نگاهی به بازار فردا سه شنبه 2 خرداد 91
با نزدیک شدن به روز برگزاری نشست دو جانبه ایران با پنج عضو دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان در بغداد و از سویی نرم تر شدن لحن مقامات غربی به نظر می رسد معامله گران بازار سهام با نگاهی مثبت و قابل اطمینان تری، خواستار حضور پررنگ تر در بورس اوراق بهادار هستند.
بازار در حالي به نشست گروه 5+1 نزديك ميشود كه خوشبيني بازار به اين نشست و رشد قيمتي سهام بازار را از همين حالا در خیلی از صنایع در حال وقوع است . نشستي كه با كاهش تحريمها به همه صنايع كمك خواهد كرد از صنايع خودرويي گرفته كه وارد كننده هستند تا صنايع پتروشيمي كه صادر كننده كالا هستند در نهايت با توافقات احتمالي در نشست اتي شاهد شكل گيري جو رواني مثبت در تمامي نمادها و شركتها خواهيم بود. البته بازهم تاکید می شود چالش بعدی بازار دلار است که اگر این کاهش تنش با عدم افت آنچنانی دلار همراه باشد بهترین نتیجه را برای بازار خواهد داشت .
در بورس فلزات امروز شاهد عدم استقابل بازار به خرید محصولات مبارکه بودیم مبارکه امروز در حدود 80 هزار تن از محصولات خود را در بورس کالا عرضه کرد که حدود 10 درصد ان خریداری شد دلیل این اتفاق انتظارات بر کاهش بیشتر قیمت محصولات فولادی در هفته های اینده است در مورد مبارکه هر چقدر سهم زودتر به مجمع رفته و قیمت ان پس از کسر تقسیمی سبک تر شود امکان رشد بعدی ان در میان مدت راحت تر خواهد بود محدوده 290 تومان فعلا کف کانال صعودی اخیر قیمت می باشد لذا انتظار حمایتهای بیشتری از سهم در چند روز اینده در این محدوده ها وجود دارد . فردا احتمالاً این سهم گزارش سود 460 ریالی را به بازار ارائه می کند .
امروز شاهد رشد کلی سهم های بانکی بودیم در این گروه بانک ملت و تجارت با حجم معاملات بالایی روبرو بودند شاید دلیل این رشد حجم معاملات ،تاثیر بسیار شدید تحریم ها بر روی فعالیت این دو بانک در سال های اخیر بوده است دو بانکی که پس از توافق ایران با غربی های می تواند هنوز نقش اصلی مبادلات دولتی را بازی کنند لذا هر چند تقسیم سود بالایی در مجمع این دو سهم شاهد نخواهیم بود ولی چشم انداز اینده این دو بانک می تواند با سهولت در ارتباطات بانکی خیلی بهتر از سال های اخیر شود . بانک ملت فردا در محدوده 170 تومان روز پر حجمی راشاهد خواهد در صورت عبور از 170 تومان اهداف دیگر سهم 185 الی 200 تومان به مرور در هفته های دیگر خواهد بود از طرفی بانک تجارت نیز فعلا باید از سطح 165 تومان عبور کند بانک تجارت به نظر در این محدوده به تعادل واقعی برسد و به مرور امکان رشد این سهم نیز تا 192 تومان وجود خواهد داشت . در دیگر نمادهای بانکی نیز بانک انصار شاهد عرضه های حق تقدم های استفاده نشده است خرید حق ها با توجه به اختلاف 10 درصدی نسبت به سهم از ارجحیت بیشتری برخودار است . بانک انصار سود سال 90 خود را 38 تومان اعلام کرده است که احتمالا حدود 30 تومان تقسیم خواهد کرد و با فرض سود 47 تومانی سال 91 قیمت قبل از مجمع سهم با فرض پی به ای 5 می تواند در محدوده 270 تومان باشد بانک سینا نیز امروز تعدیل سال 91 خود را اعلام کرد شرکت در این دو سال توانسته است سود خود را به سطح 40 الی 42 تومان نزدیک کند لذا با فرض تقسیم سود 80 درصدی در مجمع شاید قیمتهای فعلی سهم کمی پر بنظر اید بازگشایی مناسب مخابرات فردا می تواند محرک اندکی برای بانک سینا باشد
در مورد پست بانک نیز با توجه به اینکه سهم امسال دو مجمع سال 89و 90 را با هم برگزار خواهد کرد و تقسیم سود بالاتری خواهد داشت امکان حمایت از سهم فعلا وجود دارد هدف اصلی سهم محدوده 700 تومان می باشد اما در راه رسیدن به این محدوده امکان فراز و نشیب هایی نیز در رفتار قیمت یقینا خواهد بود خرید سهم در این محدوده ها کمی تند به نظر می رسد اما دارندگان سهم بهتر است در فروش سهم حتما تدریجا و در چند روز اقدام کنند تا در صورت تدوام فاز صعودی اخیر از رشد بیشتر جا نمانند
در گروه حمل و نقلی نیز امروز شاهد عرضه های حق تقدم حپترو بودیم دیشب هم اشاره داشتیم فاصله سهم و حق تقدم ها نباید خیلی بیش از 135 تومان باشد لذا شاهد عرضه های حق ها در محدوده 120 تومان بودیم توکاریل نیز در محدوده 350 تومان که به عنوان مهمترین سطح مقاومتی سهم بهش اشاره داشتیم امروز ناموفق بود سهم فعلا در محدوده 300 الی 350 تومان در نوسان است تا شاهد خروج قیمت از این محدوده باشیم تا زمانییکه شاهد عبور پر حجم قیمت از 350 تومان نباشیم رفتار سهم نوسانی خواهد بود در مورد حتاید نیز امروز حجم مناسبی را در محدوده 370 تومان شاهد بودیم حجم این روزهای حتاید نشان دهنده معاملات بهتری در چند روز اینده خواهد بود سهم در این مدت اخیر نوسانات خوبی در محدوده 350 الی 370 داشته است که عبور قیمت از این محدوده می تواند سهم را تا 410 تومان رشد دهد توافقات پیش رو تاثیر خوبی بر روی این سهم و حکشتی خواهد داشت دو سهمی که در این سال ها روند نزولی شدیدی را تجربه کرده اند اما حکشتی در این مدت اخیر توانسته است کمی از کاهش خود را جبران کند اما حتاید هنوز به انچه باید می رسیده نرسیده است لذا انتظار رشد قیمت متناسب با شرایط روزهای اتی بازار دور از ذهن نخواهد بود
گزارش مپنا نیز به روی کدال امد سهمی که سود خود را با تعدیل به محدوده 50 تومان رسانده است به نظر می رسد جو مناسبی بر روی گروه تجهیزات در حال شکل گیری است فاراک یقینا پس از بازگشایی شرایط خوبی خواهد داشت .اذراب برای تعدیل مثبت بسته است حفاری نیز خبر های خوبی را در پیش دارد در مجموع باید منتظر بازگشایی سهم های این گروه بود و در این بین حفاری این روزها حجم مناسبی را شاهد است خرید های حقوقی ها و چند صندوق مهم در این نماد نشان از رشد بیشتر این سهم در اینده نزدیک می دهد اولین هدف سهم محدوده 250 الی 265 تومان می باشد بهتر است به حفاری در این قیمتها خصوصا در محدوده 240 و پایین تر توجه بیشتری شود سود سال 90 سهم 36 و سود سال 91 ان 48 تومان می باشد
اما اين روزها در مجموعه غدير شاهد تحولاتي هستيم كه از ديد بازار دور مانده است تقسيم سودهاي مناسب در مجامع شركتهاي پتروشيمي زير مجموعه هلدينگ نفت و گاز غدير يعني پارسيان در كنار چشم انداز مثبت سهام پتروشيمي در مجامع باعث شده تا همچنان انتظار گزارشات مثبت را از سهام پتروشيمي در گزارشات 3 ماهه پيش رو داشته باشيم
اين گزارشات مثبت ميتواند زمينه ساز گزارشات مثبت در ليدرهاي پتروشيمي بازار يعني نفت و گاز پارسيان و غدير و حتي وصندوق باشد گزارشات مثبتي كه در نهايت ختم به تعديل مثبت در اين سه نماد نيز خواهد شد
از طرف ديگر كم كم به خصوص در خرداد ماه بازار انتظار ورود هلدينگ عظيم خليج فارس را دارد هلدينگي كه حقوقي هاي زيادي من جمله حقوقي هاي فعال در صنعت پتروشيمي مانند غدير و پارسان و حتي حقوقي هاي خارج بورسي هم براي سهام اين غول عظيم پتروشيمي دندان تيز كرده اند قطعا خريد سهام هلدينگ عظيمي مانند خليج فارس باعث رشد ارزش ان اي وي شركتهاي خريدار نيز خواهد شد
اما امروز سرمايه گذاريها به خصوص وسپه و ومعادن با توقف نماد كگل براي تعديل مثبت در گزارش 12 ماهه خود با روند صعودي همراه شدند البته زير مجموعه هاي وسپه و ومعادن و حتي واميد اكثرا پتانسيل تعديل و رشد عايدي را دارند براي مثال در نمادهاي سنگ اهني در صورت عدم اجراي قانون بهره مالكانه براي سال 91 اين شركتها در كانون رشد سوداوري خوبي قرار دارند
اما در نمادهاي خودرويي مشكلات شركتهاي اين گروه با روند دلار هم حل و فصل نخواهد شد توجه داشته باشيد همچنان دلار در سطوح قيمتي 1600-1700 دلار قرار دارد و تحريمها كماكان پابرجا بوده و روز به روز هم شديدتر ميشوند پس نبايد انتظار كاهش قيمت دلار و تحول در خودرويي ها را تا زماني كه اتفاق خاصي روي نداده داشت در نهايت خودروييها ميتوانند در يك بازه نوساني5 الی 10 درصدي به نوسان قيمتي ادامه دهند. خبر تعدیل منفی پارس خودرو نیز فشار بر این گروه را افزایش داده است .
