بازار و كانال 60!!!
بازار سرمايه كار خود را در هفته جديد در حالي اغاز ميكند كه سايه جنگ احتمالي سوريه كمرنگتر شده است حتي گمانه زنيهايي از احتمال ديدار روحاني با اوباما در حاشيه سفر رييس جمهور به سازمان ملل شنيده ميشود اخبار مثبت اقتصادي نيز در جريان ميباشد كه ميتواند دست در دست هم داده و بازار را با شروع مثبتي همراه سازد
هر چند به اخر شهریور ماه نزدیک می شویم و خیلی از سهامداران تجربه تلخ این روزها را به یاد دارند ماهی که بنابر شنیده ها و دیده ها می تواند با فروش بالایی از طرف اعتباری ها ، کارگذاری ها و خیلی از شرکتهای سرمایه گذاری همراه باشد یقینا اخر شهریور همانند اخر اسفند همیشه مصادف با اتمام سال مالی خیلی از شرکتها می باشدو این شرکت ها طبق روال همیشگی یقینا قصد شناسایی سود و یا اقدامات دیگری را در اخر سال مالی خود دارند لذا هفته اتی خواسته یا ناخواسته با نوسانات زیادی می تواند روبرو باشد لذا خریداران باید دقت بیشتری در خرید ها داشته باشند شنبه 23 شهریور است لذا کسانییکه تا قبل از سه شنبه 26 شهریور فروشی داشته باشند نهایتا وجه انها در روز 31 شهریور تسویه می شود بنابراین حجم فروش ها از سه شنبه 26 شهریور کم تر و کمتر خواهد شد ولی اصولا اثار این رفتار ها تا اخر شهریور ماه می تواند پابرجا باشد
اما براي بازار فردا در گروه پتروشيمي ادامه نوسانات مثبت سهام اين گروه را انتظار داريم خبرهاي مثبتي كه از حوزه مديرعامل جديد شركت ملي پتروشيمي به گوش ميرسد ميتواند همچنان سبب رشد قيمتي سهام اين گروه را فراهم سازد پتروشيمي هايي كه علي رغم پتانسيل تعديل مثبت عايدي با پي بر اي پاييني در حال معامله ميباشند هر چند سایه نرخ خوراک مثل همیشه بالای سر این گروه است و عدم شفافیت این موضوع همیشه باعث کاهش پی به ای گروه شده است در گروه پتروشییمی نیز سهم هایی که در هفته گذشته بیش از 10 الی15درصد رشد اشته اند به نظردر کوتاه مدت با نوسانات بالاتری می توانند روبروباشند زاگرس نمونه ای از این سهم ها می تواند باشد سهم از 2200 به 2600 رسیده است لذا خریداران باید دقت کنند رشدسهم زمینه ساز اصلاح قیمت می تواند باشد و باید در ورود های بعدی دنبال نقاط مناسبی تری بود هر چند میان مدت همه سهم های پتروشیمی مثبت ارزیابی می شوند ولی ورود در زمان و نقطه مناسب نیز از اهمیت بالایی روبرو می باشد که باید به ان دقت بیشتری داشت
در گروه سيماني نيز همچنان نوسانات مثبت را در سيمانيهاي صادراتي انتظار داريم البته برخي از نمادهاي سيماني در سطوح مقاومتي خود قرار دارند كه احتمال افزايش عرضه ها و متعادل شدن روند معاملاتي سهام اين دسته از سهام را انتظار داريم
در بين نمادهاي سرمايه گذاري فارس پتانسيل رشد قيمتي خوبي را دنبال ميكند فارسي كه اهداف قيمتي 1000 و سپس 1100 توماني را در پيش گرفته است شنيده ميشود حقوقيها براي سهام بلوكي اين هلدينگ پتروشيمي حسابي دندان تيز كرده اند در مورد فارس نیز باید دقت داشت رشد شدیدی از سهم در کوتاه مدت نمی توان توقع داشت برندگان اصلی این سهم کسانی هستند که سهم را در نقاط مناسب تری خرید کنند و دید میان مدت تری داشته باشند اصولا وقتی سهم به نقاط بالاتری راه پیدا می کند میزان عرضه ها در این نماد نیز زیاد می شود بنابراین باید به رفتار قبلی سهم های بزرگ که حرکت انها نیز خیلی کند هستند توجه بیشتری داشت
