جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گانگسترها بازمي گردند!

گانگسترها بازمي گردند!

نوید خاندوزی
آگوست 17, 2013
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

خبر

گانگسترها بازمي گردند!

تحلیل خبر

بتا سهم – 7:02  امروز مهم ترين  تحول بازگشايي احتمالي نماد هاي پالايشگاهي است  كه  گفته  شده  با  فشار و مذاكره  جدي نماد هاي اين  گروه حتي بدون  نظر حسابرس در پيش بيني درامد  به  بازار باز مي گردند و به نوعي بورس مسئوليت هر گونه تغيير و تحول را  به دوش سهامداران  منتقل مي كند .

قبل از هر چيز در مورد  چند نكته  صحبت  كنيم  . اول اين  كه  زنگنه  برخلاف دوره  قبل بر روي پالايشگاه ها  تاكيد كرده  به خصوص 4 شركت و به  بهره  برداري رسيدن طرح و توسعه  شبريز، شپنا ،شبندرو  ستاره خليج  فارس .

نكته  بعد  احتمال ملغي شدن سياست گذاري ها و بخشنامه هاي دوران  قبلي بوده است . و نكته اخر اگر طي روزهاي اتي شنيديد  كه مدير يكي از پالايشگاه ها  مدير شركت  پخش و  پالايش شد تعجب  نكنيد !

شرايط اكثر اين  شركت ها  شبيه هم است و عمده انها  با  بخشنامه جديد ملي پخش اچمز شده و در سوي ديگر اكثرانها  سود خود را تغيري نداده اند .

دراين  گزارش در مورد تك تك  آنها  صحبت  مي شود :

شبريز : به نظر ميرسد امروز اين  سهم به  بقيه  چشم مي دوزد اما  با  تغيير  و تحولات  پيش رو به نظر ميرسد سهم  صف خريد نرمي را تا زمان  بازگشايي نماد ها داشته  باشد . تقاضاي 5 برابري وكيوم باتوم  اين  شركت نكته مثبتي براي شبريز و به  طور كلي كل گروه است  . شايد خريد اين  سهم در صفر امروز منطقي باشد .

شتران : تقريباً با  قطعيت  مي توان  گفت  كه  شتران جنجالي ترين سهم  بازار ما  بوده است كه  امروز به بازار باز مي گردد . بحث اصلي در اين  گروه اين  است كه موجودي سال 91 را  شركت ها  حق ندارند به عنوان  فروش خود  شناسايي كنند  كه اگر اين  اتفاق رخ دهد  كاهش سود و حتي ممكن است  زيان  را در انها  شاهد  باشيم  . البته  اين  شركت  موارد را لحاظ كرده و ذخيره  لازم در نظر گرفته  شده است  .

در مورد  قيمت  محصولات  كه در مجمع  بحث شد هنوز هيچ  نتجه اي حاصل نشده  و به نظر ميرسد فعلاً و تا  يك  ماه اينده نيز به نتيجه  نرسد .

اي كاش سهامداران حالا كه چند  ماه توقف را به جان  خريده اند كمي ديگر هم  صبرمي كردند تا  تحولات  اين  گروه  با  فضاي وزارت  جديد مشخص شود .

اگر استاندارد 16 لحاظ گردد زيان  سال 91 نيزمي تواند كاهش يابد اما  شركت نيز اعلام كرده هنوز خبري نيست .  گزارش 3 ماهه  پالايش نفت تهران منتشر شد و سود عملياتي 87% رشد كرده است

پالايش نفت تهران 22612 ريال  در گزارش 3 ماهه  سود شناسايي كرده است و  فروش شركت 72% رشد كرده است .اين سهم  پوشش 38% سود 5900 توماني در گزارش 3 ماهه داشته است كه خبر بسيار خوبي براي سهم  است  . امروز اگر شتران  باز شود به نظر قابليت  افت ان  بيش از رشد ان  است  . احتمال  اين كه  سهم  در قيمت هاي 550000 و 560000 ريال  باز شود محتمل است و پس ازان  برخي نوسان  گيران  سهم  را تا  600000 هزار بالا  بياورند . توصيه ما  به عزيزان اين  است  اگر به هر دليلي در هر فضايي سهم بالاي 75 هزار تومان  باز شد براي فروش اقدام  كنيد . بازگشاي زير 44  هزار تومان نيز با  توجه  به ارزش ذاتي شركت و تحولات  رخ داده  نسبت به خوش بيني در اين  گروه  مي تواند  براي خريد براي افراد ريسك پذير با درجه  ريسك  بالا  مناسب باشد .

