بازار به كدام سو ميرود؟؟؟
نگاهی به بازار فردا دوشنبه 8 ابان 91
بازار سرمايه اين روزها سمت و سوي مشخصي ندارد از يك طرف قيمتهاي با رشد بالايي همراه شده اند از طرف ديگر همچنان پتانسيلهاي انقدر هست كه بازار به همين راحتيها نميتواند دل به اصلاح قيمتي سهام برتر بازار دهد شاید بازار نیاز به کمی اصلاح داشته باشد اصلاحی که می تواند باعث جذاب شدن دوباره قیمتها شود مشکل اصلی بازار در مقطع فعلی عدم اصلاح می باشد و دلیل این مورد نیز کنترل شاخص توسط تک سهم ها می باشد هر روز شاخص توسط سهمی بازسازی می شود امروز مخابرات یک تنه بازار را از منفی شدن نجات داد در مجموع انچه به نظر در بازار کمی باعث دلهره شده است عدم تمایل شدید خریداران به خرید در هر قیمتی می باشد از طرفی فروشندگان نیز تمایل چندانی برای فروش سهم های خود ندارد لذا شاهد معاملات برگشتی سریعی در وسط بازار می باشیم به طوریکه در این چند روزه شاهد هستیم بازار در ابتدا صبح منفی می باشد اما با اغاز ساعت 11 و اعلام قیمت دلار شاهد مثبت شدن تمام نمادهای اصلی بازار می باشیم این شرایط نشان می دهد که بازار تمام چشم و گوشش به دلار می باشد قیمت دلار است که بازار ما را کنترل می کند دلار امروز اخر های وقت در حدود 3300 تومان بوده است سکه نیز 1280 تومان در نوسان بوده است لذا شاهد رشد اندکی در قیمت دلار و سکه می باشیم با توجه به اینکه مذاکرات ایران و امریکا نیز بنابر شنیده ها شایعه ای بیش نبوده است باید منتظر رشد دلار بود رشدی که می تواند برگ برنده بازار ما باشد بهر عنوان بازار نیاز به یک محرک قوی دارد که این محرک جز دلار چیز دیگری نمی تواند باشد
ذوب اهن علي رغم رشد شديد قيمت سهام خود طي دو سه ماه گذشته تا به حال باز هم امروز شاهد افزايش 8 درصدي نرخ محصولاتش در بورس كالا و شايعاتي در خصوص معامله بلوكي بود اين پتانسيلها باعث ميشود تا همچنان فولاديها مورد توجه بازار قرار بگيرند
امروز گزارش بسيار عالي تعديل مثبت پالايش نفت تبريز باعث خواهد شد تا نماد تنها مانده پالايشگاهي كشور يعني پالايش نفت بندرعباس هم فردا جوش مثبتتر از ديروز شود به نظر ميرسد به زودي قيمتهاي بالاي 300 تومان را براي اين سهم پالايشگاهي كه به زودي بلوك 17 درصديش بر روي ميز معاملات قرار ميگيرد خواهيم بود
در نمادهاي معدني هم احتمالا كگل بتواند با برگشت روند قيمتي همراه شود اگر محصولات فولاد مباركه هم بتوانند افزايش نرخ بگيردند قطعا كگل رشد و نوسان مثبت خوبي خواهد داشت از چادرملو نیز خبر می رسد که سهم با معافیت مالیاتی روبرو شده است و احتمالا سهم سود سال 91 خود را حداقل 150 تومان اعلام خواهد کرد هر چند طبق محاسبات ما چادرملو باید حداقل 175 تومان اعلام کند و 150 تومان عدد بسیار پایینی می باشد لذا بهتر است در نمادهای امید و سپه و گل گهر کمی صبور تر بود و منتظر بازگشایی چادرملو و ومعادن باشیم یقینا با بازگشایی چادرملو انرزی بیشتری در گروه معدنی ایجاد خواهد شد
اين روزها شنيده ميشود ملي مس و چادرملو تيرهاي تركش براي رشد شاخص ميباشند دو سهمي كه با شايعه تعديل مثبت 50 درصدي همراه ميباشند
اما به نظر ميرسد فردا همچنان سهام شركتهاي فولادي در دور معاملات و در كانون توجه سهامداران باشد در اين گروه فولاد چشم به عرضه اتي ورق خود در بورس كالا دوخته است عرضه اي كه اگر مشمول افزايش نرخ شود شاهد رشد قيمتي خوبي در نماد فولاد اينبار به سطوح قيمتي 400 تومان خواهيم بود
در نمادهاي معدني اما فعلا اميدي به روييها نيست و روييها در حال درجا زدن ميباشند اما ملي مس احتمالا به زودي با ارائه بودجه تعديلي بازگشايي ميشود خبر خوب اينكه شايعه شايعه شده فملي فصد اعلام سود 120 توماني را با پوشش حدود 50 درصدي را دارد
فعلا همچنان چشم اندازها مثبت ميباشد و اگر خبر بدي از افت شديد نرخ دلار كه امروز هم رشد كمي را داشت نشنويم ميتوانيم هعمچنان به بازار مثبت اميدوار باشيم
با توجه به اینکه در اکثر نمادها شاهد رفت و برگشت های سریعی می باشیم لذا باز هم توصیه می کنیم در خرید و فروش ها عجله نکنید در این روزها خیلی از فروش ها به اشتباه بزرگی تبدیل شده اند و فروشندگان شاید بیش از خریداران متضرر شده اند لذا توصیه می شود در فروش حتما رعایت اصول فروش و کنترل ریسک را داشته باشید خریداران نیز در خرید بهتر است حتما میانگین گرفته و از خرید های تک مرحله ای پرهیز کنند
امروز گزارش های گروه خودرویی بر روی کدال قرار گرفتند گزارشاتی که بسیار نامید کننده بودند گروه خودرو نشان داد که اثر افزایش نرخ دلار بسیار تاثیر بدی بر کاهش سود انها داشته است لذا بهتر است از اثر منفی افزایش قیمت دلار بر روی سهم های وارداتی غافل نشد سهم های وارداتی این روزها با تعدیل های منفی بالایی روبرو می باشند
یکشنبه 7 ابان 91


