نفس نفس بازار!!!
نگاهی به بازار فردا شنبه 21 دی 92
بازار سرمايه نفسش به شماره افتاده است بازار در انتظار گزارشات 9 ماهه شركتها ميباشد بازاري كه به نظر ميرسد شنبه را با روندي متعادل اغاز نمايد اما اين روزها فشار فروش و نااميدي بازار به نسبت گزارشات 9 ماهه باعث شده تا نوسانات منفي چند روزي بر بازار سرمايه حاكم شود بازار نیاز به یک محرک قوی برای رشد دارد شاید خبر توافق نهایی ایران و 5+1 بتواند اولین محرک بازار ما باشد
سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اعلام خبر پایان مذاکرات ژنو اعلام کرد که درباره مسائل باقیمانده به توافق رسیدیم.
مذاکره کننده ارشد کشورمان با اعلام اینکه هیچ اختلاف نظری بین ایران و گروه 1+5 باقی نمانده است، گفت که تأیید نهایی منوط به تصمیم پایتختها است.
وی در ادامه افزود که بیانیهای طی روزهای آتی در صورت موافقت رسمی همه طرفین با متن آن منتشر خواهد شد.
دیروز و امروز (پنجشنبه و جمعه) چهار دور گفتوگو بین معاون وزیر امور خارجه ایران و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام گرفت.
در این مذاکرات موضوعات باقیمانده درباره نحوه پیادهسازی توافقنامه هستهای موقت موسوم به برنامه اقدام مشترک که در ماه نوامبر در ژنو منعقد شد، بهصورت نهایی مورد بررسی قرار گرفتند.
اما صحبت از گزارشات 9 ماهه شد گزارشاتي كه تحليلگران انتظار بالايي از انها نداشته دلار به سطوح زير 3000 تومان امده است از طرف ديگر قيمت محصولات شركتها يا با ثبات بوده يا بعضا با كاهش همراه بوده است تنها عاملي كه ميتواند باعث رشد سوداوري شركتها شود رشد توليد و فروش ميباشد كه فعلا در اكثر شركتها روي نداده و تنها افزايش نرخ لجام گسيخته محصولات اين شركتها بوده كه باعث سودهاي نجومي شده است
اما در بازار فردا پالايشيها به نظر ميرسند بتوانند به نوسانات مثبت خود ادامه دهند گزارشات 9 ماهه گزارشات سرنوشت ساز پالايشيها ميباشد در ليدر اين گروه يعني شبندر شايعه پوشش سود 80 درصدي ميتواند در صورت صحت باعث رشد قيمتي در اين سهم شود
در گروه معدنيها به خصوص روييها انتظار ادامه داشتن روند مثبت سهام اين گروه را داريم اكثر نمادهاي اين گروه پتانسيل تعديل مثبت را بههمراه دارند و برخي ديگر هم مانند كالسيمين و بافق با پتانسيل افزايش سرمايه هم همراه ميباشند
در نمادهاي خودرويي به نظر ميرسد قيمتهاي منفي خبهمن و زامياد باز هم فرصت نوسانگيري خوبي را به دست بدهد گزارشات 9 ماهه اين دو سهم بسيار مهم تلقي ميشود
در گروه پتروشيمي اما همچنان ابهامات نرخ خوراك از يك طرف و شايعه قطع شدن گاز برخي از شركتهاي اين گروه وضعيت خوبي را براي پتروشيمي ها رقم نزده است
در گروه بانکی نیز همه ذهن ها معطوف بانک پارسیان می باشد عده ای معتقد به قطعیت معامله بلوکی پارسیان می باشند لذا سعی در خرید سهم دارند از طرفی عده ای معتقدند این معامله مشکلات قانونی دارد و بانک مرکزی براحتی اجازه نهایی شدن ان را نخواهد داد
در مورد ایران خودرو باید گفت فروش بلوک پارسیان حدود 40 تومان به سود 92 ان اضافه خواهد کرد و می تواند زیان انباشته سال 92 را پوشش دهد اما باید دقت کرد فروش بلوک پارسیان در سال 93 ایران خودرو را با چالش دیگری روبرو می کند مقدرا زیادی از سود ایران خودرو و زیرمجموعه هایش ناشی از سود بانک پارسیان بوده است که با فروخته شدن پارسیان این سود در سال 93 وجود نخواهد داشت