افزایش حجم معاملات گروه خودرویی خصوصا در نماد زامیاد این روزها قابل توجه می باشد قیمتهای محدوده 85 الی 90 تومان برای پارس خودرو و زامیاد قیمتهای خیلی بالایی نیستند تاثیرات افزایش نرخ دلار بر روی این دو سهم در سال های اخیر تاثیرات منفی بالایی داشته است دلیل بازار برای خرید این دو سهم این روزها امید به سوم خرداد و سهولت در تامین قطعات خودرویی می باشد خبرهای منفی که از توقف خط تولید خیلی از خودرویی ها شنیده می شود یقینا با شدت تحریم ها به مرز خطرناکی می رسد امید است با شرایط پیش رو در چند روز اینده این گروه نیز بار دیگر بتواند در محدوده های فعلی بار دیگر مورد استقبال گیرد. بازهم تاکید می شود گروه خودرو از نظر بنیادی در حال حاضر حرف جالبی برای گفتن ندارد .
در نمادهای ساختمانی نیز توجهات به سمت ا اس پ بسیار بالا می باشد سهمی که در صورت عبور از 455 تومان به سمت 500 الی 520 تومان حرکت خواهد کرد ثباغ نیز این روزها در تقابل با 280 تومان می باشد عبور پر حجم از این محدوده می تواند سهم را به سمت 300 تومان رشد دهد مهمترین هدف ثباغ محدوده 330 تومان می باشد سود ا اس پ 135 و سود ثباغ 80 تومان می باشد لذا پی به ای 4 برای این دو سهم هدف خیلی بالایی نمی تواند باشد
در نماد بترانس نیز حجم معاملات بالایی را شاهد می باشیم نمادی که به دلیل حجم بالای مصرف مواد اولیه و واردات ورق هسته می تواند با کاهش هزینه های تولید روند سود اوری خود را در سال های اینده به نحوه بهتری کنترل کند مورد توجه بعضی از خریداران بوده است تقسیم سود بالای سهم در کنار کاهش دلار و مواد اولیه سهم را می تواند تا 440 الی 480 تومان در جو مثبت بازار و با توجه به موارد ذکر شده سوق دهد فعلا خریداران زیادی بر روی سهم در حال فعالیت هستند از طرفی سهامداران متضرر زیادی هم در این سهم از قبل وجود دارد که تمایل چندانی به فروش سهم در این قیمتها خیلی ندارند
هر چقدر به روزهای اخر هفته نزدیک می شویم شاهد عرضه های بیشتری در تمام نمادها خواهیم بود یقینا افراد کم ریسک سعی می کنند در این دو روز باقی مانده حجم سهم های خود را که به نحوی به این مذاکرات وابسته هستند و می توانند تاثیرات زیادی بپذیرند را مدیریت کرده لذا تقابل بین فروشندگان و خریداران احتمالی باعث افزایش حجم معاملات خواهد شد لذا احتمال اینکه در این دو روز شاهد رشد چندانی در قیمتها باشیم خیلی بالا نیست اما افزایش حجم معاملات می تواند نشان از پویایی بیشتر بازار باشد پویایی که نتایج ان می تواند در روز شنبه مشخص شود که برندگان و یا بازندگان ان در روز شنبه می توانند کارنامه اینده نگری خود را مشاهده کنند امید است در این مذاکرات شاهد نتایج مثبتی باشیم نتایجی که می تواند راهگشای صنایع تحریم شده ما باشند یقینا در کوتاه مدت حل مشکلات تجاری برای تمام شرکتها و دسترسی راحت به مبادلات خارجی بهترین تاثیر را بر روی اینده شرکتها خواهد داشت و سپس با فروکش کردن تب کوتاه مدت ، بازار یقینا شاهد دنبال کردن نکات تخصصی تری در گروه های مختلف خواهد بود که مسیر اصلی را در بازار مشخص خواهد کرد .
تنها نکات باقی مانده در دو موضوع خلاصه می شود . اول این که فردا سازمان بورس دست به ریسک خطرناکی زده و قصد بازگشایی چند نماد بزرگ قبل از مذاکرات را دارد تا احتمالاً شاخص را مدیریت کند . مخابرات ، مپنا، رانفور و چند نماد دیگر از مهم ترین آنها هستند . و مورد دوم بوی خلیج فارس و عرضه این سهم به زودی فضای بازار را پر می کند پس باید مراقب عرضه های سنگین جهت خرید این سهم بود . به طور کلی ماه سخت و پر فراز و نشیبی را برای بورس پیش بینی می کنیم اما بازار احتمالاً داغ تر از دو ماه گذشته خواهد بود .
دوشنبه 1 خرداد 91
گروه تحلیل بتا سهم


