خبر
نكته اي در گزارش ها …
تحلیل خبر
بتا سهم – 5:45 قبل از اين كه بخواهيم به بررسي بازار برسيم مي ديديم كه برخي دوستان نقش بورس را در انتشار اين گزارش ها پررنگ كرده بودند . قطعاً شايد بورس مي خواست با طولاني ترشدن بازي كار به اينجا بكشد اما نقشي كه دوستان متصورند كمي غير واقع بينانه است .
به نظر حقير خود شركت ها در ارائه اطلاعات نقش پر رنگ تري را داشتند . به 2 دليل 1- فروش خود را به روز هاي بعد و حتي دوره بعد مالي منتقل كرده اند كه اين نشان از انتظار تورمي انهاست .
2- حتي اگر قصد داشتند در دوره فعلي فروش و سود خود را بالا بزنند مجبور به كاهش شديد سود براي اعلام سال مالي بعد مي شد كه در واقع با اين كار ( اعلام محافظه كاري ) نوعي همپوشاني سود را نيز داشتند . يعني در واقع سود هاي سال بعد مالي در سطوح سود هاي فعلي اعلام مي شود .
نمي خواهيم از كسي حمايت و يا محكوم كنيم اما به نظر ميرسد بورس در اين گزارش ها كمترين نقش را داشته و اين مديران مالي شركت ها هستند كه با محافظه كاري صورت هاي مالي را آوار بازار كردند .
البته اين مي تواند بخشي از سياست شركت ها باشد كه در اين 6 ماه پيش رو اين چنين حركت كند . قطعاًبورس نيز از اين موضوع استقبال كرده چرا كه بازار بدون هيجان خاصي حركت خواهد كرد .
در نكته اخر اين كه هنوز موج دوم اين گزارش ها باقي مانده است كه در گروه پتروشيمي ، پالايش و سنگ آهن و معدني ها بايد فعال شود .
گروه تحلیل گری بتا سهم
30 دي91