خگستر نیز چهارشنبه حجم بالایی را شاهد بود فروش 74 میلیونی سهم بسیار شبهه برانگیز بود خیلی ها فروش سهم با این حجم را نشان از تردید های بالا بازار نسبت به قطعیت معامله بلوکی می دانند خگستر مالک 15 درصدی بانک پارسیان است که بیشترین تاثیر از فروش ایران خودرو را خواهدداشت اگر بخواهیم در گروه خودرو ریسک کنیم یقینا ریسک خگستر از همه بیشتر است در صورت قطعیت معامله خگستر می تواند به سود 400الی 450 تومانی دست یابد از طرفی در صورت عدم قطعیت این سهم اصلاح شدیدتری را در پیش خواهد داشت
در مورد بانک پارسیان نیز شنیده ها از قیمت 630 توماین برای بلوک می باشد وقتی سهامدار عمده سهم را د ر 630 می فروشد باید دقت کرد قیمت خرده فروشی نباید بیش از 70 الی 80 درصد قیمت بلوکی باشد لذا اگر 80 درصد 630 تومان را مدنظر داشته باشیم قیمت 500 تومانی پارسیان قیمت نهایی سهم می تواند باشد با سود 61 تومانی و پی به ای 8 که متوسط پی به ای بانک ها می باشد قیمتهای فعلی پارسیان معقول است و رشد بیشتر حتی در صورت قطعیت معامله نیز سخت خواهد بود
در مجموع در بین سه سهم خگستر ایران خودرو و پارسیان اگر بخواهیم سهمی را انتخاب کنیم پر ریسک ترین انها خگستر می باشد که می تواند نوسان بالایی در رشد و ریزش داشته باشد ایران خودرو سپس می تواند ریسک بیشتری داشته باشد در اخر پارسیان نه بالای زیادی و نه کاهش زیادی خواهد داشت 450 الی 550 دامنه نسوان پارسیان تخمین زده می شود
در دیگر نمادهای بانکی ملت 270 تومانی واقعا قیمت های بسیار پایینی است در برج 5 قیمت بانک ملت 266 تومان بوده است الان بعد از 5 ماه هنوز قیمت سهم 270 است بهر عنوان ملت در بازار یکه هر سهمی در این 5 ماه 30 الی 40 درصد رشد داشته است فقط درجا زده است با یان قیمتها فروش ملت توجیح ندارد و خرید ملت هنوز در این قیمتها ارزنده است بانک تجارت نیز اعلام کرده است اول اسفند مجمع افزایش سرمایه اش است این بانک نیز در قیمتهای 340 الی 350 با دید میان مدت جای توجه دارد
بانک اقتصاد نوین نیز پس از رشد شدید اخیر 40 درصدی خود به نظر نیاز به اصلاح دارد بهتر است در خرید این سهم کمی صبر کرده و در محدوده های پایین تری وارد شد
در نماد فاذر نیز 330 محدوده مهمی برای سهم می باشد اگر قیمت به زیر 330 راه پیدا کند هدف بعدی سهم 290 خواهد بود
مخابرات نیز 330 را شکست هدف بعدی مخابرات نیز به نظر 300 است
در اخر باید عرض کرد در نمودار اکثر سهم ها سقف دوقولو دیده می شود این الگو همانطور که همه می دانیم یک الگوی ریزشی است لذا خریداران باید در خرید کمی تامل بیشتری کرده و سعی کنند در روزهای مختلفی خرید کنند تا میانگین خرید انها منطقی باشد
در سهشنبه هفته اینده نیز غرضه دیگری داریم حدود 290 میلیون سهم دارویی تیپیکو عرضه خواهد حدود 150 میلیارد تومان برای این عرضه اولیه لازم است احتمالا این عرضه کمی بازار را درگیر فروش های بیشتر خواهد کرد
