بازار و برزخ اخر ماه!!!
نگاهی به بازار فردا یکشنبه 26 اذر 91
بازار اين روزها در برزخ اخر ماه گير افتاده است از يك طرف فشار فروش نوسانگيران براي تسويه بدهي هاي اعتباري خود و از طرف ديگر رسيدن شاخص به مقاومت خود دست در دست هم داده اند تا نوسان بالايي را در بازار سرمايه شاهد نباشيم
البته اين روزها بازار همچنان پتانسيل بالايي دارد گزارشات 9 ماهه نزديك هستند از طرف ديگر بايد به زودي شاهد انتشار بودجه باشيم بودجه اي كه افزايش نرخ ارز مرجع را به عنوان يك محرك اصلي در پيش رو دارد
پس همچنان ديد بازار با رشد و صعود همراه ميباشد اما شايد در بازه كوتاه مدت شاهد نوساناتي باشيم به خصوص اين هفته كه هفته تسويه اعتباريهاست
پس نهايتا از هفته اينده ميتوانيم باز هم شاهد شكل گيري افزايش تقاضا در بازار باشيم هفته اينده به نوعي تقاطع اخبار خوب براي بازار ميباشد از يك طرف فعال شدن مجدد اعتبار حقيقيها و حقوقيها به افزايش تقاضا منجر خواهد شد
از طرف ديگر به پايان ماه سوم پاييز و شروع انتشار گزارشات 9 ماهه شركتها و احيانا توقف نمادها نزديك ميشويم همچنين اخبار خوب سياسي و اقتصادي ميتواند اثرات اين پتانسيلها را دو چندان نمايد
اما اين هفته هفته اي بسيار مناسب براي خريد هاي احتمالي ميباشد طي روزهاي اتي انتظار افزايش عرضه ها را داريم اصلاح قيمتي در نمادهاي برتر بعيد نميباشد اين فرصت طلايي را از دست ندهيد
اما فردا خودروييها با خبر امروز معاون وزير صنايع مبني بر ازاد شدن نرخ گذاري خودروييها ميتوانند نوسانات مثبت خوبي را تجربه نمايند در اين بين توجه بازار بيشتر به سمت ايرانخودرو و گروه بهمن معطوف ميباشد با شرایط فعلی یقینا قیمت خودرو نیز ازاد خواهد شد هر چند این ازاد سازی کمی شاید تا رسمی شود زمانبر شود اما همانند بقیه ازاد سازی ها رخ خواهد داد در این شرایط شاید زامیاد و پارس خودرو نیز که کمی درو زا چشم ها هستند گزینه بدی نباشند
در گروه سرمايه گذاريها بازگشايي غدير نقدينگي بالايي را ازاد كرده و اين نقدينگي طي روزهاي اتي احتمالا صرف خريد ساير نمادها خواهد شد توجه ويژه بازار معطوف به گروه سنگ اهني و فولادي ميباشد
در گروهايي نظير پتروشيمي ها و روييها فعلا به دليل ابهامات دريافت خوراك فعلا نميتوان انتظار رشد قيمتي بالايي را داشت به همين دليل انتظار داريم سهام اين دو گروه فعلا به روند خنثي خود ادامه دهند هر چند پارسان شاهد حمایتهای بسیاری خوبی در بالای 900 تومان می باشد که دلیل اصلی این حمایتها نزدیکی به زمان مجمع شرکت و تقسیم سود بالای سهم می باشد
در گروه رویی نیز افزایش قیمتهای جهانی به بالای 2000 تومان سیگنال خوبی برای این سهم ها خواهد بود کالسیمین را باید در محدوده های 700 تومان زیر نظر داشت سهم میان مدت خوبی می باشد که اگر در قیمتهای خوبی خرید شود شاید بتواند نتیجه خوبی در میان مدت به همراه داشته باشد
