نگاهی به بازار فردا یکشنبه 16 مهر 91
دلایل مختلفی برای کاهش بازار این روزها مطرح می باشد ابتدا عدم انجام معاملات بلوکی سهم های ذوب و خوزستان می باشد باید توچه داشت ایا فروش ذوب اهن قرار بود سود چادرملو یا پارسان یا سهمهای دیگر را افزایش دهد یا اینکه قرار بود با فروش ذوب اهن به بازار نقدینگی تزریق شود در حقیقت با فروش ذوب اهن نقدینگی زیادی از بازار خارج می شد که جبران ان خیلی هم راحت نبود لذا گره زدن دم بازار به عدم انجام معامله بلوکی ذوب اهن منطقا درست نیست ذوب اهن چه فروش می رفت چه نمی رفت تاثیری روی سود هیچ سهمی نداشت لذا چه این معامله در این هفته انجام شود چه نشود هیچ تاثیری از این معامله بر بازار وجود نخواهد داشت؟؟
از طرف دیگر شبندر نیز این روزها به عنوان لیدر بازار مطرح می شود کلا باید به این موضوع پرداخت که ایا بازار در یک سهم خلاصه شده است قبلا می گفتند لیدر بازار صدرا است دیدیم صدرا چه شد و لی بازار مسیر خودش را در حال طی کردن است اینکه من می خرم چون شبندر مثبت است یا من می فروشم چون شبندر منفی است منطقی ندارد بازار هم خیلی هوشیار است به زودی هر سهمی مسیر خودش را پیدا خواهد کرد سهم هایی که دلایلی برای رشد دارند چه شبندر مثبت باشد و چه نباشد راه خود را پیدا خواهند کرد لذا بهتر است بیش از انکه هر سهمی را با شبندر گره بزنیم به دلایل بنیادی هر سهمی توجه کنیم
مطلب اخر قیمت دلار می باشد بله دلار فعلا در محدوده 2600 تومان می باشد همین دلار هم دست هیچ کسی نیست در اتاق مبادلات به اولویت های 3 الی 6 این ارز با هزار بدبختی فروخته می شود اکثر شرکتها دلارشان را با 1800 بسته اند لذا دلار 2600 تومانی قیمت بسیار خوبی برای سهم ها می باشد
اما انچه مهمتر از سه نکته بالا می باشد توقع غیر منطقی سهامداران از بازار است متاسفانه بازار سهامداران را بد عادت کرده است همه توقع دارند هر روز بازار مثبت باشد هر روز سهم هایشان مثبت باشند خوب این مسیر تا الان تا حدودی بوده است اما ادامه این داستان با این سرعت نمی تواند خیلی طولانی باشد چرا که بازار یقینا در یک نقطه ای به اشباع می رسد و خیلی از سهم شاهد حجم فروشندگان شدیدی می شوند لذا چاره ای نیست بازار را با نوسانات روزمره زنده نگهدارند چشم انداز میان مدت بازار مثبت می باشد اما این چشم انداز دلیلی بر منفی بودن چند روزه بازار نیست خریداران تازه وارد نیز تمایل شدیدی دارند در قیمتهای بهتری وارد بازار شوند ذوب اهن 247 تومانی برای فرهنگیان نیز که هر روز 1 الی 3 میلیون در قیمتهای زیر 200 تومان خرید می کرد جذابیت چندانی ندارد لذا وقتی فرهنگیان در قیمتهای بالای 200 تومان به سمت ذوب نمی رود ایا می توان توقع اصلاح از سهم را نداشت لذا این روزها توجه بازار بیش از انکه به دلایل بنیادی باشد توجه به اصلاح های تکنیکی می باشد لذا توصیه میکنیم در خرید ها حتما چند مرحله ای اقدام کنید در فروش ها نیز مثل همیشه باز توصیه به پله ای اقدام کردن را داریم
