بازار دلاري!!!
نگاهی به بازار فردا سه شنبه 21 شهریور 91
بازار سرمايه اين روزها تحت تاثير افزايش شديد قيمت دلار قرار گرفته است دلاري كه امروز از سطوح 2600 تومان هم عبور كرد قيمتهايي كه اگر كنترل نشود حتي بعيد نيست سطوح 3000 تومان رويايي را به خود ببيند دلاري كه تاثير بسيار زيادي بر سوداوري شركتهاي بورسي به خصوص شركتهاي صادراتي دارد البته نبايد اينطور فكر كرد كه افزايش نرخ دلار فقط شركتهاي صادراتي را تحت تاثير قرار ميدهد خير تورم حاصل از افزايش نرخ ارز و افزايش هزينه واردات باعث افزايش قيمت در تمامي كالاها خواهد شد
به نظر ميرسد بازار در انتظار جهش سود شركتها از بابت افزايش نرخ دلار باشد ما هم اعتقاد داريم گزارشات 6 ماهه بسيار خوبي در راه است گزارشاتي كه در اكثر صنايع و شركتها شاهد تعديل مثبت هستيم البته اين تعديلات مثبت قاعدتا در شركتهاي صادراتي كه به طور مستقيم با ارز سر و كار دارند بيشتر خواهد بود
به نظر ميرسد همچنان گروه هايي كه تاثير بيشتري از ارز ميپذيرند مانند پتروشيمي ها و شركتهاي رويي و فولادی بيشتر مورد توجه بازار قرار بگيرند انتظار رشد قيمتي 10-15 درصدي را تا مهرماه از سهام پتروشيمي داريم
ذوب اهن نیز با رشد هر روز قیمت میلگرد مسیر رشد تا 200 تومان را در گام اول در دل دارد هر چند هدف اصلی 230 تومان می باشد فولاد نیز هنوز جای رشد بیشتر دارد هر چند نباید هر روز انتظار رشد سریع از سهم داشت یقینا سهم به مرور به هدف اصلی خود خواهد رسید قیمت ورق هنوز نسبت به خیلی از محصولات دیگر هنوز جای رشد دارد
خوزستان چادرملو و گلی نیز با دیدی میان مدت سهم های خوبی می باشند اما صبر و تحمل لازمه این سه سهم می باشد وسپه و ومعادن نیز دو گروه دیگر می باشند که در شرایط فعلی قیمتهای بالایی ندارند
در گروه پتروشيمي ظاهرا فن اوران و پرديس و كرمانشاه و ابادان تعديل مثبتشان تقريبا قطعي شده است زاگرس و خارك نيز پوشش هاي سود بالايي داشته اند بايد ديد ايا اين دو شركت نيز بودجه خود را بر اساس نرخ ارز جديد تعديل مي كنند يا خير؟؟؟؟
اما در گروه روييها هم كالسيمين و فراوري جاي تعديل مثبت بسيار خوبي دارند هر دو سهم قادر به اعلام سود بالاي 100 توماني ميباشند همچنين در اين گروه نگاه ها به سمت بافق دوخته شده است شركتيكه تا گزارش 3 ماهه سياست ارزي خود را بر اساس نرخ ارز مرجع بسته بود ولي بايد ديد در شرايط فعلي سياست ارزي شركت به چه گونه اي خواهد شد در صورت تسعير ارز با قيمتهاي ازاد در بافق انتظار رشد 100 درصدي سود بافق را داريم
در ساير گروهها سيمانيها و كاشي و سراميكيها هم گزارشات 6 ماهه سرنوشت سازي را در پيش رو دارند در صورتي كه ارز اين شركتها نيز با قيمتهاي ازاد تسعير شود اين دو گروه پيشتازي خوبي با انتشار گزارشات 6 ماهه خواهند داشت
اما در اين بين برخي با ديد ترديد به بازار مينگرند بازاريان ترس دارند تا همينطور كه به يكباره شاهد جهش نرخ ارز بوديم همينطور به يكباره نيز شاهد سقوط قيمت ارز باشيم ارزي كه اين روزها سرنوشت بازار سرمايه را در دستانش گرفته است
این روزها خیلی ها شرایط بازار را وابسته به رفتار شاخص کرده اند باید قبول کرد دلیل حرکت صعودی بازار رشد دلار و سهم های مرتبط است بنظر حتی اگر شاخص روند اصلاحی هم در پیش داشته باشد این اصلاح به دوش سهم هایی خواهد بود که از رشد دلار سود نخواهند برد شاخص در محدوده 25800 واحد مقاومت مهمی را ایجاد کرده است باید دید ایا شاخص فردا می تواند از این محدوده عبور کند یا نه؟؟
در اخر باید به جلسه شورای حکام نیز نیمچه نگاهی داشت به نظر تلاش های زیادی برای تصویب قطعنامه دیگری بر علیه وجود دارد که می تواند این اقدام باعث نگرانی هایی در دل تحلیلگران شود لذا باید از اخبار سیاسی داخلی و خارجی غافل نشد که هر ان می تواند اثرات منفی خود را نشان دهند
دوشنبه 20 شهریور 91


