نگاهی به بازار فردا چهارشنبه 14 تیر 91
اين روزها خدا رو شكر همه چي ارام است بازار به صورت زير پوستي در حال حمايت ميباشد گزارشات 3 ماهه هم تا به اينجا همحسابي مثبت و رو به رشد بوده است به نظر ميرسد كم كم با افزايش انتشار گزارشات مثبت شاهد روند مثبت در سهامي باشيم كه با گزارشات مثبت همراه شده اند در اين روزهاي اخير پتروشيمي ابادان و شازند دو نمونه از اين شركتها بوده اند كه اين روند با انتشار گزارشات 3 ماهه بيش از پيش تقويت خواهد شد
اما شايد شما هم دقت كرده باشيد امروز كمي فشار عرضه ها زياد بود خب برخي اعتقاد دارند بازدهي 10-15 درصدي اخير باعث عرضه توسط نوسانگيران شده است اما طيف ديگري از سهامداران شرايط سياسي را علت اصلي عرضه هاي امروز ميدانند مسائلي همچون تهديد به بسته شدن تنگاه هرمز از علل اصلي اين امر ميباشد
اما فعلا وضعيت حاد نيست خبرهاي مثبت توانسته است بر خبرهاي منفي بچربد براي مثال خبر بسيار مثبت عدم اجراي گام دوم طرح تحول حسابي توانسته است بازار را به سمت شركتهاي انرژي بر سوق دهد نمونه ان را امروز در گروه سيماني مشاهده كرديم گروهي كه اين روزها با احتمال تعديل مثبت عايدي در گزارشات 3 ماهه مواجه ميباشند
توصيه ميشود اگر قصد انتخاب سهام سيمانيها را داريد در اين بين به سمت شركتهاي صادراتي اين گروه برويد شركتهايي كه با توجه به حجم قابل قبول صادراتشان با پتانسيل دلار گران هم مواجه ميباشند
اما در كل هنوز ديده ترديد در بازار وجود دارد سهامداران هنوز شك داشته و دودل هستند اينطور مواقع را ميتوان به گردنه حساسي تشبيه كرد كه عبور از ان ميتواند يك مسير سالم را به ارمغان بياورد
در اين موقع مسئولان بازار و سهامداران حقوقي بايد حواسشان حسابي جمع باشد حمايت اين روزها لازمه اصلي بازار ميباشد اگر تنها چند روز ديگر بازار حمايت شود ميتوانيم به برطرف شدن بخش عمده اي از ترس و ترديد در بازار خوشبين باشيم به خصوص اينكه قطار بازار اين روزها به ايستكاه گزارشات 3 ماهه و دريافت سوخت كمكي هم نزديك ميشود پس حقوقيها به هوش باشيد…
البته فردا كمي اوضاع با امروز فرق خواهد كرد فردا جدال فروشندگان و خريداران خواهد بود بايد ديد كدام سمت بازار پيروز خواهد شد اما اگر فردا كفه تقاضا بر عرضه غلبه كند ديگر بازار را جلوداري نخواهد بود و از روز شنبه روند بازار به مانند اين هفته مثبت خواهد بود
اما انچه باید سهامداران به ان توجه داشته باشند این مطلب می باشد که حمایت از بازار به معنی رشد هر روزه ان نمی باشد متاسفانه ما یادگرفته ایم هر روز یک امار 100 الی 200 واحدی از شاخص را مبنای حمایت از بازار بدانیم اما حمایتهای سریع و کوتاه مدت نتیجه ای جز درد سر بیشتر برای بازار نخواهد داشت بازار نیاز به یک حمایت همه جانبه و ارام دارد هر صعودی نیاز به اصلاح دارد این اصلاح یقینا زمینه ساز رشد بعدی بازار خواهد شد لذا سهامداران نباید توقع داشته باشند هر روز یک سهمی مثبت باشد تلاش سازمان این روزها به نحوی می باشد که تمام سهم ها به مرور در چرخه رشد قرار گیرند و بتواند نقشی در حمایت از شاخص داشته باشند
از طرفی این روزها شاهد تعدیل های خوبی می باشیم اما این تعدیل ها باعث رشد خیلی از سهم ها نشده است حال دلیل این مورد چه می باشد ؟ یقینا این سهم ها قبل از تعدیل دارای پی به ای بالایی بودند و این پی به ای با تعدیل های فعلی کمی کاهش یافته است ملی مس سهم خوبی است اما حتی با سود 77 تومانی پی به ای ان الان در حدود 5 می باشد چادرملو با سود 100 تومانی پی به ای اش در حدود 5 است لذا سهم های بزرگ در حال کاهش پی به ای به محدوده 4 الی 5 می باشند بنابراین سهامداران باید از سهم هایی که پی به ای بالایی دارند دوری کنند نمونه ای از این سهم ها فولاد مبارکه می باشد سهمی که در تیر رس اصلاح بیشتری خصوصا پس از مجمع سالیانه می باشد خیلی از تحلیلگران محدوده 180 الی 200 تومان را اهداف مبارکه در میان مدت می دانند
فردا شاهد عرضه پالایشگاه شیراز می باشیم سود این سهم 60 تومان می باشد احتمالا سهم در محدوده 250 الی 300 عرضه خواهد شد سهمی که با حجم عرضه بسیار پایین، یقینا می تواند مورد استقبال قرار گیرد
سه شنبه 13 تیر 91