بازار شرایط هیجانی زیادی در خود دارد و تنها راه جلوگیری از زیان های بیشتر استفاده از روش میانگین است لذا باز هم توصیه می کنیم چه در فروش و چه در خرید عجله نکنید هر اقدامی در یک مرحله می تونه کاملا غلط باشد دوم اینکه در سایت به اهداف تکنیکی سهم ها توجه کنید حتما بخش تحلیل های بنیادی و تکنیکال سایت را مطالعه کنید خیلی از کاربران بنابر دلایل مختلف به بخش تحلیل ها اهمیت چندانی نمی دهند و اسم هر چیزی که شایعه و یا خبر باشد را می خوانند اما انچه که واقعیت سهم ها می باشد را اصلا توجه نمی کنند
بازار امروز به خصوص در اواخر وقت نشانه هايي از بازگشت روند را نشان داد به نظر ميرسد بازار ميل فراواني را به بركشت روند و در پيش گرفتن روند مثبت را دارد به نظر ميرسد پتانسيل گزارشات 6 ماهه و روند رو به رشد و لجام گسيخته تورم و افزايش نرخ كالاها همچنان سهام شركتها را جذاب ميكند
اين روزها دلار روندي متعادل را طي ميكند فعلا دلار در سطوح 2800-3000 تومان قرار دارد اما بايد توجه داشت همين قيمتها نيز 50 درصدي بالاتر از قيمتهاي نيمه اول سال ميباشد به عبارتي هم قيمت ارز 50 درصد بالا رفته هم قيمت فروش محصولات شركتها به نسبت نيمه دوم با همين مقدار رشد مواجه شده است اين يعني افزايش 50 درصدي فروش در 3 ماهه سوم سال و انفجار سود شركتها پس از گزارشات 9 ماهه نبايد به سادگي گذشت…
اما به نظر ميرسد فردا بازار متعادلتري را شاهد باشيم بازاري که ميتوان از قيمتهاي منفي ان استفاده كرد برخي از سهامي كه در گزارشات 6 ماهه خود تعديلات قابل توجهي دارند را زير نظر داشته باشيد
صنايعي مانند معدنيها و فولادي و برخي از پتروشيمي ها همچنان مستعد رشد قيمتي بالايي ميباشند در بين معدنيها روييها و سنگ اهني را فراموش نكنيد روييها همچنان با ديد ميان مدت پتانسيل رشد عايدي و رشد قيمتي را دارند کالسیمین درمحدوده 700تومان سقف قیمتی خود را شاهد می باشد خرید هایی که رد این محدوده ها انجام گیرد شاید بازده چندانی را نتواند داشته باشد
در گروه سنگ اهنيها نيز عمدتا فعالان اين گروه چشم انتظار تعديل مثبت كچاد ميباشند كچادي كه پتانسيل تعديل مثبت 20-30 درصدي را در عملكرد 6 ماهه خود دارد
در بين سهام شركتهاي فولادي مثل اينكه فولاد تمايلي به افت بيشتر از سطوح قيمتي 300 تومان ندارد فولاد هم پتانسيل رشد قيمتي تا سطوح 320-350 تومان را دارا ميباشد
ظاهرا فخوز و فولاي و فولاژ هم تعديلهاي مثبتشان تاييد شده است و تنها ذوب اهن در هاله اي از ابهام قرار دارد ذوبي كه اگر معامله بلوكيش دوباره بر سر زبانها بيفتد بازدهي خوبي را نصيب سهامداران خود خواهد كرد
در بين نمادهاي هلدينگي نيز پارسان و وسپه و ومعادن همچنان در قيمتهاي منفي گزينه هاي جذابي براي خريد پله اي ميباشند از اين هلدينگهاي پرپتانسيل به سادگي نبايد گذشت
در اخر به نظر ميرسد فردا يا بازار متعادلتر خواهد بود يا اينكه شاهد برگشت سهام پرپتانسيل در معاملات فردا خواهيم بود بهر عنوان باید توجه داشت بازار نیاز به اصلاح هم دارد و ممکن است سهم ها منفی هم باشند اما باید هم در حالت خرید و فروش خیلی عجولانه اقدام نکنیم اگر بازار با برگشتی هم همراه باشد سریع خواهد بود و ممکن است فروش هایی که خصوصا در جو منفی انجام می گیرد با مشکلات بعدی همراه شود
شنبه 15 مهر 91