در مورد غدیر نیز فعلا باید در خرید دقت بیشتری داشت غدیر در محدوده 460 الی 465 تومان مقاومت مهمی را در پیش دارد که عبور از ان نیاز به شرایط مساعدی در بازار دارد اگر پارسان در هفته جاری بازگشایی شود بازگشایی مناسب پارسان می تواند دست غدیر برای عبور از 460 را باز کند و شاهد رشد غدیر تا 500 نیز بود بهر عنوان باید دقت داشت سهم اصلی غدیر که بیش از 80 درصد سبد ان را تشککیل می دهد پارسان است تا زمانییکه پارسان بازگشایی نشود غدیر برگ برنده خود را غایب می بیند شفاف شدن قیمت پارسان ارز ش ذاتی غدیر را شفاف خواهد کرد
در اين گروه به نظر ميرسد وسپه نيز با نوسانات مثبت به كار خود ادامه دهد وسپه نيز امسال سود خوبي شناسايي خواهد کرد و با توجه به شايعه فروش زمينهاي لواسان خود ميتواند تا سطوح قيمتي 240 توماني رشد نمايد سپه در این مدت اخیر در محدوده 205 تومان کف دوقولوی کوچکی را تشکیل داده است که خط وسط ان 224 تومان می باشد لذا رشد وسپه تا محدوده سقف قبلی خود یعنی 248 تومان دور از انتظار نیست
در گروه خودرو فردا روز متعادل شدن روند خودروييها و احتمالا پايان منفي در خودرويي ها ميباشد خودرويي هايي كه به جز ايرانخودرو مابقي رشد توليد معنا داري را تجربه نكرده اند در اين گروه ايرانخودرو به دليل توليدات جديد خود با بهبود وضعيت توليد و فروش همراه ميباشد فعلا توقع زیادی از این گروه نمی توان داشت و باید اجازه نوسان بیشتری به این گروه داد شاید بحث قیمت گذاری خودرویی ها بین دولت و شوری رقابت حل شود گروه خودرو به مدد رشد قیمت محصولاتشان توان تعدیل های بهتری را داشته باشند
در بين نمادهاي پالايشي شتران و لاوان همچنان ميتازند سهامداران اين گروه در انتظار افتتاح طرح هاي بنزين سازي شركتهاي پالايشي ميباشند تا مجددا شاهد رونق در معاملات سهام پالايشي باشيم
در مورد شبندر اگر شرایط نوسانی بازار در هفته اتی اجازه خرید در نقاط پایین تری چون 1100 الی 1070 تومان را مهیا کرد می توان نسبت به خرید های بیشتر شبندر نیز دست زد
در مورد مپنا نیز باید دقت داشت سهم هنوز فاز اصلاحی خود را می تواند ادامه دهد لذا در رفتار مپنا باید بیشتر حساس بود سهم می تواند در شرایط منفی بازار تا 520 الی 500 نیز اصلاح داشته باشد لذا خریدران اگر قصد خرید در این نماد را دارند بهتر است تدریجا و در قیمتهای منفی تر اقدام کنند
در گروه های معدنی نیز قیمت جهانی مس به 7000 دلار رسید و قیمت روی نیز در محدوده 1830 تومان می باشد نفت نیز در حدود 110 دلار می باشد لذا مشاهده می کنیم قیمتهای جهانی خصوصا مس کاهش داشته است و در کنار کاهش قیمتهای جهانی ، دلار نیز در محدوده 3170 تومان در نوسان بوده است لذا در گروه های رویی و مسی نیز شرایط خیلی مستعد رشد های بالا در کوتاه مدت نیست و باید مراقب شدت عرضه ها در این نمادها در هفته جاری بود
در گروه بانکی سهم های این گروه در محدوده پی به ای 6 به نظر از قدرت رشد بالایی روبرو نخواهند بود شاید سهم هایی که پی به ای منطقی تری دارند همچون پاسارگارد دی وکار با دید میان مدت تر قابل توجه باشند در مجموع گروه بانکی پس از رشد اخیرشان می توانند در تیر رس یک اصلاح اندک دیگر باشند فرضا پاسارگارد از 156 به 185 تومان رسیده است یعنی 15 الی 20 درصد رشد دی نیز در این چند روز گذشته از110 به 125 رسیده است یعنی در عرض چند روز حدود 15 درصد بازده داشته است صادرات یا وکار یا تجارت را نیز اگر دقت کنیم می بینیم هر کدام بعد از رشد 10 الی 15 درصدی می تواننند با عرضه های بیشتری روبرو باشند بنابراین خریداران باید در خرید دقت کنند شاید بازار در هفته گذشته منفی بوده است اما خیلی از نمادها از کف خود رشد خوبی را داشته اند و نباید تصور کرد چون من فرضا پاسارگارد را فردا 185 تومان می خرم پس بازار هنور رشدی نداشته است همین پاسارگارد را فرضا دوستان 160 خریده اند و الان بعد از 15 درصد بازدهی فردا براحتی عرضه خواهند کرد
در دو نماد سینا و ونوین نیز شدت عرضه ها بالا می باشند سهامداران خرد بابت رفتار چندهفته گذشته سینا و نوین واقعا جرات خرید این دو سهم را ندارند واقعا وقتی ونوین با این همه سهامداران بزرگ چون وبهشر و صنا و ساخت ثنوسا و بانک ؟؟؟ایا دلیلی دارد یک ماه صف فروش باشد و سپس به گره 12 درصد ی برود یقینا تا مدتها سهامداران جز نه دور سینا و نه دور بانک اقتصاد نوین افتابی نخواهند بود و باید تجربه این دوسهم را مدتها به ذهن سپارد که هم سینا و هم نوین هر دو سهم فقط بدرد روزهای مثبت بازار می خورند و سهامداران عمده انها فقط عرضه کننده سهم در جو مثبت هستند و خدا نکنه بازار منفی شود وگرنه باید ماه ها منتظر صف فروش این دوسهم بود سهامداران عمده سینا همچون نوردنا نیز در این مدت اخیر فقط در مثبت ها سینا را فروخته اند و در منفی ها هم حمایتی نداشته اند هر چند همگان می دانند نوردنا خود بلای جان بانک سینا است این حقوقی که از زیر مجموعه های همراه اول است حتی در مجمع بانک سینا مورد حمله سهامداران جز بود و در ان مجمع نیز خود اقای دکتر همتی نیز علنا اشاره داشت نوردنا دنبال یک کرسی هیت مدیره در بانک سینا بوده است اما به دلیل عدم راهیابی به هیت مدیره بانک سینا مدتهاست در حال فروش سهم می باشد لذا وقتی یک حقوقی با 110 میلیون بانک سینا وجود دارد و از هر فرصتی برای فروش سهم دریغ ندارد من فکر می کنم به این راحتی ها بانک سینا توان رشد و برگشت اعتماد در دل خریدران را نخواهد داشت لذا توصیه اینجانب به کاربران این است که دنبال سهم هایی که حامی مناسبی همچون بانک سینا و نوین ندارند نروند این دو سهم فقط فقط برای روزهای گل وب لبل بازار خوب هستند شاید خرید نوین و سینا در حد مبالغ اندک اصلا به چشم نیاید ولی برای یک سرمایه گذاری بلند مدت هم سینا هم نوین اصلا و ابدا قابل اتکا نیستند و عقل به انسان حکم می کند سرنوشت تمام مال و اموالش را به دست سهمی که شناور مناسبی ندارد ندهد
اگر به رفتار سهامداران عمده بانک تجارت صادرات ملت و یا خصوصا وکار در این مدت دقت کرده بودیم می دیدیم واقعا تمام سهم های بانکی به همه سهامداران در هر قیمتی فرصت خروج دادند و هر کسی تمایل به فروش سهم خود داشته است می توانسته است بانک ملت یا تجارت پاسارگارد و یا وکار را در هر قیمتی خارج شود ولی در هر دو نماد سینا و ونوین بازار شاهد بود هر دو نماد به مدت یک ماه کاملا قفل بود و حتی روزی 2 الی 3 هزار تا سهم معامله می شد این گونه تجربه ها را امروز خیلی روش تاکیید می کنیم که سهامداران بدانند این رفتار بانک اقتصاد نوین و یا بانک سینا در یک فاز منفی دیگر بازار عینا تکرار خواهد شد لذا در گروه بانکی علاوه بر شرایط بنیادی باید به شناور