نگاهی به بازار فردا شنبه 3 تیر 91
بازار را این روزها در حالي به پايان برديم كه در فصل بهار به جز يك ماه اول دو ماه بعدي اصلا بهاري نبودند بازاري كه اين روزها علي رغم پتانسيلهاي اقتصادي و بنيادين تحت تاثير مسائل سياسي قرار گرفته است مسائل سياسي كه باعث احتياط شدید سهامداران حقيقي و حقوقي شده و در نتيجه كاهش حجم معاملات و كاهش نقدينگي در بازار را شاهد می باشیم
اما اين روزها برداشتها از مسائل سياسي متفاوت است برخي ميگويند نتايج مذاکرات مسکو مثبت بوده و برخي ديگر چنين نظري ندارند اما بازار نظرش چيز ديگري است بازار تحريمهاي نفتي را كه قرار است تا چند روز اينده اجرايي شود را ميبيند تحريمهايي كه به تعويق نيفتاد و بازار از ان واهمه شديدي دارد
البته اين جو منفي باعث رشد قيمت دلار شد دلاري كه برخي ميگويند حتي با اجراي تحريم نفتي به سطوح 2000 تومان هم خواهد رسيد خدا رو شكر حداقل ابزار دلار ميتواند تا حدودي بار منفي را به خصوص از شركتهاي صادراتي بردارد دلاري كه ميتواند زمينه ساز ارائه گزارشات مثبت خوبي از شركتهاي صادراتي شود هر چند با تحریم نفت شاهد تشدید مشکلات در صادرات محصولات پتروشیمی نیز خواهیم بود
البته بازار به نظر ميرسد كم كم از گاردي كه گرفته است خارج شود به خصوص اينكه در هفته پش رو عرضه اوليه پالايش نفت بندر عباس را هم داريم عرضه اوليه اي كه ميتواند باعث برگشت بخشي از نقدينگي به بازار شود
در مورد گروه قندی باید توجه داشت شایعه افزایش سرمایه از ارزیابی دارایی ها مورد تایید سازمان قرار نگرفته است لذا احتمال کاهش استقبال به این گروه نیز وجود دارد اما انچه در مورد گروه قندی باید مورد توجه قرار گیرد این مطلب می باشد که هر 100 تومان افزایش نرخ شکر از محدوده 1175 تومان تاثیر بالایی روی سود سهم های قندی دارد این سهم ها سرمایه پایینی دارند و اندک افزایش در مبلغ فروش باعث تعدیل بالایی خواهد شد این روزها شاهد هستیم که تورم بی داد می کند افزایش نرخ محصولات غذایی و خوراکی هم بر همگان اشکار است شب می خوابیم و صبح بیدار می شویم و می بینیم مرغ از کیلیویی 5500 تومان یک شبه به 7000 تومان رسیده است لذا بی نظمی قیمتی در تمام کالاها وجود دارد. بنابراین این موضوع که ما به ماه رمضان در حال نزدیک شدن هستیم و در ماه رمضان نیز طبق روال هر ساله شاهد گران شدن اکثر محصولات خوراکی هستیم مطلب جدیدی نمی باشد از طرفی مصرف شکر نیز بنابر نیاز بیشتر ،می تواند باعث گرانی شکر شود لذا ممکن است شکر نیز همانند مرغ و تخم مرغ و گوشت و ماست و خامه یک شبه از 1175 تومان به اعدادبالاتری چون 1300 و خدا را چه دیدید شاید شکر هم 1400 شد واقعا باید قبول کنیم اصلا این قیمت برای شکر در این وضعیت تورمی دور از ذهن نمی باشد تنها نکته ای که در مورد افزایش نرخ شکر با دیگر محصولات خوراکی متفاوت می باشد این موضوع می باشد که در مورد مرغ و یا گوشت دامدار ما الان در حال صادرات است و ارزش صادراتی گوشت مرغ و قرمر بسیار بیشتر از فروش داخلی است اما شکر صادراتی ندارد و در ثانی واردات شکر حتی با دلار 2000 تومانی هنوز نسبت به قیمت داخلی قابل رقابت است دو روی سکه شکر بررسی شد اما کسانیکه سهم های این گروه را می خرند باید توجه داشته باشند اولا این گروه ان توان و پتانسیل قبلی را ندارد که یکشبه بازده 100 درصدی داشته باشند و در ثانی این گروه نیز حتی اگر تعدیل هم در راه داشته باشند باید نهایتا پی به ای منطقی داشته باشند و این پی به ای های فعلی هیچ توجیحی برای قیمتهای اتی انها نمی باشد در اخر قیمت شکر ممکن است در همین روزها متناسب با افزایش قیمت جهانی در داخل نیز دستخوش رشد بیشتر شود از این مطلب نی نمی توان غافل بود
از طرف ديگر با پايان فصل بهار كم كم بايد در انتظار گزارشات 3 ماهه شركتها باشيم جادوي دلار باعث خواهد شد بازار كم كم توجهش به شركتهاي صادراتي جلب شود
اما بياييم كمي واقع بين باشيم هم قيمت سهام شركتها و هم شاخص به سطوح كف خود رسيده است و هر ان امكان برگشت وجود دارد برگشتي كه ميتواند باعث بازدهي 10-15 درصدي سهام و شاخص شود شايد گزارشات 3 ماهه انقدر مثبت و عالي باشد كه بتواند باعث اين رشد و بازدهي شود
از طرف ديگر تحريمهاي نفتي هم اعمال شود همين الانش ما عمده صادراتمان به كشورهاي اسيايي ميباشد يا در بسياري از محصولات ديگر با ارائه تخفيفات به واسطه ها در حال صادرات محصولات شركتها ميباشيم ارز صادراتي هم با دور زدن تحريمها و ايجاد شركتهاي واسط در دبي و تركيه تسعير ميشود پس وضعيت انطور هم كه فكر ميكنيد بغرنج نيست پي بر اي بازار تا كجا ميخواهد پايين بيايد؟؟؟
اما در نتيجه انتظار ميرود هفته پيش رو را با روند منفي همچنان اغاز كنيم اما نه شاخص و نه قيمت سهام شركتهاي بزرگ و كوچك بازار ديگر جاي افت قيمتي چنداني ندارند شايد 5 درصد ديگر در قيمت سهام بازار و 100-150 واحد هم در شاخص شاهد افت باشيم اما رفته رفته احتمالا از اوسط هفته پيش رو وضعيت معاملات بهتر خواهد شد احتمال تزريق نقدينگي توسط حقوقيها و حتي حمايتهاي ديستوري وجود دارد
محدوده 25900 واحد مرز مهم شاخص می باشد اگر شاخص از این محدوده پایین تر بی اید باید منتظر ریزش بیشتری در شاخص باشیم تحلیل تکنیکال مناسبی از شاخص کل در سایت می باشد که مطالعه ان می تواند در تخمین اینده جالب باشد
جمعه 2 تیر 91


