بازار انرژي ميخواهد!!!
نگاهی به بازار فردا یکشنبه 27 مرداد92
بازار سرمايه امروز با فشار عرضه ها و روندي نوساني و كم جان بر خلاف انتظارها مواجه شد البته برخي از گروه ها مانند قنديها و پتروشيمي ها به دليل تحولات روي داده در اين صنايع با روند مثبت همراه بودند روندي كه پيشبيني ميشود در نهايت منجر به جذب عرضه ها و ادامه داشتن روند صعودي بازار البته با شيب ملايمتري شود هر چند این روزها شاهد تسویه اعتباری ها هستیم از طرفی سازمان شدیدا با اعتباری ها و نحوه اعتبار دادن ها د رحال برخورد است طبق قانون کارگذاری های نمی توانند به پرسنل و اعضای کارگذاریهای و خانواده انها اعتبار بدهند لذا این موضوع باعث شده است بحث اعتباری ها تا حدود زیادی به چالش بخورد چرا که همه ما می دانیم 95 درصد از اعتبارها توسط کارگذاران به نورچشمی ها و دوست و اشنایان داده می شود و بدون هر گونه شکی اعتبارها هیچ وقت به سهامداران جز تعلق نمی گرفت با این بخشنامه شاید اعتبار دادن برای کارگذاری ها از این به بعد خیلی هم خوشایند نباشد .. پس شدت عرضه ها در امروز و حتی فردا یک بخش عمده ای از ان مربوط به داستان اعتباری های می باشد این موضوع بهر عنوان اقدام خوبی توسط سازمان بوده است که اگر به یک سیستم مناسب اعتبار دهی به همه سهامداران منجر شود خبر بهتری برای بازار هم می تواند باشد
اما براي فردا در گروه پتروشيمي انتظار فشار عرضه ها و تعادل در نمادهاي پتروشيمي را داريم در صورتي كه وعده هاي وزير نفت در اين صنعت به واقعيت تبديل شود متوسط پي بر اي پتروشيمي ها به سطوح 6 مرتبه رسيده و رشد قيمتي خوبي را از نمادهاي اين گروه را انتظار داريم یقینا این روزها همه منتظر واکنش وزیر جدید به نرخ خوراک گازی و مایع می باشد بدون شک حتی اگر نرخ خوراک گازی هم افزایش یابد باز این خبر برای گروه پتروشیمی خیلی بهتر از این وضعیت بلاتکلیفی است اگر وضعیت نرخ خوراک هر چه زودتر نهایی شود سهم های گروه پتروشیمی خیلی راحت تر می توانند اماده رشد اصلی خود شوند این بلاتکلیفی فعلی از هر سمی برای گروه پتروشیمی بدتر می باشد یقینا اقای زنگنه با سابقه بالایی که در صنعت نفت و پتروشیمی دارند قیمت مناسب و منطقی ای برای خوراک مایع و گاز انتخاب خواهند کرد و این امیدواری یقینا در گروه پتروشیمی باید وجود داشته باشد که در میان مدت یکی از گروه های بنیادی ما خواهند بود
در ساير نمادها در نمادهاي قندي نيز به نظر ميرسد رالي سهام اين گروه اغاز شده و بايد شاهد روند صعودي در نمادهاي قندي باشيم قنديهايي كه هم شكرشان افزايش نرخ گرفت و هم محصولات فرعي توليديشان با رشد قيمتي خوبي مواجه شده تا در نهايت سبب تعديل مثت بسيار خوبي در نمادهاي قندي شوند
در نمادهاي سرمايه گذاري بازار تازه به واقعيت تاپيكو پي برده است تاپيكويي كه پتانسيل رشد تا سطوح قيمتي 400-420 توماني را دارا ميباشد
در ساير نمادهاي سرمايه گذاري به نظر ميرسد وسپه در قيمتهاي منفي و در سطوح قيمتي 220 توماني موقعيت خوبي براي خريد ايجاد نمايد