بهر عنوان بازار مدتی است در فاز انتظار فرورفته است خیلی ها این روزها دل و دماغ چندانی برای خرید ندارند اگر 4 تا سهم کوچک در بازار نبود باید قبول کرد کلیات بازار دلچسب نیست اکثر افراد تمام ذهن و فکرشان نوسان گیری شده است تبلیغات زیادی که دولت در این مدت اخیر داشته است باعث شده است دلالان سکه و دلار به تالار حافظ هجوم بی اورند و همه واقف هستند فاصله بین بازار سکه و دلار فروشان با تالار حافظ چند قدمی بیش نیست وقتی بازار سرمایه مورد هجوم دلالان قرار گیرد اخر و عاقبتش ا همین می شود که می بینیم بهر عنوان بازار سرمایه نیاز به نقدینگی دارد شکی در این امر نیست اما وجود سهامداران نوسان گیر وسفته باز باعث شده است روحیه سهامداری از بین رفته و هر فردی تا 4 روز سهمش بالا نرود فروشنده می شود نداشتن صبر نداشتن و نبود انگیزه برای باقی ماندن در بازار سرمایه باعث شده است حقوقی ها نیز در فروش سهم ها روی هر چی نوسان گیر را کم کنند و در هر قیمتی فروشنده باشند از گروه مالی ملت عزیز گرفته تا خصوصی سازی عزیز به یک نحوی سهم می فروشند که هر کسی نداند فکر می کنند در بازار بمبی یا اتش سوزی رخ داده است خوب است خصوصی سازی عرضه داشته باشد اما نابود کردن بازار با عرضه های سنگین و شدید ایا جز فراری دادن سهامداران جز نتیجه ای خواهد داشت؟؟؟
اگر خصوصی سازی قصد شفاف سازی دارد باید دنبال شناور سازی سهم های کوچک باشد مگر سهم های بنیادی بازار در این مدت اخیر چند درصد رشد داشته اند که این رشد مثل خار در چشم خیلی هاست واقعا باید عرض کرد اکثر سهم های بزرگ بازار در این ماه ها جز یک رشد اندک بازده چندانی نداشته است اگر حبابی در بازار بوده است در سهم های کوچک بوده است دولت باید برود روی کفرا و کسرا کمباین و چند تا سهم کوچک فکری کند وگرنه حبابی در سهم های بنیادی بازار نیست کم مانده است سهامداران در ضرر هم بروند ظاهر زیبای بازار باعث شده است رشد شاخص تو چشم همه باشد اما وقتی پای دل سهامداران عزیز می شینیم می بینیم کسی در سود نیست واقعا جای تعجب دارد شاخص 10هزار واحدی رشد می کند اما سهامدار جز بازده که ندارد هیچ در ضرر هم کم کم خواهد رفت
صندوق ها را نیز اگر در این مدت اخیر نگاه کنید می بینید انها نیز اچمز شده اند بازده خاصی را در صندوق ها نمی بینیم بهر عنوان این رشد شاخص اثراتش در بین سهامداران دیده نمی شود
بهر عنوان دولت به جای شناور سازی بیشتر در نمادهای کوچک در حال تامین منابع مالی برای خودش می باشد این موضوع کم کم حساسیت بازار را برانگیخته است امید است مدیران ارشد بازار دقت کنند وگرنه خروج سهامداران جز کم کم از بازار زیاد دیده می شود دلار فرو ش سکه فروش دیروز اهل باقی ماندن در بازار نیست کمی بازار با ریزش بیشتری روبرو باشد یقینا باید شاهد خروج بیشتری از بازار بود
ابطال صندوق ها نیز در این هفته گذشته زیاد بوده است صندوق هایی که تا دیروز اطلاعیه می دانند حجم صندوق های انها پر شده است الان خیلی راحت پذیریش جدید دارند
همه اینها سیگنال هایی است که اهالی بازار در فاز نامیدی رفته اند و اگر فروشحقوقی ها و خصوصی سازی در یان مقطع ادامه دار باشد بازار به زودی به چالش بیشتری خواهد خورد
در نمودار شاخص کل نیز سقف دوقولو داریم این الگو در شاخص کل نیز بیانگر یک ترس شدید از ریزش است
بهر عنوان فردا شاید بحث مذاکرات ژنو بتواند کمی شرایط را بهتر کند و به جای سقف دوقولو ما به سمت یک الگوی دبلیو برویم و کف دوقولو را شاهد باشیم
بهر عنوان غرض کلی از این نوشتار این بود که این روزها باید احتیاط بیشتری داشت در خرید نباید عجله کرد و باید اجازه داد بازار حالت مطمین تری پیدا کند سپس وارد خرید های بیشتری شد
جمعه 20 دی 92


