نگاهی به بازار فردا یکشنبه 21 اسفند 90
بازار و روزهاي اخر سال ….
اين روزها بازار به مانند فروردين ماه سال 90 روزهاي خوبي را پشت سر ميگذارد باز هم اقبال به سوي سهام بزرگ بازار بازگشته است و فعلا سهام كوچك و نوساني بازار در حاشيه قرار گرفته اند به نظر ميرسد جادوي رشد قيمت محصولات شركتها كم كم دارد اثر خود را ميگذارد اثري كه تازه با انتشار گزارشات 12 ماهه بيش از پيش خودنمايي خواهد كرد متاسفانه تورم کالایی تنها امید به بهبود بازار می باشد بازاری که انتظار دارد بعد از عید قیمت شکر در ان به بالای 1400 الی 1600 برسد قیمت دیگر کالاها نیز بیشتر شود
اما براي فردا در نمادهاي قندي انتظار تعادل را در روند معاملاتي اكثر سهام قندي را انتظار داريم انتظار براي جمع اوري صف فروش قپيرا افزايش يافته است از طرف ديگر قند اصفهان نيز در اين گروه با توجه به نزديكي مجمع افزايش سرمايه شانس بسياري را براي رشد قيمتي دارد در اين گروه و در نماد قند اصفهان حتي برخي از شنيده ها حكايت از افزايش سرمايه سنگين 800 درصدي در اين نماد دارد باید توجه داشت قندی ها رشد شدیدی داشته اند این سهم ها کاملا حمایتی هستند اگر حمایتها از این گروه ادامه پیدا کند امکان رشد انها وجود دارد اما از دید اکثر خریداران سهم های این گروه در حال حاضر بیش از اینکه سودی داشته باشند ریسک خوبی دارند و حاشیه امنیت انها بسیار پایین است مدیران ارشد بازار می دانند که توجه بیش از حد به سمت گروه قندی باعث درجا زدن شاخص خواهد شد لذا تمام حواس مدیران ارشد به سوی سهم های شاخص محور در ابتدای سال می باشد و باید به این سوال هم جواب داد فرضا گروه قندی ارزنده هستند خوب هیچ شکی در این مورد نیست اما ایا سهم های دیگر ارزنده نیستند و فقط فقط ارزندگی در گروه قندی خلاصه شده است ایا صنایع مادر ی مثل فولاد مبارکه یا خوزستان که د ر کشور بی نظیر هستند در حد یک شرکت ورشکسته قندی هم ارزنده نیست بهر عنوان شاید بازار تا حالا با سهم های کوچک رابطه خوبی داشته است اما هیچ وقت هیچ چیزی در اوج نمی ماند این قاونون جاذبه است و بهر عنوان هر چیزیی به اندازه انرژی خود توان بالا رفتن دارد و به قول شاعر عاقبت این نردبان افتادنی است لاجرم هر انکه بالاتر نشست پای او بدتر شکست لذا در مقطع فعلی ما هیچ توصیه ای در ارزندگی سهم های قندی از هیچ جهتی نمی توانییم داشته باشیم منطق گروه قندی منطقی جز سفته بازی و حمایت نبوده و نیست سهامدارن جدید باید به ریسک خرید های فعلی خود خیلی خیلی توجه داشته باشند شاید سهامدارن قبلی توان مقاومت بالایی داشته باشند و اصلا کاهش های 20 الی 30 درصدی هم براشان فرق نداشته باشد اما در جو فعلی خریداران جدید باید به حد ریسک این سهم ها توجه کنند قیمت شکر همین قدر خوب است بهش توجه شود که در بورس کالا 1175 است و هیچ خریداری هم برای ان وجود ندارد اگر گمان رشد نرخ شکر در ذهن سرمایه گذاران می رفت شاهد رشد قیمت و حداقل تقاضای ان بودیم فرضا قیمت شکر کنترلی است خوب چرا تقاضایی برای شکر های عرضه شده در بورس کالا نیست این بحثی است که این روزها خیلی از کاربران در خیلی محافل دارند و فکر می کنند گروه قندی باید مثل موشک جت هر روز و هر روز ساعت فقط فقط بالا رود این فلسفه کم کم دیگه جواب نمی دهد و این خوش بینی های قبلی یقینا در جو ابتدای سال که استقبال به سمت سهم های بزرگ بیشتر می شود جواب نخواهد داد
خروج تدریجی از گروه قندی و متناسب با جو روزمره بازار کار بهتری است خرید سهم های این گروه هم اصلا توصیه نمی شوند این سهم ها در جو مثبت بازار کشش چندانی نخواهند داشت
اما براي فردا در نمادهاي سرمايه گذاري همچنان انتظار روند صعودي را براي غدير و ومعادن داريم غدير ميتواند تا سطوح قيمتي 400-420 تومان رشدقيمتي را به خصوص با توجه به در پيش بودن افزايش سرمايه تجربه نمايد