امروز سهم های تجهیزاتی نیز بار دیگر مورد توجه بودند مپنا که فعلا با رشد خود کمک شایانی به شاخص می کند و تدوام رشد ان تا 235 تومان دور از ذهن نمی باشد حفاری نیز تا 275 تومان راه چندانی ندارد عبور از 275 تومان نوید بخش قیمتهای بالای 300 تومان می باشد اما باید در عبور قیمت از 275 تومان به چالشی بر نخوریم
فاراک نیز فعلا تا حمایتهای فرهنگیان پشتش است به رشد خود ادامه می دهد رشدی که می تواند تا 240 تومان نیز ادامه یابد اما باید توجه داشت سهم های فاراک و فاذر همیشه نوساانی بوده اند و تخمین اهداف دقیق انها کار راحتی نیست و بهتر است متناسب با شرایط روزمره به بررسی روند قیمتی انها پرداخت فاذر نیز در محدوده 245 تومان یقینا بار دیگر با عرضه های زیادی روبرو خواهد بود اما عبور از 245 تومان اذراب را می تواند تا اهداف بالاتری همچون 280 تومان سوق دهد لذا توصیه می کنیم در محدوده 245 تومان به رفتار قیمتی اذراب توجه بیشتری داشت
امروز در بورس فلزات نیز شاهد معاملات چندانی نبودیم فایرا محصولات خود را در محدوده 8 هزار تومان عرضه کرد که نسبت به قبل کاهش چندانی را شاهد نبود سهم های معدنی خصوصا سنگ اهنی ها با رهایی از شایعات پیش روی خود معاملات متعادلی را در پیش داشتند اما خبر خوبی که برای این گروه باید به ان توجه شود رشد قیمت شمش در بنادر جنوبی وشمالی می باشد یقینا افزایش نرخ شمش وارداتی خبر خوبی برای فولاد خوزستان و سنگ اهنی ها و بعد از ان میلگرد سازها خواهد بود لذا این روزها کم کم شاهد افزایش نسبی نرخ میلگرد در بازار می باشیم و کاهش چندانی در نرخ شمش و میلگرد شاهد نیستیم که دلیل اصلی ان عدم کاهش نرخ دلار می باشد با دلار 2500 تومانی و شمش 600 دلار قیمت شمش وارداتی حداقل 1600 تومانی خواهد بود هر چند باید توجه داشت شمش خوزستان نیز فعلا در بورس 1500 تومان می باشد و اگر این مبلغ را با 5 درصد مالیات ارزش افزوده حساب کنیم می بینیم شمش خوزستان نیز فعلا محصولاتش را با نرخ 1600 تومان در حال فروش می باشد فولادخوزستان و فولاد مبارکه دو سهمی می باشند که خرید انها در میان مدت بدون ریسک خواهد بود لذا بهتر است در مقاطعی که بازار توجه کمتری به انها ندارد و امکان خرید سهم ها به قیمت منطقی تری وجود دارد نسبت به خرید تدریجی انها اقدام شود
بازار در این مدت اخیر نشان داده است ریزش و اصلاح عمیقی را در پیش ندارد لذا خریداران نیز باید توجه داشته باشند چاره ای نیست خرید های خود را تدریجی و در قیمتهای مختلفی تکمیل کنند اما باز هم توصیه می کنیم دنبال سهم های شاخص محور باشید فعلا کنترل شاخص در سیاستهای کلی بازار می باشد لذا اگر هر اتفاقی بی افتد سهم های شاخص محور از این رشد بی نصیب نخواهند ماند سهم های کوچک نیز این روزها بار دیگر مورد توجه قرار گرفته اند شیشه همدان مس باهنر و دیگر سهم ها نیز کزینه های خوبی برای بررسی می باشند اما باید توجه داشت در ورود به این سهم ها نباید با حجم بالایی وارد شد اگر قصد خرید این گونه سهم ها نیز در سر بعضی کاربران وارد می شود بهتر است ان را سرکوب نکنند اما مدیریت ریسک و رعایت میزان خرید منطقی نکاتی است که نباید ان را فراموش کرد
شنبه 25 اذر 91


