خبر
گروه سنگ آهن با خبر …
تحلیل خبر
بتا سهم –7:11 در لایحه بودجه 92 ، درآمد حاصل از بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن نیز 600 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. كه شرح ان بدين شكل است كه کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی استخراج کننده معادن سنگ آهن که پروانه بهرهبرداری آنها به نام توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و یا شرکتهای تابعه میباشد، موظفند بابت حق انتفاع دارنده پروانه بهرهبرداری (به مأخذ حداقل پنج درصد (5%) میانگین قیمت آزاد (دوره سه ماهه) شمش فولاد خوزستان) به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف 130419 جدول شماره (5) این قانون واریز نمایند.
طبق اخرين خبرها 5% نرخ فروش شمش بيلت خوزستان معادل حدود 65 هزار تومان خواهد شد . كه با فرض توليد 10 ميليون تن سنگ آهن اين موضوع مبلغ 650 ميليادر تومان خواهد بود وبراي كگل نيز اين مبلغ 520 ميليارد تومان خواهد بود كه اثرات عجيبي بر سود كچاد و كگل دارند اما توجه داشته باشيد كه اين مي تواند لازمه ازاد سازي قيمت سنگ آهن باشد كه هزينه فولادي هارا افزايش مي دهد و با اين حالا گفته مي شود كچاد و كگل تا 3 برابري را در بودجه خود منظور كرده اند اما اين مبلغ خير .
گفته مي شود اين مبلغ حدود 450 ريال سود كچاد و حدود 380 ريال سود كگل را كاهش مي دهد .
نكته اخر اين كه درامد دولت ازاي محل 600 ميليارد تومان پيش بيني شده كه با بودجه فعلي كگل و كچاد همخواني دارد اما اين رقم 5% خير .
بايد ديد تصميم مجلس چه خواهد بود .
گروه تحلیل گری بتا سهم
12 اسفند91