اما ومعادن احتمالا رشد قيمتي اصلي خود را گذاشته تا زمان انتظار گزارشات 12 ماهه و تعديلات مثبت احتمالي شركتهاي زير مجموعه اش نهايي شود تا رالي صعودي خود را تا سطوح قيمتي 350-360 تومان اغاز نمايد ومعادن در محدوده 300 تومان نیاز به حجم معاملات بالایی دارد که کم کم در حال ایجاد این معاملات پر حجم می باشد لذا خرید تدریجی سهم و حق تقدم ان در زمان هایی که سهم در فاز منفی قرار داد خریدهای خوبی خواهند بود رشد مس و رشد نرخ شمش خوزستان از نکات مثبت این سهم می باشد حق تقدم ومعادن برای افراد نوسانگیر شریط بهتری را می تواند داشته باشد
اما به گزارش مرکز خدمات فولاد در مورد قیمت بیلت در ایران نگاهی می کنیم
بیلت در ایران
هفته گذشته قیمت بیلت روند صعودی داشت. از روز شنبه که سایز 150 میلیمتر در انزلی روی تریلی هر کیلو 1,130 تا 1,140 تومان عرضه می شد تا آخر هفته به 1,170 تومان هم رسید تا روز دوشنبه بازار بیلت سردرگم بود و بعلت کاهش تقاضای ناشی از برنامه تعطیلی کارخانه ها احتمال داده می شد قیمت ثابت بماند. عرضه یکصد هزار تنی بیلت در بورس هم همراه با شایعاتی این احتمال را تقویت می کرد ولی با فروش محموله بیلت در بورس بازار تقویت شد چرا که بازار به پایه قیمت بیلت داخلی در نرخ بیشتر از 1,050 تومان هر کیلو برای سال آینده اطمینان پیدا کرد.
طبعا بیلت خارجی هم می بایست در قیمت 1,140 تا 1,160 تومان هر کیلو قرار می گرفت. در این محاسبات خریداران و فروشندگان توافق داشتند اما از سوی دیگر جو فعلی بازار معتقد به بالا رفتن قیمت هاست و دلیلی برای ثابت ماندن یا افت قیمت نیست. به همین دلیل دیدگاه بازار نسبت به آینده قیمت ها مثبت است. روز پنجشنبه بیلت سایز 150 میلیمتر در انزلی روی تریلی تا هر کیلو 1,175 تومان هم گفته شد ولی بعلت توقف تولید معاملات بیلت عملا در این هفته بسته خواهد شد.
با توجه به قیمتهای بیلت وارداتی احتمال رشد نرخ شمش به قیمتهای بالاتر از 1050 تومان برای سال 91 وجود دارد این رشد نرخ شمش برای سهم های سنگ اهنی و فولاد خبر خوبی می باشد گل گهر چادرملو و فولاد مبارکه در قیمتهای فعلی ریسک چندانی ندارند شاید خوزستان رشد بالاتری را در این مدت اخیر داشته است و کمی برای خرید پر ریسک به نظر برسد اما کاهش چندانی نباید برای فولاد خوزستان مدنظر داشت گروه مذکور شاید حرکت سنگینی را در کوتاه مدت داشته باشند اما ریسک بالایی هم ندارند فولاد خراسان نیز با قیمت میلگرد 1100 تومانی در بورس کالا می تواند سود 35 تومانی خود را حداقل تا 100 درصد رشد بدهد لذا خرید تدریجی این سهم در قیمتهای فعلی و به دور از احساسات گزینه میان مدتی جالبی می تواند باشد باید توجه داشت فولاد خراسان سهم ازاد چندانی ندارد سهمی که یا همیشه در صف فروش یا در صف خرید است وقتی هم صف می شود اصولا قانون گره بداد سهم می رسد
اما براي فردا در نمادهاي تجهيزاتي خبرهاي مثبتي درباره افزايش سرمايه صدرا و اذراب از محل تجديد ارزيابي داراييها شنيده ميشود خبرهايي كه در صورت صحت ميتواند رالي صعودي شكل گرفته را همچنان حتي براي سال 91 نيز ادامه دهد در مورد صدرا قبلا هم تذکر داده بودیم اختلاف قیمت بین صدرا و اذراب خیلی زیاد شده و شروع حرکت صدرا بعید نمی باشد و این اتفاق هم افتاد احتمالا با بازگشایی فاراک باید منتظر حرکت این سه سهم بود اما باید توجه داشت خرید اذراب فقط با دید میان مدت توصیه می شود شاید صدرا در کف قیمتی باشد اما اذراب رشد بالایی داشته است و تجربه نشان داده است یک اختلاف فاز بین رفتار صدرا و فاراک با اذارب بوده است در حال حاضر صدرا رشد خواهد کرد و ارذاب کمی اصلاح می تواند داشته باشد مگر اینکه بهر عنوان این شایعات بی اساس یا با اساس افزایش سرمایه این گروه محقق شود باید توجه داشت ایا با افزایش سرمایه از دارایی ها مشکل نقدینکی گروه تجهیزات حل خواهد شد یا نه ؟؟ مسلما با افزایش سرمایه از تجدید دارایی ها اتفاقی در دارایی های شرکت ها رخ نمی دهد و مشکلی از کسی دوا نمی کنه فقط این افزایش سرمایه یک بهانه خوبی برای بازی دادن سهم ها می باشد وگرنه شما قضاوت کنید وقتی پولی وارد شرکت نمی شود چه کمکی به ان شرکت می کند اما بهر عنوان تا بی اییم ثابت کنیم این افزایش سرمایه خوب است یا نه سهم رشد خود را کرده و بعد از رشد تازه معلوم می شود اصلا این افزایش سرمایه اصلا در کار نبوده بعد هم بوده باز هم تاثیری نداشته است فقط این نکته را گفتم دوستانی که بنیادی کار می کنند بدانند این مباحث فقط نکته انحرافی است که اهل فن باید بیشتر به ان توجه کنند
به نظر ميرسد صدرا در صورت عبور از قيمتهاي 160 تومان هدف قيمتي 180 توماني را در پيش داشته باشد صدرا در صورتي كه بالاي سطوح قيمتي 160 توماني قرار بگيرد خيال سهامداران خود را تا حدود زيادي راحت خواهد كرد اما باید توجه داشت رشد صدرا خیلی با اگر اما است صف فعلی هم با یک چشم بر هم زدن ممکن است داده شود محدوده زیر 200 برای صدرا مثل یک کوه پر از قله های ریز و درشت است 160 را رد کنه 175 و بعد 180 بعد 195 است یعنی انتظار عدم عرضه صف خرید صدرا به نظر کمی ساده لوحانه است صدرا به زودی یا حتی فردا احتمال عرضه اش است کسی اگر تمایل به خرید صدرا دارد تو صف باشند یقینا تو این قیمتها امکان عرضه زیاد است 175 تومان محدوده ای است که صدرا نتوانسته است بالای ان دوام بی اورد لذا به اهمیت 175 که میانگین 200 هفتگی است باید خیلی توجه داشت
در اين گروه اذراب هم با شايعه افزايش سرمايه 200 درصدي و احتمال تعديل مثبت عايدي مواجه ميباشد در صورت هر كدام از اين دو شايعه اذراب هم ميتواند بازدهي خوبي را نصيب سهامداران خود نمايد
اما براي فردا در نمادهاي خودرويي انتظار افزايش عرضه ها را داريم احتمال تعادل در نمادهاي خودرويي براي فردا بعيد نميباشد
خودروهايي كه اين روزها وضعيت بنيادي خوبي را تجربه نميكنند اما به دليل رشد قيمتي محصولاتشان در بازار مثرف و نسبت پي بر اي پايين مورد توجه قرار گرفته اند
در گروه خودرویی اصولا با شروع سال و استقبال مردم به خرید خودرو شاهد رشد نسبی این سهم ها می باشیم اما این رشد نیز خیلی با شرایط بنیادی همخوانی ندارد همه می دانند رشد نرخ ارز گروه خودرو را در منجلاب شدیدی قرار داده است حرکت های فعلی فقط فرصت بهتری برای خروج سهامدارن قبلی می باشد باید توجه داشت نباید انتظار رشد بالایی در سهم های خودرویی داشت
با تمامی موارد انتظار داریم با نزدیک شدن به سه شنبه و پایان فرصت فروش های اخر سال شرایط بازار بهتر شود لذا فروش های این دو روز اتی برای تامین نقدینگی مردم به طور سنتی همیشه وجود داشته است توصیه بیشتری می کنیم که به رفتار شاخص بیشتر توجه شود شاخص بسیار خوب این روزها عمل می کند رفتار تکنیکی ان بسیار جالب توجه است شاخص در حال حاضر بالای میانگین 200 روزه خود است قرار گرفتن شاخص بالای 25460 خبر خوبی برای اینده بهتر بازار است باید توجه داشت بازار های منفی بهترین فرصت برای خرید سهم هاست و نباید انتظار داشت بازار مثبت شود بتوانیم قیمتهای مناسبی برای خرید پیدا کرد
بنابراین بهتر است در این هفته حداقل به فکر نوسانگیری نبوده و با سهم های خوب و پر پتانسیل بیشتر همراهی کرد
ملی مس مبارکه چادرملو گل گهر خوزستان معادن رایان سایپا نفت و گاز پارسیان غدیر کالسیمین حق معادن فلزات و دیگر سهم هایی که در یکسال اخیر رشدی نداشته اند شاید مناسب بررسی باشند مخابرات وهمراه اول نیز سهم هایی هستند که بدجوری به بازار بدهکارند همراه اول سهم بنیادی بسیار قویی است که شاید بهتر از مخابرات باشد حداقل پی به ای بسیار بسیار منطقی تری دارد کاهش قیمت مخابرات اگر متوقف شود و کمی اصلاح داشته باشد شاخص پرواز بعدی خود را خواهد داشت
شنبه 20 اسفند 90


