بازار و مقاومت شاخص!!!
نگاهی به بازار فردا چهارشنبه 13 شهریور 92
بازار سرمايه امروز را مهمان مقاومت شاخص بود البته برخي ملتهب شدن مجدد جو سياست منطقه اي در سوريه را علت افت قيمتی سهام و برخي ديگر اصلاح شاخص براي اماده شدن رشد قيمتي عنوان ميكنند به هر حال انتظار داريم فعلا شاخص براي فردا هم با نوسانات منفي همراه شود البته اين اصلاح قيمتي دامنه دار نبوده و حتي فرصتي براي بهينه سازي سبد محسوب ميشود چیزی که کاملا مشخص است شهریور ماه برای بازار پر نوسان خواهد بود و شرایط فعلی تا شفاف شدن شرایط سیاسی کم و بیش پا برجا می باشد هر چند باید قبول کرد دامنه نوسان در خیلی از نمادها واقعا کم شده است و در اکثر نمادها ما شاهد یک اصلاح خوب و حتی در پاره ای از نمادها اصلاح جنانانه نیز بودیم لذا در هر شرایطی انتظار اصلاح های خیلی زیاد در اکثر در نمادها را نمی توان متصور بود
امروز خبر منتفی شدن افزایش نرخ سود بانکی را شاهد بودیم این خبر در ابتدا برای همه بازار سرمایه خو ب خواهد بود چرا که سود های 25 الی 30 درصدی واقعا برای افراد راحت طلب و کم ریسک زمینه بسیار مناسبی برای خروج سرمایه می توانست باشد و شاهد کاهش پی به ای بازار نیز باید بودیم لذا با عدم افزایش نرخ سود بانکی ابتدا بحث خروج نقدینگی از بازار تا حدود زیادی منتفی خواهد شد از طرف دیگر سهم های بانکی نیز شرایط بهتری را خواهند داشت خصوصا که خبر ازاد سازی نرخ سود بانکی بر اساس نرخ تورم که اصلا به مذاق بازار خوش نیامده بود و در شرایط فعلی باید منتظر عکس العمل بهتر گروه بانکی به تثبیت نرخ سود بانکی باشیم
در مورد شاخص صنعت بانکداری باید دقت بیشتری داشت این شاخص پس از ریزش های اخیر در کف باندهای بولینگر و در تماس با میانگین 50 روزه می باشد کمترین انتظار تعادل بیشتر نمادهای بانکی در این روزها می باشد شاید فروش سهم هایی که در این مدت ریزش زیادی داشته اند و در شرایط فعلی پی به ای پایینی نیز دارند خیلی منطقی نباشد بانک پاسارگارد پارسیان انصار در محدوده های فعلی از پی به ای اندکی برخوردار می باشند که به نظر حداقل در فروش انها باید دقت بیشتری داشت
مخابرات نیز امروز شاهد جمع شدن صف فروش خود توسط نوردنا بود اگر فردا نیز شاهد حمایتهای بیشتر نوردنا باشیم احتمالا مخابرات در محدوده 230 تومان جمع خواهد شد کف مخابرات پس از اصلاح شدید که از 303 تومان صورت گرفته است نهایت 230 الی 220 تومان خواهد بود لذا فروشندگان مخابرات نیز نباید در فروش خیلی تعجیل داشته باشند بهر عنوان مخابرات در هر قیمتی جدا از مباحث روزمره سهم ارزنده ای است که خرید ان در قیمتهای فعلی و به صورت تدریجی با دید میان مدت می تواند مناسب ارزیابی شود با جمع اوری مخابرات احتمال جمع اوری صف فروش بانک سینا نیز محتمل خواهد بود
اما در بازار فردا در گروه پالايشي انتظار بازگشايي مجدد نماد پالايش لاوان اينبار با دامنه نوسان باز ميتواند جو مثبتي را در بين نمادهاي پالايشي را رقم بزند پالايش لاواني كه اينبار پيشبيني ميشود در سطوح قيمتي 1600-1800 توماني بازگشايي شود
در گروه سنگ اهنيها صبانور با صادرات قابل توجهي در يك ماه اخير و تسعير ارز با قيمتهاي بالاي 3000 تومان به ازاي هر دلار ميتواند تعديل مثبت خوبي را در عملكرد 6 ماهه نصيب سهامداران خود نمايد
در گروه پتروشيمي اما به نظر ميرسد نوسانات منفي را در گروه پتروشيمي شاهد باشيم امار صادرات كاهشي اوره در مرداد ماه وضعيت خوبي را براي اوره سازها به ارمغان نياورده است
در گروه پتروشيمي اوضاع متانول سازان كمي بهتر است و قيمتهاي جهاني بالا ميتواند سود خوبي را براي اين شركتها به ارمغان بياورد به طوري كه شايعات از پوشش بالای سود متانول سازان در عملكرد 6 ماهه سهام اين گروه دارد
در بين نمادهاي سرمايه گذاري انتظار داريم فردا روند سهام اين گروه كمي متعادلتر دنبال شود وصنعت در اين گروه ميتواند فردا در قيمتهاي منفي با جمع اوري صف فروش همراه شود محدوده 250 تومان اولین سطح حمایتی معتبر قیمت می باشد
در گروه خودروييها همچنان روند اصلاحي ادامه خواهد داشت انتظار اصلاح قيمتي بیشتری را در بين نمادهاي خودرويي را داريم
در شرایط فعلی به نظر باید در خرید ها خیلی تدریجی تر و ارام تر اقدام کنیم خصوصا سهم ها یی که چند روز رشد داشته اند پس از بازده 10 الی 20 درصدی سریعا در تیر رس عرضه های بیشتر خواهند بود لذا این روزها باید به عمق بازار دقت بیشتری داشت نقدینگی بازار خصوصا این روزها تا حدودی جهت عرضه اولیه جم در شنبه یا یکشنبه اینده حبس شده است این عرضه اولیه نیز اگر هر چه زودتر نهایی شود و بازار از شرش خلاصی یابد خودش نعمت بزرگی برای اهالی بازار خواهد بود
بازار جدا از بحث عرضه جم متاسفانه در این روزها روی چند نماد خاص بیشتر تمرکز ندارد این تمرکز افراطی بازار روی تک سهم ها باعث شده است نقدینگی بازار کلا صرف این نمادها شود و بازار در خیلی از نمادهای بنیادی دیگر بازار شاهد کمبود نقدینگی و حامی باشد این یک طرفه شدن بازار خواسته یا ناخواسته اثرات بدی را روی بیشتر نمادهای بازار داشته است که تدوام این شرایط در این روزها اینده بازار را با چالیش های بیشتری روبرو خواهد کرد امیدواریم حقوقی های محترم و سهامداران اصلی بازار سرمایه به رشد یکنواخت بازار و بازده مناسب برای تمام سهم ها توجه کنند رشد شاخص و رشد شبندر و رشد 1600 واحدی شاخص در یک روز به معنی رشد همه سهم های بازار نبوده است متاسفانه در این مدت اخیر شاخص رشد خوبی داشته است اما بیشتر نمادهای اصلی بازار سرمایه از رشد شاص جا مانده است که دلیل این امر شاید رشد نایکنواخت سهم های بنیادی و اصلی بازار سرمایه باشد بهر عنوان این یک طرفه کردن بازار سرمایه و رشد تک سهم ها باعث مشکلات زیادی در اینده برای کلیات بازار سرمایه خواهد شد
سه شنبه 12 شهریور 92


