 2000 ريالي دارد كه اين نشان مي دهد روي زاگرس و پرديس اين نرخ 15 سنت بسيار جدي اثر گذار است .
براي زاگرس اگر بخواهيم نقطه سر به سر بي اثري نرخ گاز را حساب كنيم . بايد گفت اگر نرخ متانول در طول سال 450 و 460 باقي بماند و نرخ دلار از 2950 كمتر نشود و توليد شركت نيز در 2.8 ميليون تن باقي بماند تازه سر به سر است .
واكنش بازار روي پرديس و زاگرس منطقي است و احتمالاً صفوف فروش دارند .
اما نكته اخر …
ببنيد اين نرخ حالا تثبيت و تاييد مي شود يا خير به نظر بخش عمده اي از ان را پتروشيمي ها پيش خور و در پي به اي لحاظ كردند . به عنوان مثال فرض كنيم در بدترين شرايط سود پرديس به 2800 و 2700 ريال برسد مي توان در ان وقت گفت كه پي به اي 6 و 7 نيز منطقي باشد چرا كه ريسك نرخ خوراك از سر انها برداشته مي شود .
نكته اخر امروز اظهار نظرها ست كه مي تواند در تصميم گيري ها موثر باشد اما به نظر كاهش 10 تا15% كل اين گروه رخ خواهد داد و سپس متعادل مي شوند .
گروه تحلیل گری بتا سهم
16 بهمن 92


