نگاهی به بازار فردا شنبه 14 مرداد 91
بازار اين هفته تحت تاثير عواملي مختلفي قرار دارد شايد مهمترين خبر دور جديد تحريم هاي امريكا به خصوص تحريم صنايع پتروشيمي ميباشد البته اگر چه اين تحريم بر توليد و فروش صادرات شركتهاي پتروشيمي تاثيري ندارد اما قطعا جو رواني منفي را براي سهام شركتهاي پتروشيمي رقم خواهد زد جو منفي كه احتمالا باعث افت بیشتر قيمت سهام شركتهاي اين گروه و رسيدن به سطوح حمايتي قويشان خواهد شد
اما حمايتها از بازار به كجا رسيد پس از يك دور حمايت چند روزه از بازار و جمع اوري صفوف فروش در هفته گذشته شاهد روند مثبت در معاملات فرداي ان روز بوديم اما متاسفانه حمايتها خيلي زود قطع شد به عبارت ديگر در گام سوم حقوقيها كمي كوتاهي كردند البته در اين بين حقيقيها هم عرضه هاي زيادي را انجام دادند و متاسفانه گام سوم حمايت از بازار مصادف شد با چهارشنبه اي كه با اخبار منفي شروع شد
اين روزها شايد برخي اخبار منفي را شاهد باشيم اما نبايد از كنار اخبار مثبت بازار هم به راحتي گذشت مثل اينكه امروز بازار چشم ديدن اخبار مثبت را ندارد براي مثال توافق 3 كشور هند و ژاپن و كره مبني بر موافقت با بيمه نفتكش هاي ايراني از يك طرف و خبر احتمال افزايش نرخ ارز پايه به سطوح 1400-1600 تومان دو خبر بسيار مهمي اقتصادي در بازار بود خبرهايي كه متاسفانه ناديده گرفته شدند خبر اخر نیز مشص شدن زمان مذاکرات بعدی ایران با کشورهای غربی می باشد
اين روزها بازار به نوعي در سرگرداني به سر ميبرد بازار بسيار حساس شده است به خصوص نسبت به خبرهاي سياسي موضع شديدي ميگيرد ترس از اوضاع سوريه و مشكلات سياسي در خصوص پرونده هسته اي به مانند چماق بر سر بازار قرار دارد
اما شايد از شوك هاي اساسي هفته اينده تصميمات ارزي دولت باشد هر گونه افزايش نرخي در ارز مرجع ميتواند شوك مثبت بسيار بالايي بر بازار سرمايه ايجاد نمايد افزايش نرخ مرجع باعث افزايش شديد سود شركتهاي بزرگ ميشود قيمت كالاها با يك جهش مواجه شده و اكثر شركتها با تعيدل مثبت قابل توجهي همراه خواهند شد خصوصا این موضع بر روی صنایعی که ارز خود را به قیمتهای پایین 1226 تومان می فروختند تاثیر گذار است صنایع سیمانی و کاشی دو صنعتی هستند که با افزایش نرخ ارز از شرایط بسیار خوبی برخودار خواهند بود و بهترین کار این می باشد که به سهم های سیمانی و کاشی یک نگاهی بیاندازیم و ببینیم کدام یک از این سهم ها بیشترین صادرات را دارند کاشی سینا و چینی ایران دو سهم کاشی ساز هستند که صادرات خوبی دارند سیمان غرب و مازندران و ایلام و بهبهان و کارون نیز جز سهم های سیمانی صادراتی هستند
اما شاخص هم اين روزها حسابي سرگردان شده است نميداند به ساز تحريم امريكا برقصد يا به ساز اخبار مثبت ارزي اما به نظر ميرسد براي روزهاي ابتدايي هفته اخبار ناشي از تحريمها بر بازار بچربد و احتمالا شاهد شاخص 24300 واحدي باشيم اما از ان سطوح ميتوانيم شاهد يك برگشت قيمتي باشيم برگشتي كه احتياج به يك خبر مثبت دارد…
اما از طرف ديگر از همين الان در بازارهاي داخلي بازار به استقبال شوك ارزي احتمالي دولت رفته است براي مثال در بورس كالا قيمت محصولات اهني روز به روز با افزايش نرخ مواجه ميشود به نظر ميرسد گزارشات 6 ماهه چشمگيري از فولاديها شاهد باشيم رشد نرخ شمش خوزستان به 1250 تومان خبر خوبی برای سهم های چادرملو و گل گهر می باشد رشد میلگرد نیز تمامی ندارد لذا با قیمتهای فعلی شمش و میلگرد شاید بار دیگر استقبال به سمت فولاد مبارکه بیشتر شود سهمی که به نظر با سود 40 تومانی سال 91 می تواند در نزدیکی 200 تومان همچنان جذاب باشد
در طرف ديگر ميدان معدنيها هم علي رغم گزارشات نه چندان مناسب 3 ماهه با توجه به دلار 2000 توماني اگر بازارهاي جهاني افت بيشتري را تجربه نكند ميتوانند حرفهايي براي گفتن داشته باشند اما متاسفانه بازارهاي جهاني فعلا روندشان نزولي است تا صعودي… بهتر است یک سری هم بورس کالای خودمان بزنیم بر خلاف قیمتهای جهانی شمش روی کمتر از 3600 تومان نمی باشد لذا بهتر است در شرایط فعلی اصلا نگرانی بابت قیمتهای جهانی نداشته باشیم چرا که بازار ما اصلا و ابدا ربطی به قیمتهای جهانی ندارد هر چند بالا رفتن انها تاثیر خوبی بر روی بازار داخلی خواهد داشت اما کاهش قیمت جهانی با این تورم فعلی داخلی اصلا زمینه ساز کاهش قیمتی نخواهد بود
پتروشيمي ها هم فعلا نميتوانند حرفي براي گفتن داشته باشند البته شايد دلار 2000 توماني تا حدودي از بار رواني تحريم امريكا بر اين صنعت بكاهد
بر خلاف بدبینی ها روزمره که هر روز هم بیشتر می شود شاخص در محدوده 24300 الی 24000 واحد دارای حمایتهای زیادی می باشد درست است خبر مثبت چندانی در بازار نمی باشد اما اصلاح قیمتها باعث شده است اکثر سهم ها در قیمتهای مناسبی باشند قیمتهایی که پی به ای بازار خیلی از سهم ها را به زیر سه سوق داده است شاید در همین چند روز پیش نظر خیلی از تحلیلگران این بود که بازار باید بریزد و دلیل ان هم جذاب شدن قیمتها بود اما در شرایط فعلی ریزش بیشتر واقعا دور از منطق می باشد یقینا فروش سهم ها در شرایط فعلی هر ان ممکن است با برگشت همراه شود و فروش سهم ها در کف قیمتی باعث زیان زیادی می تواند شود
جمعه 13 مرداد 91


