بازار به كدام سو خواهد رفت؟؟؟
نگاهی به بازار فردا دوشنبه 13 اذر 91
بازار سرمايه امروز با عرضه هاي بسيار سنگيني مواجه شد اغلب سهام تاثير گذار و به قول معروف شاخص ساز به سطوح مقاومتي خود رسيده اند و به نظر نميرسد جاي رشد قيمتي انچناني را داشته باشند كم كم بايد شاهد متعادل شدن روند بازار تا زمان گزارشات 9 ماهه باشيم گزارشاتي كه رالي صعودي جديدي را در بازار سرمايه به ارمغان خواهد اورد
اما اين روزها در گروه روييها غوغايي بر پا ميباشد رشد قيمتهاي جهاني روي همچنان به عنوان پاشنه اشيل روييها ميباشد روييهايي كه هنوز جاي بازدهي 10-15 درصدي را دارند با چشم انداز گزارشات 9 ماهه نيز سهام اين گروه توان رشد سوداوري و تعديلات مثبت خوبي را خواهند داشت کالسیمین سهم بنیادی این گروه می باشد که به نظر جای رشد تا 800 را به تدریج داشته باشد
در اين گروه كالسيمين و فراوري از موقعيت سودسازي بالايي برخوردار ميباشند به خصوص فراوري كه از اهرم جهشي در سوداوري و رشد قيمتي برخوردار ميباشد اين روزها اهداف قيمتي 800 تومان را براي كالسيمين و 1000 تومان را براي فراوري در صورتي كه قيمتهاي جهاني روي در سطوح بالاي 2000 دلار تثبيت شوند را به تدریج انتظار داريم
اما ملي مس را نيز نبايد ناديده گرفت فملي كه با پتانسيل تعديل مثبت عايدي و همچنان قيمتهاي بالاي فروش محصولاتش در بورس كالا همراه ميباشد فملي نيز هدف قيمتي 750 توماني را در پيش روي خود دارد
اما در گروه سرمايه گذاريها پس از توسط نماد غدير چشم و اميدها به پارسان ميباشد پارساني كه اين روزها شايعه اعلام سود بالاي 200 تومانيش در جريان ميباشد همچنين با توجهه به پتانسيل رشد سوداوري شركتهاي پتروشيمي زير مجموعه پارسان توانايي رسيدن به سود 250 توماني را نيز براي سال اينده دارد قيمتهاي 1000 تومان قيمتهاي مناسبي در مقطع فعلي براي پارسان ميباشد
در ساير نمادها در گروه كوچك كاشي و سراميك سهام صادراتي اين گروه مانند كساوه و كچيني خود را براي شروع يك رالي 10 درصدي اماده ميكنند پتانسيل افزايش نرخ ارز در نيمه دوم سال ميتواند زمينه ساز تعديلات مثبت در كاشي سازهاي صادراتي بازار باشد بيشترين صادرات اين گروه مختص كساوه و سپس كچيني ميباشد
در گروه فولادي نيز احتمالا واكنش هاي مثبتي را فردا به اتفاقات امروز بورس كالا شاهد باشيم به نظر ميرسد فولاديها همچنان نوسانات مثبت را تجربه نمايند
حجم عرضه های امروز باعث شک و تردیدهای در دل سهامداران شده است باید توجه داشت بازار در این مدت اخیر همیشه شاهد عرضه های بالایی بوده است و این عرضه ها نباید باعث اقدامات زودهنگام شود لذا طبق توصیه همیشگی باید باز هم تاکیید کنیم بهتر است در فروش ها باز عجله نکرده و متناسب با شرایط روزمره نسبت به اقدامات بعدی دست زد فعلا بازار در مسیر عادی خود می باشد و نباید با یک روز منفی شدن و حتی چند روز منفی بودن خیلی سریع به فروش سهم های خود دست زد یقینا بازار در این هفته اخیر رشد شدیدی داشته است و نیاز به کمی اصلاح در اکثر سهم ها دیده می شود اما نباید فراموش کرد که به پایان ماه و زمان اعلام گزارش های 9 ماهه زمان کمی باقی نمانده است و اکثر تحلیلگران چشم انتظار گزارش های 9ماهه هستند
در مجموع هنوز اتفاق خاصی در بازار نیافتده است و ترس بیش از اندازه نیز باعث خواهد شد که سهامداران خود را زودتر از بازار ،از رالی صعودی خارج کنند یقینا فروش های تدریجی در این مقطع بهترین گزینه می تواند باشد
یکشنبه 12 اذر 91


