بازار پيش به سوي قله!!!
بازار اين روزها با تقويت شدن خبرهاي خوب سياسي از كناره گيري عارف به نفع روحاني تا حمايت هاشمي و خاتمي از اين كانديداي ميانه رو باعث تقويت جبهه روحاني شده است به خصوص اينكه امروز شاهد حضور يافتن نماينده اين كانديدا در تالار حافظ نيز بوديم امري كه سبب شده تا بازار سرمايه موضع مثبتي را به نسبت اين كانديدا اتخاذ كرده و در صورت افتادن قرعه رياست جمهوري به نام روحاني شاهد رونق چشمگير بازار سرمايه باشيم رونقي كه پيش رمينه اش از بازار مثبت اين روزها مشخص ميباشد
از طرفی دیگر برنده شدن جلیلی نیز سناریو بدبینانه بازار می باشد اگر جلیلی حتی به دور دوم راه یابد بازار یقینا از اینده ترس بیشتری خواهد شد ترسی که برای بعضی از افراد ریسک گریز غیر قابل تحمل می باشد لذا در یک روز باقی مانده به انتخابات شاهد بیم و امیدهای زیادی در بین سهامداران می باشیم بنابراین خرید و فروش هایی که در فردا صورت می گیرد تماما بر اساس خوش بینی ها و بدبینی های احتمالی می باشد
احتمال خیلی زیاد انتخابات دو مرحله ای خواهد بود و هفته اتی نیز بازار در انتظار کاندیداهای مرحله دوم خواهد بود
بازار این روزها در انتخاب گروه های لیدر در اینده کمی گیج و سرگردان است اما با همه این سرگردانی ها در تمام صنایع مختلف بازار شاهد حجم معاملات خوبی می باشیم عده ای هنوز به سهم های دلاری معتقدند و انتظار دارند بعد از انتخابات نیز هنوز این گروه ها مورد توجه باشند و عده دیگری سعی می کنند به گروه های بانکی دارویی لیزینگی خودرویی توجه بیشتری کنند طرفداران این گروه اعتقاد بر روی کار امدن دولت معتدلی را دارند و فکر می کنند خرید سهم های غیر دلاری برای اینده از ریسک بالایی برخوردار نیست
سناریوهای مختلفی بهر عنوان در بین سهامداران وجود دارد که همه این سناریوها وابسته به نتایج انتخابات است و این شرایط باعث شده است فردا افراد ریسک گریز کم تر وارد خرید و یا نگهداری سهم ها شوند از طرف دیگر افراد ریسک پذیرتر با جرات بیشتری به خرید سهم های مورد تحلیل خود خواهند پرداخت
مطلب دیگری که باید به ان توجه داشت این است که پی به ای بازار ما در این سال ها به دلیل حواشی سیاسی بسیار پایین بوده است اگر ارامش به کشور برگردد و مشکلات تحریمی تا حدودی کمرنگ شود پی به ای بازار نمی تواند 4 الی 5 باشد در زمان خاتمی پی به ای بازار کمتر از 10 الی 20 نبود و حتی سیمانی ها در ان مقطع پی به ای 20 الی 30 نیز داشتند حالا ما اگر پی به ای بازار را در شرایط نرمال 6 الی 8 بگیریم می بینیم با دلار 2500 تومانی نیز که بودجه همه شرکتها بر اساس ان تنظیم شده است بازار سرمایه می تواند یکی از بهترین فرصت های سرمایه گذاری باشد
اما براي فردا در گروه سيماني تعديل مثبت سيمان كارون و بازگشايي با رشد قيمتي نجومي باز هم انتظارات را براي تعديل مثبت و بازگشايي از اين دست را افزايش داده است
در ساير نمادهاي سيماني نيز شنيده ميشود سيمان فارس و خوزستان نيز تعديل مثت 30-40 درصدي را در دستور كار خود دارد
اما در گروه پتروشيمي همچنان شازند و خارك دو نماد برتر از نظر ما به پيشتازي خود ادامه ميدهند براي خارك اهداف قيمتي 2200 و 2300 توماني و شازند نيز اهداف قيمتي 1300-1400 توماني را انتظار داريم
در اين گروه شنيده ميشود پتروشيمي كرمانشاه در عملكرد 3 ماهه به دليل قيمت بالاي دلار توانايي اعلام سود 210 توماني را خواهد داشت
در بين نمادهاي هلدينگي در نماد پارسان انتظار براي توقف نماد اين شركت تقويت شده است شنيده ميشود پارسان توانايي اعلام سود 170توماني را دارا ميباشد
همچنين در نماد واتي نيز شايعاتي از احتمال اعلام سود محدوده 100-120 توماني در راستاي تعديل احتمالي شيران شنيده ميشود واتي كه تا قيمتهاي 480 تومان رشد قيمتي را تجربه خواهد كرد
فولاد مبارکه نیز قصد دارد افزایش سرمایه 40 درصدی خود را به زودی اعمال کند. خبر خوب این می باشد که 16 درصد این افزایش سرمایه از اورده خواهد بود و مابقی ان از سود انباشته خواهد بود لذا حضور در این افزایش سرمایه مبلغ زیادی از سود تقسیمی سال 91 کسر نخواهد کرد فولاد در مجمع می تواند 70 تومان تقسیم کند که از این 70 تومان اگر 16 تومان نیز بابت افزایش سرمایه کسر شود باز سود نقدی خوبی در مجمع نصیب سهامداران می شود قبل از این که خبر قطعی افزایش سرمایه فولاد بی اید اکثرا بر افزایش سرمایه 40 درصدی از اورده تکیه داشتند که باعث می شود 40 تومان از سود نقدی سهامداران کسر شود اما با این شرایط فعلا 16 تومان از سود تقسیمی سال 91 کسر خواهد شد
اما امروز اطلاعیه شبندر نیز بر روی سایت کدال قرار گرفت اطلاعیه ای که اصلا شفاف نیست این اطلاعیه از طرفی بر تعدیل 17 تومانی در سود سال 91 تاکیید دارد از طرفی اعلام می کند سود سهم های پالایشی دستخوش تغییرات نمی شود بهر عنوان اطلاعیه شبندر باعث خواهد شد شپنا نیز فردا در کمین ریزش قرار گیرد
ابهامات پیرامون سهم های پالایشی باعث خواهد شد افراد ریسک گریز دیگر به بازبودن شپنا امیدی نداشته باشند و از ترس بسته شدن احتمالی شپنا از اینسهم نیز کمی دوری کننند در این روزها اخبار منفی پالایشی ها بیشترین اثر را بر روی شپنا خواهد گذاشت
سه شنبه 21 خرداد 92


