خبر
نرخ سود و بازار …
تحلیل خبر
بتا سهم – 5:55 ديروز همه صحبت هاي وزير اقتصاد و رئيس كل بانك مركزي را خوانديم كه در مورد نرخ سود و بازار ارز اظهار نظر كرده بودند . به خوبي مشخص است كه گويا سياست هاي دولت هماهنگ است و سيفي كه با اظهار نظرهاي خود بر افزايش نرخ سود تا قبل از رسيدن به پست بانك مركزي تاكيد مي كرد امروز بر عدم افزايش ان تاكيد دارد . بي شك افزايش نرخ سود بانكي موج تورمي خود خواسته را به اقتصاد تحميل مي كند كه فرار سرمايه از بازارهاي موازي كالايي و بازار سرمايه را نيز به همراه داشت .
اما شاهديم دولت بر خلاف پيش بيني ها دست به چنين كاري نمي زند و يا حداقل موج ان را فعلاً در نظر ندارد . همانطور كه دست به نرخ ارز ازاد نمي زند و در پي كاهش ان نيست . دقت كرديد كه دولت بارها اعلام كرد فضا رونق و كسب و كار و اين فضا با رشد نرخ سود محقق نمي شد . به سود بانك ها نيزنبود و در ميان مدت آنها زيان مي كردند .
اما به نظر حقير اين سياست ها نشان مي دهد صنعت محوري و سرمايه محوري دستور كار اصلي دولت بوده و اين خبر بسيار خوبي براي بازار ماست .
دقت كنيد بارها دولت از تامين مالي از طريق بازار سرمايه صحبت كرده است . معناي اين حرف چيست .مثال هاي ان بارز است يك بانك با افزاي سرمايه شعبه مي زند و افزايش شعبه يعني افزايش اشتغال ، فولاد با افزايش سرمايه تامين مالي كرده و طرح وتوسعه مي زند و اين يعني رشد توليد و رشد اشتغال ، كچاد همينطور و يا شركت هاي ديگر .
اين الگوي موفق دنياست كه دير يا زود ما هم به اين سمت مي رفتيم و حالا به نظر ميرسد نقش بازار برجسته تر مي شود از همين روست كه تاكيد مي كنيم اين دولت با بازار بورس اشتي خواهد كرد و در ميان مدت روند مثبت است و بهترين محل براي پس اندازها اينجا …
گروه تحلیل گری بتا سهم
13 شهريور 92


