نگاهی به بازار فردا سه شنبه 9 خرداد 91
بازار به كدام سو ميرود!!!
بازار اين روزها هر روز بر يك پاشنه ميچرخد يك روز مثبت و يك روز منفي، البته بازار اين روزها نشست مسكو را بهانه كرده است بازار خسته كننده و راكد اين روزها تنها خوراك نوسانگيران شده است نوسانگيراني كه دامنه نوسانگيري انها روز به روز كمتر شده و اين روزها با يك نوسان 3-4 درصدي هم راضي ميشوند اين روزها دو محرك و علامت سوال اصلي را در پيش روي بازار داريم اولي نشست 5+1 در مسكو كه اميدواريم اين نشست به حداقل نتايج مثبتي ختم شود و دوم پتانسيل گزارشات 3 ماهه كه فعلا یک ماه یا 40 روزی با ان فاصله داريم… گذر از فصل مجامع نیز عامل مهم دیگری است که می تواند کمک بسیار زیادی در کاهش قیمت سهم ها داشته باشد سهم هایی که مجمع خود را برگزار کرده و تقسیم سود مناسبی را هم داشته اند در حال حاضر گزینه های مناسبی برای خرید میان مدت می باشند فرضا مخابرات ، پتروشیمی زاگرس ، بانک پارسیان و پاسارگارد البته تاکید می شود برای میان مدت که باید حال بازار خوب باشد چرا که بازار بی رمق این شرکت ها را نیز کنار می زند .
بازارهاي جهاني نیز فعلا اوضاع خوبي ندارند دلار در حال الاكلنگ بازي است كسي اين روزها به فكر بازار و حمايت از ان هم نيست همه كلافه هستند اين روزها تنها بايد صبر داشت و صبر ..صبري كه شايد به نتايج خوبی منجر شود…در مورد شاخص نیز باید توجه داشت شاخص روند فرسایشی ارامی را در پیش گرفته است که این روند فعلا به راه خود خیلی ارام و نم نم در حال ادامه دادن می باشد
اما براي فردا بازار فعلا تكليف خودش را هم نميداند بازاري كه نميداند ريزش كند يا بالا برود شايد هم طرح زوج و فرد دربازار ما اجرا شده و خود نميدانيم اما به هر حال به نظر ميرسد با توجه به رسيدن قيمت سهام تاثير گذار به سطوح حمايتيشان فردا شاهد نوسانات متعادلتری در بازار باشيم يا اينكه حداقل وضعيت بهتري را به نسبت امروز شاهد باشيم . امروز در گزارش بازار نیز عرض کردیم که ممکن است با فشار برخی گزارش ها شرایط فردا کمی از شدت فشار فروش کاسته شود و البته رشد ارز، عدم منفی بازارهای جهانی می تواند تا حدودی موثر باشد .
اين روزها بازار ليدر مشخص ندارد هر روز با يك شايعه و خبر يك گروه موقتا صدر نشين ميشوند تا ديروز قنديها حاكم بودند و امروز سيمانيها و فردا را خدا داند البته در اين بين نيم نگاهي به سهام پتروشيمي ها داشته باشيم بد نيست اكثرا در كف قيمتي قرار گرفته اند و جاي نزول بالايي نخواهند داشت و نكته مهم اينكه اكثر انها بودجه خود را بر اساس دلار دولتي يعني دلار 1226 توماني بسته اند و با توجه به قيمتهاي فعلي دلار پتروشيمي هايي كه اكثرا ارز خود را با نرخ ازاد تسعير ميكنند جاي جهش سوداوري خوبي را خواهند داشت اما فردا بازگشایی شاراک را داریم این سهم سود 91 خود را از 77 تومان به 95 تومان افزایش داده است در نگاه اول تعدیل اندکی را در سود سهم شاهد هستیم اما از طرف دیگر شرکت بودجه دلاری خود را 1550 تومان فرض کرده است این بودجه دلاری با شرایط فعلی خیلی مناسب حال بازار نمی باشد سهم های دیگر پتروشیمی از جمله زاگرس با یک میلیارد دلار صادرات نرخ دلار را در بودجه خود بیش از 1225 تومان فرض نکرده اند در مجموع شاراک با این گزارش دستش برای بازگشایی مناسب بسته است احتمالا سهم با 110 تومان کاهش قیمت در روز ابتدایی بازگشایی شود البته فردا قبل از بازار در مورد سهم صحبت خواهیم کرد . سهم در این مدت اخیر رشد خوبی داشته است و تجربه دیگر سهم های مجمع رفته نشان می دهد که فعلا مجمع رفتن خیلی مفید و مناسب سهامداران کوتاه مدت نیست . در مورد پتروشیمی ها اگر توافق نشود البته امید به این گروه کاهش می یابد .
