خبر
بازهم گروه پتروشيمي …
تحلیل خبر
بتا سهم – 5:25 خبرها در اين گروه بسيار مهم و متنوع شده است . اول اين كه گاز پتروشيمي ها كمي وضعيت بهتري پيدا كرده اما همچنان با كمبود خوراك مواجه اند و شرايط سختي دارند كه به نظر با توجه به فصل پيش رو در 2 ماه آتي اتفاقات از اين دست زياد رخ خواهد داد . اما در سوي ديگر خبر مهم نرخ دلار بود كه بارديگر روي 3000 تومان قرار گرفته و اين خبرخوبي براي پتروشيمي هاي صادرات محور و حتي فروش داخل است . در بورس كالا ينز براي محصولات پتروشيمي سر و دست مي شكنند .
در مورد شرايط نرخ گاز نيز يكي از نمايندگان كه تاكيد جدي بر افزايش داشت گفت با اشاره به اینکه بحث نرخ خوراک پتروشیمی در کمیسیون صنایع دنبال میشود و کمیسیون انرژی در این زمینه هیچ مسئولیتی ندارد گفت هنوز توافقی بین کمیسیونها در مورد نرخ خوراک صورت نگرفته است. مؤید حسینی صدر كه اين روز ها در مورد نرخ خوراك زياد مصاحبه مي كند گفته است بررسیهای ما در کمیسیون صنایع به این نتیجه رسیده که به طور قطع نرخ خوراک گاز برای سال آینده 13 سنت خواهد بود و این موضوع به طور رسمی شنبه اعلام خواهد شد. در جواب او مدير ملي پتروشيمي نيز گفته هنوز هیچ نرخ رسمی برای خوراک مجتمع های پتروشیمی گاز سوز اعلام نشده و تصمیم گیری نهایی به زودی و در روزهای آینده انجام خواهد شد.البته هنوز هيچ چيز قطعي نيست و بازهم مدير ملي صنايع پتروشيمي كه متولي اين امر است اعلام كرده . وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حال مذاکره های پایانی با نمایندگان مجلس شورای اسلانی و تشکل های بخش خصوصی هستند و با جمع بندی نهائی در روزهای آتی ( با توجه به تمام پیشنهاد ها و دیدگاه های موجود) قیمت خوراک نهائی می شود. قیمت خوراک مجتمع های پتروشیمی به زودی نهائی شده و به طور رسمی اعلام خواهد شد. در مورد اين موضوع ذكر يك نكته مهم است كه شنيده مي شود براي سال 92 و 91 نرخ همين خواهد بود و عطف به ماسبق نشده و فقط براي سال 93 اعمال خواهد شد .
و اما زمزمه ها و اخبار حاكي از ان است كه نرخ خوراك مايع ها با 10% تخفيف قطعي شده و به زودي اعلام مي شود . اما در مورد نرخ خوراك گازي ها . يكبار ديگر با نرخ 13 سنت مواردي را ذكر مي كنيم .
در نظر داشته باشيد با فرض اين كه نرخ اوره 330 دلار باشد . با نرخ 13 سنت و آزادسازي محصولات تحت شمول قيمت گذاري پرديس حدود 15% كاهش سوددارد كه مي تواند بخشي از ان با نرخ دلار 3000 توماني جبران شود . پتروشيمي خراسان حتي با فرض ازادسازي رشد 40 توماني سود را دارد و حتي با فرض عدم آزادسازي 8 ريال كاهش سود . در فروش اين سهم دقت كنيد كه مفت از چنگ شما در نياورند . كرمانشاه نيز 26 تومان رشد سود را دارد و با فرض عدم آزادسازي كاهش سود او زير 5% است . شيراز نيز افت انچناني سود را در صورت 13 دلاري و آزادسازي تجربه نمي كند . در متانول ساز ها در فروش شفن عجله نكنيد چرا كه واقعاً اثرات نرخ گاز 13 سنتي بر اين شركت حداقلي است .
در خارك نيز اگر قيمت فروش متانول را ميانگين 420 و 430 كند اثر 13 سنتي خنثي مي شود .
در اين بين زاگرس است كه اثرات بالايي را پذيرفته و اگر فروش متانول را 400 در نظر بگيريم او 1380ريال كاهش سود دارد اما در همين شركت اگر ميانگين فروش به 420 و 430 باشد اين اثر براي زاگرس نيز خنثي مي شود .
دقت داشته باشيد اين روز ها پارسان با زير مجموعه ها و غدير در نفت و گاز پارسيان از هرفرصت منفي براي خريد استفاده مي كنند . در قيمت هاي منفي امروز هيچ سهم پتروشيمي گازي منطقي براي فروش ندارد . حتي زاگرس و پرديس …
گروه تحلیل گری بتا سهم
7 دي 92