در نمادهاي پالايشي نيز افت قيميت شتران و پتانسيل تعديل مثبت و افزايش سرمايه ميتواند تقاضا را براي اين سهم افزايش دهد در مورد شتران باز عرض می کنیم با دید اعمال افزایش سرمایه شتران با دید بلند مدت خوب است تا زمانییکه خبر موثقی از زمان اعمال افزایش سرمایه این سهم نداشته باشیم شاید رفتار سهم بیشتر نوسانی باشد اما افزایش سرمایه 10 الی 20 برابری که برای این سهم مطرح است همانند سایر افزایش سرمایه ها از تجدید دارایی می تواند جالب توجه باشد در مقطع فعلی تنها برگ برنده شتران همین افزایش سرمایه می باشد لذا خریداران باید دید میان مدت تری در این نماد داشته باشند
ظاهرا مابقي نمادهاي پالايشي پس از اظهار نظر حسابرسان در خصوص بودچه شركتهاي پالايشي بازگشايي خواهند شد
در بين نمادهاي تجهيزاتي فردا در سطوح قيمتي 700 توماني انتظار فشار عرضه ها در مپنا و متعادل شدن اين سهم را داريم مپنايي كه به سقف قيمتي خود رسيده است هر چند در فروش باز توصیه می کنیم مپنا را در 3 مرحله سبک کنید حامیان قویی در این نماد دیده می شود که امید به رشد بیشتر سهم را حتی ممکن می کند از حفاری و اذراب و فاراک هم نمی توان غافل بود که انها نیز در سایه رشد مپنا در حال صعود هستند حفاری در گروه خود بهترین گزینه می تواند باشد
در نماد بانکی ها نیز پارسیان و انصار و پاسارگارد امروز شرایط بهتری را داشتند پارسیان که به مدد شایعه افزایش سرمایه از تجدید دارایی ها به میزان 100 درصد در حال رشد تا 360 است هر چند این شایعه ممکن است صحت نداشته باشد و با تکذیب ان سهم یقینا یک فاز اصلاحی در پیش خواهد داشت
این روزها همه منتظر اعلام نام رییس بانک مرکزی می باشند همتی از بانک سینا و سیف از بانک کارافرین دو گزینه اصلی هستند یقینا با امدن یکی زا این افراد بر مسند رییس بانکی مبالغ برداشت شده توسط بانک مرکزی به حساب بانک ها واریز خواهد شد یادم هست دکتر همتی در مجمع بانک سینا علنا اعلام کرد من این برداشت را قبول ندارم و حتی برای ان ذخیره هم نگرفته ام و چون مطمین هستم این برداشت برگشت داده خواهد شد حتی ذخیره هم نمی گیرم اقای سیف نیز همین دیدگاه را دارند و بدون شک باید قبول کرد این وجوه به بانک های مختلف برگشت داده می شود و میزان ان در خیلی از بانک ها هم کم نمی باشد
افزایش نرخ سود بانکی نیز فعلا تاکیید زیادی روی ان هست شاید نرخ سود بانکی 24 الی 25 درصدی کمترین میزان رشد نرخ سود سپرده ها باشد
نرخ دلار نیز اخر وقت به 3150 تومان رسیده است و به نظر در فردا نیز شاهد کاهش بیشتر دلار به محدوده 3050 الی 3100 باشیم
در مورد گروه خودرو نیز شاهد صف های بالایی در نماد های خودرویی هستیم زامیاد و سایپا و رایا ن که خریدشان دست نیافتنی شده است و در این شرایط تمایل بیشتری روی نمادهای خبهمن و وساپا بیشتر دیده می شود
بازار فردا اخرین روز تسویه اعتباری را در پیش خواهد داشت به نظر بازار از ساعت 10 و نیم به بعد شرایط بهتری را می تواند داشته باشد هر چند بازار این روزها تمام حواسش به برنامه های وزرا است و با مشخص شدن برنامه های اتی وزیر های نفت اقتصاد صنعت و معدن زمینه برای تصمیم گیری کلان راحت تر خواهد بود
شنبه 26 مرداد 92