در اين بين سرمايه گذاريها هم قابل اعتماد هستند پارسان و غدير در سطوح قيمتي مناسبی قرار گرفته اند خريدهاي پله اي ميتواند در پارسان خصوصا در محدوده 650 جالب باشد در مورد وساپا نیز باید توجه داشت سهم احتمالا در محدوده 215 الی 220 تومان روند متعادلی را در پیش خواهد داشت اما بهتر است به نتایج حضور در مجمع افزایش سرمایه دقت بیشتری شود ابتدا اینکه سهم 100 درصد افزایش سرمایه دارد که 50 درصد از انباشته و 50 درصد از اورده می باشد خیلی ها اعلام می کنند شرکت 50 تومان اورده را از سود تقسیمی تامین می کند اما طبق مصاحبه اخیر مدیرعامل، شرکت قصد تقسیم سود بیش از 10 درصد از سود سال 90 را ندارد لذا حضور در مجمع به معنی پرداخت حداقل 40 تومان از جیب سهامداران می باشد بنابراین سهامداران باید توجه کنند که اگر سهم در قیمت مناسبی پس از مجمع بازگشایی نشود برایند مثبتی برای سهامداران نخواهد داشت اگر وساپا در این چند سال گذشته حرفی برای گفتن داشته یقینا به پشتوانه حمایتهای دست های پنهانی بوده که فعلا ا ز ان خبری نمی باشد لذا سهامداران افزایش سرمایه فعلی را در کوتاه مدت خیلی گزینه مناسبی برای سهم فرض نکنند حضور در سهم یقینا بعد از مجمع گزینه بهتری می تواند باشد
در مورد نمادهای سیمانی باید توجه داشت سهم های این گروه نسبت به رشد سایر گروه ها هنوز جای رشد دارند اما این گروه از سهم ها در این چند سال اخیر حامیان حقوقی مناسبی را در پیش نداشته اند پی به ای پایین سهم های این گروه و عدم رشد قیمت این گروه در این چند ماه گذشته همگی می تواند روند اتی این گروه را ارام و پیوسته به سمت جلو پیش برد اما اینکه بازار با چه پی به ای به استقابل اهداف قیمتی سهم های سیمانی می رود هنوز جای بررسی دارد سیمانی های صادراتی امروز نشان دادند بیشتر مورد توجه بازار می باشند سیمان ایلام بیشترین میزان صادرات در شرکتهای سیمانی را دارد بعد از ان سیمان مازنداران و سپس سیما ن غرب و همگتان جایگاه بیشترین میزان صادرات را دارند سیمان کارون و بهبهان و درود نیز دیگر سیمانی های صادراتی می باشند احتمال عرضه های بیشتر در این گروه در فردا بسیار زیاد می باشد اما همانطور که عرضه های امروز نتوانست از رشد سهم های سیمانی بکاهد ممکن است این گروه فردا نیز کماکان در نبود لیدر دیگری در بازار به مسیر صعودی خود ادامه دهد نمونه های زیادی از رشد انفجاری سهم های قندی و کاشی و یا دیگر سهم ها داشته ایم که این بار ممکن است این اتفاق در سیمان نیز تکرار شود
در گروه بانكي فعلا دامنه نوسان سهام اين گروه بسيار تنگ شده است به نظر نميرسد بانكيها با نوسان قابل توحهي مواجه باشند البته كم ريسكي انها در قيمتهاي فعلي جاي هيچ بحثي نميگذارد اما صحبتهای بهمنی در مورد بانک ها و ادامه برداشت از بانک ها باعث شده است کمتر کسی جرات حضور قوی در این گروه را به خود بدهدبانک پارسیان با سود 55 تومانی و قیمت 230 تومان ، بانک پاسارگارد با سود 37 تومانی و قیمت 160 تومانی نمونه ای از کاهش پی به ای این صنعت در این مدت اخیر می باشد صنعتی که با تهدیدهای رییس بانک مرکزی یقینا دامنه اطمینان مناسبی را برای سهامداران باقی نگذاشته است
اما در نمادهاي معدني بهبود اوضاع بازارهاي جهاني شايد اميدهايي را در سهام معدني به خصوص روييها زنده كند رويها هم اكثرا در كف قيمتي قرار دارند كالسيمين در اين بين با توجه به پتانسيلهاي بنيادي مناسبتر از بقيه ميباشد
البته باما هم با استناد به گزارش هيئت مديره ميتواند از تسعير نرخ ارز ازاد سود خوبي را اعلام نمايد البته به شرطي كه قيمتهاي جهاني روي افت بيشتري را تجربه نكنند
در نمادهاي سنگ اهني شنيده ميشود كگل سود 100 توماني را به بازار ارائه خواهد كرد همچنين در مجمع صبا نور نيز خبرهاي خوبي از اين شركت شنيده خواهد شداحتمال تقسیم سود بالاتر از کنور در مجمع ،بهترین خبر برای سهامداران میان مدتی می باشد
در مرود بترانس نیز باید توجه داشت هر چقدر به زمان مجمع شرکت نزدیک تر می شویم سهامداران بیشتری به فکر فروش سهم می افتند تجربه عدم دریافت سود در زمان مناسب از طرف بترانس باعث شده است فعلا جو فروش بر روی این نماد بالا باشد از طرف دیگر در جو فعلی اگر تقسیم سود بالایی نیز در مجمع صورت گیرد قیمت بازگشایی متناسب با سود تقسیمی کم خواهد شد لذا برای سهامداران مبلغ زیادی می تواند مدتها تحت عنوان سود سهام نزد شرکت بلوکه شود لذا سهامداران کوتاه مدتی باید به نتایج حضور در مجمع نیز توجه بیشتری داشته باشند
در مورد گروه قندی نیز امروز شاهد نوسانات منفی بیشتری در تمام نمادها بودیم هر چند سهم های مثبتی هم در این گروه دیده می شوند اما من باب توصیه به سهامداران این گروه گفته می شود که ابتدا در این گروه دنبال سهم های با پی به ای پایین تر باشند اگر فرضا سهم هایی با پی به ای بالاتر ی نیز در سبد سهامداران می باشد باز می توانند ان را با دیگر سهم قندی که پی به ای مناسب تری در همین گروه دارد جابجا کنند دوم اینکه توجه داشته باشند میزان تقاضا برای شکر در تمام کشورها از چند هفته مانده به ماه رمضان شدت می یابد لذا اگر بخواهیم زمان اتمام فاز اصلاحی گروه قندی را نیز بررسی کنیم شاید نمودار ماهیانه سهم های این گروه در سال های گذشته راهنمای خوبی برای تصمیم گیری های بلند مدت باشد د
دوشنبه 8 خرداد 91


