خبر
هواي بندري شهريور …
تحلیل خبر
بتا سهم – 7:42 امروز مهم ترين تحول بازار بازگشايي احتمالي نماد شنبدر است . خدا را شكر كه زنگنه برخلاف دوره قبل بر روي پالايشگاه ها تاكيد كرده به خصوص 4 شركت و به بهره برداري رسيدن طرح و توسعه شبريز، شپنا ،شبندرو ستاره خليج فارس .
نكته بعد احتمال ملغي شدن سياست گذاري ها و بخشنامه هاي دوران قبلي بوده است كه البته مقاومت هاي جدي در اين زمينه وجود دارد و شبندر نيز اين نكته را در گزارش حسابرسي شده اورده است كه اين موضوع حداكثر 130 ريال سود شبندر را مي تواند كاهش دهد . بحث اعتبارات و استاد سال هاي بسيار دور نيز حدود 110 ريال مي تواند كاهش سود براي شبندر رقم بزند البته احتمال وقوع اين موضوع چندان بالانيست .
اما به سراغ خود سهم برويم .
صف خريد شتران براي قبل از بازگشايي شبندر نشان ازاين دارد كه برخي به دنيال بازگشايي بالاي شبندر هستند پس بايد مراقب بود .اين سهم زماني براي خود غولي بوده و حالا نيز به نظر با ورود خود بازار را مي تواند به هم بريزد . پالايش نفت بندر عباس سود هر سهم خود را 2266 ريال اعلام كرده است سود خالص هر سهم براي سال مالي مورد گزارش مبلغ 266ر2 ريال پيشبيني شده که نسبت به عملکرد واقعي سال 1391 (سود هر سهم مبلغ 794 ريال- حسابرسي نشده) افزايش چشم گيري يافته که عمدتاً ناشي از افزايش نرخ تسعير ارز نفت خام خريداري و فروش فرآوردههاي نفتي و همچنين حذف 26 درصد سهم صندوق توسعه ملي از فروشهاي صادراتي طبق مفاد بند 1-3 قانون بودجه سال 1392 (موضوع جزء (1) بند (ح) ماده 84 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه) ميباشد.
شركت در گزارش 3 ماهه 519 ريال سود محقق كرده كه پوشش متناسبي است اما بالا نيست
نكات مهم گزارش شبندر مي تواند شامل : 135 ميليارد تومان اختلاف با شركت ملي پخش و پالايش – طبق گفته شركت در مجمع 204 ريال بيشتر سود توزيع شده و از اين بابت بورس دستور عدم تقسيم سود داده بود كه به نظر ميرسد اين موضوع حل شده است . تكليف ماليات بر ارزش افزوده مشخص نيست – مشكل 23% صندوق توسعه ملي حل شده است -بحث اختلاف با ملي پالايش براي عدم شناسايي درامد ان بخش از فروش محصولات در بودجه لحاظ نشده است. برخي معتقدند شركت پالايش براي جبران كسري درامد هاي خود به اين روش روي اورده اما گويا مورد قبول پالايشگاه ها نيست.
در مجموع سهم در فضاي مثبت و خوبي بازگشايي مي شود .
اما بازگشايي و قيمت گذاري …
به نظر ميرسد امروز سهم در قيمت هاي 12000 ريال قرار گيرد كه براي سهم منطقي باشد . بازار در حالي كه 50% بازدهي شده است بازگشايي در اين قيمت ها براي او منطقي است . به نظر اگر سهم در قيمت هاي زير 10000 و حتي 11000 ريال بود براي نوسان گيران خريد ان مناسب است . اما دقت داشته باشيد شبندر سهامدار خسته و مستعد فروش زياد دارد و اين عاملي براي عرضه مداوم سهم است .
او بارديگر به زودي ليدر اين گروه خواهد شد . توصيه اين است اگر در هر جوي در در قيمت هاي بالاي 15000 ريال باز شد فروش مي تواند جذاب باشد .
گروه تحلیل گری بتا سهم
2 شهريور 92