شبندر:  اين  سهم  زماني براي خود  غولي بوده و حالا  نيز به نظر با ورود خود بازار را مي تواند  به هم  بريزد . پالايش نفت بندر عباس سود هر سهم خود را 2238 ريال اعلام  كرده است  . حسابرس نظري در مورد  سود نداده است  . سود خالص هر سهم براي سال مالي مورد گزارش مبلغ 238ر2 ريال پيش‌بيني شده که نسبت به عملکرد واقعي سال 1391 (سود هر سهم مبلغ 794 ريال- حسابرسي نشده) مبلغ 444ر1 ريال افزايش يافته که عمدتاً ناشي از افزايش نرخ تسعير ارز نفت خام خريداري و فروش فرآورده‌هاي نفتي و همچنين حذف 26 درصد سهم صندوق توسعه ملي از فروشهاي صادراتي طبق مفاد بند 1-3 قانون بودجه سال 1392 (موضوع جزء (1) بند (ح) ماده 84 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه) مي‌باشد.

شركت در گزارش 3 ماهه  519 ريال  سود محقق كرده  كه  پوشش متناسبي است اما  بالا  نيست

نكات مهم  گزارش شبندر مي تواند  شامل :  135 ميليارد تومان  اختلاف با شركت  ملي پخش و پالايش –  طبق گفته  شركت در مجمع 204 ريال  بيشتر سود توزيع  شده و از اين  بابت بورس دستور عدم  تقسيم سود داده  بود-  تكليف ماليات بر ارزش افزوده  مشخص نيست – مشكل 23% صندوق توسعه ملي حل شده است -بحث اختلاف با ملي پالايش براي عدم شناسايي درامد  ان بخش از فروش محصولات در بودجه  لحاظ نشده است. برخي معتقدند شركت  پالايش براي جبران  كسري درامد هاي خود به اين  روش روي اورده اما  گويا  مورد  قبول پالايشگاه ها نيست. در مجموع سهم  در فضاي مثبت و خوبي بازگشايي مي شود . اين  كه  چه  بلايي بر سر گروه مي آيد و اين  سهم  به  چه  قيمتي باز مي شود كمي سخت  است  اما  به نظر ميرسد امروز سهم در قيمت هاي 12000 ريال  قرار گيرد كه  براي سهم  منطقي باشد . به نظر اگر سهم در قيمت هاي زير 10000 و حتي 11000 ريال  بود  براي نوسان  گيران  خريد ان  مناسب است  . اما دقت  داشته  باشيد شبندر سهامدار خسته و مستعد فروش زياد دارد و اين عاملي براي عرضه  مداوم سهم  است  .

او  بارديگر به  زودي ليدر اين  گروه خواهد شد . توصيه اين  است اگر در قيمت هاي بالاي 16000 ريال  باز شد فروش مي تواند جذاب باشد  .

شپنا : گزارش شپنا نيز همين موارد شبندر را دارد و به نظر ميرسد مشكلات اين  سهم براي شپنا نيز وجود دارد . البته  شپنا از طلب 1100 ميليارد توماني از شيران و شصفها نيز رنج مي برد . اين  سهم  يكي از قوي ترين و بنيادي ترين شركت هاي پالايشگاهي است كه  افزايش سرمايه  را در دل  خود دارد  و به نظر ميرسد براي بلند مدت و ميان مدت  سهم  محكمي است .

همان  سود توسط شركت  اعلام  شده است و به نظر ميرسد اين  سهم نيز در قيمت هاي محدوده  30000 ريال  منطقي باشد . البته  سهم كم كم  رشد  قيمت  را  آغاز مي كند .اگر امروز شپنا در 36000 ريال  باز شد خروج موقت از سهم  منطقي تر است  .

شراز : اين  سهم نيز شرايط مشابه  باقي را دارد . در پالايشگاه  شيراز نيز تقريباً همان  بند ها  قيد شده  . گفته  شده است كه با توجه  به  كسري ذخيره ها سودي بابت تقسيم  وجود نداشته  اما 800 ريال  تقسيم  شده است . اين  شركت نيز ذخيره  ها  را در مورد نامه پالايش در نظر نگرفته است . در مورد  تقسيم  سود  شراز كمي محافظه  كاري بايد بيشتر رعايت  شود . اين  سهم  نيز به نظر در قيمت هاي 23000 و 24000 ريال  براي بازگشايي منطقي باشد و  سپس رشد مي كند . اگر سهم  به  هر شكلي در قيمت هاي 28000 ريال باز شد فروش براي خروج موقت بهتر است  .

شاوان : در مورد  اين  سهم  گويا  اطلاعات  براي بازگشايي هنوز تكميل نيست . در مورد  پالايش نفت  لاوان گفته  شده است  كه در صورت  عمل به  بند حسابرس زيان  شركت 80 ميليارد تومان افزايش  خواهد داشت  . لاوان همچنان  36 ميليون يورو تسهيلات خود را  با نرخ ارز مرجع تسعير كرده است كه اين موجب افزايش زيان در شركت مي شود  . البته  تاكيد شده تسويه اين  موضوع موجب خروج  نقدينگي از شركت مي شود . شركت  برهمان  سود 843 ريال  تاكيد كرده و بابت  بند مورد  درخواست پالايش نيز ذخيره در نظر گرفته نشده است

در صورتي كه  اين  سهم نيز به مانند  باقي باز شود در همان  محدوده  10000 ريال  بازگشايي ان منطقي است  .

گروه تحلیل گری بتا سهم

26 مرداد 92

 

 

 

.

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم