خبر
خبري براي پتروشيمي …
تحلیل خبر
بتا سهم – 7:09 بالاخره كار نرخ خوراك به مراحل پاياني ان ميرسد . شاه بيت تصميم گيري و فشار شركت هاي پتروشيمي اين بود كه در نرخ خوراک باید همسانسازی منطقی با کشورهای همسایه صورت گیرد تا هم سود سرمایهگذار تأمین شود و هم کشورمان در بازار رقابتی منطقه جایگاه خود را از دست ندهد. اين بدان معني بود كه ديروز نيز مدير ملي پتروشيمي اعلام كرد كه نرخ خوراك بر اساس نرخ خليج فارس خواهد بود . در خليج فارس نرخ 5 تا 6 سنت ملاك عمل است و حتي برخي 4 سنت را نيز براي جذب سرمايه گذار لحاظ مي كنند . به نظر ميرسد اين موضوع به سود پتروشيمي ها در حال خاتمه يافت است .
دقت كنيد كه اعلام اين كه نرخ خوراك بر اساس منطقه خواهد بود دست پتروشيمي هاي اوره ساز را بازخواهد گذاشت كه كود شيميايي اوره را نيز به نرخ منطقه به فروش برسانند كه در اين حالت به نظر اوره اي ها چندان ضرر نمي كنند و حتي به سود آنها خواهد بود . اما در متانولي ها شايد زاگرس تنها شركتي باشد كه دراين ميان كمي اسيب ببيند كه با رشد نرخ اخير متانول جبران مي شود .
به نظر اين موضوع ديگر ان ريسكي را كه سابق داشت نداشته و از سر پتروشيمي ها برداشته مي شود .
گروه تحلیل گری بتا سهم
25 آذر 92


