بازار و اغازی رویایی!!!
نگاهی به بازار فردا یکشنبه 6 فرودین 91
بازار اين روزها با توجه به جو رواني مثبتي كه در ان شكل گرفته و اخبار نسبتا خوب سياسي با روند مثبت خوبي مواجه شده است روند مثبتي كه در اولين روز كاري سال 91 عيدي حسابي را به فعالان بازار سرمايه داد به نظر ميرسد اين روند مثبت براي چند روز اينده نيز ادامه داشته باشد و با فعال شدن تعداد بيشتري از سهامداران طي روزهاي اتي شاهد ادامه اين روند مثبت و جو رواني در بازار باشيم
اما براي فردا در نمادهاي سرمايه گذاري انتظار كاهش شدت روند صعودي را داريم برخي از سهام اين گروه به سطوح مقاومتي خود نزديك ميشوند كه انتظار ميرود با شدت عرضه ها به تعادل برسند
در اين گروه و در نماد سرمايه گذاري غدير قيمتهاي 440 توماني سطح مهمي محسوب ميشود قيمتهايي كه در صورت شكسته شدن غدير را تا سطوح قيمتي 460-470 تومان بالا خواهد برد
در اين گروه جو مثبت معدنيها باعث رشد قيمتي احتمالي ومعادن تا سطوح قيمتي 340 تومان خواهد شد ومعادني كه با پتانسيل تعديل مثبت خوبي به دليل رشد سوداوري شركتهاي زير مجموعه مواجه ميباشد
اما براي فردا در نمادهاي فولادي همچنان انتظار پارجايي روند صعودي فعلي را انتظار داريم كاهش واردات محصولات فولادي از يك طرف و افزايش قيمت محصولات فولادي در بازارهاي جهاني از طرف ديگر باعث شده تا بازار انتظار رشد قيمتي محصولات فولادي را در سال 91 و جهش سوداوري اين شركتها را داشته باشد
در گروه فولاديها و در نماد فولاد خوزستان شايعاتي در خصوص احتمال تعديل مثبت سود سال 90 در گزارش 12 ماهه پيش رو و اعلام سود 180-200 توماني شنيده ميشود همچنين فولاد خوزستان به زودي به استقبال افزايش سرمايه نيز خواهد رفت
براي فردا همچنين در نمادهاي خودرويي با نزديك شدن به فصل مجامع اين شركتها و نسبتهاي پايين پي بر اي بازار كم كم روي خوش خود را به سهام خودرويي نشان ميدهد البته با توجه به مشكلات به وجود امده در اين صنعت نميتوان انتظار رشد قيمتي بالايي را از سهام خودرويي انتظار داشت
در اين گروه سايپا و گروه بهمن بيشتر مورد توجه ميبانشد به خصوص گروه بهمني كه سهام نفت و گاز پارسيانش افسار گسيخته و در حال رشد و صعود ميباشد
براي فردا اما در نمادهاي قندي همچنان انتظار اصلاح قيمتي را داريم اين روزها قنديها حال و روز خوبي ندارند و حتي قنديهاي پرپتانسيل در اين گروه نيز با روند نزولي همراه شده اند تنها يك عامل ميتواند قنديها را نجات بدهد ان هم حمايت سهامداران عمده از سهام قندي ميباشد
این هفته نیز اکثر کارگزاران اعلام کرده اند که وجهی بابت فروش سهام نمی توانند به فروشندگان تا پایان تعطیلات پرداخت کنند لذا اکثر سهامدارن تمایلی به فروش سهم های خود ندارند توصیه می شود تا اخر هفته با سهم های خود بمانیم و کمتر به فکر نوسانگیری باشیم اما اینکه کدام سهم ها بیشتر بالا می روند خیلی قابل پیش بینی نیست وقتی جو کلی بازار مثبت باشد کم کم این مثبت بودن به اکثر سهم ها سرایت پیدا می کند شاخص نیز امروز توانست از سطح 26100 واحد رهایی یافته و به سمت 27100 واحد حرکت کند
نکته ای که باید به ان توجه شود این می باشد که خیلی از سهم ها همان سهم های یک هفته قبل می باشند و هیچ اتفاقی در این هفته در هیچ سهمی رخ نداده است سال پیش نیز در فرودین بازار بسیار داغ تری از امسال داشتیم اما اخر فرودین چنان داغ این مثبت بودن بر دل سهامدارن ماند که تا ابد در ذهن سهامداران متضرر باقی خواهد ماند لذا خیلی از سهامداران از ترس گذشته از همین امروز به فکر خالی کردن سهم های خود در اخر هفته می باشند حداقل در صحبت با خیلی از سهامداران اکثرا اذعان می دارند اخر فرودین را مثبت ارزیابی نمی کنند باید در جواب این دوستان عرض کرد خیلی نباید از گذشته برای اینده چراغ راه ساخت همیشه بازار با یک فاز تاخیری همراه بوده است یعنی هر زمانی که همه اتفاق نظر دارند بازار می ریزد اکثرا نمی ریزه و وقتی همه فکر می کنند بازار مثبت می شود بازار در جا می زند بنابراین خیلی ها معتقدند بازار امسال خیلی ارام به جلو حرکت خواهد کرد و احتمالا رشد بعدی بازار در زمان برگزاری نمایشگاه بورس در اردیبهشت ماه خواهد بود
فعلا این هفته را مثبت باید ارزیابی کرد و قبل از منفی شدن بازار خیلی نباید ترسید هر اقدامی در زمینه فروش بهتر است تدریجی و در چند روز انجام گیرد تا در صورت اشتباه بودن تصمیم ما بتوانییم از تکرار اشتباه بوجود امده جلوگیری کنیم
شنبه 5 فرودین 91


