نگاهی به بازار فردا شنبه 30 اردیبهشت 91
بازار و لحظات حساس!!!
بازار اين روزها به لحظات حساس و سرنوشت ساز نشست 5+1 نزديك ميشود نشستي كه سرنوشت بازار را براي سال 91 رقم خواهد زد اگر در نشست اتي شاهد توافق چشم گيري كه منجر به كاهش تحريمها شود باشيم ميتوان انتظار شكل گيري روند صعودي در بازار سرمايه و حتي شكسته شدن سد قيمتي 27200 واحدي در شاخص و رشد 1000 تا 2000 واحدي در شاخص كل باشيم در حالت دوم و در صورت عدم توافقات هسته اي ميتوان انتظار جو منفي چند روزه در بازار و رشد قيمت دلار و مجددا تمايل بازار به سمت شركتهاي صادراتي را انتظار داشت انچه باید این روزها بیشتر به ان توجه داشت این مطلب می باشد که میزان صادرات خیلی از شرکتها طبق گزارشات موجود در این مدت اخیر کاهش چشمگیری داشته است لذا رشد دلار در کنار امکان صادرات باید مورد توجه باشد
اما براي فردا در نمادهاي فولادي انتظار نوسانات مثبت را در سهام اين گروه به خصوص ذوب اهن را با توجه به نزديك شدن به زمان معامله بلوكي اين سهم را داريم البته معامله بلوك به ذوب اهن ختم نميشود و فولاد خوزستان هم با معامله بلوكي سهام مديريتي خود مواجه ميباشد معامله بلوكي كه شنيده ميشود تامين اجتماعي يك پاي قوي خردي اين بلوك ميباشد
اما در نماد فولاژ هم كه با احتمال معامله بلوكي 20 درصدي مواجه ميباشد هم احتمالا شاهد نوسانات مثبت خواهيم بود البته فولاژ پتانسيلهاي ديگري نظير افزايش سرمايه و افتتاح طرح توسعه در سال جاري به همراه تعديل مثبت را نيز دارا ميباشد
اما براي فردا در نمادهاي قندي انتظار برگشت روند معاملاتي برخي از نمادهاي اين گروه را داريم قنديها پس از افت قيمتي بي امان اخير شايد با نوسانات مثبت مواجه شوند اما بهتر است همچنان در اين گروه به دنبال سهام بنيادي دار مانند قپيرا برويد كه هم نسبت پي بر اي پاييني دارند و هم با روند سود سازي مناسبي مواجه ميباشند
براي فردا در گروه خودرويي انتظار برخورد مجدد سهام خودرويي به كف حمايتي خود را داريم اين روزها سايپاي بين دو سطح قيمتي 160-180 تومان نوسانات بسيار خوبي را ميدهد
در نماد گروه بهمن هم خريد اين سهم در سطوح قيمتي 190 تومان با ديد كوتاه مدت و نوسانگيري گزينه بدي به شمار نميرد اما همچنان اينده مبهي در انتظار خودروييها ميباشد
براي فردا در نمادهاي سرمايه گذاري در نماد واتي همچنان انتظار نوسان قيمتي اين سهم را بين دو سطح قيمتي 120-130 تومان را داريم واتي اين روزها به دليل تقسيم سود مناسب شيران با احتمال اعلام سود 40-50 توماني براي سال 91 مواجه ميباشد همچنان برايند ميان مدت واتي را صعودي ارزيابي ميكنيم
در نماد غدير هم اين روزها سطح قيمتي 400 تومان حمايت خوبي در برابر غدير ميباشد اگر چه غدير امكان پايين امدن از اين سطوح و رسيدن به سطوح قيمتي 380 تومان را دارا ميباشد اما از طرف ديگر اين سهم در صورت در پيش گرفتن روند صعودي هدف قيمتي 420 توماني را در پيش رو خواهد داشت
براي فردا در نمادهاي معدني در نماد صبا نور احتمالا نوسانات اين سهم را بين دو سطح قيمتي 1800-1900 تومان را انتظار داريم صبا نوري كه با پتانسيل تعديل مثبت عايدي بسيار خوبي در سودس ال 90 و سال 91 خود مواجه ميباشد حتي اين روزها صحبت از سود 400 توماني صبا نور در سال 91 در صورت تسعير ارز با نرخ ازاد شنيده ميشود
گروه سیمانی نیز این روزها به دلیل پی به ای منطقی و کم خود مورد توجه بازار قرار گرفته است لذا حضور در مجامع این گروه خیلی هم پر ریسک نخواهد بود سهم های صادراتی این گروه نیز به مدد رشد قیمت دلار می توانند حتی با عدم توافق مذاکرات رشد بهتری را نیز شاهد باشند سیمان کارون ، بهبهان ، درود و دیگر سهم های سیمانی که پی به ای معقولی در محدوده 4 دارند سهم های کم ریسکی می توانند باشند
یکی دیگر از گروه هایی که شاید این روزها با توجه به جمیع جهات از ریسک بالایی برخوردار نباشند گروه رایانه و خدمات است رانفور رکیش رتاب و سهم های دیگر این گروه به دلیل عدم وابستگی به قیمتهای جهانی و یا نرخ ارز و دیگر موارد برای میان مدت گزینه های مناسبی می توانند باشند هر چند رشد اصلی این سهم ها نیز می تواند پس از مجمع و تقسیم سود، سرعت بیشتری بگیرد که نمونه ان می تواند رتاب ذکر شود که سهم پس از تقسیم سود نقدی بار دیگر به قیمت قبل از مجمع رسید لذا رانفور نیز پس از مجمع و تقسیم سود سالیانه توان رشد بیشتری خواهد داشت رکیش نیز با کسر سود نقدی سال 90 پس از مجمع قیمت مناسبی برای میان مدت خواهد داشت حضور در مجمع سهم های این گروه برای میان مدتی ها مناسب ارزیابی می شود
چشم انداز این روزها ی بازار ما در گروی صحبتهای بزرگان سیاسی می باشد وازه مقاومت اقتصادی این روزها بر سر زبانها افتاده است از طرفی اعلام عدم تعلیق از طرف ایران چشم انداز خوبی را برای مذاکرات پیش روی ترسیم نمی کندلذا هفته جاری نیز تا زمان اعلام نتایج مذاکرات مثل هفته گذشته شاهد حجم معاملات بالایی نخواهیم بود طبق بررسی های هفته گذشته این روزها حضور حقیقی ها بسیار کمرنگ شده است و حقوقی های نیزحضور چشم گیری را در بازار ندارند نتیجه نبود نقدینگی در بازار ، در کوتاه مدت باعث عدم رشد قیمتها و در نهایت ایجاد یک حرکت فرسایشی منفی خواهد بود کمتر کسی را می توان این روزها پیدا کرد که توصیه چندانی به خرید داشته باشد لذا باز هم توصیه می شود در این روزها با دقت بیشتری به خرید سهم ها اقدام شود در هر قیمتی خرید نشود حتما تدریجی و در چند روز خریدها تکمیل شود
در مورد شاخص نیز باید توجه داشت شاخص در حرکت نزولی اخیر خود هدف 26 هزار واحد را در پیش دارد شاخص یا باید از محدوده 27400 واحد عبور کرده و به سمت اهداف بالاتر حرکت کرده یا با شرایط فعلی بیشتر گمانها به ریزش بیشتر شاخص به سمت 26 هزار واحد خواهد بود
جمعه 29 اردیبهشت 91