مناسب سهم ها نیز دقت داشته باشید تا در روزهای منفی بازار که اصلا هم قابل پیش بینی نیست درگیر صف های 25 میلیونی سینا و 6 میلیونی بانک اقتصاد نوین نشوید که اگر درگیر این صف ها شدید شاید مدتها باید دست به دعا و رو به قبله منتظر یک فرجی باشید سینا تا وضعیت مخابرات درست نشود رشدی نخواهد داشت و به نظر به سمت 160 الی 150 در حرکت باشد بانک اقتصاد نیون نیز با سود 55 تومانی دلیلی برای پی به ای بیش از متوسط گروه خود یعنی 5 الی 5.5 ندارد ونوینی ها همیشه سودشان را اینقدر بالا اعلام می کننند که تا اخر سال هم جای تعدیل چندانی ندارند بر خلاف بانک پاسارگارد که همه به سود 50 تومانی سال 92 و حتی 60 تومانی ان اعتقاد دارند چرا که سود 91 ان 45 تومان بوده است و بانک در سال 92 حداقل 45 و حداکثر 50 تومان را که توانایی ساختن دارد این در حالی است که پاسارگارد هر سال طبق تجربه چند سال گذشته اش سود ش هر سال نسبت به سال گذشته 30 درصد رشد داشته است این مووضوع را لطفا کاربران عزیز بررسی کنند و روند قبلی سود سازی بانک پاسارگارد را بیشتر چک کنند چرا که این سهم واقعا شفاف است و با یک نگاه ساده به سودهای سال های قبل پاسارگارد می بینیم نرخ رشد سود این بانک خیلی جالب توجه است بهر عنوان پاسارگارد را اگر اصلاح بیشتری در ان رخ داد و بار دیگر به محدوده های زیر 170 راه یافت باید مودر توجه قرار داد که برای یک سرمایه گذاری طولانی مت سهم خوبی می تواند باشد ولی فعلا بعد از رشد 15 درصدیش شاید سهم نیاز به کمی تعادل داشته باشد و خرید ان نیز منطقی نباشد
بانک ملت نیز در سال 91 سودش 45 تومان بوده است و این سهم نیز براحتی در سال 92 حداقل 50 تومان سود دارد لذا ملت و پاسارگارد توانایی تعدیل های بیشتری دارند
لدر اخر به سهامداران توصیه می کنیم به عمق بازار در این روزها دقت داشته باشند یقینا سهامداران پس از رشد 10 الی 20 درصدی در هر نمادی تمایل بالایی به شناسایی سود خواهند داشت خصوصا که این شناسایی سود مصادف با اخر شهریور ماه باشد و خیلی از سهامداران حقوقی اجبارا باید سال مالی خود را ببندند و چاره ای ندارند حساب های خود را با سود یا ضرر نهایتا تسویه کنند بنابراین سهامداران باید در خرید ها دقت بیشتری داشتند که در صف های خرید و در قیمتهای بالاتری وارد نشوند
ما در هفته های گذشته که بازار خیلی منفی بود هر شب توصیه داشتیم دوستان در خرید حتما تدریجی اقدام کرده و منتظر برگشت بازار نباشند و واقعا دیدیم وقتی بازار برگشت داشت خیلی از نمادها سریعا در عرض 3 الی 4 روز بازده خوبی داشتند الان هم وقتی جو کلی سهامداران و خیلی از تحیللیگران را می بینیم و شرایط چهارشنبه را نیز در اکثر نمادها مشاهده کردیم حس می کنیم که بازار از انرزی بالای برای یک رشد شدید برخوردار نیست و برندگان این بازار کسانی هستند که در قیمتهای مناسبی خروج و سپس وارد می شوند بازار حتی از شهریور ماه به بعد نیز منتظر گزارش های 6 ماهه خواهد ماند و هر سهمی متناسب با رشد بیشتر سود خود مورد توجه خواهد بود در مجموع باید در هیجانات هفته گذشته زیاد غرق نشد و به هر سهمی متناسب با شرایط بنیادی ان توجه و دقت داشت یقینا همه سهم ها یک شرایط مشابه ندارند و سهامداران باید به دنبال دلایل بنیادی بهتری در نمادها باشند تا نسبت به خرید میان مدت انها امید داشته باشند


