جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
شوك ارز مرجع ،اما …

شوك ارز مرجع ،اما ...

نوید خاندوزی
سپتامبر 19, 2012
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

خبر

شوك ارز مرجع ،اما  …

تحلیل خبر

بتا سهم – 6:25  ديروز در خبرها  داشتيم  كه تصميمات  ارزي جديدي گرفته  شده  كه اقتصاد به نوعي از سردرگمي نجات  يابد . اول اين  كه اين  تصميم يك پيشينه  سياسي دارد . از عزيزان  خواهش مي كنيم اين  متن  را  با دقت  بيشتري بخوانند . گويا در روز هاي گذشته  رئيس جمهور تحت فشار قرار مي گيرد كه اگر تغييري در بازار ارز ايجاد نشود بايد بهمني را  بركنار كند و در غيراين  صورت  بايددر مجلس حاضر شود   و در مجلس پاسخگو باشد . اما همزمان  طرح هاي زيادي براي نرخ  ارز گفته مي شد و با منتفي شدن  بورس ارز طرحي كه ديروز از آن رونمايي شد در بازار اجرا مي شود تابانك  مركزي نيز از فشار خارج  شود .

قرار بر اين  است كه عمده ارزهای ناشی از بخش‌های دولتی و شرکت های دولتی و نیز ارز حاصل از صادرات بخش خصوصی از طریق بانک مرکزی عرضه شود . يعني متولي ارز ازاين پس بانك مركزي است.

گفته مي شود نرخ  مبناي ارز مرجع  ازاين  پس   دو درصد زیر قیمت روز بازار آزاد خواهد بود و هر روز از طريق اخبار و با  ميانگيني از نرخ ارز اعلام مي شود .

در ادامه اين  مصوبه كه  به  زودي اعلام مي شود اين  است كه نرخ ارز براي اين  كالاها  به  صورت  1226 تومان لحاظ  خواهد شد  و مشمول 2% زير قيمت ازاد نمي شود .  گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوسفند زنده، جو، ذرت، دانه سویا، کنجاله، روغن خام، شکر خام و شیرخشک صنعتی داروهای ساخته شده، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی که در داخل کشور تولید نمی‌شود . كه اين  شركت ها  مشمول ارز بازار نمي شوند  .

نكته  بعد  اين  است كه از اين  پس كليه عرضه و تقاضا ها  در سامانه بانك  مركزي ،بانك ها و ثبت  سفارش ثبت  شده  و رهگيري در مورد  آن انجام مي شود  يعني وارد كننده  گوشت و يا  شكر  و يا  مواد دارويي با نرخ ارز 1226 توماني نمي تواند  كالاي گران  به  بازار عرضه  كند .

تا  بدين جا اين  مصوبه جديد ارزي است . البته  براي بازار خيلي تغييري ايجاد  نشده  و شرايط همان  قبل است  اما به نظر ميرسد شرايطي كه  پيش ازاين  به  طور غير رسمي وجود  داشت  امروز با اين  مصوبه  رسمي شد .

و  اما در تحليل و خبرهاي حاشيه مربوط به آن …

اول اين  كه  در روزهاي گذشته در رسانه ها گفته مي شود ارز به اندازه  كافي وجود  دارد و  ذخاير ارزي كشور بالاست . اين حرف درست  است  اما  ذخاير ارزي كشور ما در 3 كشور تركيه ، عراق، چين  قرار دارد  كه  انتقال  ان  به ايران  با  مشكلات جدي مواجه  بوده . نكته  بعد  اين  كه  فشار روي دولت  بابت چنين تصميم شده  است  . گفته مي شود  اين موضوع  فقط تا ابان ماه ادامه داشته و در آبان  شرايط تغيير مي كند .

اما موضوعي در پايان كمي نگران  كننده  بود . گفته مي شود  بانك مركزي اعلام  كرده اگر اين  شيوه انجام  شود اقدام  به عرضه  ارزدر بازار كرده و گويا  به نمايندگان قول داده  قيمت  ارز را بارديگر به  زير 2000 تومان  بازگرداند . اين موارد كمي براي بازار گنگ  است  اما  به هر حال  امروز واكنش بازار ارز جالب توجه خواهد بود .

در پايان  ذكر اين  نكته  ضروري است كه  با اين  شرياط نيز كشور خيلي نمي تواند در تامين  ارز موفق باشد  و بايد فكري اساسي انديشيده  شود . اين  فقط به نفع  دولت  شده است  كه حالا  مجور افزايش ارز در بودجه خود تا  2200 را نيز دارد . در ماه هاي آتي بازهم  مشكل ارزي در كشور وجود خواهد داشت و اين مشكل بيشتر مي شود .

گروه تحلیل گری بتا سهم

29 شهريور 91

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم